Gå til innhold

Hjelp til brilleseddel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til brilleseddelen min. På mitt venstreøyet står det slik:

Cyl: 0,00

Axe: 35

Men slik jeg har forstått det må cyl ha en verdi dersom det står noe på axe..?

Anonymous poster hash: ac7c7...541

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør optikeren din, h*n vet best

Anonymous poster hash: acc82...ee4
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt rett, uten en verdi på cyl så er axe helt uten betydning. Du har dermed ingen cylinder, altså ingen hornhinneskjevhet.

Anonymous poster hash: 86b6c...80b

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til brilleseddelen min. På mitt venstreøyet står det slik:

Cyl: 0,00

Axe: 35

Men slik jeg har forstått det må cyl ha en verdi dersom det står noe på axe..?

Hei!

Jeg anbefaler at du snakker med optikeren din om hvorfor han har oppgitt akse uten sylinder verdi. Akse og sylinder er verdier du må oppgi for å korrigere skjeve hornhinner (astigmatisme). Det kan være lurt å dobbeltsjekke dette før du bestiller briller.

Mvh/Noen som jobber i kundeservice for optisk råd og veiledning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med optikeren i dag og det var riktig at det stod 0.00. Så da er det vel kun skjev hornhinne på det ene øyet..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med optikeren i dag og det var riktig at det stod 0.00. Så da er det vel kun skjev hornhinne på det ene øyet.. Anonymous poster hash: ac7c7...541

Man finner aksen før man finner verdien av cylinderen, så dermed finner man en akse også når cyl er 0. Da pleier man dog ikke å ta med aksen i gitt brillestyrke, men optikeren har nok i dette tilfelle ført det på likevel - kanskje helt automatisk. Men så lenge cyl er i 0 så har det altså ingenting å si.

AnonymBruker
Skrevet

Man finner aksen før man finner verdien av cylinderen, så dermed finner man en akse også når cyl er 0. Da pleier man dog ikke å ta med aksen i gitt brillestyrke, men optikeren har nok i dette tilfelle ført det på likevel - kanskje helt automatisk. Men så lenge cyl er i 0 så har det altså ingenting å si.

Ja helt sikkert! :-) takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...