Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg reiser med familien (mor, far, datter (17), sønn (15)) til Island i starten av sommerferien. De to første dagene skal vi tilbringe i Reykjavik, og jeg og datteren planlegger å gå gjennom handlegaten Lauvergur (eller noe i den duren). Vi har forsøkt å finne ut hvilke butikker der som selger typiske ungdomsklær, tilsvarende Bikbok, Gina Tricot, Cubus osv i Norge, men det var svært vanskelig å finne ut av. Lurer derfor på om noen av dere har noen erfaringer om hvilke butikker som selger sånne klær til rimelige priser? Hadde også vært fint med noen generelle tips om hva vi som familie kan gjøre på Island (vi leier bil og planlegger å kjøre rundt, har 10 dager det, to skal være i Reykjavik), hva bør vi dra å se, hvor skal vi kjøre, hvor vil barna ha det gøy, hva bør vi unngå osv?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 50110...fcb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lite vanlige butikker i denne handlegata, mye merker og secondhand butikker. Anbefaler deripot å dra på det største kjøpesenteret deres, som er ca 5-10 min taxitur fra denne gata, navne er kringlan, der finner man flere slike vanlige butikker.

Leide selv bil på island, reis til Gullfoss, Blå lagune, Geysir og pingvillir. Det er absolutt steder å få med seg. I tillegg finnes det flere naturlige dampbad rundt omkring.
De har også bygd et nytt flott konserthus i byen, som kanskje kan være verdt turen.

Prisene på Island er nesten jevne med norske priser, så prismessig er det ikke et shopping

Anonymous poster hash: 0c3ed...9cd
AnonymBruker
Skrevet

JA, VÆRT PÅ ISLAND.

Anonymous poster hash: bec62...bde
  • Liker 4
Skrevet

Som AB over her skriver, handlegata er ikke det dere ser etter om det er billig shopping. Det er en og annen "vanlig" butikk innimellom der, men stort sett er butikkene der av et høyere prisnivå. Men absolutt ei koselig gate å vandre gjennom likevel. Kringlan er nok heller et bedre alternativ for den typen shopping du spør etter. Det er et ganske stort senter, så der har de det aller meste. Vi gikk stort sett til senteret hver gang vi var der, og sist vi var på Island var i desember når det var rimelig kaldt, men det gikk helt fint likevel, også har vi tatt taxi hjem igjen når vi er slitne etter shopping.

Vi i tillegg til det som er nevnt anbafale å ta en tur i Blue Lagoon. Selv vi som hater slike turistfeller har klart å slappe av når vi har vært der. Det er en helt fantastisk opplevelse, og vi tar alltid turen dit når vi er på Island.

AnonymBruker
Skrevet

Lite vanlige butikker i denne handlegata, mye merker og secondhand butikker. Anbefaler deripot å dra på det største kjøpesenteret deres, som er ca 5-10 min taxitur fra denne gata, navne er kringlan, der finner man flere slike vanlige butikker. Leide selv bil på island, reis til Gullfoss, Blå lagune, Geysir og pingvillir. Det er absolutt steder å få med seg. I tillegg finnes det flere naturlige dampbad rundt omkring. De har også bygd et nytt flott konserthus i byen, som kanskje kan være verdt turen. Prisene på Island er nesten jevne med norske priser, så prismessig er det ikke et shopping Anonymous poster hash: 0c3ed...9cd

AnonymBruker
Skrevet

Hadde også vært fint med noen generelle tips om hva vi som familie kan gjøre på Island (vi leier bil og planlegger å kjøre rundt, har 10 dager det, to skal være i Reykjavik), hva bør vi dra å se, hvor skal vi kjøre, hvor vil barna ha det gøy, hva bør vi unngå osv?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 50110...fcb

Like utenfor sentrum er det en liten familie-/dyrepark som vi syntes var veldig koselig å gå i, men barna deres er kanskje for store til å synes dette er morsomt.

Ellers er vel badeland med sklier og varme kilder et sikkerstikk?

Vi var en gruppe som reiste, og veldig mange syntes kraftstasjonen var verd å besøke, men den syntes jeg var kjedelig. Da likte jeg bedre å se på bananplantasjene. ;)

Ellers slenger jeg meg på de andre som anbefaler Gullfoss, Geysir og Tingvellir, og ikke minst den Blå lagune.

Anonymous poster hash: c4d8d...ba1

Skrevet (endret)

Hvis dere skal være så lenge der, ville jeg - i tillegg til de overnevnte besøkene, også kjørt sørøstover langs kysten til Vik. gjort en avstikker til det stedet det går båt til Vestmannaeyjar, besøkt øya der en dag eller to. Der er en fin foss ikke langt fra Vik, som du kan krype bak. Husker ikke hva det heter der. Dessuten ville jeg ha besøkt vulkanen som satte flytrafikken i store deler av Europa og Atlanterhavskrysningene på plass, nemlig Eyjafjedlajøkul (eller no sånnt)...

Fra Grindavik kan du dra ut på båttur og se hval.

Og så er det faktisk litt av en opplevelse å snorkle eller dykke ved Thingvellir. Iskaldt vann, men fantastisk sikt i det klare vannet. Dra på dykkedrakt og putt snorkel i munnen og hiv dere utti. Så mange som kun snorklet der da jeg var der i september.

Ha med badetøy og håndklær på kjøreturene. "Overalt" dukker det opp bademuligheter i varme kilder.

OBS: Glemte å anbefale rideturer, det er et must på Island!

Endret av reiseglad
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er islandsk, så ja, har vært der :)

Kringlan (kjøpesenter) er bedre for shopping enn Laugavegur, med mindre du er ute etter design eller second hand.

På Kringlan har de Top Shop, Zara o.l

Det er litt dyrere på Island enn her i Norge.

Vil absolutt anbefale Bláa Lónið (Blå Lagune) når dere først er på Island.

Anonymous poster hash: 55d81...bb2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha kjørt Island rundt. Har gjort det to ganger. Kom med båt, og så hadde vi noen overnattinger i Reykjavik.

Anonymous poster hash: 4e309...114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...