Gå til innhold

Komi eller Duo vogn???


Cubs

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål som jeg trenger hjelp til. Min svigerinne vil selge meg sin 5 år gamle duo vogn, bruke av to barn. Hun ramset opp noen som var bedre på den enn på kombivogn.

Men jeg synes en kombi bogn høres vedlig grei ut, ved at du kan ta ut bagen. Hvordan er det å bruke kombivognen sammen med sikerhetsnettet i bilen?

Håper dere gir meg noen innspill. -Tusen takk-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Muslingen

Kombi!

Tenk så praktisk når ungen sovner i vogna. Du bærer du bare bag'en med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ta med deg bagen på samme måte på en duovogn også, den er ikke sveiset fast til vogna! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ofte med en duovogn også. Begge baggene kan ofte brukes med nettsikring (sjekk dette for kombivognen).

Fordel kombi:

lettere bag dersom du skal bære den ofte

Fordel duo:

Større bag dersom du har stor unge, og ungen trenger vinterpose i den siste tiden før du går over til sportsvogndelen (ca 7 mnd.)

Sportsvogndelen hoder seg bedre, da den ikke blir benytte de første 7 mnd.

Ellers så likte jeg min duovogn (Emmaljunga) fordi:

stor bag

ryggstøtte som kan slås opp i dypvognen (grei når barnet er for liten til å bruke sportsvogndelen, men gjerne vil kikke litt en kort stund.)

Faste 5-punkts seler i sportsvogndelen. (Da er det like naturlig å feste dem som å ta på bilbeltet, og du slipper ulykker ved at ungen faller ut og du hadde glemt å feste selen.)

Baggen har bæreseler (men den er upraktisk tung dersom jeg måtte bære masse, men vi har heis!!)

Integrert myggnetting i bag-trekket. (Vi har likevel kjøpt et hvitt til sommeren, som dekker hele vogna, siden det integrerte er svart (varmt, tenkte jeg))

Reflekser på vogntrekket. å slipper man løse reflekser. Men det kunne gjerne vært refleks på regntrekket også.

Ellers så må du se hva som er positivt og negativt på de vognene du liker. Men husk at Simos kombivogn må senkes når barnet er stort nok til å sitte i sportsvogna. Dersom du kikker på folk som buker disse vognene er det veldig mange som ikke har gjort det. Flere som jeg har nevnt det for (Ja, jeg sier det til fremmede!!!), har fortalt at de har opplevd at den har veltet i sving, på bussen ol. En hadde tom levert den i butikken for at de skulle justere fjæringene(!!), uten at den var senket. Og det enda årsaken var velting. Det er utrolig lite informasjon om en så viktig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombi! Helt klart etter tyngden på bagen, lett å ta med seg og la babyen sove i. Dessuten er alt i ett du slipper å kjøpe sportsvogn med det samme barnet ikke vil ligge mer eller er for stort for bagen. SIMO siner bager er forresten de største på markedet, så de kan man bruke en god stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... man slipper da å kjøpe sportsvogn dersom man har duovogn også!! :wink:

Jeg kunne bruke dypvogdelen lenger enn de som hadde Simo sin kombi, fordi de gjerne tok bort baggen straks ungen begynte å dra seg opp, mens det i dypvogndelen til Emmaljunga er en liten rygg. Også blir ikke vogna så slitt når du har duovogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baggen på kombivogna er jo mye mindre enn på duo eller på en dypvogn... Har hatt begge deler og denne gangen har jeg kjøpt dyp igjen, fordi jeg skal føde i oktober og vil kunne pakke inn ungen godt uten at det blir for trangt i baggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med min Simo Kombi, men lurer fælt på hva det vil si å "senke" vogna når man går over til sportsvogn-delen? Hvordan senke da? Jeg bruker fremdeles bagen...

Vil si at om man får barn om vinteren, er det fint med kombi - babyen får plass med skinnpose/voksipose fordi det er lite når det er kaldt, og fremdeles plass utover sommeren, når det kreves mindre utstyr oppi der. Hadde jeg fått sommerbarn, som skulle være 5-6 måneder og i bag-del, ville jeg valgt duo pga størrelsen.

Med en 6 måneder gammel baby i bagen, ser jeg HELT klart fordel med å kunne heve ryggen i bagen. Jeg stabler opp ryggen i bagen på kombien, men jenta mi sitter ikke selv enda - så hun siiiiiger ned, og det ser ikke videre godt ut. Og å ligge ned når hun er våken er UAKTUELT! :ler:

Selv om duo-bager ofte kan brukes i sikkerhetsnett i bilen, ville jeg valgt boxette om jeg hadde duo. De jeg har snakket med som har duo, syns det er tungvint med demonteringen av vogna, selv om det ikke er sveiset sammen. Og så er bagen lett, som flere her sier - den har egen liten kalesje så barnet blir "skjermet" i starten når man bærer det rundt.

Sportsvogndelen min er heller ikke vesentlig slitt etter 1/2 års bruk.

Og så vil jeg anbefale selvklebende refleksstriper til alle som har lite reflekser på vognene (hvorfor er det så lite av det????). Penere enn reflekser som dingler rundt (syns jeg), og veldig tydelige for bilene. Det har reddet oss på mange mørke vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen påstår at det er bedre plass i en kombivogn enn i en duovgn??? Det har jeg ennå tilgode å se.

Vedr. senking av Simo's vogn så må den stanga som sportsvogndelen er festet i, skrus løs fra understellet og festes i skruehullene som er lavere. Ta en titt på vogna di så ser du hvilke hull jeg mener. Når du setter en større unge i sportsvogna uten å senke den blir tyngdepunktet for høyt, slik at den kan velte i brå svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duobagen min er kjempestor, men også ganske tung...........

Demontering av bagen er å trykke ned en dings på hver side, trenger ikke engang å trykke de ned samtidig så man trenger ikke mer enn en hånd og løfte av bagen. Bruker ti sekunder mer enn å ta ut bagen fra en kombivogn.

Skulle jeg bært bagen mye, eks bodd i fjerde etg hadde jeg nok valgt kombi. Jeg triller bare vogna inn i entreen så slipper å bære. Bruker bagen som seng når jeg er borte, og da er det greit den er såpass stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen påstår at det er bedre plass i en kombivogn enn i en duovgn??? Det har jeg ennå tilgode å se.

Selvsagt er det bedre plass i en duo-bag en i en kombi-bag, mulig jeg uttrykte meg klønete?

Jeg mente bare at om man får baby i desember (som meg), så holder det med kombi-bagen, fordi da er babyen så liten når den trenger voksipose at det går fint selv i en liten bag. Dersom jeg hadde fått sommerbaby, og var avhengig av voksipose på en 6 måneders stor pode, ville jeg valgt duo-vogn for å få god plass. :-)

Det er enkelt å demontere duoer også - jeg vet det. Men de jeg har snakket med syns allikevel det er tungvint i forhold til kombi. Jeg har ingen personlig erfaring med duovogn. Syns forresten det ser penere ut med duoen når man bruker bagen da - ryddigere liksom :-)

Vedr. senking av Simo's vogn så må den stanga som sportsvogndelen er festet i' date=' skrus løs fra understellet og festes i skruehullene som er lavere. Ta en titt på vogna di så ser du hvilke hull jeg mener. Når du setter en større unge i sportsvogna uten å senke den blir tyngdepunktet for høyt, slik at den kan velte i brå svinger.[/quote']

Skal kikke etterpå. Merkelig at de ikke nevnte det i butikken? Hvor stor skal baby være før jeg senker da? Snuppa mi er veldig liten - men trenger snart sportsdelen. Kanskje like greit å bare senke med en gang - det skader vel ikke eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader sikkert ikke å senke de med en gang du begynner å bruke bare sportsvogna. Du får bare mindre plass under til bagasje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...