Gjest Keljo Skrevet 3. mai 2014 #521 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Dere som skriver at dere har trøkka trynet fult med godteri første uka inn i slankeprosjektet, hvorfor gidder dere i det hele tatt å bli med på en sånn tråd? Det er jo helt tydelig at dere ikke er dedikerte. Er veldig umotiverende å delta her når 2/3 gir faen. Ta dere sammen, legg bort sjokkisen og gnag på agurk istedenfor! Anonymous poster hash: 80abf...875 Hva har du med hva folk gjør? Så fordi man går på en smell så kan man ikke være motivert? Jeg trente ikke og spiste bare dritt den første uken, og det var fordi ungen min begynner å få tenner og sov nesten ingenting den uken. Jeg hadde nok med å bare ta meg av henne, og da orket jeg heller ikke å lage meg ordentlig mat, så spiste sjokolade og dritt. Men, jeg gikk ned, og har en bedre uke nå. Så hva er problemet ditt? Tråden handler om å gå ned i vekt, og det gjorde jeg, selv om det ikke var på den beste måten. Endret 3. mai 2014 av Keljo 5
mandel92 Skrevet 3. mai 2014 #522 Skrevet 3. mai 2014 Teller alle her kalorier? Jeg er veldig flink å telle, jeg har funnet ut at jeg blir alt for opphengt i det, og egentlig burde jeg lære meg å ikke telle kalorier. Jeg er en person som blir veldig opphengt i detaljer, og vil helst ha fullstendig kontroll. Jeg veier alt jeg spiser på kjøkkenvekta, jeg kontrollerer at knekkebrødet veier 15 gram slik det står på pakka at det skal gjøre, og jeg skal innrømme at jeg blir frustrert når det veier 17 gram og ikke 15. Så jeg blir fryktelig stresset og får litt angst når jeg ikke har muligheten til å vite nøyaktig hvor mange kalorier maten inneholder. Men egentlig så er det jo ikke nøye om jeg spiser 1491 kalorier eller 1543 kalorier i løpet av en dag. Jeg er veldig "enten eller", så om jeg ikke har fullstendig kontroll, så kan det liksom være det samme, og så ender jeg med å spise 4000 kalorier i løpet av en dag. Gah! Jeg blir virkelig sliten av meg selv i blant Noen som har noen gode råd eller tips å komme med?
Edie Skrevet 3. mai 2014 #523 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Så er det vel flere enn meg hvor det ikke er første uka i slankeprosjektet. For min del har jeg holdt på i halvannen år, så sorry for at jeg ikke er superstreng hver uke. For slik klarer ikke jeg leve resten av livet. Men hvis denne tråden ikke er for livsstilsendring, men kun slanking/ kur i noen få uker- si i fra så skal jeg trekke meg fra tråden. Edit: poenget mitt var at vi alle har ulike utgangspunkt. Og man vil møte noen like og noen ulike utfordringer avhengig av om man skal ned 10 eller 100 kilo. Det jeg vet er at slike dissende/ ovenfra-og-ned kommentarer ikke hjelper en dau skitt for min motivasjon. Jeg har ikke vært med på disse trådene før, men lest og det har vært en hyggelig tone. Det må da være lov å dele oppturer og nedturer, for så å finne motivasjon fra andre herfra? Sånn, da skal jeg holde kjeft en stund.. og finne meg en agurk å tygge på! Endret 3. mai 2014 av Aricept 4
Pringle Skrevet 3. mai 2014 #524 Skrevet 3. mai 2014 Teller alle her kalorier? Jeg er veldig flink å telle, jeg har funnet ut at jeg blir alt for opphengt i det, og egentlig burde jeg lære meg å ikke telle kalorier. Jeg er en person som blir veldig opphengt i detaljer, og vil helst ha fullstendig kontroll. Jeg veier alt jeg spiser på kjøkkenvekta, jeg kontrollerer at knekkebrødet veier 15 gram slik det står på pakka at det skal gjøre, og jeg skal innrømme at jeg blir frustrert når det veier 17 gram og ikke 15. Så jeg blir fryktelig stresset og får litt angst når jeg ikke har muligheten til å vite nøyaktig hvor mange kalorier maten inneholder. Men egentlig så er det jo ikke nøye om jeg spiser 1491 kalorier eller 1543 kalorier i løpet av en dag. Jeg er veldig "enten eller", så om jeg ikke har fullstendig kontroll, så kan det liksom være det samme, og så ender jeg med å spise 4000 kalorier i løpet av en dag. Gah! Jeg blir virkelig sliten av meg selv i blant Noen som har noen gode råd eller tips å komme med? Tell det som er naturlig å telle og vei det som er naturlig å veie. Det som allerede er veid opp fra fabrikk bør du kunne stole på - knekkebrød, kjeks, porsjonsbeger yoghurt, lakseremser. Om det er avvik, vil det jevne seg ut over tid. Jeg veide hvor mye ost/leverpostei jeg hadde på et knekkebrød en gang, det ble 20 gram, og jeg har det som en "porsjon". Jeg velger å ikke veie egg, jeg har sett i oversikter at et vanlig norsk egg veier 55 gram, det er nøyaktig nok for meg. Ting som naturlig vil variere i vekt, sånn som frukt, grønnsaker, poteter, koteletter, bør du veie. Det du porsjonerer ut selv, må du veie, hvis du vil ha kontroll: ris, pasta, smør, melk, havregryn. Du kan ALDRI vite nøyaktig hva den maten du spiser inneholder, det vi driver med er et estimat - eplet du spiser kan være av en annen sort enn det som kaloriinstituttet testet, og det er ikke sikkert at tarmen din tar opp all næringen i det heller (bare tenk hvis du får diaré). Vi gjør dette for å få en pekepinn om vi spiser passe mengde; om vi holder vekta eller går sakte ned (eller opp, om det er det vi trenger), gjør vi det riktig. Kaloritelling er et hjelpemiddel for vektkontroll, ikke en eksamen hvor vi skal ha alt rett 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #525 Skrevet 3. mai 2014 Så langt ser økonomien forferdelig dårlig ut, så om der blir en varm sommer så tror jeg at jeg får holde meg innedørs. Alle mine sommerklær er typ 5 størrelser for store nå Forhåpentligvis så blir økonomien bedre snart, slik at jeg kan bruke skattepengene på klær istedenfor på regninger Du får gå for en oversized look da vetu Anonymous poster hash: aeb14...337
Elanore Skrevet 3. mai 2014 Forfatter #526 Skrevet 3. mai 2014 Startvekt fra tidligere: ca. 78 (august 2013) Høyde: --- cm Startvekt for denne tråden: 62 kg Mål før sommeren: ≈60 kg April 2014 25. april, uke 17 (1): 62 kg Mai 2014 2. mai, uke 18 (2): 59,7 kg (-2,3 kg) 9. mai, uke 19 (3): -- (-kg) 16. mai, uke 20 (4): -- (-kg) 23. mai, uke 21 (5): -- (-kg) 30. mai, uke 22 (6): -- (-kg) Vet ikke riktig hva jeg skal si, jeg... Er litt overrasket. Sjekket papirene mine etter innleggelse i løpet av sist helg, og der stod det 62 kg eller noe, noe som altså var vekten litt over en uke siden. Var forsåvidt overrasket over den også, for fikk ikke veiet meg mot slutten av forrige tråd, men krympet rundt midjen og antok at jeg nådde målet mitt på 60 kg. Akk ja, nå er jeg vel i mål, og så er jobben å holde seg der... Det er jo dét som var tenkt å være målet i denne tråden for min del; å holde vekten rundt 60 kg. Har fremdeles fettprosent som er i meste laget etter mine preferanser, men aner ikke hvordan jeg fikser det der uten å påvirke vekten noe særlig. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 3. mai 2014 #527 Skrevet 3. mai 2014 Du får gå for en oversized look da vetu Anonymous poster hash: aeb14...337 Prøvde noen av shortsene mine her om dagen...det så ikke bra ut i det hele tatt uansett hvilken look jeg kaller det
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #528 Skrevet 3. mai 2014 Startvekt fra tidligere: ca. 78 (august 2013) Høyde: --- cm Startvekt for denne tråden: 62 kg Mål før sommeren: ≈60 kg April 2014 25. april, uke 17 (1): 62 kg Mai 2014 2. mai, uke 18 (2): 59,7 kg (-2,3 kg) 9. mai, uke 19 (3): -- (-kg) 16. mai, uke 20 (4): -- (-kg) 23. mai, uke 21 (5): -- (-kg) 30. mai, uke 22 (6): -- (-kg) Vet ikke riktig hva jeg skal si, jeg... Er litt overrasket. Sjekket papirene mine etter innleggelse i løpet av sist helg, og der stod det 62 kg eller noe, noe som altså var vekten litt over en uke siden. Var forsåvidt overrasket over den også, for fikk ikke veiet meg mot slutten av forrige tråd, men krympet rundt midjen og antok at jeg nådde målet mitt på 60 kg. Akk ja, nå er jeg vel i mål, og så er jobben å holde seg der... Det er jo dét som var tenkt å være målet i denne tråden for min del; å holde vekten rundt 60 kg. Har fremdeles fettprosent som er i meste laget etter mine preferanser, men aner ikke hvordan jeg fikser det der uten å påvirke vekten noe særlig. Styrketrening Når du bygger muskler så vil fettprosenten se mindre ut, selv om du forsatt har like mye på kroppen. Anonymous poster hash: 02a8b...168
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #529 Skrevet 3. mai 2014 Prøvde noen av shortsene mine her om dagen...det så ikke bra ut i det hele tatt uansett hvilken look jeg kaller det Nei, da får vi håpe på skattepenger og varm sommer Eller lage sommerkjole av for store t-skjorter Anonymous poster hash: aeb14...337 2
plix Skrevet 3. mai 2014 #530 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Dere som skriver at dere har trøkka trynet fult med godteri første uka inn i slankeprosjektet, hvorfor gidder dere i det hele tatt å bli med på en sånn tråd? Det er jo helt tydelig at dere ikke er dedikerte. Er veldig umotiverende å delta her når 2/3 gir faen. Ta dere sammen, legg bort sjokkisen og gnag på agurk istedenfor! Anonymous poster hash: 80abf...875 Jeg forstår hvorfor du reagerer, men du må også forstå at du må ikke basere din motivasjon på andres vei til et lettere liv. Du skal heller klappe deg selv på skulderen for en strengere selvdisiplin enn f.eks jeg har, og minne deg selv på at vi har alle forskjellige utgangspunkt og selvdisiplin vi jobber ut i fra. Min selvdisiplin på "søppelmat" er faktisk grunnen til at jeg plages den dag i dag. Så selv om jeg ikke er en som har lykkes i og totalt forandre min egen viljestyrke over natten, så ser jeg at det virker å være bevisst, og jeg er på riktig vei for hver gang jeg klarer å motstå uvaner. For hver gang jeg har vært i butikken og IKKE kjøpt med meg den isteen jeg er så glad i, eller den kjeksen jeg er så svak for, så har jeg tatt et lite, men viktig skritt videre til å nå målet mitt om et friskere liv. Senest idag var jeg på butikken og valgte vekk en stor flaske brus (hadde allerede valgt ut lørdagsgodtet), til fordel for ingredienser til en god salat jeg skal kose meg med imorgen. På en lørdag. Det valget kan jeg faktisk takke denne tråden for idag. Endret 3. mai 2014 av plix 6
Rosie. Skrevet 3. mai 2014 #531 Skrevet 3. mai 2014 Så er det vel flere enn meg hvor det ikke er første uka i slankeprosjektet. For min del har jeg holdt på i halvannen år, så sorry for at jeg ikke er superstreng hver uke. For slik klarer ikke jeg leve resten av livet. Men hvis denne tråden ikke er for livsstilsendring, men kun slanking/ kur i noen få uker- si i fra så skal jeg trekke meg fra tråden. Edit: poenget mitt var at vi alle har ulike utgangspunkt. Og man vil møte noen like og noen ulike utfordringer avhengig av om man skal ned 10 eller 100 kilo. Det jeg vet er at slike dissende/ ovenfra-og-ned kommentarer ikke hjelper en dau skitt for min motivasjon. Jeg har ikke vært med på disse trådene før, men lest og det har vært en hyggelig tone. Det må da være lov å dele oppturer og nedturer, for så å finne motivasjon fra andre herfra? Sånn, da skal jeg holde kjeft en stund.. og finne meg en agurk å tygge på! Veldig godt sagt. Dedikasjon for meg er å legge seg til nye vaner og rutiner, å våge å være avslappet til det, å holde ut de periodene det går tregt, å ikke gi opp. En viktig del av dedikasjon for meg har også vært å unngå alle typiske diettfeller man kan gå i, som å kutte ut alt for en kort periode, å aldri unne seg en sjokolade, å sette i gang med et opplegg som er gjennomførbart i kanskje 2 mnd. og lignende. Og dedikasjon er også å finne sin egen vei. Hvis det riktige for noen er å kutte alt av søtsaker, så er det ok. Like ok som det er at noen andre av oss velger å spise sjokolade på en lørdag, og fortsatt gjennomføre. 3
plix Skrevet 3. mai 2014 #532 Skrevet 3. mai 2014 Veldig godt sagt. Dedikasjon for meg er å legge seg til nye vaner og rutiner, å våge å være avslappet til det, å holde ut de periodene det går tregt, å ikke gi opp. En viktig del av dedikasjon for meg har også vært å unngå alle typiske diettfeller man kan gå i, som å kutte ut alt for en kort periode, å aldri unne seg en sjokolade, å sette i gang med et opplegg som er gjennomførbart i kanskje 2 mnd. og lignende. Og dedikasjon er også å finne sin egen vei. Hvis det riktige for noen er å kutte alt av søtsaker, så er det ok. Like ok som det er at noen andre av oss velger å spise sjokolade på en lørdag, og fortsatt gjennomføre. Enig, jeg er også en som ikke kan ha "All or nothing"-mentalitet, både nå i tråden, og også ellers. Fokuset mitt ligger på ukedagene, mens lørdagen skal få tilbake sin status som helg Selv lørdagen må jeg jobbe med nå, for det er mange typer kosemat jeg blir syk av, men likevel må bevisst velges bort. Det er ikke lett å forandre uvaner som en har hatt i mange år, gjerne hele livet. Jeg unnskylder ingenting, og forventer ikke at noen skal synes det er "Så, så. Vi forstår du er svak for søtsaker!". Den tar jeg.
mandel92 Skrevet 4. mai 2014 #533 Skrevet 4. mai 2014 Tell det som er naturlig å telle og vei det som er naturlig å veie. Det som allerede er veid opp fra fabrikk bør du kunne stole på - knekkebrød, kjeks, porsjonsbeger yoghurt, lakseremser. Om det er avvik, vil det jevne seg ut over tid. Jeg veide hvor mye ost/leverpostei jeg hadde på et knekkebrød en gang, det ble 20 gram, og jeg har det som en "porsjon". Jeg velger å ikke veie egg, jeg har sett i oversikter at et vanlig norsk egg veier 55 gram, det er nøyaktig nok for meg. Ting som naturlig vil variere i vekt, sånn som frukt, grønnsaker, poteter, koteletter, bør du veie. Det du porsjonerer ut selv, må du veie, hvis du vil ha kontroll: ris, pasta, smør, melk, havregryn. Du kan ALDRI vite nøyaktig hva den maten du spiser inneholder, det vi driver med er et estimat - eplet du spiser kan være av en annen sort enn det som kaloriinstituttet testet, og det er ikke sikkert at tarmen din tar opp all næringen i det heller (bare tenk hvis du får diaré). Vi gjør dette for å få en pekepinn om vi spiser passe mengde; om vi holder vekta eller går sakte ned (eller opp, om det er det vi trenger), gjør vi det riktig. Kaloritelling er et hjelpemiddel for vektkontroll, ikke en eksamen hvor vi skal ha alt rett Det er ikke noen eksamen, nei . Men hvordan gjør du det når du er sammen med andre? Jeg ville følt meg litt teit om jeg satt der med kjøkkenvekta og veide alt jeg spiser.
Pringle Skrevet 4. mai 2014 #534 Skrevet 4. mai 2014 Det er ikke noen eksamen, nei . Men hvordan gjør du det når du er sammen med andre? Jeg ville følt meg litt teit om jeg satt der med kjøkkenvekta og veide alt jeg spiser. Jeg veier det jeg kan, dvs når jeg er hjemme. Når jeg er borte, anslår jeg bare, prøver å spise til jeg er passe mett. Det er bra nok. Om det er middag på restaurant prioriterer jeg kjøttet og grønnsakene og fyller på med ris/potet/pasta og saus. Dessert blir mest frukt og litt kake. Jeg tar litt av noe istedenfor mye av alt: Ett glass brus, forsyner meg kun to ganger med potetgull, tar en bit sjokolade. Jeg VIL ha både i pose og sekk, det er så mye godt at jeg nekter å avstå fra det bare for å holde vekten, men da MÅ jeg passe på mengde og hyppighet. 1
HeBr Skrevet 4. mai 2014 #535 Skrevet 4. mai 2014 Det er ikke noen eksamen, nei . Men hvordan gjør du det når du er sammen med andre? Jeg ville følt meg litt teit om jeg satt der med kjøkkenvekta og veide alt jeg spiser. Jeg tar det sånn ca. når jeg er ute og spiser, eller spiser med venner. Har vi f.eks. taco så tar jeg med i beregningen hvor mange som spiser, og hvor mye kjøttdeig som er igjen. Er dere 4 stk på en 400 grams kjøttdeig, så har du nok hvertfall ikke spist mer enn 100g. Ellers googler jeg gjerne gjennomsnittlig vekt på ting som kyllingbryst osv, og bruker det. Det blir ikke helt nøyaktig, men jeg overdriver heller vekta på det jeg har spist, så jeg er helt sikker på at jeg er innenfor. Ikke gidder jeg veie grønnsaker til vanlig heller fordi det blir for mye styr for så lite kalorier syns jeg.
Zinnia Skrevet 4. mai 2014 #536 Skrevet 4. mai 2014 Vurderer å søke etter en treningspartner inne på personlige meldinger forumet, men vet ikke om jeg tør og er redd for å ikke klare å følge det opp. Noen som har erfaring eller prøvd noe lignende?
Hulderen Skrevet 4. mai 2014 #537 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Dere som skriver at dere har trøkka trynet fult med godteri første uka inn i slankeprosjektet, hvorfor gidder dere i det hele tatt å bli med på en sånn tråd? Det er jo helt tydelig at dere ikke er dedikerte. Er veldig umotiverende å delta her når 2/3 gir faen. Ta dere sammen, legg bort sjokkisen og gnag på agurk istedenfor! Anonymous poster hash: 80abf...875 Er dette din første slanketråd? Og hvem er du? Om du er en av de som veier seg anonymt, så er det greit, men husk alltid å ha med en signatur, så vi kan skille mellom dere. Det er ikke lett å holde seg helt unna snacks, sjokolade, is, kaker osv gjennom en hel slankeperiode. Jeg klarte det i forrige tråd, og den var hele 14 uker. Jeg klarte også slankemålet mitt, men det gikk innmari tregt på slutten, og jeg var passe lei. I denne tråden skal jeg prøve ut hvordan jeg kan leve når jeg skal holde en stabil vekt (det vil si 200 g ned i uka). Da må jeg lære å balansere et sunt kosthold med å kunne ta meg litt lørdagsgodt, eller ta i mot kaker som serveres hos andre. Jeg ser for meg at det heller ikke blir lett. Men jeg kan ikke fortsette å gå ned 500 g i uka, og jeg vil ikke gå opp. Om jeg kommer til å skrive om mine inntak av godteri vet jeg ikke enda. Men jeg håper du skjønner at folk i tråden har ulike utgangspunkt, og ulike mål. Og det er det rom for. Legg merke til hvem som har utgangspunkt og mål som ligner mest på ditt eget, og sammenlign deg med dem. Det gjorde jeg i forrige tråd. Det var veldig motivernde, helt til vektnedgangen til den andre personen dessverre stoppet opp. Konkurranseånden er noe som trigger meg Endret 4. mai 2014 av Hulderen 2
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2014 #538 Skrevet 4. mai 2014 Gått opp 1 kilo i helgen! Krysser fingrene for at jeg snart kommer meg godt under den grusomme 86kg grensen 1
Hulderen Skrevet 4. mai 2014 #539 Skrevet 4. mai 2014 Gått opp 1 kilo i helgen! Krysser fingrene for at jeg snart kommer meg godt under den grusomme 86kg grensen Vet ikke om det er en trøst, men jeg har gått opp 500 g i helgen. Jeg vet akkurat hva det skyldes, den fantastisk gode grillmiddagen i går, med en diger, bakt potet som jeg fyllte med smør, ost og maiskorn. Så nå er det bare å ta seg i nakken og jobbe hardt, så er det forhåpentligvis borte igjen til fredag.
Chia Skrevet 4. mai 2014 #540 Skrevet 4. mai 2014 Jeg er så uendelig fysen om dagen... mensen altså "skeia ut" i går med 2 nutrilett barer, 2 pakker DENT og en stor boks med lett yoghurt med kakao oppi... men men klarte å holde meg innen for 1500 kcal ihvertfall, selv om grensa egentlig går på 1300... gidder ikke veie meg under mensen heller, for jeg vet kroppen tviholder på vannet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå