Gå til innhold

Blir så ofte syk :/

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to og en halv uke siden hadde jeg vondt i halsen og forkjølet noen dager. En liten uke etter fikk jeg omgangsyke og hadde diare i 5 dager. Var frisk i 4-5 dager før jeg nå har vondt i halsen, tett, slapp, feber osv 😣 blir så fortvilet er jo syk hele tiden !

Anonymous poster hash: 94d3a...db2

Videoannonse
Annonse
Gjest stian86
Skrevet

Du ska være takknemelig at du har ting som går over hvertfall. Tenk på det når du syns synd i deg sjøl ;-)

Skrevet

For det første så er det mye som går nå, både influensa og omgangssyke. Når man akkurat har vært syk, er det ofte lettere å bli smittet igjen av noe annet. Imunforsvaret er ikke på topp. Pass på at du får i deg nok av vitaminer, omega 3 osv. God bedring.

Skrevet

Hvis du er mye syk må du gjøre noe med immunforsvaret ditt. F.eks gå til lege og sjekk nivået ditt av d vitamin. Mange mangler dette uten å vite det, og det svekker immunforsvaret.

I tillegg er kosthold og livsstil uhyre viktig. Da tenker jeg ikke på kalorier, men å unngå ferdigmat/godteri, og spise godt med grønt daglig. Og drikke godt med vann.

God håndhygiene er også viktig. Alltid vaske hender godt med såpe etter hvert toalettbesøk, før du lager mat/skal spise, osv.

Mye du kan gjøre for å unngå disse infeksjonene :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du, ts? Et voksent menneske med god almentilstand og en normalt sunn livsstil skal ikke bli syk mer en maks en-to ganger i året eller så. Blir en syk oftere (selv når en har barn i hus) så er det en av to ting som er galt:

1. en har dårlig immunforsvar pga sykdom

2. en har dårlig kosthold

Med et "normalt sunt" kosthold skal ikke vitaminnivå være noe problem - er det lavt så trengs ikke vitamintabletter men en helomvending i hva du spiser.

Anonymous poster hash: 15185...a41
Skrevet

Hva spiser du, ts? Et voksent menneske med god almentilstand og en normalt sunn livsstil skal ikke bli syk mer en maks en-to ganger i året eller så. Blir en syk oftere (selv når en har barn i hus) så er det en av to ting som er galt:

Med et "normalt sunt" kosthold skal ikke vitaminnivå være noe problem - er det lavt så trengs ikke vitamintabletter men en helomvending i hva du spiser.

En kan absolutt mangle vitaminer selv om man spiser sunt. Noen tar opp vitaminer dårligere enn andre, og særlig vitamin D er veldig vanlig å mangle, særlig vinterhalvåret.

Hva folk anser som sunt kosthold er jo også veldig subjektivt. TS trenger ikke ha dårlig immunforsvar pga annen sykdom nødvendigvid, men pga:

Vitaminmangel/dårlig kosthold

Dårlig håndhygiene

Lite søvn

Stress har såklart en innvirkning. Uansett er det greit å ta seg en tur til legen og utelukke andre fysiske tilstander (be spesifikt å sjekke vit D, mange leger sjekker ikke dette).

Så begynne å ta grep om livsstil. Jeg var som deg før, TS. Mye infeksjoner, ble lett forkjøla. Kraftige allergier, var "død" i pollensesongen og måtte ha pustehjelp på legevakta. Kuttet ut diverse ting i kosten og spiste bare mat laget fra bunn/myyye friske grønnsaker. Ingen allergi og ingen infeksjoner på mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Vask hendene etter du har vært på jobb/skole eller andre offentlige steder.

Vask hendene før du spiser, alltid.

Spis sunt.

Mosjoner regelmessig

Ta vitaminer

Ikke omgås folk som er syke

Anonymous poster hash: 48cad...9d2

Skrevet

Vask hendene etter du har vært på jobb/skole eller andre offentlige steder.

Vask hendene før du spiser, alltid.

Spis sunt.

Mosjoner regelmessig

Ta vitaminer

Ikke omgås folk som er syke

Anonymous poster hash: 48cad...9d2

Hva med håndvask etter toalettbesøk? :)

Gjest bustyvel
Skrevet

Kle på deg!! Jeg er ofte forkjølet, og har lært meg at jeg holder meg friskere med skjerf, lue og tjukke sokker, enda hvor teit det ser ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Det som holder meg gående er nok et ekstremt sunt kosthold. Og regelmessig trening. Også spriter jeg hendene flere ganger om dagen. Også jobber jeg noen ganger selv om halsen er litt vond. Jeg trener også selv om halsen er vond. Og ofte da så går det over etter jeg har vært på trening.

Anonymous poster hash: 2a1cb...999
AnonymBruker
Skrevet

Det som holder meg gående er nok et ekstremt sunt kosthold. Og regelmessig trening. Også spriter jeg hendene flere ganger om dagen. Også jobber jeg noen ganger selv om halsen er litt vond. Jeg trener også selv om halsen er vond. Og ofte da så går det over etter jeg har vært på trening.

Anonymous poster hash: 2a1cb...999

At man har litt vondt i halsen er da på ingen måte grunn nok til å ikke jobbe.

Anonymous poster hash: 253a6...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du disse tallene fra? At man bare skal være syk to ganger i året ellers er det noe galt?

Jeg blir syk i hvert fall en gang i måneden. Jeg har en sunn livsstil og ingen andre sykdommer. Men jeg jobber i barnehage. Og jeg kjenner de som ikke jobber i barnehage som også blir ofte syke, uten at det feiler dem noe.

De som bare er syke to ganger i året er griseheldig!

Anonymous poster hash: 7e3d2...65a

Skrevet

Stress kan gjøre deg meir utsatt for infeksjoner. Og det tar litt tid for immunforsvaret å bygge seg heilt opp etter ein infeksjon. Derfor er du meir utsatt for å bli sjuk igjen rett etter du har vore sjuk. Så i perioder kan det gå litt slag i slag. Det går mykje for tida, og eg ville ikkje tenkt så mykje over det at du har vore litt uheldig i det siste. Det går jo over :)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg har iallefall vært mindre syk etter at jeg startet å spise sunnere og trene. Men jobber i kontorlandskap så vi har litt dominoeffekt når en blir syk :P Utenom en dag med magevirus forrige måned så har jeg ikke vært syk siden før jul en gang.

Endret av Runforit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...