venus_ Skrevet 22. april 2014 #1 Skrevet 22. april 2014 (endret) Hvilken medisinering hjelper for deg? Jeg bruker Telfast tabletter, Avamys nesespray (kortison) og livostin øyedråper (full dose - 4 dråper daglig). Men plages allikevel helt ekstremt ned øynene og nesen. Det må da finnes noe bedre, men virker ikke slik på legen min... Endret 22. april 2014 av venus_
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #2 Skrevet 22. april 2014 Jeg bruker Aerius tabletter, Nasonex nesespray og Zaditen (?) øyedråper. Det er den beste kombinasjonen til nå. Jeg var også veldig fornøyd med Kestine, men har det enda bedre med Aerius. Anonymous poster hash: 33fc3...ce9
Gjest lipgloss Skrevet 22. april 2014 #3 Skrevet 22. april 2014 Jeg tar en sprøye med kortison,så er du kvitt styret med all den tabelett og nrsespray greiatrenger ikke tenke mer på hele allergien.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #4 Skrevet 22. april 2014 Jeg bruker kortisontabletter eller Kenacort- T sprøyte, flutide nesespray, loratadin tabletter, og livostin øyedråper. Det er eneste mulighet å komme igjennom våren for min del. Anonymous poster hash: eaff1...e0d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #5 Skrevet 22. april 2014 Bjørk er aller verst for meg, så det klør litt i øynene nå om dagen(bor på østlandet), men klarer meg helt greit med Zaditen øyedråper, Avamys nesespray og Aerius tabletter. Starta opp på medisin helt i begynnelsen av februar nå, hjelper å være litt tidlig ute, da blir det ikke så ille. Noen bruker det året rundt. Det er også viktig å skylle øyne og nese godt med saltvannsdråper, og når man drypper øynene skal man presse en finger godt inn i innerste øyekrok et minutts tid for å hindre at dråpene går rett ned i bihulene, da beskytter de øynene litt dårligere. Solbriller ute er lurt, og skylle håret hver kveld så man ikke drar pollen med seg i senga og spes. på puta hvor man ligger å gnir det inn i øyne og nese. Verste for min del er egentlig at jeg blir så trøtt og utslått av pollen. Men men, det verste er over litt uti mai! Anonymous poster hash: 3f3dc...83e
Momseguri Skrevet 22. april 2014 #6 Skrevet 22. april 2014 Jeg tar en sprøye med kortison,så er du kvitt styret med all den tabelett og nrsespray greiatrenger ikke tenke mer på hele allergien. Kan du fortelle mer om dette? Jeg er også veldig plaget av allergi og føler ikke at medisinene mine fungerer spesielt bra, men har ikke hørt om kortisonsprøyter før?
Sugerøret Skrevet 22. april 2014 #7 Skrevet 22. april 2014 Har astma og allergi. Har brukt de fleste allergimedisiner som finnes,rart nok virker cetrizin "best" Får kenacort-T sprøyter ,samt prednisolontabletter ved siden av. Kortisonsprøyta heter Kenacort-T http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-kenacort-t-bristol-myers-squibb-560484
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #8 Skrevet 22. april 2014 Vaksine! Hvis du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg på at det sterkeste at du får en henvisning til Klinikk for allergi og lungesykdommer. De holder til på Ullevål. Anonymous poster hash: 03012...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #9 Skrevet 22. april 2014 Jeg bruker Vallergan pga søvnvansker og Aerius, men sliter alikevel. Finner ikke en nesespray som virker godt nok og jeg kan ikke spraye hver time heller... Øyedråper får jeg ikke av fastlegen fordi jeg har hatt en del betennelser på øynene. Anonymous poster hash: 2ac29...a8f
Avalon Skrevet 22. april 2014 #10 Skrevet 22. april 2014 (endret) Jeg prøvde kortisonsprøyte og det hjalp ikke en pøkk. Bruker Aerius, det er de tablettene som har best virkning på meg. Ellers er det Livostin øyedråper og nesespray. Har også prøvd spersallerg øyedråper, og Rhinocorte til nesen. Jeg plages aller mest med øynene, så øyedråper som virker bedre skulle jeg ønske jeg hadde hatt. Har spurt i flere år hos flere leger, men alle sier nei det finnes ikke noe annet... så ikke vet jeg. Edit: Nysing og snyting kan jeg leve med, det er øynene som virkelig er verst. Har lyst til å klore de ut hver sommer. Endret 22. april 2014 av Avalon
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #11 Skrevet 22. april 2014 Jeg anbefaler som en over her, at du tar allergivaksine. Da vil du ca. en gang i måneden over en periode på flere år, få en sprøyte. Det er krevende, og det er ikke sikkert det fungerer, men det er verdt sjansen. Jeg var tidligere svært plaget, og kunne ikke være ute når det var sterk pollenspredning. Jeg kunne ikke fullføre vaksineringen pga. sterke bivirkninger, men jeg ble likevel mye bedre, og det holder nå med allergitabletter i perioder med sterk spredning. Tidligere gikk jeg på tabletter fra februar/mars til august. Så langt i år har jeg tatt to tabletter. Jeg blir fortsatt trøtt/sliten/redusert i pollensesongen, men jeg slipper ekstra belastning med øyne og nese. Dersom du ikke kan eller vil ta vaksine, anbefaler jeg kortisontabletter eller kortisinsprøyte. Det kan hjelpe. For meg hjalp det mye, men jeg trengte noe ekstra i perioder med sterk spredning.Jeg tok tidligere kortison i bjørkepollensesongen. Dessverre er det mange leger som ikke har mye kunnskap om allergi, og jeg har opplevd å selv måtte finne ut av tilbudet som finnes. Stort sett har det gått greit å få henvisning eller utskrevet sterkere medikamenter, i alle fall etter blodprøven og pirkeprøven som viste at jeg var svært kraftig allergisk. Anonymous poster hash: de34b...424
loffen Skrevet 22. april 2014 #12 Skrevet 22. april 2014 Jeg vil bare skyte inn her at dere bør finne nesespray uten kortison, om dere bruker det mye. Jeg fikk grå stær midt i 40-årene av å bruke mye kortison-nesespray. Er operert på ett øye så langt. Og det er ikke bare greit altså! Rart at ingen leger opplyser om dette, men spør en øyenlege eller optiker, de er klar over problemet. Så nå greier jeg meg med aerius og er tett i nese og ører. Men aldri om jeg tar i en nasonex eller avamys-flaske igjen.
venus_ Skrevet 22. april 2014 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2014 Har vurdert vaksinen, men jeg er student så det får bli når jeg begynner å tjene penger. Er ikke det snakk om noen tusen? Har fått inntrykk av at kortisonsprøyteb ikke er særlig populært hos legene når jeg har lest om det. Er ikke det veldig mange som reagerer på den? Er det noen som vet hva som regnes som de sterkeste medisinene, er det Aerius enda? Byttet fra cetirizin til Telfast siden min forrige lege sa de var bedre, men det er fremdeles ikke nok for meg. Det største problemet med allergien er at den verste perioden kommer midt inni eksamensperioden :/
Nephthys Skrevet 22. april 2014 #14 Skrevet 22. april 2014 Bruker Aerius og Avamys. Syns ikke øyedråper funker så godt, så jeg skyller øynene godt med vann (lunkent) i øyeglass flere ganger (så mange jeg trenger..), holder vinduer igjen hele dagen og bor i solbriller vår og sommer om det er sol eller ikke! Blir så mye bedre av det, dog høster noen kommentarer fra ungjenter her og der hvor teit det ser ut i overskyet vær..
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #15 Skrevet 22. april 2014 Jeg vil bare skyte inn her at dere bør finne nesespray uten kortison, om dere bruker det mye. Jeg fikk grå stær midt i 40-årene av å bruke mye kortison-nesespray. Er operert på ett øye så langt. Og det er ikke bare greit altså! Rart at ingen leger opplyser om dette, men spør en øyenlege eller optiker, de er klar over problemet. Så nå greier jeg meg med aerius og er tett i nese og ører. Men aldri om jeg tar i en nasonex eller avamys-flaske igjen. :O hjelp! Hvilke nesesprayer er uten kortison?Anonymous poster hash: 2ac29...a8f
Gjest lipgloss Skrevet 22. april 2014 #16 Skrevet 22. april 2014 Kan du fortelle mer om dette? Jeg er også veldig plaget av allergi og føler ikke at medisinene mine fungerer spesielt bra, men har ikke hørt om kortisonsprøyter før? Hei Bare gå til fastlegen din og si at du blir trøtt/søvnig av alle medesinene du tar,og at du vil prøve kortisonsprøyte.Du får da en resept på 1 stk ampull som du henter på apoteket og tar med tilbake til legen,de setter den i rumpa/skinka😊den begynner å virke for fullt etter ca 1 uke og varer ca 3 mnd,hender jeg må sette en til etter ca 2 mnd visst det er mye pollen i lufta😊
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #17 Skrevet 22. april 2014 Man kan vaksineres seg mot bjørk og timotei (heter Alutard Bjørk/timotei). disse får du på blå resept og da blir de ikke så dyre. Ellers en det et uregistrerte preparat å få tak i også som vaksine mot or (heter Alustal). Dette får man ikke automatisk på blåresept ettersom det ikke har markedsføringstillatelse i Norge (det er ikke et dårlig preparat men produsenten har ikke giddi å tatt seg bryet med å markedføre seg i Norge, men f.eks i Sverige). Det er mulig at du kan få din lege til å søke særskilt for deg. Anonymous poster hash: 9b89a...4fb
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #18 Skrevet 22. april 2014 Har vurdert vaksinen, men jeg er student så det får bli når jeg begynner å tjene penger. Er ikke det snakk om noen tusen? Har fått inntrykk av at kortisonsprøyteb ikke er særlig populært hos legene når jeg har lest om det. Er ikke det veldig mange som reagerer på den? Er det noen som vet hva som regnes som de sterkeste medisinene, er det Aerius enda? Byttet fra cetirizin til Telfast siden min forrige lege sa de var bedre, men det er fremdeles ikke nok for meg. Det største problemet med allergien er at den verste perioden kommer midt inni eksamensperioden :/ Hvis det er snakk om bjørkeallergi/timotei og vaksine så får du den på blåresept og da koster den maks 520 kr, men man jo kjøpe flere pakker etter hvert og inkludert legebesøk, men du sparer penger og tid på lengre sikt. Anonymous poster hash: 9b89a...4fb 1
Avalon Skrevet 22. april 2014 #19 Skrevet 22. april 2014 Hvis det er snakk om bjørkeallergi/timotei og vaksine så får du den på blåresept og da koster den maks 520 kr, men man jo kjøpe flere pakker etter hvert og inkludert legebesøk, men du sparer penger og tid på lengre sikt. Anonymous poster hash: 9b89a...4fb Denne vaksinen, er det lurt å begynne med den veldig tidlig? Altså en god stund før pollensesongen begynner. Og over hvor lang tid får man disse sprøytene? Er det lurt å ta den før eller etter man planlegger barn? Masse spørsmål her, men tenkte kanksje noen vet litt mer om den enn det jeg gjør.
Djungelvrål Skrevet 22. april 2014 #20 Skrevet 22. april 2014 Hvilken medisinering hjelper for deg? Jeg bruker Telfast tabletter, Avamys nesespray (kortison) og livostin øyedråper (full dose - 4 dråper daglig). Men plages allikevel helt ekstremt ned øynene og nesen. Det må da finnes noe bedre, men virker ikke slik på legen min... Denne hjelper meg, skal ta den snart da jeg har kraftig gressallergi. Sønnen min har så kraftig bjørkepollenallergi at han får astma om sommeren, han var mye bedre ifjor da han fikk denne injeksjonen. http://www.felleskatalogen.no/medisin/kenacort-t-bristol-myers-squibb-560489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå