Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før sommeren (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

Takk til alle som har ønsket meg velkommen! Har også besluttet å øke kaloribehovet mitt fra 1200 til 1300 kalorier, så blir det litt enklere å holde. I dag har jeg endelig fått kommet meg på trening igjen, etter en uke uten trening (fikk ikke trent i hele forrige uke pga to veldig vonde gnagsår på begge hælene mine forårsaket av å ha gått 4 timer på søndagstur med vonde joggesko). Veldig godt å endelig få trent igjen! Så får vi nå se om jeg klarer målet mitt framover med tre treningsøker per uke. To skal jeg i hvertfall klare! Har også laget meg en veldig god middag i dag, som jeg fant ut takket være MyFitnessPal at ligger på under 500 kalorier også: ovnsstekt laks, ovnsstekte poteter og litt ovnsstekte grønnsaker + litt mager kesam. :) Takket være treningen min fikk jeg ca 400 kalorier ekstra av fitnesspal, så da klarer jeg likevel å holde dagens kalorimål, til tross for at matinntaket mitt i dag overstiger 1300 kalorier. Yay! - M Anonymous poster hash: 4ac24...7eb

Dette er ikke bare et spørsmål til deg, men til alle som bruker fitnesspall. Når dere har trent og forbrent kalorier, hvorfor spiser dere ekstra da? Er det ikke bedre å ta de forbrente kaloriene som vektnedgang? For dere kan vel uansett ikke stole på den mengden dere får oppgitt? Når jeg trener med Runtastisk, får jeg også oppgitt forbrukte kalorier. Men tallet varierer veldig, selv om avstanden er den samme. Så jeg stoler ikke på tallet den oppgir. Og jeg tviler på at andre målere er så mye mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er ikke bare et spørsmål til deg, men til alle som bruker fitnesspall. Når dere har trent og forbrent kalorier, hvorfor spiser dere ekstra da? Er det ikke bedre å ta de forbrente kaloriene som vektnedgang? For dere kan vel uansett ikke stole på den mengden dere får oppgitt? Når jeg trener med Runtastisk, får jeg også oppgitt forbrukte kalorier. Men tallet varierer veldig, selv om avstanden er den samme. Så jeg stoler ikke på tallet den oppgir. Og jeg tviler på at andre målere er så mye mer nøyaktig.

Nå har jeg nettopp begynt å bruke myfitnesspal/kaloriteller, så vet ikke om jeg er den beste til å svare, men kan i hvertfall svare for min egen del. Jeg spiser ekstra rett og slett fordi jeg trenger såpass med energi i løpet av en dag. Med frokost, lunsj, mellommåltid og middag ligger inntaket mitt på ca 1500 kalorier i dag (så 200 kalorier over kaloribehovet mitt de dagene jeg ikke trener). I følge myfitnesspal vil jeg veie 57 kg om fem uker hvis alle dager var som i dag (altså med 1500 kalorier/dag + trening), og jeg synes i hvertfall det høres bra ut.

Særlig etter å ha trent så blir jeg veldig sulten, så da ville det ikke vært aktuelt for min del å droppe middagen/spise en bitteliten porsjon bare for å gå ned i vekt. Jeg kommer uansett ikke til å være hysterisk om jeg får i meg 1400 kalorier i stedet for 1300 en dag, men tester ut myfitnesspal mer for å få en litt bedre oversikt over hvor mye det jeg spiser hver dag utgjør i kalorier. Jeg har som jeg skrev for noen sider tilbake stått bom fast på 59 kg i ca et år nå, til tross for regelmessig trening og et sunt kosthold, så skal teste ut myfitnesspal i noen uker for å se om det har noen effekt. :)

- M

Anonymous poster hash: 4ac24...7eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp begynt å bruke myfitnesspal/kaloriteller, så vet ikke om jeg er den beste til å svare, men kan i hvertfall svare for min egen del. Jeg spiser ekstra rett og slett fordi jeg trenger såpass med energi i løpet av en dag. Med frokost, lunsj, mellommåltid og middag ligger inntaket mitt på ca 1500 kalorier i dag (så 200 kalorier over kaloribehovet mitt de dagene jeg ikke trener). I følge myfitnesspal vil jeg veie 57 kg om fem uker hvis alle dager var som i dag (altså med 1500 kalorier/dag + trening), og jeg synes i hvertfall det høres bra ut. Særlig etter å ha trent så blir jeg veldig sulten, så da ville det ikke vært aktuelt for min del å droppe middagen/spise en bitteliten porsjon bare for å gå ned i vekt. Jeg kommer uansett ikke til å være hysterisk om jeg får i meg 1400 kalorier i stedet for 1300 en dag, men tester ut myfitnesspal mer for å få en litt bedre oversikt over hvor mye det jeg spiser hver dag utgjør i kalorier. Jeg har som jeg skrev for noen sider tilbake stått bom fast på 59 kg i ca et år nå, til tross for regelmessig trening og et sunt kosthold, så skal teste ut myfitnesspal i noen uker for å se om det har noen effekt. :) - M Anonymous poster hash: 4ac24...7eb

Det er flere andre i tråden (eller var det forrige tråd) som også skriver at fitnesspal "gir" dem kalorier. Så jeg har stusset på det en stund, det er tilfeldig at jeg spurte akkurat nå :)

Jeg får også mer matlyst når jeg trener. Men jeg lar være å spise mer. For i mitt hode betyr mer trening vektnedgang, men bare hvis jeg ikke spiser mer.

Takk for svaret ditt, da vet jeg hvordan du tenker.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere andre i tråden (eller var det forrige tråd) som også skriver at fitnesspal "gir" dem kalorier. Så jeg har stusset på det en stund, det er tilfeldig at jeg spurte akkurat nå :)

Jeg får også mer matlyst når jeg trener. Men jeg lar være å spise mer. For i mitt hode betyr mer trening vektnedgang, men bare hvis jeg ikke spiser mer.

Takk for svaret ditt, da vet jeg hvordan du tenker.

Skjønner godt hvordan du tenker. Jeg vil nok etter hvert prøve å legge meg på samme kaloriinntak hver dag uavhengig om jeg har trent den dagen eller ikke jeg også, men jeg startet som sagt med kaloritelling/matdagbok for to dager siden, så trenger litt tid på i det hele tatt lære meg hvor mye/lite jeg kan spise for å holde meg innenfor 1300 kalorier.

I følge flere kaloribehov-kalkulatorer bør jeg holde meg på rundt 1900-2000 kalorier for å holde vekten stabil, så for min del er en reduksjon ned til 1300 kalorier da ganske mye. Mulig jeg må opp på 1500 eller 1600 kalorier per dag for å få i meg den energien jeg trenger, det får jeg se på etterhvert som jeg får litt mer erfaring med kaloritelling. :)

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kaloriene treningen gir.

I dag har jeg spist nesten en halv boks Phish Food... For å bøte på det så hadde jeg torsk til middag. Så jeg havnet rett under kaloribudsjettet for i dag. Vet ikke hvorfor jeg spiste den isen, det har vært en kjip dag på jobb i dag så jeg mistet vel kontrollen litt. Uansett, jeg ble veldig kvalm og det var ikke så godt som det pleier, og det tar jeg som et godt tegn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvordan du tenker. Jeg vil nok etter hvert prøve å legge meg på samme kaloriinntak hver dag uavhengig om jeg har trent den dagen eller ikke jeg også, men jeg startet som sagt med kaloritelling/matdagbok for to dager siden, så trenger litt tid på i det hele tatt lære meg hvor mye/lite jeg kan spise for å holde meg innenfor 1300 kalorier. I følge flere kaloribehov-kalkulatorer bør jeg holde meg på rundt 1900-2000 kalorier for å holde vekten stabil, så for min del er en reduksjon ned til 1300 kalorier da ganske mye. Mulig jeg må opp på 1500 eller 1600 kalorier per dag for å få i meg den energien jeg trenger, det får jeg se på etterhvert som jeg får litt mer erfaring med kaloritelling. :) -M Anonymous poster hash: 4ac24...7eb

Lykke til med tellingen, det blir spennende å følge deg og se hva du finner ut :)

Jeg kan ikke gi deg råd om hvor du skal ligge kalorimessig, men det er det sikkert flere andre her som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lykke til med tellingen, det blir spennende å følge deg og se hva du finner ut :)

Jeg kan ikke gi deg råd om hvor du skal ligge kalorimessig, men det er det sikkert flere andre her som kan.

Tusen takk! :) Skal prøve å holde deg/dere oppdatert her. ;) Heldigvis er det mindre styr å legge inn måltider enn det jeg hadde trodd. Veldig greit at man f.eks. kan lagre måltider man spiser ofte for å slippe å legge inn en og en ingrediens hele tida. Blir spennende å se om det har noen effekt på vekten min om en uke eller to, i så fall kommer jeg definitivt til å fortsette med matdagbok til jeg når den vekten jeg ønsker. :)

-M

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant ut av det, men tror kjøkkenvekten min er rar. Veide opp 100 g grateng og den fullte opp nesten hele tallerken?? Merkelig. Tok 50 g til og plottet inn 600 kcal på myfitnesspal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeyyy! Ned 0,8kg denne uka. Litt overrasket over at det ble så mye. Skeiet ut litt i helgen, men har vært flink ellers da. Nå er jeg nede i samme vekt som jeg hadde før påske (var med på påsketråden), og håper å se litt "nye" tall nå fremover.

Håper også å begynne å se litt forskjell på lår og rumpe snart. Føler jeg har gått ned alle kiloene på overkroppen, selv om målebåndet viser at jeg har gått ned over alt. Det er bare det at på overkroppen er det godt synlig i speilet, mens på beina og hoftene er det vanskeligere å se noen endring.

Startvekt fra tidligere: 79,2 kg

Høyde: 175 cm

Startvekt for denne tråden: 70,4 kg

Mål før sommeren: 68 kg

April 2014

25. april, uke 17 (1): 70,4 kg

Mai 2014

2. mai, uke 18 (2): 70,1 kg (-0,3 kg)

9. mai, uke 19 (3): 69,3 kg (-0,8 kg)

16. mai, uke 20 (4): -- kg (-kg)

23. mai, uke 21 (5): -- kg (-kg)

30. mai, uke 22 (6): -- kg (-kg)

Juni 2014

6. juni, uke 23 (7): -- kg (-kg)

13. juni, uke 24 (8): -- kg (-kg)

20. juni, uke 25 (9): -- kg (-kg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Skjønner ingenting av vekten min for tiden.

Gikk opp til 87, så ned til 85. I går vuste vekte 88, men i dag tidlig viste den 86.

Blir helt gal av dette :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ingenting av vekten min for tiden.

Gikk opp til 87, så ned til 85. I går vuste vekte 88, men i dag tidlig viste den 86.

Blir helt gal av dette :ler:

Du spiser vel på vedlikeholdsnivå da? Bare et skudd i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Du spiser vel på vedlikeholdsnivå da? Bare et skudd i mørket...

Vet ikke helt hva det betyr jeg da :)

Men jeg spiser på samme måte som jeg gjorde når jeg gikk ned i vekt.

Tellet ikke kalorier, men passer på karbohydratene. Spiser til jeg blir mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva det betyr jeg da :)

Men jeg spiser på samme måte som jeg gjorde når jeg gikk ned i vekt.

Tellet ikke kalorier, men passer på karbohydratene. Spiser til jeg blir mett.

Ja, da hadde du tilstrekkelig underskudd, men det har du ikke nå lenger når du er lettere (kroppen trenger mindre drivstoff). For å gå ned nå, må du kanskje se på kaloriinntaket ditt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Funky Punk

Hmm, jo, det har jeg egentlig ikke tenkt over :fnise:

At kroppen min kanskje har et annet behov nå enn når jeg veide 30 kilo mer.

Så jeg burde kanskje begynne å føre inn alt jeg spiser og eventuelt senke kaloriinntaket mitt mer da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jo, det har jeg egentlig ikke tenkt over :fnise:

At kroppen min kanskje har et annet behov nå enn når jeg veide 30 kilo mer.

Så jeg burde kanskje begynne å føre inn alt jeg spiser og eventuelt senke kaloriinntaket mitt mer da?

Synes absolutt det kan være en idé! Lavkarbo er flott for å regulere appetitten, men det gir ikke automatisk kaloriunderskudd, og det må du ha for å gå ned.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Synes absolutt det kan være en idé! Lavkarbo er flott for å regulere appetitten, men det gir ikke automatisk kaloriunderskudd, og det må du ha for å gå ned.

Skal børste støv av appen på telefonen her, og bruke tiden frem til neste fredag og føre inn alt jeg spiser.

Og om det ikke skjer noen endringer i løpet av uken så får jeg sette meg ned og lage en plan for veien fremover.

Og sikkert spørre masse her om jeg trenger hjelp til hva jeg burde gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal børste støv av appen på telefonen her, og bruke tiden frem til neste fredag og føre inn alt jeg spiser.

Og om det ikke skjer noen endringer i løpet av uken så får jeg sette meg ned og lage en plan for veien fremover.

Og sikkert spørre masse her om jeg trenger hjelp til hva jeg burde gjøre :)

Gjør det! Ta også og beregn kaloribehovet ditt ut fra høyde og (nåværende) vekt, jeg liker denne kalkulatoren best: http://www.trening.no/4529.o2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...