AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #1 Skrevet 13. april 2014 Har endelig skaffet meg en skikkelig jobb, men jeg klarer ikke å tenke fornuftig når det kommer til bruken av penger!! jeg prøver hver eneste bidige mnd å lage meg et budsjett hvor jeg skriver opp hvor mye jeg kan bruke på hva og hvor mye som skal til de og de regningene. Men uansett hva jeg prøver så er det sjeldent at jeg har igjen noe i slutten av mnd, lever fra hånd til munn rett og slett. er det noen som har gode råd for å bli flinkere med penger? jeg veit at jeg har et problem, og jeg har vært hos rådgiver. men ble ikke klokere av det. jeg er klar over at ei jente på 23 år burde ha litt bedre oversikt, men jeg har aldri lært økonomi av foreldre eller noe så jeg må lære på den harde måten.. dette sliter jo å på det mentale, jeg er alltid bekymret for hvordan denne mnd skal gå. jeg får en del feriepenger, ca 20.000 hvor 10.000 skal gå til depositum. får igjen 12.000 i skattepenger. å minus de pengene jeg skal få lov til å bruke på meg selv så har jeg igjen rundt 19-20.000 burde jeg betale så mange småregninger som mulig? eller sette det på konto? jeg har endel sånne handlekontoer som har gått rett på trynet (aldri mer sånne ting på meg). og 2 kredittkort hvor det ene er på ca 6000 og det andre på rundt 15.000. noe jeg burde prioritere å betale før andre ting? jeg takker for all konstruktiv hjelp jeg kan få Anonymous poster hash: 69932...d7d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #2 Skrevet 13. april 2014 Betal alle regningene først. Resten bruker du på det kredittkortet som har høyest effektiv rente. Klipp kredittkortene i 2.Anonymous poster hash: 10c7a...4b9 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #3 Skrevet 13. april 2014 Betal alle regningene først. Resten bruker du på det kredittkortet som har høyest effektiv rente. Klipp kredittkortene i 2.Anonymous poster hash: 10c7a...4b9 burde jeg klippe kredittkortene før de er ferdig nedbetalt da? mamma mente det var en dårlig ide :s men jeg er ikke så god på sånt.... Anonymous poster hash: 0d334...29e
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #4 Skrevet 13. april 2014 (endret) Skattepengene kommer ikke før i juni. Opprett sparekonto med fast trekk på lønningsdag fra lønnskontoen. Dersom du klipper kortene dine må du være forberedt på noen magre måneder til du har vendt deg av med å bruke dem. Sett av alle penger du trenger til å betale regninger på en regningskonto uten kort og sørg for at kortkonto kun har det beløpet som er avsatt til mat, husholdning og klær. Jeg har valgt å overføre penger til kort konto hver fredag. Da er det kommende ukes budsjett som blir satt over. Jeg sparer hver måned til ferie og jeg setter av penger månedlig til de regningene som ikke kommer hver måned som har en tendens til å være store. Jeg sparer også et fast beløp i fond. Endret 13. april 2014 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #5 Skrevet 13. april 2014 Skattepengene kommer ikke før i juni. Opprett sparekonto med fast trekk på lønningsdag fra lønnskontoen. Dersom du klipper kortene dine må du være forberedt på noen magre måneder til du har vendt deg av med å bruke dem. Sett av alle penger du trenger til å betale regninger på en regningskonto uten kort og sørg for at kortkonto kun har det beløpet som er avsatt til mat, husholdning og klær. Jeg har valgt å overføre penger til kort konto hver fredag. Da er det kommende ukes budsjett som blir satt over. Jeg sparer hver måned til ferie og jeg setter av penger månedlig til de regningene som ikke kommer hver måned som har en tendens til å være store. Jeg sparer også et fast beløp i fond. kredittkortene er ikke lenger i bruk, sperret for lenge siden. så de er jeg avvendt. så det å klippe de hadde vel vært en ide så jeg ikke blir fristet til å bruke dem når de er nedbetalte igjen? er klar over at skattepengene ikke kommer før i juni, samme med feriepengene, men jeg tenkte jeg skulle begynne å planlegge litt nå Anonymous poster hash: 0d334...29e
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #6 Skrevet 13. april 2014 kredittkortene er ikke lenger i bruk, sperret for lenge siden. så de er jeg avvendt. så det å klippe de hadde vel vært en ide så jeg ikke blir fristet til å bruke dem når de er nedbetalte igjen? er klar over at skattepengene ikke kommer før i juni, samme med feriepengene, men jeg tenkte jeg skulle begynne å planlegge litt nå Anonymous poster hash: 0d334...29e Da kan du klippe kortene for de har du ikke bruk for mer.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #7 Skrevet 13. april 2014 Da kan du klippe kortene for de har du ikke bruk for mer. ok Anonymous poster hash: 0d334...29e
LedigNavn Skrevet 13. april 2014 #8 Skrevet 13. april 2014 Hva mener du med "penger du skal få lov til å bruke på deg selv"? Mener du til mat eller til unødvendig shopping?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #9 Skrevet 13. april 2014 Hva mener du med "penger du skal få lov til å bruke på deg selv"? Mener du til mat eller til unødvendig shopping? jeg trenger noen nye klær. jeg må ha noen nye bukser for de jeg har tørr jeg nesten ikke bruke lenger i fare for at de revner på grunn av slitasje av stoffet mellom lårene. i tillegg må jeg ha et par til med gode sko som jeg kan bruke på jobb (å det er jeg helt avhengig av for å ikke bli invalid i føttene) Anonymous poster hash: 0d334...29e
LedigNavn Skrevet 13. april 2014 #10 Skrevet 13. april 2014 jeg trenger noen nye klær. jeg må ha noen nye bukser for de jeg har tørr jeg nesten ikke bruke lenger i fare for at de revner på grunn av slitasje av stoffet mellom lårene. i tillegg må jeg ha et par til med gode sko som jeg kan bruke på jobb (å det er jeg helt avhengig av for å ikke bli invalid i føttene) Anonymous poster hash: 0d334...29e Da kjøper du ei bukse og ett par sko. Mer penger bruker du ikke på deg selv før du har betalt det du skylder til andre, dvs. alt du har av ubetalte regninger og kredittkortgjeld. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #11 Skrevet 13. april 2014 Da kjøper du ei bukse og ett par sko. Mer penger bruker du ikke på deg selv før du har betalt det du skylder til andre, dvs. alt du har av ubetalte regninger og kredittkortgjeld. en bukse? å resten av uka skal jeg bruke hva da mener du? jeg har tights, men de egner seg ikke å bruke til hverdags syns jeg Anonymous poster hash: 0d334...29e
LedigNavn Skrevet 13. april 2014 #12 Skrevet 13. april 2014 en bukse? å resten av uka skal jeg bruke hva da mener du? jeg har tights, men de egner seg ikke å bruke til hverdags syns jeg Anonymous poster hash: 0d334...29e Du mener at du heller skal kjøpe noe til deg selv før du betaler det du skylder til andre? Det er her problemet ligger. Ja, du bruker én bukse og tightsene dine fram til du ser at du har penger til overs i slutten av måneden når alle regninger er betalt. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2014 #13 Skrevet 13. april 2014 (endret) Med litt smart shopping finner du deg 2 par bukser til max 700-800 kr tilsammen og skoene ditto. Vet f.eks at du kan få deg par veldig gode sko av typen Softwalk i Eurosko butikkene. Endret 13. april 2014 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #14 Skrevet 13. april 2014 Med litt smart shopping finner du deg 2 par bukser til max 700-800 kr tilsammen og skoene ditto. Vet f.eks at du kan få deg par veldig gode sko av typen Softwalk i Eurosko butikkene. jeg må ha sko meg ekstrem støtte på innsiden, å for å få tak i de må jeg i en sportsbutikk. tro meg jeg har hatt disse fotplagene så lenge at jeg har lært meg til hva jeg kan bruke Anonymous poster hash: 0d334...29e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #15 Skrevet 13. april 2014 Klipp kortene, kllipp kortene, klipp kortene. ALLTID klipp kortene. Sett opp så mange avtalegiroer som mulig, slik at den dagen du får lønn, eller dagen etter, så går alt ut av kontoen din. Da rekker du ikke å bruke pengene. Betal hardt ned på kredittkortgjelden. Handle en gang i uka, og gå etter de billigste varene. Bak eget brød. Anonymous poster hash: 07b94...0a9 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #16 Skrevet 13. april 2014 jeg trenger noen nye klær. jeg må ha noen nye bukser for de jeg har tørr jeg nesten ikke bruke lenger i fare for at de revner på grunn av slitasje av stoffet mellom lårene. i tillegg må jeg ha et par til med gode sko som jeg kan bruke på jobb (å det er jeg helt avhengig av for å ikke bli invalid i føttene) Anonymous poster hash: 0d334...29e Du kan sy buksene på innsiden for å forsterke de. Det har jeg gjort med mine. Vreng buksen og sy litt rundt der de er svake. Husk å bruke en tråd som er samme farge som buksen. Bruk tightsene til hverdags. Anonymous poster hash: 07b94...0a9 3
Fiolinisten Skrevet 13. april 2014 #17 Skrevet 13. april 2014 en bukse? å resten av uka skal jeg bruke hva da mener du? jeg har tights, men de egner seg ikke å bruke til hverdags syns jeg Anonymous poster hash: 0d334...29e Bruk den buksen du har fra før i tillegg til ny buksa og tights. Det er langt viktigere å få betalt ned gjelden enn å se moteriktig ut. 4
Gjest Runforit Skrevet 13. april 2014 #18 Skrevet 13. april 2014 Sett opp en regningskonto, en matkonto(eget kort) og en sparekonto(sparekonto sperres for nettbank slik at du fysisk må inn i banken for å få tilgang på dem). Hver mnd du får lønn overføres disse pengene på rette kontoer slik at du sitter igjen med akkurat det du faktisk har råd til å tulle bort på shopping, cafe etc. Prioriter regninger og kredittgjeld i første omgang.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #19 Skrevet 13. april 2014 Klipp kortene, kllipp kortene, klipp kortene. ALLTID klipp kortene. Sett opp så mange avtalegiroer som mulig, slik at den dagen du får lønn, eller dagen etter, så går alt ut av kontoen din. Da rekker du ikke å bruke pengene. Betal hardt ned på kredittkortgjelden. Handle en gang i uka, og gå etter de billigste varene. Bak eget brød. Anonymous poster hash: 07b94...0a9 takk for tips sal fikse e-faktura på alt jeg kan. tenkte jeg skulle skrive resten opp på et skjema sånn at jeg veit hva som skal betales. handler alltid billigvarer der jeg kan Anonymous poster hash: 0d334...29e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 #20 Skrevet 13. april 2014 Ok Først så klipper du kredittkortene. Bare klipp dem i to. Ingen krise. Så går du inn i nettbanken din og lager en konto som du kaller "depositum". På den skal du, samme dag som feriepengene kommer inn, sette av 10,000 kr. Denne kan gjerne være en slik konto som ikke er tilgjengelig fra nettbanken, slik at du må fysisk i banken for å ta de ut igjen. (Du kan ringe banken så fikser de det for deg) Deretter setter du deg ned og skriver en realistisk plan for hva du klarer leve på pr mnd. Feks: Husleie 6000 Mat 2500 Telefon 150 osv Det som er til overs nederst putter du på lønningsdato over på kredittkortgjelden. Dersom du har det med å bruke for mye uansett budsjett så gjør du slik: Ta ut (feks) 500 kr til mat. Putt de i lommeboka og legg igjen kortet i et kjøkkenskap. La kortet ligge der hele uka, slik at når lommeboka er tom så må du rett og slett gå hjem sulten. Slikt lærer en kjapt av. Dersom du må bruke av skattepenger til småregninger så har du rett og slett ikke råd til desse småregningene. Er det telefon? Finn en billigere. Klær? Innfør kjøpestopp et års tid. Blad? Si opp abbonement. Kafeturer? Inviter venner hjem. osv. Anonymous poster hash: ac8b4...c19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå