Gå til innhold

Beinmargsprøve...

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke tatt det. Men jeg er benmargsdonor, og i den sammenheng har de lovet at de kan bestemme alt om min benmarg pr. blodprøver. Til det er evt alvor og jeg må donere og de helt sikkert har en match i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...noen som har tatt det? :roll:

Jeg har tatt det. Donerte til forskning. Fikk lokalbedøvelse før stikk. Du ligger på siden og så stikkes nålen inn til hoftekammen, og nålen "borres" inn i beinet. Det er ikke så skummelt som det høres ut. Det eneste ubehaget var når beinmargen ble sugd ut - da kjente jeg at det kriblet helt ned i storetåen. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har tatt den. (Du mener den der de tar ut benmarg? )

Stikket var ubehagelig - men jeg var ung og kanskje en smule nervøs. Verre var det med ettervirkningene. Var kvalm og hadde forferdelig hodepine i en uke etterpå. Kastet opp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Ja. Jeg har tatt den. (Du mener den der de tar ut benmarg? )

Stikket var ubehagelig - men jeg var ung og kanskje en smule nervøs. Verre var det med ettervirkningene. Var kvalm og hadde forferdelig hodepine i en uke etterpå. Kastet opp osv.

:hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mine reaksjoner kom av at jeg ikke var lenge nok i ro...

Husker jeg rett, skulle jeg hvile i ett døgn - det gjorde jeg. Men så måtte vi dra, jeg ble utskrevet fra sykehuset og som planlagt stoppet vi (jeg og min mor) hos noen slektninger - der ble jeg dårlig.

Jeg måtte holde meg i seng - og helt i ro, ellers kom smertene, og kvalmen. Hadde jeg vært hjemme - ville det nok gått bedre. Men flybilletter var bestilt osv. - så jeg måtte reise i min tilstand, noe jeg ikke anbefaler.

Tror ikke alle får slike forferdelige bivirkninger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Tok den da jeg var 1 år. Husker så vidt at det var noe fryktelig skummelt som skjedde... :o Men det var i ryggmargen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Tok det da jeg var 18. De trodde jeg hadde hjernehinnebetennelse. Det var mildt sagt jævlig. Kjennes som om noen tar tak i ryggmargen din og drar den ut med makt. Men, man overlever det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tatt det selv, men har vært med å sett på da jeg var i praksis på sykehuset. Det så ikke noe spesielt godt ut. Dette var på en ganske kraftig mann, så de hadde ikke sprøyter til lokalbedøvelse som gikk langt nok inn, så han hadde nok litt vondt, men han klaget ikke så veldig. Men veldig mange mannfolk skal jo være veldig tøffe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok det i forbindelse med at jeg hadde hjernehinnebetennelse.............. Det var ikke særlig behagelig. Men det går over..........Husker at det var vondt å bøye seg noen uker framover, fordi det ble en liten hevelse der de stakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady-M
sikkert du husker det fra du var 1 år...

Hvem er du til å påpeke om jeg husker det eller ikke??! :roll: Hvis jeg sier at jeg husker det, så gjør jeg det! Jeg har ikke noe behov for å finne på slik ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
jeg tok det i forbindelse med at jeg hadde hjernehinnebetennelse.......

Samme her....

Første gang jeg tok det (da jeg kom inn på sykehuset) husker jeg ikke hvordan det kjentes... var ganske bortreist.... (men det sier seg selv med en feber på over 40 og en fantasi som inneholdt det utroligste... hørte musikk som ingen andre hørte etc etc)

Andre gangen jeg tok det, etter å ha fått en bedre allmenntilstand husker jeg at jeg ba om bedøvelse med en gang de kom inn døren til rommet der jeg lå, men det legen sa var at bedøvelsen i seg selv ville være mer smertefull enn selve prøvetakingen.

Åhh... som jeg grudde meg, har alltid hatt skrekk for leger og sykehus....

La meg i fosterstilling (Skjøt rygg) små pratet med dem som sto bak ryggen min... ventet på at smerten skulle komme, men neida... spurte om de skulle stikke snart... "Vi er snart ferdig - har bare et par dråper i gjen å tappe nå...."

Så min erfaring er at det ikke var noe å grue seg til i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

oi... kom til å tenke på at det var spinalvæske i ryggmargen jeg skrev om over... ikke beinmargsprøve... sorry :oops:

Vi er vist flere som surrer sammen..... ryggmargen det blir tatt prøve av ved meningokokk infeksjon (hjernehinnebetennelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lady-M
oi... kom til å tenke på at det var spinalvæske i ryggmargen jeg skrev om over... ikke beinmargsprøve... sorry :oops:

Vi er vist flere som surrer sammen..... ryggmargen det blir tatt prøve av ved meningokokk infeksjon (hjernehinnebetennelse)

Kanskje det var det jeg tok da...? Mamma har alltid sagt at det var ryggmargsprøve og da har jeg trodd det var vanlig benmargsprøve i ryggen. Jeg måtte hvertfall ta den fordi jeg hadde feberkramper og temperatur over 40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...