Gå til innhold

Fortell om din oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ha oppkjøring og nekter å stryke!

Jeg forstår ikke HVOR god man faktisk må være. kan dere fortelle om deres oppkjøring, samt hva dere kunneg jort bedre/hva som var spesielt bra etc.

Jeg setter pris på alle erfaringer, tips og triks! Takk!!



Anonymous poster hash: 00c83...639
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjørelæreren kom bort til meg en dag og sa at nå var noen hoppet av om en uke. Kunne ta teori om to dager - "klarer du sikkert" - og så oppkjøring om sju dager.

Under oppkjøringen måtte jeg parkere rett rrem, det hadde jeg aldri gjort før. Gikk greit. Han i baksetet virket så streng, så jeg så mye på han mens vi snakket for å se på reaksjonene hans. Ved oppsummering sa han at parkeringen min ikke var all verdens, jeg hadde ikke stoppet helt opp i et stop-skilt heller. Men siden jeg var så trygg med bilen og holdt god oversikt over veien - spesielt bakover - fikk jeg stå. :D

Går nok bra med deg også!

Anonymous poster hash: 5b4b1...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Hele poenget med oppkjøringa er å vise at du mestrer kjøretøyet,og at har en god forståelse av veibildet og er en trygg sjåfør. Ikke nødvendigvis hvor "god" du er. Hvis du forstår hva jeg mener? Det er også viktig å huske at ingen er verdensmestere,og alle kan gjøre feil. Skulle du f.eks kvele motoren så er det bare å starte den opp igjen,og legge den feilen bak deg. Selv den mest erfarne fører kan gjøre den feilen. Og hvis du gjør en feil,og er klar over det så si det høyt. Det viser sensor at du er klar over dine feil. Eller så gjelder det bare å fokus på det du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som blomst83 sier, du skal vise at du mestrer kjøretøyet og det er egentlig det. Det som kanskje er greit å tenke på at sensorene lager seg ikke noe førsteintrykk før du har skrudd på bilen. Kveler du bilen når du skal starte, da sier det seg selv, men er du flink vil han ikke tenke noe over det.

Min sensor og jeg hadde en samtale om brød, han glemte å si hvor jeg skulle kjøre (jeg kjørte ruten dagen før, hysj hysj) og det var det, han bare satt på, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er viktig å mestre kjøretøyet, samt fartsavpassing, og ha god vurderingsevne i ulike trafikksituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er ikke at du skal være "god". Det er at du er trygg nok til at sensor kan sende deg ut på veien alene. Husk prøveperioden er vel 1 eller 2 år, så du er absolutt ikke utlært enda :)



Anonymous poster hash: 5ebc0...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte kun på kjente steder (liten by)

Valgte nesten å holde igjen meg selv på en måte, slik at jeg beholdt roen og konsentrasjon hele tiden. Prøvde å holde en rolig samtale, får meg alltid til å slappe av. Og tenkte hele tiden på å gi kjørelærer en trygg og behagelig tur.

Jeg besto med glans.

Anonymous poster hash: f0323...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min oppkjøring gikk kjempefint! Jeg husker godt jeg kjørte på landet og giret litt feil (men det gikk helt fint). Og litt etter møtte på en buss, så jeg rygget litt slik at den kom forbi. Så kjørte jeg senere i byen. Jeg var konsentret og fokusert på trafikken og å forbedre det kjørelæreren min og jeg snakket litt om i forveien jeg kunne bli bedre på. Og det klarte jeg å forbedre. Sensor gidde meg gode tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var så dritnervøs at jeg holdt på å tisse på meg når jeg skulle kjøre opp. Dessuten fikk jeg den sensoren som hadde rykte på seg for å stryke mest personer på oppkjøring.

men jeg kjører deffansivt som regel, derfor klarte jeg meg på første forsøk og kunne vifte med den rosa lappen. Det jeg ikke klarte ordentlig var å rygge inn på parkering, det var tydeligvis ikke noe han så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig fint :) Kjæresten min hadde fått lukeparkering på sin oppkjøring, så jeg husker jeg stresset veldig med å lære meg det. Brøt vikeplikten min en plass, men sa ifra med en gang, og fikk på slutten tilbakemeldig om at det gikk greit siden jeg sa ifra og da hadde observert feilen min selv. Fikk også beskjed om at jeg hadde flettet litt dårlig når jeg skulle inn på E18, men det var midt i rushet og sinnsykt mange bilder der, så han forstod det godt :) Er så glad jeg stod på første forsøk, var ett nervevrak i flere uker i forveien.

Kjørelæreren min hadde forresten gitt meg feil dag for oppkjøring, så jeg stod utenfor og ventet med han i en time. Det var helt forferdelig og jeg ble så stresset. Men fikk heldigvis lov å ta den den dagen selvom det var feil, var jo ikke akkurat min feil :)



Anonymous poster hash: 8101d...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en haug med feil:

- kvelte motoren før vi hadde kjørt ut av trafikkstasjonen

- kjørte i 93 i 80 sone (men det var på E6, mye trafikk og alle andre lå og langt over)

- kjørte over stopplinja på rødt lys

- kjørte feil en gang, misset en avkjøring en gagn

- rygget på feil side av veien når jeg ble bedt om å rygge oppover en vei et stykke

- var litt lite proaktiv og effektiv i et kryss som førte til at jeg ble mast på av bilene bak

Men jeg stod. Tilbakemelding fra sensor var at jeg samhandler godt med andre trafikanter, tar hensyn til myke trafikanter, letter trafikken for andre, gir tidlig og tydelig signal, gode plasseringer og god flyt. Så på tross av mange feil gikk det fint.

Som de andre sa, det handler mer om at du viser at du skal være skikket til å fortsette øveningen på egenhånd :)

Endret av cornflake_girl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...