Gå til innhold

Metro i Paris- trygg alene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det trygt for en kvinne på Paris tur alene? Hører snakk om uteliggere og lommetyver..?! Er avstandene så små at man nødvendigvis ikke trenger metro, men kan gå? Jeg skal bo ved metro-stasjon Pasteur

Anonymous poster hash: 8a67f...6ac
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lommetyver finnes i Oslo også, og metroen er trygg nok. Generelt må man utvise storbyvett i storbyer. Det hender at det er menn som klenger og knuger i rushtiden, så vær obs på hvordan du går kledd og hvor du plasserer deg. Har du mulighet, kan det være greit å unngå metroen da og heller ta buss.

Avstandene i Paris er store. Pasteur er ikke så verst i beliggenhet, vil tippe at du bruker en drøy halvtime på å gå til Eiffeltårnet og en drøy time på å gå til Triumfbuen og Notre Dame. Det er om du går raskt. Det er en kjempefin måte å få sett byen på, samtidig som det blir mye gåing og hele dagen egentlig går med til å gå, og du får kanskje litt for lite energi til å gå rundt å se på det du vil se. Vi tok metroen til like i nærheten av Sacre Coeur som ligger på en høyde utenfor sentrum. Derfra gikk vi via Montmartre, kirkegården der, via gaten med Moulin Rouge og i nærheten av Galeries Lafayette via Madeleine-kirken, Place de la Concorde og Tuileriene tilbake til hotellet i nærheten av Odeon. Det tok en hel dag, og da orket vi ikke annet på kvelden enn å spise på en lokal bistro.

Skal du i parker og kirkegårder blir det uansett mye tråkking, og generelt ligger metrostasjonene et stykke fra hverandre. Du kan jo prøve ut metroen utenom rushtiden og se hva du synes? Det går også busser, men de tar ofte mye lenger tid.

Anonymous poster hash: 43559...1e6
  • Liker 2
Skrevet

Absolutt trygt. For hver kjiping har du hundre oppegående mennesker som vil komme deg til unnsetning hvis noe skulle oppstå.

Skrevet

Begynte å reise alene i Paris fra jeg var 16. Aldri noe problem. Man utviser bare vanlig sunt folkevett så er det ingen ting å bekymre seg for.

Gjest Blyanten
Skrevet

Du har ingenting å være redd for. Har selv bodd i Paris og har aldri opplevd noe som helst ekkelt på metroen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Da fatter jeg mot så går det nok bra :)

Gleder meg stort til å reise, og synes det er greiest å kunne bruke metroen for å spare tid og ben, så en får all serverdighetene en ønsker uten å slite seg helt ut.

Anonymous poster hash: 8a67f...6ac
AnonymBruker
Skrevet

Metroen går helt fint. Anbefaler også de grønne turistbussene som går rundt, (hop on, hop off), da får du med deg mye mer av hele byen.

Anonymous poster hash: 246ce...fb6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også slå et slag for buss i Paris! De siste årene har jeg hatt noen langhelger/uker i byen der jeg kun har brukt buss, aldri metro.

Like enkelt å få gått av på riktig stasjon, man slipper alle trappene for å gå opp og ned til metrostasjonene, og ikke minst får man sett mye mer av byen på transportetappene. Og er man redd for å ferdes på offentlig transport alene har bussene fordelen med at sjåføren er nærmere dersom noe skulle oppstå.

Samme type billett kan ellers brukes på både buss og metro. :)

Anonymous poster hash: b398d...592
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg foretrekker buss og taxi i Paris by - men når jeg skal noe utenfor bykjernen så tar vi metroen. Tar også metroen til og fra flyplassen.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Metroen er ok, men lommetyvene er til stede ja.

Har selv tatt en guttunge på max. 7 år, med hånden på vei ned i ytterlommen på bag'en min.

Han var under opplæring av andre gutter i 13-14 års alderen.

Det vil ta en stund før han prøver seg på en kvinne av mitt kaliber en gang til..... han ble redd, jeg holdt ham tilbake etter håndleddet ;)

Han fikk ikke med seg noe.... alle ytterlommene mine er tomme når jeg er på tur med offentlig kommunikasjon.

• Liker 2
Skrevet

Spre risikoen ved å ha penger, kort og telefon på ulike steder, som bukselomme, jakkelomme og glidelåslommer i vesken. Hold vesken med glidelåsåpningen mot deg så har du bedre kontroll. Det vil alltid være fare for lommetyver der det er store folkemengder, men ta forholdsregler, som i alle andre storbyer.

Når det er sagt tenkte jeg ikke over at det kunne være skummelt å ta metroen i Paris alene, så jeg følte meg trygg.

Gjest Anastasia
Skrevet

Det er trygt ja. Altså ikke noe verre enn i Oslo. Det mest skumle jeg opplevde i Paris på metro var en mann som var dritings og spydde, men altså det skjer vel i Norge og.. Pass på lommebok, mobil etc på samme måte du ellers ville gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Spre risikoen ved å ha penger, kort og telefon på ulike steder, som bukselomme.

Kvinner har ikke ting i bukselommene sine. De er sære på det der.

Anonymous poster hash: ec6ec...f01

Skrevet

Kvinner har ikke ting i bukselommene sine. De er sære på det der. Anonymous poster hash: ec6ec...f01

Det er mulig det, men et bankkort i bukselommen for egen sikkerhet vil neppe plage noen andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...