AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #1 Skrevet 22. april 2014 Dette sa tanten min til min nevø i påsken... Når ble hvitveis utrydningstruet? Anonymous poster hash: 08235...734
Fuglen Skrevet 22. april 2014 #3 Skrevet 22. april 2014 Kommer jo an på i hvilken sammenheng hun sa det i? Hvis gutten kommer hjem med to håndfuller hvitveis med røtter fra skogsskrenten i hagen hennes, så kan det jo hende hun sier fra fordi hun ønsker å beholde hvitveisen i skrenten? 1
Gjest navnelapp Skrevet 22. april 2014 #4 Skrevet 22. april 2014 Kvitveis er definitivt ikkje utryddingstrua. Blåveis, derimot, er utryddingstrua, og forbode å plukke med rot. Å seie at kvitveis også er det for å hindre nokon i å plukke den er berre teit. Då får ein heller seie at ein vil at den ikkje skal plukkast med rot. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #5 Skrevet 22. april 2014 Å si "ikke plukk med rota" har da ingen sammenheng med om arten er utryddingstruet å gjøre? Det er derimot en helt vanlig formaning til små barn som ennå ikke har lært at blomster plukker vi alltid uten rot. Plukke: for å nyte blomster i vase eller vise frem, da uten rot for å bevare den lokale bestanden (gjerne også bare tua med tulipaner i hagen) Luke: å fjerne plante fra området, da med rot. Forstår ikke helt hva du stusser på, ts. Anonymous poster hash: 6ba3a...65e 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #6 Skrevet 22. april 2014 Vi var i skogen, og det var horder av hvitveis på alle bauger og kanter. Min nevø er 2 år og plukket en bukett hvitveis, og to av hvitveisene var med rot.. Da kom min tante med at man plukker ikke hvitveis med roten for det er ikke lov. Jeg stusset på dette, fordi jeg mente dette gjaldt blåveis. ts Anonymous poster hash: 08235...734
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #7 Skrevet 22. april 2014 Det er blåveis det ja. Anonymous poster hash: 75047...da6
Gjest skravle Skrevet 22. april 2014 #9 Skrevet 22. april 2014 Hvor har dere det fra at blåveisen er fredet? Den er IKKE fredet. Kun hvis den vokser i et område som er fredet (naturreservat, landskapsvernomr). Om du vil kan du til og med rive den opp med roten og plante den i hagen din.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #10 Skrevet 22. april 2014 Det er ikke ulovlig å plukke hvitveis, men det er teit gjort. Da vokser den jo ikke opp neste år. Derfor helt riktig å lære barn at de ikke skal plukke blomster med rot. Det ville ikke vært "lov" i min hage, heller :-) Anonymous poster hash: 6ce1b...591 1
Gjest Nightwich Skrevet 23. april 2014 #11 Skrevet 23. april 2014 Kanskje hun visste at hvitveisen er giftig og ikke ville at ungen skulle få så mye saft på hendene
Gjest Peanut Skrevet 23. april 2014 #12 Skrevet 23. april 2014 Lykkelig fordi jeg har litt blåveis i hagen. ^^, Blåveis er kun fredet når den vokser i et område som er fredet (Frognerbekken for eksempel har hvitveis men de er fredet). Alle andre steder kan man plukke den. Det er heller ikke ulovlig å spa den opp og plante den i et blomsterbed, men blåveiser skal ha god, kalkrik moldjord. Plantes den i sur sandjord eller torv, får den problemer. Dessuten så spres blåveis kun ved hjelp av frø fra blomstring og spirer ikke så lett, så derfor bør man være forsiktig med å grave dem opp. Det er dessuten ikke lov å ta med seg planter på rot uten grunneiers tillatelse. Hvitveis formerer seg ved rotskudd, så om to blomster blir plukket opp med rot så tror jeg ikke det har noe særlig å si egentlig... <_<
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå