AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #21 Skrevet 11. april 2014 Da var tanna ute! Setter stor pris på alle tilbakemeldinger - skal være flink med flytende mat, skylle munnen, bruke sånnbakteriedrepende Gikk veldig fint! Kjente ingenting, etter at bedøvelsen fungerte. Fikk med paralgin forte, som jeg skal vurdere å ta dersom det gjør vondt senere. Nå er jeg passe paralysert i ansiktet, så skal vente noen timer med å spise (drikke suppe). Hvor lenge gikk det før dere kunne åpne munnen "normalt"? Kjeven føles låst, noe jeg kanskje tror er noramlt? Hvor lenge hadde dere kul i munnen? Har allerede en "drue i kinnet" - blir dette større eller mindre fremover? Anonymous poster hash: 3380b...58d Jeg åpnet munnen relativt normalt ganske fort. Kanskje litt begrenset så lenge hevelsen var der. Dette ble bedre etter de 3 første dagene iallefall. Kan åpne munnen kjempemasse nå (en uke siden). Hadde kul i munnen frem til i går eller forigårs. Den ble større de to første dagene, så krympet den mer og mer for hver dag. Anonymous poster hash: c3c66...165
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #22 Skrevet 12. april 2014 Som i blodkoagelet. Kirurgisk fjerning av visdomstenner Rett etter operasjon: Gas-kompressen over såret skal ligge på plass i ca. 30 minutter, og deretter fjernes. Kraftig skylling av munn og berøring av såret bør unngås. Dette kan provosere frem blødning, og føre til at blodkoagelet som er dannet forsvinner Ta smertestillende så fort du begynner å kjenne smerter. Bruk evt. is-pose mot huden over operasjonsområdet (se avsnitt om hevelse). Generelt: Fjerning av visdomstenner er et kirurgisk inngrep i kjevebenet. Mange pasienter vil få ubehagelige symptomer i form av smerter, hevelse og vanskeligheter med å spise etter operasjonen. Disse symptomene varer fra 24 til 72 timer. Informasjonen under er laget med henblikk på at du skal få en rask tilheling og minst mulig postoperative plager. Blødning: Du skal ikke røyke, spise, drikke eller skylle munn de første 3 timer etter operasjonen, slik at blodkoagelet i kjevebenet ikke forstyrres . Du får en gasbind-kompress (tupfer) å bite på etter operasjon for at det skal være et lett trykk på operasjonsområdet slik at det ikke blør. Fortsett å bite på denne i 30 minutter etter operasjon. Det er vanlig med litt blødning fra såret de første 2 dagene. Føler du at det blør mye vil de fleste blødninger stoppe ved at du biter hardt på en kompress i 15-30 minutter. Hevelse: Når du kommer hjem bør du ta det med ro, og holde overkroppen/hodet høyt. En ispose (icepad) mot ansiktet over operasjonsområdet vil kunne redusere hevelsen. Hold en ispose mot ansiktet ved operasjonsområdet i 15-20 minutter, og legg den deretter i fryseren i 15 minutter slik at den blir kald igjen. Bruk ispose og hold hodet så høyt som mulig de første 24-48 timer etter operasjon. Hevelsen vil øke de første 24-48 timer, og så gradvis avta iløpet av få dager. Spise: Du kan spise og drikke hva du ønsker 3 timer etter operasjon. Unngå å tygge direkte mot operasjonsområdet. Ikke bruk sugerør, drikk fra vanlig glass. Munnhygiene: Du kan børste tenner samme kveld, eller påfølgende morgen, men unngå operasjonsområdet de første 5 dager. Dagen etter operasjon kan du skylle munn med lunkent saltvann etter hvert måltid. Saltvann lages ved å ta en teskje salt i ca 250 ml vann fra springen. Ofte anbefaler vi et antibakterielt munnskyllevann, CorsodylR.Børst tennene først og skyll med CorsodylR 1 minutt morgen og kveld kveld. Smerte: Lokalbedøvelsen varer fra 2-4 timer, og når effekten av denne avtar må du forvente at smertene tiltar. Ta smertestillende som forskrevet de første to dager. Etter de første 2 døgn er som regel Paracet og Ibux-preparater tilstrekkelig. Ta tablettene med et helt glass vann. Sting (suturer): Om du har fått suturer er dette som regel tråd som går i oppløsning og forsvinner av seg selv i løpet av 3-10 dager etter operasjon. Du trenger derfor ikke komme tilbake til klinikken for å fjerne disse. Det vil ofte bli en fordypning/grop i kjevekammen der tannen stod. Det vil ta flere uker før kjevekammen blir helt jevn. Komplikasjoner: Smerten og hevelsen skal fra andre til tredje postoperative dag gradvis avta. Hvis den postoperative smerten og hevelsen tiltar vennligst kontakt oss for ytterligere informasjon om forholdsregler. Alveolitt, eller dry socket er benevnelsen på en smertekomplikasjon som oppstår dersom blodkoagelet i hullet der tannen stod forsvinner for tidlig. Selv om smerten og hevelsen har avtatt som normalt kan det da oppstå smerter 2-3 dager etter operasjon. Typisk er det smerter i operasjonsområdet som av og til kan stråle opp mot øret. Oi, er dette noe man pleier å få etterpå? Jeg fikk et ark, men med BETYDELIG mindre informasjon. Ingen kompress/gasbind, 2 timer bare uten mat/drikke, ingen icepad, ikke hold hodet høyt, (hvorfor skal man ikke bruke sugerør - det bruker jeg alltid så har også brukt det nå?), ikke noe saltvann... Et under at jeg overlevde! Anonymous poster hash: c3c66...165
småsei Skrevet 12. april 2014 #23 Skrevet 12. april 2014 Du trenger ikke gjøre alt dette. Om du leste innlegget skikkelig så ser du at en del er gode råd. soM feks med ispose så sier det jo seg selv at du kan minimere hevelse med å legge på.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2014 #24 Skrevet 12. april 2014 Grunnen til at du ikke skal bruke sugerør er vel fordi det blir negativt press, fordi du bruker munnen til å suge, om du skjønner. Tror blodkoagelet kan forsvinne og du kan få dry socket som gjør jævlig vondt. Men jeg har selv tatt ut tanna kirurgisk, og sugerør med suppe var mitt eneste håp for å få i meg noe mat. Det gikk bra med meg. Tok ca. to uker før jeg var i tipp topp stand igjen Anonymous poster hash: ca63c...db9
ekkoet Skrevet 14. april 2014 #25 Skrevet 14. april 2014 (endret) Da er det overstått, og jeg vil gjerne høre historien din! Du hadde rett, det var ikke noe å grue seg til. Men en behagelig ferie var det heller ikke. Anonymous poster hash: 3380b...58d Er ikke noe hysterisk, men da jeg trakk ene tannen hang den veldig godt fast. Tannlegen måtte virkelig fra for å få den ut, knakte skikkelig oppi der. Da tannen kom ut satt en bit av kjevebeinet fast i roten på tannen. Jeg har ikke tannen eller bilde av den, men man skjønner konseptet fra bildet under. Om jeg husker riktig hadde min litt større bruddflate og satt litt lengre nede på roten. Det gikk forsåvidt greit frem til litt senere på sommeren da jeg skulle ut og fly, hjem fra syden med den vanlige forkølelesen (aircondition). Det hadde da tettet seg i bihulene og trykkutligningen prøvde å gå igjennom der ting var på sitt tynneste. Det er den verste smerten jeg noen gang har opplevd, helt fortvilende å få dette når flyet skulle lande, man vet det er ingen vei tilbake, kommer bare til å bli verre og verre jo lengre ned flyet går. greide ikke å utligne heller. Jeg satt 20 år år gammel og tårene rant fra øynene fordi det gjorde så vondt. Ordnet seg etter vi landet og jeg har ikke hatt problemer med det siden, men de neste ganene jeg var ute og fløy var jeg forberedt, bare i tilfelle. Endret 14. april 2014 av ekkoet
pantora Skrevet 14. april 2014 #26 Skrevet 14. april 2014 Så godt det gikk bra for deg, ts! Det blir feil av noen å si at "det er ikke noe problem" eller "det er helt forferdelig" å operere ut visdomstenner. For det første har man forskjellig smerteterskel, for det andre kan opplevelsen variere fra gang til gang. Selv har jeg operert bort begge nede, og har to fullstendig forskjellige opplevelser. Første var en grusom - bedøvelsen ville ikke "sette seg", tanna ville ikke løsne, blødde masse i ettertid, hadde store smerter, var hoven som en hamster, kunne ikke tygge så måtte spise most mat en god stund. Helt grusomt! Tann nummer to var derimot ikke noe problem. Lite smerter, ikke mye hovent, kunne tygge og spise normalt etter et par dager. Var hos samme tannlegge begge gangene, med en måneds mellomrom eller så. Vet ikke om jeg var uheldig første gangen, eller heldig andre gang.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #27 Skrevet 23. april 2014 Er ikke noe hysterisk, men da jeg trakk ene tannen hang den veldig godt fast. Tannlegen måtte virkelig fra for å få den ut, knakte skikkelig oppi der. Da tannen kom ut satt en bit av kjevebeinet fast i roten på tannen. Jeg har ikke tannen eller bilde av den, men man skjønner konseptet fra bildet under. Om jeg husker riktig hadde min litt større bruddflate og satt litt lengre nede på roten. Det gikk forsåvidt greit frem til litt senere på sommeren da jeg skulle ut og fly, hjem fra syden med den vanlige forkølelesen (aircondition). Det hadde da tettet seg i bihulene og trykkutligningen prøvde å gå igjennom der ting var på sitt tynneste. Det er den verste smerten jeg noen gang har opplevd, helt fortvilende å få dette når flyet skulle lande, man vet det er ingen vei tilbake, kommer bare til å bli verre og verre jo lengre ned flyet går. greide ikke å utligne heller. Jeg satt 20 år år gammel og tårene rant fra øynene fordi det gjorde så vondt. Ordnet seg etter vi landet og jeg har ikke hatt problemer med det siden, men de neste ganene jeg var ute og fløy var jeg forberedt, bare i tilfelle. Å herregud. Hadde jeg lest dette før operasjonen, så hadde jeg fremdeles hatt visdomstanna mi nå, for å si det sånn. Uffda. Godt du fungerer fint nå Anonymous poster hash: 3380b...58d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #28 Skrevet 23. april 2014 Så godt det gikk bra for deg, ts! Det blir feil av noen å si at "det er ikke noe problem" eller "det er helt forferdelig" å operere ut visdomstenner. For det første har man forskjellig smerteterskel, for det andre kan opplevelsen variere fra gang til gang. Selv har jeg operert bort begge nede, og har to fullstendig forskjellige opplevelser. Første var en grusom - bedøvelsen ville ikke "sette seg", tanna ville ikke løsne, blødde masse i ettertid, hadde store smerter, var hoven som en hamster, kunne ikke tygge så måtte spise most mat en god stund. Helt grusomt! Tann nummer to var derimot ikke noe problem. Lite smerter, ikke mye hovent, kunne tygge og spise normalt etter et par dager. Var hos samme tannlegge begge gangene, med en måneds mellomrom eller så. Vet ikke om jeg var uheldig første gangen, eller heldig andre gang. Ja, tror nok også at det er ganske forskjellig fra person til person, og situasjon til situasjon. Spennende og beroligende å høre andres tips og råd og erfaringer likevel. Interessant hvordan samme munn og samme tannlege kan oppleve to så forskjellige tanntrekkinger! Anonymous poster hash: 3380b...58d
Haugenjenta Skrevet 23. april 2014 #29 Skrevet 23. april 2014 Jeg har også trukket alle, men bare de nede kirurgisk. Selve trekkingen var grei, men så fikk jeg beroligende også, så jeg var veldig care Gikk ganske fort, men røttene mine var ikke problematiske. Timene etterpå var greie, bedøvelsen satt i og jeg tok smertestillende så fort jeg kom hjem (paracet 500g og ibux 400g). Var ikke like gøy etter bedøvelsen var gått ut, jeg hadde vondt helt til stingene ble tatt ut en uke etterpå. Jeg kunne ikke spise mat jeg måtte gape høyt over, og mat kunne smake litt rart. Tok smertestillende opp til 3-4 ganger i døgnet (morgen, ettermiddag, kveld og natt). Ble ikke noe spesielt hoven, bare vondt, sårt og ømt. Det er jo veldig forskjellig fra person til person. De oppe tok jeg samtidig, og de datt omtrent ut, tannlegen gnikka bare litt på de. Var ute i løpet av et minutt til sammen. Tok smertestillende dagen de ble tatt og dagen etter, så var det helt i orden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå