Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente i 20 årene som er L E I av å være "fanget" i en kropp jeg ikke liker i det hele tatt. Jeg ikke overvektig, har litt ekstra her og der, men liker ikke kroppen min sånn som den er. Jeg føler meg også veldig "ekkel" etter å ha hatt et veldig usunt kosthold uten trening. Nå har jeg så lyst til å vende om på livet mitt, og få en sunnere livsstil. Jeg vil ikke bli fit, eller få magemuskler, men vil ha en kropp jeg trives med og føle meg opplagt.

Mitt problem er at jeg eier ikke noe treningstøy, eller løpesko. Og jeg har ikke råd til det! Er det noen her som har tips til billig og godt treningstøy/sko? Og ellers tips til et sunt kosthold som ikke koster skjorta, men som gjør en mett?

Jeg elsker sunn mat og syns det er mye bedre en usunn mat, men det er jo så dyrt, ihvertfall for meg som ikke er så veldig oppfinnsom.

Sette pris på alle tips og råd :) Og om dere vet om noen nettsider eller lignende som kan motivere meg til å fortsette med dette setter jeg pris på det også :D

Anonymous poster hash: b6747...078
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pilates og yoga hjemme koster ingen ting. Du trenger ikke engang klær ;)

Selv synes jeg ren mat er billigere enn usunn mat. Man får mye mer mat for pengene om man sper på med masse grønnsaker. Wok med masse grønnsaker, og litt kjøtt/fisk og noe godt krydder/soyaoljer. Det er faktisk veldig billig.

Anonymous poster hash: 5e942...7c3
  • Liker 1
Skrevet

På Sport1 får du treningssko og tights billig nå :) XXL har også endel billig treningstøy. Jeg har ikke verdens beste økonomi selv, og jeg spiser masse havregryn og wok. Kjøp en stor frossenpose med kyllingfilet, så har du middag for mange dager fremover. I tillegg kan du kjøpe wokblandinger, koster 34kr per pose, og holder til to porsjoner. Kylling med isbergsalat er også kjempegodt. Og kjøp Karrikrydder, kylling i karri er helt magisk :wow: Du kan også kjøpe rugsprøknekkebrød og feks mager skinkeost, kyllingpålegg etc. Rugsprø koster bare 8 kr pakka :) Ellers er frukt og grønt billig!

Skrevet

Rugsprø koster rundt 8 kr, smaker godt og er supersunt.

Ikke kjøp ferdigkuttet ost, dette er dyrt!

Wookblandinger er billig. spesielt dersom du kjøper butikkens eget merke. Spesielt Coop er billig på dette.

Bunnpris har ukestilbud på blant annet laks, ytrefilet og kyllinglår.

Se etter tilbud i butikken. Jeg lever på budsjett men spiser allikevel sunt=)

Og trene kan du helt fint gjøre hjemme^^"skliøvelser" og styrke er greit for det=)

AnonymBruker
Skrevet

Rugsprø koster rundt 8 kr, smaker godt og er supersunt.

Ikke kjøp ferdigkuttet ost, dette er dyrt!

Wookblandinger er billig. spesielt dersom du kjøper butikkens eget merke. Spesielt Coop er billig på dette.

Bunnpris har ukestilbud på blant annet laks, ytrefilet og kyllinglår.

Se etter tilbud i butikken. Jeg lever på budsjett men spiser allikevel sunt=)

Og trene kan du helt fint gjøre hjemme^^"skliøvelser" og styrke er greit for det=)

Takk for tips :)

Ja, jeg har tenkt å trene hjemme. Har ikke råd til medlemskap i treningsstudio nå, men det hadde vært motiverende med litt treningstøy likevel, og sko til å løpe ute i :D Finner nok noe :)

Gjest Badabing
Skrevet

Nå er jo jeg veggis og er farget av det. :P Men hvis du spiser vegetarisk og raw noen dager i uken og rent kjøtt med wokblanding resten av uken er det enklere å spise sunt uten at det blir så dyrt. Mer grønnsaker i stedet for potet og ris. Du kan også bytte ut risen/nudlene med f.eks. quinoa eller blomkåls"ris".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo jeg veggis og er farget av det. :P Men hvis du spiser vegetarisk og raw noen dager i uken og rent kjøtt med wokblanding resten av uken er det enklere å spise sunt uten at det blir så dyrt. Mer grønnsaker i stedet for potet og ris. Du kan også bytte ut risen/nudlene med f.eks. quinoa eller blomkåls"ris".

Takk for tips! Har egentlig mistet litt smaken for kjøtt i det siste. Får ofte "blodsmak" i munnen mens jeg tygger, og det ender med at jeg kaster kjøttet, så å spise vegetarisk noen dager i uken hadde passet meg veldig fint. Ellers har jeg faktisk nettopp lært meg å lage blomkålris, og det er jo så godt! Syns faktisk det er bedre en ris, da jeg ofte blir veldig tung i magen etter å ha spist ris. Har du noen tips til forskjellige måter å tilberede blomkålsris på? :) TS

Gjest Badabing
Skrevet

Takk for tips! Har egentlig mistet litt smaken for kjøtt i det siste. Får ofte "blodsmak" i munnen mens jeg tygger, og det ender med at jeg kaster kjøttet, så å spise vegetarisk noen dager i uken hadde passet meg veldig fint. Ellers har jeg faktisk nettopp lært meg å lage blomkålris, og det er jo så godt! Syns faktisk det er bedre en ris, da jeg ofte blir veldig tung i magen etter å ha spist ris. Har du noen tips til forskjellige måter å tilberede blomkålsris på? :) TS

Dessverre har jeg stort sett bare laget det på den "vanlige" måten, og jeg bruker mest quinoa pga proteinene. Men en annen måte man også kan bruke blomkål er faktisk i grønnsaksform. Jeg lager saus av det med stavmikser så det ikke blir gratinert i voldsomme mengder med fet saus og ost. :) Jeg liker det veldig godt, samboer er ikke like stor fan. :P Var ikke svar på det du lurte på akkurat, men et annet tips. :)

Skrevet

Handle kjøtt, egg og melk og andre gårdsvarer direkte av bonden er også vesentlig billigere enn via tredjeledd. Samtidig kan du få produkter som har blitt behandlet bra, ikke sprøytet og godt dyrehold uten å måtte ruinere deg.

Egg er en billig proteinkilde. Vær heller ikke redd for å bruke tradisjonelle kutt som nakkekotelett fra svin, oksehaler eller bibringe fra storfe, hele kyllinger. Poteter er også en god energikilde som er relativt billig.

Ris og mel er forsåvidt billige tørrvarer, men i mine øyne er ikke de spesielt sunne. I motsetning til potet så har ikke de noe næringsverdi bortsett fra innholdet av glukose.

Fløte og smør gir mye energi per krone. Det samme gjør olivenolje, men det er ikke lurt å velge billigste variant da disse kan være produsert med kjemikalier fremfor pressing.

• Liker 2
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Pilates og yoga hjemme koster ingen ting. Du trenger ikke engang klær ;)

Selv synes jeg ren mat er billigere enn usunn mat. Man får mye mer mat for pengene om man sper på med masse grønnsaker. Wok med masse grønnsaker, og litt kjøtt/fisk og noe godt krydder/soyaoljer. Det er faktisk veldig billig.

Anonymous poster hash: 5e942...7c3

Ren mat er ikke billig. Fileter er mye dyrere enn ekle farseprodukter, f.eks. Det er dyrt med friske grønnsaker og råvarer til en god og ordentlig middag.

Pommes frites, kjøttdeig, pølser, posemat, hermetikk, pasta, pizza, kjøttbøller, annen halvfabrikata og annet søppel, er langt billigere dessverre.

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Handle kjøtt, egg og melk og andre gårdsvarer direkte av bonden er også vesentlig billigere enn via tredjeledd. Samtidig kan du få produkter som har blitt behandlet bra, ikke sprøytet og godt dyrehold uten å måtte ruinere deg.

Egg er en billig proteinkilde. Vær heller ikke redd for å bruke tradisjonelle kutt som nakkekotelett fra svin, oksehaler eller bibringe fra storfe, hele kyllinger. Poteter er også en god energikilde som er relativt billig.

Ris og mel er forsåvidt billige tørrvarer, men i mine øyne er ikke de spesielt sunne. I motsetning til potet så har ikke de noe næringsverdi bortsett fra innholdet av glukose.

Fløte og smør gir mye energi per krone. Det samme gjør olivenolje, men det er ikke lurt å velge billigste variant da disse kan være produsert med kjemikalier fremfor pressing.

Godt tips, men ikke alle som er så heldige at de kan kjøpe direkte fra bonden. Skal se om jeg kan finne noe i nærområdet selv :)

Skrevet

Ren mat er ikke billig. Fileter er mye dyrere enn ekle farseprodukter, f.eks. Det er dyrt med friske grønnsaker og råvarer til en god og ordentlig middag.

Pommes frites, kjøttdeig, pølser, posemat, hermetikk, pasta, pizza, kjøttbøller, annen halvfabrikata og annet søppel, er langt billigere dessverre.

"ren kjøtt" trenger ikke være filet! Du får billig rent kjøtt hvis du velger billigere kutt. De må gjerne tilberedes på en annen måte, men det er vel typisk norsk å bare ville ha biff? :danse:

Godt tips, men ikke alle som er så heldige at de kan kjøpe direkte fra bonden. Skal se om jeg kan finne noe i nærområdet selv :)

Ser den. Økomat er ikke de billigste produktene, men denne siden har oversikt over gårder over hele landet. Kanskje man klarer å finne noen som ikke er så langt unna? http://www.oikos.no/mat/finn-okologisk-mat/okoguide-for-norge.aspx

• Liker 2
Gjest Chlorophyll
Skrevet

"ren kjøtt" trenger ikke være filet! Du får billig rent kjøtt hvis du velger billigere kutt. De må gjerne tilberedes på en annen måte, men det er vel typisk norsk å bare ville ha biff? :danse:

Ser den. Økomat er ikke de billigste produktene, men denne siden har oversikt over gårder over hele landet. Kanskje man klarer å finne noen som ikke er så langt unna? http://www.oikos.no/mat/finn-okologisk-mat/okoguide-for-norge.aspx

Takk, den linken skal jeg sjekke ut :) Har du forresten noen andre eksempler på rent kjøtt? Nei, trenger ikke være biff, men er jo godt da. Liker fileter, fordi de ikke er så mye arbeid å rense, men tror faktisk det er mer lønnsomt å kjøpe hele kyllinger, og gjøre jobben selv. Synlig fett, skjæres bort med filetkniv, eller klippes med saks :fnise:

Liker best å bruke kokosnøttolje og olivenolje i matlagingen. Veldig glad i den dere Cocosa extra virgin fra soma på helsekosten. bruker nesten bare den til steking :)

Skrevet

Jeg ventet nesten bare på den... Nei, du fjerner ikke fett fra kjøtt hvis du skal leve sunt på budsjett. Spis det opp, det smaker godt, det er bra for deg og gir deg energi.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv fitnessblender sine videoer! Kan du gjøre barføtt hjemme på stuegulvet:)

Anonymous poster hash: bf662...8ae
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips! Setter stor pris på det :D Kom gjerne med mer :)

AnonymBruker
Skrevet

På Rema har de en pakke svinefilet (oppkuttet) til ca 22 kr. Jeg pleier å steke det sammen med wokgrønnsaker og ha litt fetaost og balsamico på. Smaker nydelig! Jeg drikker mye vann men for å spice det opp litt tar jeg oppi isbiter og sitron. Det er også godt :)

HM selger også treningstøy som har ok kvalitet syns jeg. Men er ikke alltid det er billigere enn på XXL etc så sjekk flere steder før du bestemmer deg.

Anonymous poster hash: d70f1...37b
Gjest Runforit
Skrevet

Kylling er kjempebillig. Samme med svinekjøttdeig på KIWI (18 kr for 400 gram). Fisk er også billig. Sammen med blomkål, søtpotet, fullkornsris, grønnsaker og frukt. Kokosmelk er billig, tomatpure, bønner, familieskinke etc.

Er ikke vanskelig å leve billig og sunt.

Skrevet (endret)

Vil gjerne legge til dette, og ikke ta det ille opp! At sunn mat er dyrt og smaker grelt, er en myte, en tanke man gjerne tenker fordi usunn mat skaper en avhengighet og det er vanskelig å slutte med noe man er avhengig av...! Sunn mat krever ofte noe mer planlegging, men er ikke dyrere på sikt. Kanskje billigere. Og definitivt smaker det bedre. For å gå ned i vekt, trenger man mindre mat, og det er ihvertfall billigere. Men det er lurt å passe på at man får i seg det man trenger. Alt man spiser trenger dog ikke å være knallsunt, det holder at man får dekket behovene. Inntak utover det gir ingen ytterligere helsegevinst - feks er det ikke sunnere å spise en halv kilo gulrøtter enn å spise én gulrot. Tvertimot kan man risikere forstoppelse pga for mye fiber(!) og at det fortrenger/hindrer opptaket av annen mat. Det blir også forferdelig kjedelig slik at det er lettere å gi opp.

Det som er lurt når man skal spise sunt og spare kalorier og penger, er å styre unna ferdigmat, fordi den ofte er ekstremt lettspist, den inneholder mindre næring og er tilsatt appetittøkende stoffer som får deg til å spise mer enn du bør og gjør deg sulten igjen med en gang. Lager du maten selv, vet du hva du får i deg, og du kan justere slik at det passer ditt behov og din smak. Smakssansen forandrer seg også etter hva man spiser, så selv om du tror hjemmelagd mat og rå grønnsaker smaker kjedelig, kutt ut eller ned på junk en stund, så vil du smake forskjellen!

I butikken styrer du altså mot råvarene - frukt, grønt, kjøtt, fisk, nøtter, melk, ost, egg, ris og gryn. Mest mulig ubearbeidet. Kjøttdeig er oppmalt, men det inneholder bare kjøttråvarer (og kanskje salt og vann). Medisterdeig er most helt ned på molekylnivå, og i tillegg tilsatt mel og egg. Fettet som hører naturlig til i kjøttet er bare bra, men panert og fritert bør du holde deg unna. Se på kiloprisen. First Price ol er billigere enn merkevarer, på helt enkle produkter er de like bra, og det er uansett bare det du skal ha... Frosne grønnsaker er bra, og ofte billigere enn friske, men sjekk prisen. Blandinger er ofte dyrere enn bare én sort. Kvalitet på frukt og grønnsaker varierer med sesongen, de er billigst når de er best. Agurk, blomkål, epler, bananer, appelsiner osv er nesten alltid billige, men sjekk prisen. Salat er dyrt pr kilo, og ikke noe du må ha hver dag, men god avveksling. Ikke kjøp mer enn du greier å spise opp. Det kan lønne seg å kjøpe småposer med salat hvis man bare er én.

Tørrvarer kan du kjøpe i så stort som du klarer å oppbevare. Havregryn er billig, selv etter den nylige prisøkningen. Kjøp vanlig havregryn og ikke slike porsjonsposer som kalles grøt. Du må i alle fall lage den til. Ris og pasta likeledes, kjøp vanlig og ikke "hurtigris". Poteter er sunt og passer til mange middager. Bønner, linser og tørkede erter er billige proteinkilder. Det er mye stivelse i denne gruppen, og derfor kaloririkt, men du skal jo ikke sulte deg, og dette er billige matvarer som du verken bør eller behøver kutte ut uten at du har fått beskjed av legen din. Spis brød om du liker det, skjær opp og frys ned i skiver; eller kjøp (grovt) knekkebrød som holder seg i evigheter.

Søk etter oppskrifter på nettet ("hva du har i kjøleskapet" + oppskrift), og ha med deg matpakke! Og ikke glem å kose deg, lag og spis mat fordi du liker den, ikke bare fordi det er sunt! Spis også noe skikkelig usunt en gang i mellom, bare husk at det skal være en gang i mellom - fire bursdager og fredagskos og lørdagsgodt hver uke, er ikke en gang imellom.

(Oj, dette ble mye. Beklager, men jeg ble virkelig revet med...!)

Endret av Pringle
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...