Gå til innhold

Hvor er du blitt av mensen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hat mensen siden høsten 2012.

Legene sier alt ser normalt ut, har tatt celleprøve som er fin, ultralyd, nå tar jeg bare blodprøver innimlellom for å sjekke stoffskifte, var det vel, men alt ser alltid normalt å bra ut.

Jeg gikk på pp, men sluttet sommeren 2012, og hadde regelmessig mensen frem til September, da den bare ble vekk.

Jeg er jo bekymret, siden den aldri kommer noen gang.

Min største frykt er om jeg er steril å aldri kan få barn.

Er i fast forhold og vi har snakket om mulighetene for barn, men der er blitt lagt på is, da tema blir litt sårt for meg. Har også mange venninner som har fått barn, eller er gravide nå.

Er det noen som har opplevd lignende? Såfall, fikk dere gjort noe får å få igjen mensen?

Anonymous poster hash: e175d...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stress? Psykisk? Spiser du nok, normal vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Stress? Psykisk? Spiser du nok, normal vekt?

Stresser ikke mye, blir nok bare vanelig stress, generelt.

Hva tenker du på med psykisk?

Ja, spiser nok, legen some hver gang. Og vekten min er normal.

Også finner de jo ikke noe heller. Så jeg syns det er litt rart. Jeg er 23,hvis alder skulle spilt noen rolle..

Anonymous poster hash: e175d...9e1

Skrevet

Legen sier alt ser normalt ut, men du er redd du er steril likevel?

Har du ikke eggløsning heller?

Du vet, mensen er ikke noe vi kvinner MÅ ha, har ingen betydning, klart rart det bare er borte hos deg, men er jo eggløsningen som er "viktig" å ha da, for å få barn evt.

Mensen har ingenting med det å gjøre.

Skrevet

Har man ikke mens har man ikke eggløsning heller, så innlegget over gir ingen mening.

Det er ikke farlig å gå uten mens. Det sier heller ikke noe om fruktbarhet. Etter hormonprevansjon hender det at syklusene henger seg helt, selv etter at man har vært stabil en periode. Behandling som primolut eller lignende kan kickstarte systemet igjen, men er ingen garanti.

Ønsker du barn er behandlingen primolut + pergotime. Om ikke er det bare å vente og se det an.

Gjest Blomst83
Skrevet

Har man ikke mens har man ikke eggløsning heller, så innlegget over gir ingen mening.

Det er ikke farlig å gå uten mens. Det sier heller ikke noe om fruktbarhet. Etter hormonprevansjon hender det at syklusene henger seg helt, selv etter at man har vært stabil en periode. Behandling som primolut eller lignende kan kickstarte systemet igjen, men er ingen garanti.

Ønsker du barn er behandlingen primolut + pergotime. Om ikke er det bare å vente og se det an.

Går man uten menstarsjon over lang tid kan det påvirke skjelettbyggningen din,og fravær øker også sjansen for benskjørhet. Så helt ufarlig er det ikke akkurat

Skrevet

Går man uten menstarsjon over lang tid kan det påvirke skjelettbyggningen din,og fravær øker også sjansen for benskjørhet. Så helt ufarlig er det ikke akkurat

Du snakker en minimalt forhøyet risiko. Slike påstander er noe gammeldagse og utdaterte, sammen med påstander om at det reduserer fruktbarheten. Sannsynligheten for enkelte typer kreft reduseres en del når man ikke har eggløsning. Så når man ser på totalvurdering er det mest gunstig for kvinnekroppen en å ikke ha eggløsning/mens. Stadig flere prevansjonsmetoder legger derfor opp til dette.

Gjest Blomst83
Skrevet

Du snakker en minimalt forhøyet risiko. Slike påstander er noe gammeldagse og utdaterte, sammen med påstander om at det reduserer fruktbarheten. Sannsynligheten for enkelte typer kreft reduseres en del når man ikke har eggløsning. Så når man ser på totalvurdering er det mest gunstig for kvinnekroppen en å ikke ha eggløsning/mens. Stadig flere prevansjonsmetoder legger derfor opp til dette.

Å si at det er gammeldagse og utdatere påstander er jeg ikke enig i. Hvis det hadde vært sånn lurer jeg på hvorfor det er en høy prsosentandel av de med spiseforstyrrelser som for påvist dette pga mangel av mensen over lang tid.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/mister-du-mensen-blir-du-helsproe/a/390872/

Skrevet

Å si at det er gammeldagse og utdatere påstander er jeg ikke enig i. Hvis det hadde vært sånn lurer jeg på hvorfor det er en høy prsosentandel av de med spiseforstyrrelser som for påvist dette pga mangel av mensen over lang tid.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/mister-du-mensen-blir-du-helsproe/a/390872/

Det henger nok heller sammen med mangel på mat, vitaminer og næringsstoffer....

Gjest Blomst83
Skrevet

Det henger nok heller sammen med mangel på mat, vitaminer og næringsstoffer....

Tror vi får være enig om å være uenig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...