Gå til innhold

Du med kraftig pollenallergi

Fremhevede innlegg

Gjest Ciegus
Skrevet

Denne vaksinen, er det lurt å begynne med den veldig tidlig? Altså en god stund før pollensesongen begynner.

Og over hvor lang tid får man disse sprøytene?

Er det lurt å ta den før eller etter man planlegger barn?

Masse spørsmål her, men tenkte kanksje noen vet litt mer om den enn det jeg gjør.

Tror det er anbefalt å begynne minimum 4 mnd før pollensesongen. Ved hver sprøyte får man et "allergisjokk", så man kan bli ganske dårlig etter hver sprøyte, spesielt i begynnelsen til kroppen begynner å tilpasse seg.

Selv tar jeg vaksinen i tablettform, men denne finnes kun mot gresspollen. Noen som vet om man kan ta allergimedisiner mens man tar vaksinen? Jeg har mer enn bare gresspollenallergi, og har begynt å reagere på pollen nå, men tør ikke å ta medisiner i tilfelle det ikke er lurt? Pakningsvedlegget sier bare at jeg må rådføre meg med lege før jeg tar medisiner, og legen svarer ikke telefonen. :vetikke: Holder på å bli gal!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet hvor fort Kenacort virker? Sønnen min skulle hatt den for lenge siden......

AnonymBruker
Skrevet

Denne vaksinen, er det lurt å begynne med den veldig tidlig? Altså en god stund før pollensesongen begynner.

Masse spørsmål her, men tenkte kanksje noen vet litt mer om den enn det jeg gjør.

Ja, man kan ikke begynne i pollensesongen, man begynner gjerne på høsten. Sprøytene får man over flere år, den første perioden er mest slitsom fordi det er en oppdosering og særlig første gang blir man slått ut.

Tror det er anbefalt å begynne minimum 4 mnd før pollensesongen. Ved hver sprøyte får man et "allergisjokk", så man kan bli ganske dårlig etter hver sprøyte, spesielt i begynnelsen til kroppen begynner å tilpasse seg.

Selv tar jeg vaksinen i tablettform, men denne finnes kun mot gresspollen. Noen som vet om man kan ta allergimedisiner mens man tar vaksinen? Jeg har mer enn bare gresspollenallergi, og har begynt å reagere på pollen nå, men tør ikke å ta medisiner i tilfelle det ikke er lurt? Pakningsvedlegget sier bare at jeg må rådføre meg med lege før jeg tar medisiner, og legen svarer ikke telefonen. :vetikke: Holder på å bli gal!

Jeg tålte ikke tablettene, så måtte få sprøyte. Denne kunne (og skulle) ihvertfall kombineres med allergimedisin. Fikk resept på Telfast av legen der. Hvis jeg var deg ville jeg faktisk prøvd å ringe K.A.L. dersom legen din ikke svarer, selv om du ikke er pasient der. De er utrolig flinke og effektive! :)

Anonymous poster hash: 03012...cf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aerius tabletter, Lomudal øyedråper og Nasonex nesespray :-)

Anonymous poster hash: 2af05...02e
AnonymBruker
Skrevet

Svar fra RELIS:

Hyposensibilisering med allergenekstrakter (vaksinering) hos gravide allergikere er neppe assosiert med fosterskadelige effekter. Likevel bør oppstart og doseøkning unngås hos gravide, blant annet grunnet endret immunrespons i svangerskapet og risiko for anafylaksi som kan gi føtal hypoksi. Etablert vedlikeholdsbehandling med allergenekstrakt kan fortsette etter at kvinnen er blitt gravid under forutsetning av nøye vurdering av pasientens tilstand og evaluering av effekt på tidligere behandling.

Allergenekstrakter består av proteiner og karbohydrater, og overgang i brystmelk anses derfor usannsynlig. Dermed er det lite trolig at spedbarn som ammes vil bli påvirket dersom mor behandles med hyposensibilisering.

Altså du børe ikke starte med disse sprøytene når du er gravid, men du kan fortsette med vedlikeholdsdoser dersom du er gravid med god oppfølging. Når det gjelder dosering på vaksinen så er det individuelt

Fra felleskatalog:

Dosen tilpasses alltid individuelt. Behandlingen foregår i to faser: Oppdosering og vedlikeholdsfase. Under oppdoseringsfasen gis injeksjonene hver uke. Målet er trinnvis å øke dosen til høyeste tolererbare dose er nådd. Når høyeste tolererbare dose er nådd gjøres en trinnvis økning av intervallet mellom injeksjonene. Under vedlikeholdsfasen gis injeksjonene hver 6. uke ±2 uker i 3-5 år.

Så det er en langvarig prosess, men dersom man er sterkt plaget er det kanskje verdt det.

Anonymous poster hash: 9b89a...4fb

Skrevet

Takk for mange svar!

Skal absolutt vurdere denne vaksinen, men det blir nok ikke i år. Sesongen er jo rett rundt hjørnet, jeg har gresspollen.

AnonymBruker
Skrevet

Fra felleskatalog: Interaksjoner:

Samtidig behandling med symptomatiske antiallergiske midler (f.eks. antihistaminer, kortikosteroider og/eller mastcellestabilisatorer) kan øke pasientens toleransenivå for immunterapi. Det foreligger ingen tilgjengelige data vedrørende sikkerhet ved samtidig immunterapi med andre allergener.

Slik at man ikke helt vet hvordan dette egentlig fungerer så det går vel mer på om hva slags erfaring din lege har med dette. Snakk med legen din om det er ok for deg å ta antihistaminer i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Virker som Aerius er et godt valg av tabletter. Samboeren har allergi og bjørka er jo allerede i gang, men han har ikke giddet å komme seg til legen ennå og jeg orker virkelig ikke å høre på nysing 24/7 i et år til... Nå skal han få et spark i rumpa bort til legekontoret :Nikke:

(sorry, måtte bare få ut irritasjonen min..:sjenert:)

Anonymous poster hash: 9b23a...56f
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisinering hjelper for deg?

Jeg bruker Telfast tabletter, Avamys nesespray (kortison) og livostin øyedråper (full dose - 4 dråper daglig). Men plages allikevel helt ekstremt ned øynene og nesen. Det må da finnes noe bedre, men virker ikke slik på legen min...

Skift til Aerius, de er tilbake på blåresept. I tillegg bør du få time hos ØNH i forhold til vaksinering. Blir en del sprøyter, men du blir kvitt faenskapet. Ny tidsregning i mitt liv.

Anonymous poster hash: e4cd9...d73

• Liker 1
Skrevet

Vaksinering i tablettform visste jeg ikke at var mulig, det tror jeg jammen jeg også skal forhøre meg om til høsten. Jeg har tidligere prøvd i sprøyteform, men reagerte så mye på de første dosene at jeg ikke fikk fortsette (de var redde for at jeg skulle gå inn i sjokk, måtte få adrenalinsprøyte).

Jeg fikk en gang en neseinhalator av en lege på sykehuset som egentlig var beregnet på en eller annen lungesykdom (egentlig til munn, men med et slags adapter som kunne brukes til nesen), som gjorde at jeg slapp å ha rennende nese hele sesongen, men husker ikke lenger hva det het, noen som har hørt om dette? Jeg husker jeg var kjempeglad for denne da jeg fikk den. :klo:

Men for meg er uansett kortisonsprøyter redningen, jeg får som regel en trippel dose i begynnelsen av gresspollenblomstringen, og det fungerer glimrende. For de som ikke har fått virkning av kortison er det altså mulig å få høyere dose (men det er ikke optimalt om man plages i lengre periode).

Nesespray uten kortison har absolutt ingen virkning på meg. Grå stær står som en veldig sjelden bivirkning av kortisonnesespray, så for meg tar jeg nok sjansen på å bruke det når det er nødvendig. Øyedråper har ingen effekt. Av tabletter er Aerius det som definitivt virker best. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vaksinering i tablettform visste jeg ikke at var mulig, det tror jeg jammen jeg også skal forhøre meg om til høsten. Jeg har tidligere prøvd i sprøyteform, men reagerte så mye på de første dosene at jeg ikke fikk fortsette (de var redde for at jeg skulle gå inn i sjokk, måtte få adrenalinsprøyte).

Jeg fikk en gang en neseinhalator av en lege på sykehuset som egentlig var beregnet på en eller annen lungesykdom (egentlig til munn, men med et slags adapter som kunne brukes til nesen), som gjorde at jeg slapp å ha rennende nese hele sesongen, men husker ikke lenger hva det het, noen som har hørt om dette? Jeg husker jeg var kjempeglad for denne da jeg fikk den. :klo:

Men for meg er uansett kortisonsprøyter redningen, jeg får som regel en trippel dose i begynnelsen av gresspollenblomstringen, og det fungerer glimrende. For de som ikke har fått virkning av kortison er det altså mulig å få høyere dose (men det er ikke optimalt om man plages i lengre periode).

Nesespray uten kortison har absolutt ingen virkning på meg. Grå stær står som en veldig sjelden bivirkning av kortisonnesespray, så for meg tar jeg nok sjansen på å bruke det når det er nødvendig. Øyedråper har ingen effekt. Av tabletter er Aerius det som definitivt virker best. :)

Rhinocort turbohaler?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rhinocort turbohaler?

Nei mente Atrovent eller Ipraxa?

Gjest Ciegus
Skrevet

Fra felleskatalog: Interaksjoner:

Samtidig behandling med symptomatiske antiallergiske midler (f.eks. antihistaminer, kortikosteroider og/eller mastcellestabilisatorer) kan øke pasientens toleransenivå for immunterapi. Det foreligger ingen tilgjengelige data vedrørende sikkerhet ved samtidig immunterapi med andre allergener.

Slik at man ikke helt vet hvordan dette egentlig fungerer så det går vel mer på om hva slags erfaring din lege har med dette. Snakk med legen din om det er ok for deg å ta antihistaminer i tillegg.

Legen min har ingen erfaring med dette, jeg er den første pasienten han prøver vaksinen på. :vetikke: Jeg får vel prøve å ringe på ny, men tviler på at han har så mye klokt å si. :ler: Men effekten av vaksinen vil jo ikke være så stor denne sommeren (begynte i februar), så jeg blir jo å dø (føles det som) om jeg ikke kan ta allergimedisiner i tillegg... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Legen min har ingen erfaring med dette, jeg er den første pasienten han prøver vaksinen på. :vetikke: Jeg får vel prøve å ringe på ny, men tviler på at han har så mye klokt å si. :ler: Men effekten av vaksinen vil jo ikke være så stor denne sommeren (begynte i februar), så jeg blir jo å dø (føles det som) om jeg ikke kan ta allergimedisiner i tillegg... :sjenert:

Alt tyder på at det skal gå bra, men man kan jo aldri vite. Men lurt å ringe din lege allikevel.

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=3&S=5625

Konklusjon

Det foreligger ingen dokumentasjon på at allergenekstrakt fra timotei (Grazax) ikke kan kombineres med antihistaminer. Dette er en relativt vanlig kombinasjon for optimal symptomlindring ved gresspollenallergi.

Skrevet

Nei mente Atrovent eller Ipraxa?

Det kan kanskje ha vært Atrovent, beskrivelsen i Felleskatalogen virker i hvert fall kjent. Virkningen var at slimhinnene sluttet å produsere så mye slim, det var ikke for å åpne luftveiene (som astmamedisin el.)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan kanskje ha vært Atrovent, beskrivelsen i Felleskatalogen virker i hvert fall kjent. Virkningen var at slimhinnene sluttet å produsere så mye slim, det var ikke for å åpne luftveiene (som astmamedisin el.)

Det er samme virkestoff i begge medisinene. Samme som otrivin comp også forsåvidt (bare at otrivin comp har det slimhinneavsvellende stoffet også som er mot tett nese)

Skrevet

Det er samme virkestoff i begge medisinene. Samme som otrivin comp også forsåvidt (bare at otrivin comp har det slimhinneavsvellende stoffet også som er mot tett nese)

Jeg så ikke på virkestoffet, bare beskrivelsen, mener det var mer sannsynlig at den var mot bronkitt enn mot kols. Men det spiller jo selvsagt ingen rolle hvis det er riktig virkestoff. Er dog ikke sikker, har i hvert fall prøvd Otrivin Comp uten at jeg var fornøyd med den, den gir meg bare sår i nesa. :forvirret:

Skrevet

:O hjelp! Hvilke nesesprayer er uten kortison?

Anonymous poster hash: 2ac29...a8f

Mannen min bruker Lomudal, den er uten. Men det virker ikke på meg.

Jeg tror ikke det kan være så veldig sjelden altså, selv kjenner jeg tre stykker til utenom meg selv..

Og det var en av de første tingene optikeren spurte om, om jeg hadde brukt kortisonnesespray siden jeg hadde grå stær i så ung alder. Før jeg opererte øyet i fjor hadde jeg bare 10% syn igjen på det. :(

Skrevet

Hvordan klarer dere bruker livostin øyedråper, de svir jo!

Skrevet

Hvordan klarer dere bruker livostin øyedråper, de svir jo!

Jeg synes den svir bare hvis jeg har klødd iherdig før jeg drypper.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...