AnonymBruker Skrevet 16. april 2014 #1 Skrevet 16. april 2014 Jeg har hatt lungeemboli, flere propper i samme lunge. Jeg gikk med det i et par uker før jeg ble lagt inn på sykehus med ekstreme smerter. Legene gjorde ingenting annet enn å gi blodfortynnende og antibiotika (crp på rundt 250). Lang historie kort - jeg kom hjem igjen uten store smerter i lungen. Det er over et halvt år siden. Men jeg har fortsatt skarpe smerter hvis jeg trekker pusten dypt, eller hvis jeg hikker. Kjenner det nøyaktig samme stedet. Jeg er så sliten hvis jeg beveger meg, og føler ikke at jeg har god lungekapasitet. Jeg har lenge mistenkt arrvev i lungen pga smertene, og etter googling, kom jeg da over "Pulmonary hypertension", som vil si arrvev i lungen etter lungeemboli. Hvordan får man avdekket dette, kan jeg ringe til fastlegen, fortelle om mine mistanker og så tar de røntgen? Eller kan jeg be om en henvisning til sykehuset? (Er fortsatt "under behandling", dvs jeg skal inn til samtale om noen mnd, og går på blodfortynnende medisiner). Men ser de evt. arrvev på rtg? Jeg behøver ikke å ta.. Mr..ct..hva heter det.. Får kontrastvæske og så tar de bilder av deg i sånn maskin? (Det vil jeg ikke, for da må jeg ha veneflon, og det takler jeg ikke) Grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg leser at det kan føre til hjertesvikt, fordi hjertet hele tiden må pumpe blod inn i lungen, med arrvev, som "gjør motstand". http://patientblog.clotconnect.org/2011/06/29/chronic-lung-damage-after-pe--pulmonary-hypertension-cteph/ Leser nå at de kan undersøke det med "heart echo", vil det si ultralyd av hjertet? Det skal jeg nemlig på, etter at hjertet tullet, og jeg har vært hos spesialist osv. Beklager hvis jeg skriver rotete, men håper noen kan gi noen svar.Anonymous poster hash: f3358...fae
AnonymBruker Skrevet 16. april 2014 #2 Skrevet 16. april 2014 Det betyr ultralyd av hjertet ja. Men dette kan du jo spørre hjertespesialisten om? Han burde jo vite om hjertesvikt relatert til lungeemboli. Er du usikker kan du jo ringe fastlegen, det burde legen din forvente at du trenger klarhet i dine bekymringer når det er såpass viktig! Anonymous poster hash: b58db...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. april 2014 #3 Skrevet 16. april 2014 Jeg har fått null informasjon om dette, selv etter oppfølgingssamtaler med overleger, der jeg har nevnt smerter i lungen. De sa nada. Vet de ikke om det, er det nytt og ukjent i Norge? Jeg har fått henvisning til sykehuset og ultralyd etter spesialisttimen, de sa kun "for sikkerhetsskyld, siden du har hatt lungeemboli", kan det være at de tenkte på nettopp denne tilstanden? Som ifølge google oversetter heter pulmonal hypertensjon. Kanskje de ikke ville skremme meg. De fant ingenting galt på ekg, men det er klart, de måler jo noe helt annet på ultralyd? Anonymous poster hash: f3358...fae
FruLuna Skrevet 16. april 2014 #4 Skrevet 16. april 2014 (endret) Pulmonal hypertensjon vil si at det er unormalt høyt trykk i det lille kretsløpet (lungekretsløpet). Det kan skyldes flere ting, utbredt arrvev i lungene er én årsak. Men det vil ikke si at alle med arrvev i lungene har høyt trykk. Har du hatt mange propper som har stått lenge, er det sannsynlig at du har noe arrvev i lungen. Hvor mye arrvev avhenger av størrelsene på infarktene, som igjen avhenger av plasseringen av proppen i kartreet. Man kan se antydninger til pulmonal HT på vanlig røntgen, men det er ikke en veldig god undersøkelse for dette. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med legen når du skal på hjerte-ultralyd, så kan han evt vurdere om det skal undersøkes nærmere. Hvis tilstanden har pågått lenge, kan man se forandringer i hjertet ved ultralyd. Arrvev i lungene kan man imidlertid som regel se på vanlig røntgen, i hvert fall hvis det er mye av det. Endret 16. april 2014 av FruLuna
Gjest Magdalene Skrevet 16. april 2014 #5 Skrevet 16. april 2014 Når hjertet hele tiden må jobbe med mer motstand enn det i utgangspunktet skal, så kan det føre til svikt ja. De kan sjekke pulmonalt trykk på ekko.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2014 #6 Skrevet 16. april 2014 Jeg tror nok det er derfor spesialisten sendte meg videre, ja, når jeg tenker på det. Greit å avklare det liksom Jeg vet ikke hvor alvorlige lungeembolier jeg hadde, men jeg hadde så store smerter at jeg ikke fikk puste nesten, og brukte 1 time på å forflytte meg fem meter. Fra sofa til seng. Og sikkert en halvtime fra sittende, til liggende stilling, pga smerter. Hadde nok lungeembolien en mnd før den ble oppdaget, når jeg tenker meg om. Var kortpustet i to uker, og fikk så smerter som jeg gikk med i to uker. Anonymous poster hash: f3358...fae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå