Gå til innhold

Oppdrag:mamma

Cielo

Anbefalte innlegg

Takk for hilsener Moonchild (si ifra når du har hodet over vann og ferien har begynt. Nå blir jeg jo i Oslo resten av sommeren), Salamandra og Lisemor!

I dag skulle vi ha dratt på ferie, men etter legens sterke advarsel og henvisningen til Ullevål ble det ingenting av.

Vi dro og leverte henvisningen på Ullevål på torsdag morgen. Legen min sa at da kunne jeg regne med å få time i løpet av torsdag eller fredag hvis jeg kunne ta den på kort varsel. Det mente imidlertid ikke Ullevål.

For det første kunne man ikke komme å levere en henvisninng, den måtte sendes i posten. Legen min ba meg om å dra ned med den for å spare noen dager i forhold til å sende den, men det gikk visst ikke an ifølge jordmoren som satt i resepsjonen på poliklinikken.

De tok litt surmulende imot den, og understreket flere ganger at det var veldig fullt der, og hvis jeg var veldig bekymret burde jeg dra rett til føden.

Vel, jeg er ikke veldig bekymret, og det er legen min som har bedt om en ny undersøkelse, ikke meg. (Det viste seg forresten at de på det private gynekologsenteret ikke hadde gjort det legen min ønsket, målt lengden på livmorhalsen med innvendig ultralyd. De tok kun utvendig, og det er ikke godt nok mener legen min. Det er en av grunnene til at hun vil ha en ny undersøkelse).

Jeg ringte legen min og fartalte at jeg ikke kunne regne med å få en time i løpet av de nærmeste dagene, og hun ba meg om å ta det fullstendig med ro.

Det har jeg gjort.

Flytte-hele-livet-inn-i-dobbeltsengen-ta-det-med-ro på fredag og lørdag. Rydding i papirer og gamle blader, bøker og druer og radio og aviser. Veldig deilig.

I går tilbragte vi dagen på et pledd på St. Hanshaugen med den bærbare Tivoli-radioen vår, aviser og picknickurv.

Ingen av kynnerne jeg har hatt i helgen har vært vonde, så det er ikke umulig at det har hjulpet.

Så, tidlig i morges tenkte jeg at jeg måtte en tur opp på universitetet. Har mye å gjøre, og det ser ikke ut til at det er mulig å installere dataprogrammene hjemme. Hadde tenkt til å ta bussen for å gå minst mulig, var litt sent ute og måtte småløpe for å rekke den. Plutselig fikk jeg den vondeste kynneren jeg har hatt noensinne, så vondt at jeg krøket meg sammen og måtte sette meg ned. Måtte sitte lenge før det gikk over og jeg klarte å gå hjem. Jeg la meg ned og det gikk over og har ikke kommet tilbake.

Merkelig egentlig. Kroppen min, vant til å trene hardt, alle former for dans opptil fire ganger i uken sier nå plutselig nei til en liten løpetur etter bussen, eller en litt for lang gåtur eller en lang arbeidsdag foran dataen.

Rart, men tar det selvfølgelig på alvor.

Nå har jeg redd opp med det store hvite sengeteppet på engen vår, og ligger og skriver. Litt KG først, så litt jobbing. Har heldigvis endel å gjøre som kun krever Word og som kan sendes over på mail.

Leiligheten er shinet, mannen tok alt av husarbeidet i helgen og lager middag når han kommer hjem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du er flink til å ta det helt med ro!

Og at du har en lege som tydeligvis passer på deg.

:)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sjokkert over at Ullevål ikke tar henvisningen fra legen mer alvorlig. Selv om kynnerne ikke trenger å ha påvirket livmorhalsen, så kan de ha gjort det, og da er det jo viktig å finne ut av det. Uansett virker det som legen din er høyst oppegående og at du er flink til å ta det med ro! :Nikke:

TeaLounge

Dobbelt-:Nikke: Helt supert sted for gravide mager. Dessuten har sinnsykt mye gode teer, og stoler som passer ryggen min helt ypperlig!

Hodet mitt ser ut til å treffe vannflaten sånn ca. 1. juli. Dvs. i det jeg tar ferie. Og da hadde det vært superkos å treffes en dag. Vi får avtale nærmere! Gleder meg til store doser med R&R!

Håper du er flink til å ta det med ro, så snakkes vi!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Klips!

Jeg er litt overrasket over Ullevål jeg også, Moonchild, jeg har fortsatt ikke hørt noe. Jeg leste henvisningen om igjen og legen min ber helt tydelig om at jeg får time raskt siden det har vart såpass lenge og siden den forrige undersøkelsen ikke ble utført som hun ba om.

Det hjelper endel å ligge mye, selv om det er kjedelig. Måtte droppe Norwegian Wood forrige helg, og REM på onsdag...

Dro opp på universitetet og jobbet litt i går, og da jeg kom hjem var kynnerne tilbake, skikkelig vonde.

Ellers har gutten i magen blitt utrolig mye mer aktiv de siste to ukene. Nå kjenner både jeg og mannen sparkene godt hver dag, og det er gøy!

I dag var han så aktiv på morgenen at mannen ikke ville dra på jobb, bare ligge og kjenne på de små sparkene. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Å i ettertid skjønne at du ikke tok det nok med ro da du burde, det er ikke noe gøy! "Hadde jeg bare/bare ikke..." og sånt no'.

Du får lage deg en lang liste over ting du kan gjøre når du befinner deg i horisontalen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Camelia!

Fortsatt ikke en lyd fra Ullevål. Burde kanskje ringe legen min og fortelle det? Hun regnet jo med at jeg skulle få time i løpet av max. to dager, nå har det gått tolv... Men jeg hater å ringe og mase.

Fortsatt mye vondt i magen selv om jeg tar det helt med ro og ligger mye ned.

28 juni i dag. Sykehuset har satt 28 oktober som siter overtidsdato. Det betyr at om max. fire måneder er jeg mamma. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal mase, jeg. Er det ikke bedre enn å bekymre seg akkurat nå?

Og som Camelia sier: dumt å i ettertid tenke "hadde jeg bare..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett begge to.

Skal ringe legen min i telefontiden hennes.

Og masing er det vel strengt tatt ikke, hun tror nok at jeg har vært der for lenge siden. Så får det vært opp til henne om hun vil purre på Ullevål.

Hun har telefontid fra ett, ringer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal mase, jeg. Er det ikke bedre enn å bekymre seg akkurat nå?

Og som Camelia sier: dumt å i ettertid tenke "hadde jeg bare..."

:Nikke: Helt enig med både Camelia og Klips. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. (Og dessuten er det ikke å regne som mas når det har gått tolv dager. Jeg hadde nok vært hos privatpraktiserende for lenge siden... Bare sånn for sikkerhets skyld.)

Ellers er det bra at du er flink til å holde deg i ro. Sånne vonde kynnere skal man absolutt ta alvorlig!

Lunsj/te til uken?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj/te til uken?:klem:

Absolutt!

Jeg kan tirsdag, onsdag og torsdag.

Skal si Tea Lounge som vi tenkte på?

Velg en dag og et klokkeslett, du, jeg har fri og er ledig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Tea Lounge...herlig sted! Ønsker jeg også kunne være med! :)

Håper du tar det med ro nå, og ikke stresser noe mer!

Sommeren har endelig inntatt vestlandet også...så nå kan jeg forhåpentligvis få solt meg litt også...!

Ha en flott torsdagskveld Cielo!

:kose: fra Madden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en stoor :klem:

Håper du koser deg i sommeroslo, bare litt misunnelig altså... :tunge1:

Kos deg og ta godt vare på deg selv og den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Camelia! Har vært uten internett i noen dager, derfor ingen oppdatering.

Da jeg endelig fikk somlet meg til å ringe til legen, syntes hun at jeg hadde ventet altfor lenge med å kontakte henne, og kunne heller ikke skjønne hvorfor Ulleåvl ikke hadde gitt lyd fra seg. Det viste seg at henvisningen hadde blitt lagt i gal bunke. Legen min ble så sur at hun ringte rett til sin venn, overlegen på poliklinikken og sa at det ikke gikk an, og at jeg skulle ha en time, helst i går. Da fikk jeg komme rett til han, og en undersøkelse som tok max. to minutter.

Kynnerne har, selv om det har kommet daglig siden uke 20 og er ordentlig vonde, ikke hatt noen effekt på livmorhalsen. Den var over gjennomsnittlig lang (4,5 cm)!

Bare å leve som før, sa overlegen. Ta det litt mer med ro enn vanlig, sa legen min, særlig fordi det er det som hjelper på å roe ned kynnerne. Uansett kan jeg sitte og jobbe med oppgaven, det er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, veldig godt å høre! Jeg har ikke vært så voldsomt bekymret, derfor jeg ikke kontaktet legen før, men veldig deilig å få bekreftet at kynnerne ikke har gjort noen skade for det.

I og med at Parisferien vår ble avlyst (med den hetebølgen som har vært der var det forresten ikke det verste som kunne skje), ble det til at vi blir i Oslo i hele sommer. Mannen tar bare ut en uke ferie (av totale åtte), og slår dagene sammen med helger=tre langhelger. I tillegg har han litt avspasering å ta ut, så det blir ikke så verst. Resten av ferien tar han ut etter at babyen kommer, i tillegg til at jobben hans gir han fire uker lønnet fri etter fødselen.

I stad kom jeg på noe for å gjøre Osloferien litt bedre: vi flytter inn i huset til foreldrene mine. De reiser bort på torsdag, blir borte i tre uker og er bare glade for at noen bor i huset.

Så nå blir det stort hus, hage med rosebusker, drikke morgenkaffen på trappen ut til hagen, invitere venner på grilling, bare en liten spasertur til instituttet for meg når jeg skal sitte der og jobbe og i det hele tatt ganske mye feriefølelse, helt plutselig! :)

Elsker området jeg har vokst opp i, men vi har ikke sjangs til å kjøpe oss noe der på mange år. Sikkert ikke før vi er femti. Ihvertfall førti.

Vi flytter inn på fredag, må invitere noen allerede til helgen. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var i Paris under hetebølgen og jeg skal si deg at det var hett ja. :-? Hvis man i tillegg er gravid (og varm) så vil det sikkert oppleves som ubehagelig.

På det varmeste var det 34 grader i halvskygge. Men vi overlevde :-) . Heldigvis var det aircondition både på hotell og i butikkene (som hadde startet salget) :wink: , så det ble mange turer innom der samt på tørsteslukningssteder. Så for oss gikk det veldig greit.

Du får bare glede deg til neste gang. Paris venter på deg og blir aldri borte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...