Gå til innhold

Erfaringer med leasing?


maid

Anbefalte innlegg

Hei. Vi vurderer å lease en ny bil, men lurer litt på deres erfaringer rundt leasing. Og en annen ting, når man betaler første innskudd (som regel 40-60.000), må man betale det en gang til om man bytter bil etter noen år?

Endret av pinar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leasing er den dyreste måten å ha bil på, så jeg har aldri prøvd det. Man betaler jo ti-, kanskje hundretusenvis av kroner for ikke å eie en bil. Har du ingen lure triks i ermet (registrert på foretak med skattehull f.eks.) burde du kanskje se på andre løsninger - forutsatt at penger ikke er i total overflod hos deg. Er de det, kan du få et kontonr til å lette litt på trykket. :)

Startbetalingen er en engangsbetaling. Du må legge i noe ekstra ved leasingslutt om bilen er uforholdsmessig slitt, har skader eller andre verdiforringende problemer.

Lykke til!

Endret av catman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel for en stund siden at dersom du ikke har tenkt til å kjøpe deg bil de neste 2-3 årene, så kan leasing være en god idé. Man sparer visst penger på det, med tanke på forsikring alt sånn. Husker ikke helt hvordan det var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste en artikkel for en stund siden at dersom du ikke har tenkt til å kjøpe deg bil de neste 2-3 årene, så kan leasing være en god idé. Man sparer visst penger på det, med tanke på forsikring alt sånn. Husker ikke helt hvordan det var..

Leasing er den dyreste måten å ha bil på, så jeg har aldri prøvd det. Man betaler jo ti-, kanskje hundretusenvis av kroner for ikke å eie en bil. Har du ingen lure triks i ermet (registrert på foretak med skattehull f.eks.) burde du kanskje se på andre løsninger - forutsatt at penger ikke er i total overflod hos deg. Er de det, kan du få et kontonr til å lette litt på trykket. :)

Startbetalingen er en engangsbetaling. Du må legge i noe ekstra ved leasingslutt om bilen er uforholdsmessig slitt, har skader eller andre verdiforringende problemer.

Lykke til!

Vi har råd til å kjøpe bil også, tanken våres rundt det å lease var om det ville lønne seg i.o.m at vi bytter bil hver 2 år ca:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler først engangsbeløpet, deretter månedsavgiften, og er bundet både i forhold til antall kilometer og i forhold til hvor lenge du skal ha bilen. Når du leverer den inn så går de over den med lupe, og du får faktura på alt de kan "ta" deg på. F.eks. En ripe i lakken på døra, og farvel til 15.000,-

Du betaler en bråte penger for å disponere bil i noen år, og sitter igjen med ingenting.

Så, ja, leasing lønner seg.

For leasingfirmaet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler først engangsbeløpet, deretter månedsavgiften, og er bundet både i forhold til antall kilometer og i forhold til hvor lenge du skal ha bilen. Når du leverer den inn så går de over den med lupe, og du får faktura på alt de kan "ta" deg på. F.eks. En ripe i lakken på døra, og farvel til 15.000,-

Du betaler en bråte penger for å disponere bil i noen år, og sitter igjen med ingenting.

Så, ja, leasing lønner seg.

For leasingfirmaet.

Det meste av det som skrives i tråden stemmer ikke med virkeligheten.

Jeg har selv leaset en bil med nybilpris på over 370 000.- Jeg betalte kr 60 000 i startleie og kr 2200 pr måned i 36 måneder.

Da koster bilen meg 139 200 (2200 x 36 + 60 000)i tre år. Det blir rundt 3800 i måneden. Da kan jeg kjøre 70 000km.

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde fått solgt bilen for over 230 000 etter 3 år og 70 000 km på telleren.

Og det er ikke riktig at de går over bilen md lupe for å finne noe å "ta deg på". I min kontrakt står det at bilen kan ha 3 "shopping bulker" utover normal slitasje.

Anonymous poster hash: 75ab5...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke leaset bil foreløpig, men jeg har gått over det økonomiske relatert til det opptil flere ganger.

Fordeler:

  • Man binder ikke opp kapital i bilen (lån eller oppstarte midler), med unntak av ev. innskudd.
  • Man kan bake inn service på bilen i leasingen (fordel for de som føler at servicekostnader kommer uventet).
  • Man får gleden av "ny bil" hele tiden (med forbehold om at man fortsetter å lease).
  • Det vil ikke være noe behov for å styre med salg av bilen i etterkant, da den bare leveres tilbake til leasingfirmaet.

Ulemper:

  • Man eier ikke kjøretøyet.
  • Høy minstesats på kilometer (typisk 12 000 km eller mer per år).
  • Man er bundet i x-antall år for å lease kjøretøyet (normalt 3-år), med mindre man får noen andre til kjøpe deg ut/ overta kontrakten.
  • Leasing firmaet kommer til å trekke for ev. skader utenom "normal" slitasje. (unngå å få leasingselskapet til å bruke sine egne verksteder for gjennomgang av kjøretøy, ev. få en klausul i leasingkontrakten som tilsier at du har rett til å ta kjøretøyet til ekstern tredjepart for å se over kjøretøyets stand om du er uenig eks. NAF). Husk at all slitasje/ skader også ville bli trukket fra ved et ev. salg/ innbytte.

Om man har planer om å bytte ut bilen etter 3-år lønner det seg i de fleste tilfeller å lease, da avskrivningen på kjøretøyets verdi er såpass høy de første årene.

Er ikke verre enn å sette opp et regnestykke for hvert enkelt kjøretøy for å se hva man vil ende opp med. Og ikke minst like viktig for leasing som ved kjøp å undersøke hvordan den enkelte bilen holder seg i bruktmarkedet.

Husk også at enkelte selskaper nå tilbyr "småskade" forsikring, skader som oppstår uten at du selv veit hva som er årsaken eller hvem som har skylden (noen slo bildøren inn i siden på bilen og stakk av type).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi vurderer å lease en ny bil, men lurer litt på deres erfaringer rundt leasing. Og en annen ting, når man betaler første innskudd (som regel 40-60.000), må man betale det en gang til om man bytter bil etter noen år?

er vel den dyreste måten å skaffe seg bil på.

Anonymous poster hash: 9371a...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel den dyreste måten å skaffe seg bil på.

Anonymous poster hash: 9371a...362

Det kan også være den billigste måten å skaffe ny bil på. Til og med billigere enn kontantkjøp.

Anonymous poster hash: 68ec1...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egtl poenget med anonyme innlegg kun med påstander, og ingen forklaringer?

Argumenter, folkens, det er det det folk vil lese her. Ikke påstander.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man googler spørsmålet finner man artikler fra diverse økonomisider som sier det er lite lønnsomt i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...