Gå til innhold

Cesar Millan - hundehvisker eller dyreplager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er en evig diskusjon i hundemiljøet om metodene til Cesar Millan, og en del mener han er fantastisk, mens den andre halvdelen mener han er dyreplager.

Hva er deres mening og oppfatning av han egentlig? :)

Anonymous poster hash: 50907...a3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han er en PR-kåt dyremishandler.

• Liker 12
Skrevet

At han er en PR-kåt dyremishandler.

What she said!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe i mellom de to alternativene? Ingen gråsoner?

Ok da er han garantert en fæl og brutal dyremishandler. Helt klart.

Anonymous poster hash: 25704...dae
  • Liker 5
Gjest Malanthor
Skrevet

Hei! Det er en evig diskusjon i hundemiljøet om metodene til Cesar Millan, og en del mener han er fantastisk, mens den andre halvdelen mener han er dyreplager.

Hva er deres mening og oppfatning av han egentlig? :)

Anonymous poster hash: 50907...a3b

Hva er det liksom han gjør som kan defineres som dyreplaging?

Jeg har aldri sett noe fra han som faller innunder det som tradisjonelt kan defineres som dyremishandling.

Må isåfall være krangling om hva som er pedagogisk riktig for dyrene. Blir litt som freud mot jung. :P

• Liker 20
Gjest Badebuksa
Skrevet

Eh. Neeei, bare river dem i nakken og holder dem opp etter nakkeskinnet. Og tvinger en hund til å slite seg ut i varmen. Bare det liksom.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han er dyktig og ingen hundemishandler. Han behandler en hund slik hunder i instinkt er vandt til og skal bli behandet.
Å dra de i nakkeskinnet er absolutt ingen mishandling. Hadde det vært et menneske, ja - men en hund - nei.

Dette gjør jo hundemammaene med barna sine hele tiden. Når de lærer sine valper, hjelper dem, eller sier i fra at de gjør noe galt, så tar de dem i nakkeskinnet. Dette er ikke vondt for hunden.

Anonymous poster hash: e28d4...fae
  • Liker 18
Skrevet

Han har faktisk rett i en del ting.

For eksempel

Hunder skal ut og gå turer, ikke stå bindt til et tre eller hage hele livet

Hunder trenger mental stimuli, "lese" avisa
Hunder trenger kjærlighet

Hunder trenger disiplin - trening - lydighet
Hunder trenger mat.

Hunder som er redde ,skal ikke dulles inn i bomull og eier unnvike alle mulige triggere.

Men så stor mye mer enn det ? Nei.. Han bruker for mye kraft og tvang .Utrolig at han fortsatt har et show på tv'n.

Samme for han Puppy SOS idioten.. Brad Pattison.Han er helt på tryne.

Han og Cesar har nok samme drittgenet.Vi denger om vi ikke får det til. :rasende:

• Liker 4
Skrevet

CM er en maktsyk mann som bruker sitt arbeid med hunder for å få utløp for hersketrangen sin. I mitt hundehold er det snakk om gjensidig respekt og vennskap mellom meg og hundene mine, og jeg har ikke en enorm trang til å være leder og bestemme over dem. Han bruker strømhalsbånd og systematisk sparking av hunder (bare å søke CM og "kick" el. på youtube), og man ser at hundene klynker og farer sammen. Da er det altfor hardt. Han har også tråkket på hundens poter for å "få oppmerksomhet" som han så fint kaller det. Syns det er rart at han noen kan vurdere å kalle denne maktkampen der han spiller på hunders redsel for irettesetting for "hundehvisking"! Dyremishandling satt i system rett foran øynene på uerfarne hundeeiere, og inspirasjon til de som har kjøpt seg en stor hund for å utøve makt over dem. Jeg ser dem nesten daglig på tur. Hva er vitsen med å ha hund om man bare skal plage den?!

• Liker 10
Gjest New_Girl
Skrevet

Dyremishandler som pakker inn ondskapen sin i en masse flåsete ord og uttrykk.

Og at amerikanere trenger å bli fortalt at hunder trenger mosjon og mental stimuli er rett og slett skremmende.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes han gjør noe bra, han forstår det med at hunder trenger en konsenkvent leder å støtte seg til som tar avgjørelser for hunden, at dem trenger mye fyisisk og mental stimuli til å bli mer harmoniske og stimulert, han setter seg inn i hunden, han kommer med veldig mye fornuftig til eierne, han har ofte utrolig god tålmodighet med fryktsomme hunder, han har forstått det med riktig press på båndet (et klipp med en hund som var redd for åpne gulv, han verken dro, eller løste grepet rundt leiebåndet, med et lite press så ville hunden blitt ekstra redd)

Men når han bruker makt og psyker dem ut til å havne i "calm and submissive state of mind" er intet annet enn forkastelig. Å tvinge en hund har aldri noe godt for seg, (bortsett om man skal f.eks overvinne en urasjonell frykt med å gå opp trapper de har vært redd for hele livet), man må alltid gi dem mulighet til å backe ut om det er nødvendig. Og ofte så gir han hunden aldri noe valg, noe som er ekstremt stressende for hunden, de overgir seg kun i frykt, og har intet noe med hundehvisking å gjøre. Halsbånd helt øverst i strupen som tvinger hunden til å adlyde for å ikke bli kvalt, dreier seg ikke om at man har et bedre grep, eller bedre kontroll, men at man ikke gir hunden noe valg. Og selv om jeg forstår tanken bak "sparket" for å få fokuset over på deg og vekke hunden fra det den er besatt/blokkert på, så synes jeg ikke det er den rette veien å gå, fysisk makt er aldri veien å gå. En pesende og sliten hund som følge av dette her er ikke rolig og "temt" men stresset til det ytterste, og apatisk.

Nei, man skal ikke ta hunder i nakkeskinnet som jeg ser noen skrive over her. Moren gjør ikke det, det er en misforståelse og mye merkelig nok enkelte mennesker stoler blindt på. Moren reiser seg opp og unngår valpen for å korrigere, og lærer ved det valpen til å unngå konfrentasjoner senere ved å forlate en ubehagelig situasjon. jeg har ALDRI sett en hundemor ta tak i en valp i nakkeskinnet, det "verste" jeg har sett er at de tar munnen over valpens hode og knurrer. Mennesker er ikke hunder, vi vil heller aldri bli det, og vi snakker heller ikke samme språk, hunder vet det. Og det er aldri noe som unnskylder å ta en hund fysisk, enten det dreier som et spark, klyping i øret eller ta hunden etter nakkeskinnet. Da har man rett og slett null kunnskap på hundeoppdragelse. En hund skal lystre fordi den er lært opp til det, ikke fordi det er basert på frykt. Når man straffer en hund så straffer du den pga. din dårlige oppdragelse, og neste gang bør du gi deg selv grep i nakkeskinnet. Å dra en hund i nakkeskinnet er vondt for hunden, uansett hvor mye man gjemmer det bak at det er instinktivt. Her står det mye bra om dette: http://www.hundensegen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=66

Et godt og trygt hundehold bygger på god forståelse for instinkt, språk, aktivsering, og gjensidig respekt.

Endret av Nebel86
  • Liker 10
Skrevet

Jeg syntes ikke han er en dyremishander. Hva er vaerst, at han tar en hund i nakken, eller at hunden blir avlivet fordi ingen kan hjelpe den?

• Liker 8
Skrevet

Har ikke noe imot hans metoder. Hadde hundene han er borti blitt behandlet som hunder i første omgang ville han ikke måtte gå så drastisk til verks.

Uansett størrelse så er en hund en hund som må vite hvor den står i flokken sin, for å få et trygt og godt hjem. En lærd hund er en lykkelig hund.

Man skal ikke kue hunden sin, man skal ikke slå hunden sin...! MEN man må behandle sin hund som en hund og ikke et glass-barn.

• Liker 10
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg syntes ikke han er en dyremishander. Hva er vaerst, at han tar en hund i nakken, eller at hunden blir avlivet fordi ingen kan hjelpe den?

I enkelte tilfeller er avliving helt klart det beste for hunden.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes han gjør noe bra, han forstår det med at hunder trenger en konsenkvent leder å støtte seg til som tar avgjørelser for hunden, at dem trenger mye fyisisk og mental stimuli til å bli mer harmoniske og stimulert, han setter seg inn i hunden, han kommer med veldig mye fornuftig til eierne, han har ofte utrolig god tålmodighet med fryktsomme hunder, han har forstått det med riktig press på båndet (et klipp med en hund som var redd for åpne gulv, han verken dro, eller løste grepet rundt leiebåndet, med et lite press så ville hunden blitt ekstra redd)

Men når han bruker makt og psyker dem ut til å havne i "calm and submissive state of mind" er intet annet enn forkastelig. Å tvinge en hund har aldri noe godt for seg, (bortsett om man skal f.eks overvinne en urasjonell frykt med å gå opp trapper de har vært redd for hele livet), man må alltid gi dem mulighet til å backe ut om det er nødvendig. Og ofte så gir han hunden aldri noe valg, noe som er ekstremt stressende for hunden, de overgir seg kun i frykt, og har intet noe med hundehvisking å gjøre. Halsbånd helt øverst i strupen som tvinger hunden til å adlyde for å ikke bli kvalt, dreier seg ikke om at man har et bedre grep, eller bedre kontroll, men at man ikke gir hunden noe valg. Og selv om jeg forstår tanken bak "sparket" for å få fokuset over på deg og vekke hunden fra det den er besatt/blokkert på, så synes jeg ikke det er den rette veien å gå, fysisk makt er aldri veien å gå. En pesende og sliten hund som følge av dette her er ikke rolig og "temt" men stresset til det ytterste, og apatisk.

Nei, man skal ikke ta hunder i nakkeskinnet som jeg ser noen skrive over her. Moren gjør ikke det, det er en misforståelse og mye merkelig nok enkelte mennesker stoler blindt på. Moren reiser seg opp og unngår valpen for å korrigere, og lærer ved det valpen til å unngå konfrentasjoner senere ved å forlate en ubehagelig situasjon. jeg har ALDRI sett en hundemor ta tak i en valp i nakkeskinnet, det "verste" jeg har sett er at de tar munnen over valpens hode og knurrer. Mennesker er ikke hunder, vi vil heller aldri bli det, og vi snakker heller ikke samme språk, hunder vet det. Og det er aldri noe som unnskylder å ta en hund fysisk, enten det dreier som et spark, klyping i øret eller ta hunden etter nakkeskinnet. Da har man rett og slett null kunnskap på hundeoppdragelse. En hund skal lystre fordi den er lært opp til det, ikke fordi det er basert på frykt. Når man straffer en hund så straffer du den pga. din dårlige oppdragelse, og neste gang bør du gi deg selv grep i nakkeskinnet. Å dra en hund i nakkeskinnet er vondt for hunden, uansett hvor mye man gjemmer det bak at det er instinktivt. Her står det mye bra om dette: http://www.hundensegen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=66

Et godt og trygt hundehold bygger på god forståelse for instinkt, språk, aktivsering, og gjensidig respekt.

Enig i dette du skriver.

Vil også bare si at det å gi et like puff i baken på hunden kan brukes på en positiv måte. Man bruker med vilje beinet som er langt fra hunden slik man bare puffer og ikke sparker.

Motoden hjalp veldig på hunden jeg hadde før, slik han ble distrahert fra en fokusering jeg ikke klarte å avbryte med stemme eller en godbit. :)

AnonymBruker
Skrevet

mannen har kvelt en hund til hunden besvimer. Skal absolutt stappe fingrene i matskålene på hunder som er ressursaggressive. Han korrigerer bort språket, og skaper dermed etter miin mening en tikkende bombe. Den ene hudnen måtte jo avlives etter han hadde jobbed med hunden, fordi den bet det ene barnet i familien. Knurring skal aldri korrigeres bort. Årsaken til knurring skal forsøkes å fjerne. En fikser ikke utrygge og redde hunder ved å gjøre dem så redde at de ikke tørr å gjøre noenting. Synes alle dyrekanalene burde boikotte mannen asap. Det værste er jo at nye hudeeiere kopierer hans adferd og skaper dermed usikkre og aggressive hunder.

Av hundetrenere på tv som jeg har fått med meg har jeg mer sansen for vicoria stillwell, men er uenig i en mye av hun gjør også.

Anonymous poster hash: a1336...548
  • Liker 9
Skrevet

Enig i dette du skriver.

Vil også bare si at det å gi et like puff i baken på hunden kan brukes på en positiv måte. Man bruker med vilje beinet som er langt fra hunden slik man bare puffer og ikke sparker.

Motoden hjalp veldig på hunden jeg hadde før, slik han ble distrahert fra en fokusering jeg ikke klarte å avbryte med stemme eller en godbit. :)

Det CM driver med er ikke puff, det er spark i et følsomt område på hundens kropp!

Anbefaler å se denne med Victoria Stilwell:

http://www.youtube.com/watch?v=AZgSomCLoAM

Som Victoria sier her så er CMs oppførsel mobbende overfor hunden, og har overser alle tegn på stress og redsel.

• Liker 6
Skrevet

Det CM driver med er ikke puff, det er spark i et følsomt område på hundens kropp!

Anbefaler å se denne med Victoria Stilwell:

http://www.youtube.com/watch?v=AZgSomCLoAM

Som Victoria sier her så er CMs oppførsel mobbende overfor hunden, og har overser alle tegn på stress og redsel.

Jeg skrev kun at jeg har god erfaring med et puff for å bryte en fokusering som ikke kunne brytes på en annen måte. I hans tilfelle ble han overglad av å se andre mennesker og hunder på tur.

Det er langt fra alle som burde hatt en hund, stor eller liten, fordi de ikke er i stand til å være rollemodeller og forbilde for sin hund i den flokken han/hun er i. Jeg er mener også at man som eier må være snill og fremdrive positiv adferd fra en hund med positiv holdning. Når dette er sagt mener jeg også at man som sjef skal vise hunden sin at man ikke ønsker en spesifik uønsket adferd.

Jeg holder fortsatt ved at jeg ikke har noe imot CM og hans grep på hundene han er borti. Jeg har heller ikke noe imot Victorias oppdragelsesmetoder.

Ut fra det jeg har sett av CM og hans "spark" så vil jeg ikke si dette er mishandling. Det ser kanskje dramatisk ut, men ettersom jeg har sett er det ikke noe jeg blir forskrekket eller sint over.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at for de familiene som vises på showet hvor det meste har gått alt for langt så får han jo gjort jobben raskt og effektiv med tilsynelatende gode resultater. Jeg liker ikke måten han behandler hundene på, men det er faktisk en del der ute som tror at man kan skaffe seg en hund bare den kan få stå litt i den 5 kvadratmeter store/lille hagen, og for de menneskene så er nok CM tommel opp. Men for oss dødelige så mener jeg at de beste resultatene kommer over tid og via samspill med hunden, ikke overdreven smertepåføring.

Så jeg mener det er litt gråsone. For de idiotiske hundeierne så mener jeg CM gjør en bra jobb. For oss normale så er han helt på bærtur.

Anonymous poster hash: 7d660...b89
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...