Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før sommeren (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

17 mai nærmer seg jenter, hva skal dere spise og skal dere unne dere noe ekstra? Jeg skal nok kose meg med et marsipan kakestykke.

Pleier enten være hjemme eller ute i skauen den dagen.

I år blir jeg hjemme og tenkte å bake en lavkarbokake jeg ikke har prøvs før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rørt noe usunt siden januar, har ikke tenkt å begynne nå selv om det er 17 mai :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å ta hverken is eller kake jeg heller. Det er så tett med begivenheter, at jeg kan ikke ta "bare denne gangen".

Men jeg skal kose meg med grillmat, det er sunt nok når jeg står over potet og potetsalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger ikke på 1300 kalorier nå lenger, men jeg gjorde det i en periode. Du har fått noen kommentarer på hva slags mat du kan spise, så jeg vil legge til en ting som fungerte for meg: Periodisk faste. Det er ikke så skummelt som det høres ut. Her er en god artikkel som svarer på en del spørsmål angående konseptet.

For min del betydde det at jeg hoppet over frokost, som er et måltid jeg alltid har slitt med å få i meg uansett. Det var rart i begynnelsen, men kroppen min ble fort vant til å gå noen ekstra timer om morgenen uten mat, samt å ikke spise sent på kvelden.

De erfaringene jeg tok med meg fra fasten sitter fortsatt med meg; jeg har mye mer kontroll over sultfølelsen min nå enn jeg hadde før. Jeg har lært meg forskjellen på "litt sulten" (kjedespising var et problem for meg) og å faktisk trenge mat. Jeg driver fremdeles med periodisk faste, men jeg er ikke så streng på det som jeg var i starten av vektnedgangen.

Her er et eksempel på hvordan jeg la opp dagen min under periodisk faste:

Frokost: Masse kaffe (uten sukker) og vann/væske.

Lunsj 4-5 timer etter jeg stod opp. ca 400 kalorier

Middag på kvelden, ca 3 timer etter lunsj: 600-800 kalorier

Eventuelt mellommåltid, for eksempel på dager jeg trener eller føler meg ekstra sulten: 100-200 kalorier

Dette fungerte fint for meg. Middag var viktigst, og å legge det opp på denne måten betydde at jeg kunne spise noe relativt "usunt" eller kaloririkt til middag og fremdeles gå ned i vekt. Det var ganske viktig for meg i overgangsperioden når jeg først begynte å legge om livsstilen min. Små steg og alt det der.

Periodisk faste vil ikke fungere for alle, men det er verdt et forsøk! Og ikke gi opp fordi du er sulten de første dagene, gi kroppen litt tid til å bli vant med det nye mønsteret :)

Takk for svar:)

Periodisk faste har jeg aldri tenkt på.

Problemet er at jeg er helt udugelig uten frokost. Klarer virkelig ikke å gjøre noe før jeg har fått i meg mat om morgenen, har null energi og bli utmattet av å gå opp en trapp. Det kan jo hende det vil gå over, men for tiden skriver jeg bachelor og leser til eksamen, så tror i så fall det må vente til jeg er ferdig med det. Høres veldig fristende ut å kunne unne meg en mer kaloririk middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye av dette:

- torsk, sei, laks, løvbit kalkun, hjemmelaget falafel, kjøttboller, kjøttdeig, kyllingfilet med masse grønnsaker (f.eks. en halv pose med bukettblanding fra Rema 1000).

- Knekkebrød med magert pålegg (kalkunskinke i forskjellige varianter).

- Omelett, eggerøre (igjen med grønnsaker eller litt skinkepålegg).

- mellommåltid kan være en energibar, yoghurt, valnøtter.

- kjøttsuppe, grønnsakssuppe, gulrotsuppe.

- drikker nesten bare vann (en sjelden gang en kopp te).

- hjemmelagde rundstykker med leverpostei (go og mager fra Gilde; spiser den ikke fordi den er mager, men fordi jeg ikke tåler melk), kokt skinke, kalkunpålegg.

- spiser mye "vanlig" mat som hjemmelagde kjøttkaker, karbonader, hjemmelaget hamburger, men uten brød og pasta. Det går mye i tilbehør som salat, agurk, mais, frosne grønnsaker. En gang iblant ris eller risnudler, poteter.

Jeg tåler ikke gluten og laktose, og må derfor holde meg unna produkter som inneholder det. Ser egentlig på det som en bonus for det har gjort at jeg spiser mye sunnere. Om jeg spiser mye av matvarer med mye stivelse gjør meg litt rar i magen, så da kjennes det greit å holde seg unna det også.

Men det skal sies at jeg er ikke helt "låst" på det å spise akkurat 1300 kcal (det gjorde jeg ihvertfall ikke forrige uke ;)). Det er lov å kose seg iblant :)

Oj, takk for mange tips!

Dette skal testes ut.

Én kommentar, du skriver energibar til mellommåltid, men er det ikke rundt 200 kalorier i en sånn? Litt mye for et mellommåltid?

Jeg er forsåvidt helle ikke låst til 1300 kcal, men siden jeg skeier ut i helgene er jeg nesten nødt til å holde det på et minimum i ukedagene. MÅ ha noen gleder for å klare et strengt kosthold:p

Jeg ligger på 1300 kcal, har ligget her lenge....har ikke gått på noen smell enda ihvertfall. Har ingen planer om å gjøre det heller..

Jeg spiser masse god mat og er som regel tilfreds hver dag...

her er en typisk dag for meg:

Frokost: Et grovt rundstykke med kokt egg og tomat + kaffe m/melk

Mellommåltid: 2 plommer og 20 gram med usaltede nøtter

Lunch: 3 grove knekkebrød med mager leverpostei og agurk

Middag: Ovnsbakt laks, masse salat og en kladd rømme

Dessert: Mager vanilje kesam med masse bær og snadder

Dessert nr 2: Masssse oppskåret honningmelon

Jeg lider virkelig ingen nød på dette kostholdet...

Flere gode tips her! Spiser du ikke kveldsmat? Jeg får ikke sove om jeg legger meg sulten, så mulig det gir meg mindre spillerom. Liker at du har to desserter forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, takk for mange tips!

Dette skal testes ut.

Én kommentar, du skriver energibar til mellommåltid, men er det ikke rundt 200 kalorier i en sånn? Litt mye for et mellommåltid?

Jeg er forsåvidt helle ikke låst til 1300 kcal, men siden jeg skeier ut i helgene er jeg nesten nødt til å holde det på et minimum i ukedagene. MÅ ha noen gleder for å klare et strengt kosthold:p

Å, jeg har tenkt litt feil, ser jeg :) Det er vel mer riktig å si at jeg spiser energibar som en måltidserstatter. Gjerne i stedet for frokost eller som en rask lunsj de ukene jeg er mye på farten og trenger noe raskt og enkelt å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.mai skal jeg spise en is og ta meg ett glass vin. Utover det kan jeg nok ikke gå helt crazy. Spiser jeg ukontrollert én dag, blir jeg desperat sulten i flere dager etterpå, og det er det ikke verdt. Vurderer å lage en stor fruktsalat og ta med til selskapet, men tanten min som vi skal være hos, har en tendens til å bli skikklig fornærmet av sånt. Jeg har hveteallergi og de gangene jeg har tatt med en glutenfri kake har hun blitt snurt og regelrett tvunget i meg hennes dessert jeg ikke tåler. Hun er litt gæren.

Ouch! Men du spiser vel ikke noe du ikke tåler? Så utrolig dårlig gjort av henne å ikke respektere at du faktisk ikke tåler det hun serverer og ikke kan spise dette. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til utlandet for en langhelg denne uka! Må si jeg gledgruer meg!

Jeg skal sammen med 7 andre, og de er glad i å drikke for å si det sånn, jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det med alkohol og sånt. Alkohol er jo overhodet ikke bra med tanke på vektnedgang (ikke bra uansett egentlig:P), men er redd for at jeg blir sett på som kjedelig om jeg bare drikker lettbrus og så er jeg og redd for at jeg kommer til å kjede meg veldig ute på byen uten alkohol i blodet, for det er fryktelig kjedelig å være edru sammen med fulle mennesker.

Har ikke lyst til å legge på meg, men blir jo mye vanskeligere å holde kontroll når all mat spises ute, og det er vanskelig for meg å velge sunne alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk vin og bestill salater eller kjøttbaserte retter som biff og kylling. Da blir det mindre kalorier enn om du bestiller nachos, pizza osv. Nyt helgen, viktig å kose seg:)

Har tenkt å kose meg, ja! :D Men en viss kontroll ønsker jeg å ha, slik at det ikke sklir helt ut. Var i syden med noen venninner i fjor høst, og da spiste vi bare junk og drakk strawberry daiquiri og tequila hele dagen.

Jeg liker dessverre ikke vin, men jeg innbiller meg at det er "bedre" om jeg tar et par shots ute på byen i stedet for å bestille drinker? Da blir jeg jo fortere beruset og slipper å drikke så mye. Eller er jeg helt på bærtur? Har selvsagt ikke tenkt til å bli dritings, men mener å ha lest noen steder at en drink fort kan inneholde 3-400 kalorier, og om jeg da drikker 3, så er jeg fort opp i et dagsbudsjett med tanke på kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt å kose meg, ja! :D Men en viss kontroll ønsker jeg å ha, slik at det ikke sklir helt ut. Var i syden med noen venninner i fjor høst, og da spiste vi bare junk og drakk strawberry daiquiri og tequila hele dagen.

Jeg liker dessverre ikke vin, men jeg innbiller meg at det er "bedre" om jeg tar et par shots ute på byen i stedet for å bestille drinker? Da blir jeg jo fortere beruset og slipper å drikke så mye. Eller er jeg helt på bærtur? Har selvsagt ikke tenkt til å bli dritings, men mener å ha lest noen steder at en drink fort kan inneholde 3-400 kalorier, og om jeg da drikker 3, så er jeg fort opp i et dagsbudsjett med tanke på kalorier...

Du har rett, shots er det som vil få deg mest beruset på færrest kalorier. Et alternativ er å be om "vodka og diet coke" eller ligenende hvor kaloriene du får i deg er kun fra alkoholen og ikke fra blandevann og andre ting. Hold deg langt unna cocktails hvertfall, noen av dem er helt ekstreme på kaloriinnhold.

http://getdrunknotfat.com/

Denne siden gir alkohol karakterer fra A til F, basert på hvor full du kan bli med minst mulig kalorier ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt fra tidligere: 96 kg (høygravid våren 2012)

Høyde: 160 cm

Startvekt for denne tråden: 66,1 kg

Mål før sommeren: 60 kg

April 2014

25. april, uke 17 (1): 66,1 kg

Mai 2014

2. mai, uke 18 (2): 64,1 kg (-2 kg)

9. mai, uke 19 (3): 63,5 kg (-0,6 kg)

16. mai, uke 20 (4): -- kg (-kg)

23. mai, uke 21 (5): -- kg (-kg)

30. mai, uke 22 (6): -- kg (-kg)

Juni 2014

6. juni, uke 23 (7): -- kg (-kg)

13. juni, uke 24 (8): -- kg (-kg)

20. juni, uke 25 (9): -- kg (-kg)

Beklager sen oppdatering fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen her kan hjelpe meg på noe vis, men jeg må likevel skrive for å få det ut.

Håper tråden kan passe for slikt også? Tror jeg har min første fysiske og psykiske nedtur etter jeg begynte å være bevisst på trening og kosthold.

De to siste dagene har jeg vært skikkelig nedfor (ikke trist, bare veldig sliten og nedfor), og det har også blitt sånn at jeg fokuserer bare negativt på meg og ikke minst veldig på min kropp. Fortsetter det slik blir det bare usunt fokus, men tror nok selv at jeg bare er litt nede nå, og at det går seg til snart.

Det som plager tankene mine er fremgang for eksempel, jeg trener mye og spiser mye sunnere nå enn da denne tråden startet. Jeg startet mitt sunnere liv uken før denne tråden, så egentlig har jeg styrt med "dette" ca bare 4 uker. Bruker målebånd for å se resultater, vekten gikk ned først som forventet, så gikk den opp. Som forventet det også. Håper bare vekten gikk opp pga muskelvekst, ekstra vann pga mensen eller av en "sunn" grunn forrige uke :) Nå på neste måling bruker jeg bare målebånd, forresten.

Den fremgangen jeg har er at jeg er litt sterkere, det ser jeg på styrketreningen. Kondisjonstreningen, som er intervalltrening, er også blitt forbedret på denne korte tiden. Har hatt en fantastisk fremgang på midjemålet, inn hele 5-6 cm til nå. Nå som jeg skriver og leser det, så ser jeg jo at det er stor fremgang. Men i speilet eller på klærne er det ingen forskjell. Omtrent ikke rundt magen heller.

Skulle bare ønske noen kunne fortelle meg, utifra mitt utgangspunkt, hva som er realistisk fremgang og evt om jeg spise underskudd av kalorier selv om jeg trener relativt hardt selv som nybegynner, for å bli kvitt flesket til fordel for muskler. Det jeg trodde (tror?) er at over tid vil kroppen bli sterkere og dermed forbrenne mer, slik at jeg lettere mister overskuddet av fett som jeg har. Jeg har aldri hatt som mål å bli helt stram, med ingen fett i det hele tatt.

Jeg trener styrke for hele kroppen 2 ganger i uken, og mellom de har jeg 1-2 kondisjonsøkter på ca 1 time, fordelt annenhver økt styrke, annenhver kondisjon. Ellers er jeg mye mer aktiv i hverdagen, mye mindre TV og PC, og kuttet ut omtrent alt sukker og usunn mat i ukedagene. Passer på å holde 30 min/dag aktivitet, noe som er en stor forskjell fra de siste årene og spesielt månedene før april.

Jeg er nok ekstra sliten for jeg leser intensivt til eksamen, samtidig som jeg prøver å ha aktivitetspauser slik at det ikke blir for stillesittende. Jeg er også relativt utrent, så har hatt en brå opptrapping av aktivitet på kort tid. Begynte med noen økter i uken, så flere økter fordi det ble gøyere og jeg merket jeg fikk en eksplosiv energi av å trene, så ble det i tillegg fokus på kosthold- hva som er fyfy og ikke, og mer aktivitet generelt i dagen, pluss at jeg sitte mye i ro for å jobbe med utdanning. Kanskje jeg tar dette litt vel seriøst? Hvis det kan sies sånn. Føles som om jeg jobber med utdanning og dette "slankeprosjektet" 24/7, og at jeg begynner å miste tålmodighet og vil se resultater allerede. Hvem vet. :vetikke: Er ihvertfall veldig presset på studiene, så mulig de eksamensnervene som setter meg litt ut :laugh:

Godt å få det ut, nå skal jeg ut å gå litt før jeg fortsetter med studiene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plix: Det er det samme for vektnedgangen om du skaper kaloriunderskuddet ved å spise mindre, eller trene mer, eller en kombinasjon.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland vin med sprite zero ol. Du smaker ikke vinen så godt (jeg lærer meg å drikke vin på denne måten). Det er faktisk ganske godt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på fest pleier jeg ofte å blande sprit og Sprite Zero, evt. med en dæsj Fun-saft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...