Gå til innhold

Helsenorge, splittet fra "oversharing" på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei på vennelista skriver stadig kommentarer der hun klager på det norske helsevesenet. Halvkvedede viser om "I Norge skal man være frisk fo r å være syk", "Å være syk i Norge er ikke lett" osv. Jeg dristet meg til en kommentar om at det tross alt er bedre her enn i de fleste andre land. Ble ikke spesielt godt mottatt... For å bruke disse folkenes egen retorikk - "det er frivillig å bo her!" :ler:

Tror på ingen måte helsevesenet i Norge er perfekt, men mange fremstiller det jo som rene u-landet... Da trenger man en "reality check" på godt norsk ;)

Litt Om her, men jeg trodde også at vi hadde ett godt helsevesen her i landet som faktisk fungerte. Dette til min datter faktisk trengte hjelp. Nå har jeg helt mistet troen på det norske helsevesen. Det er helt tragisk hvor dårlig det er i forhold til hva man betaler og forventer.

Det er helt sikkert bedre enn i mange land, men hva hjelper det?

Anonymous poster hash: 9ca61...53f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt Om her, men jeg trodde også at vi hadde ett godt helsevesen her i landet som faktisk fungerte. Dette til min datter faktisk trengte hjelp. Nå har jeg helt mistet troen på det norske helsevesen. Det er helt tragisk hvor dårlig det er i forhold til hva man betaler og forventer.

Det er helt sikkert bedre enn i mange land, men hva hjelper det?

Anonymous poster hash: 9ca61...53f

Og jeg har motsatt erfaring, jeg har en prematur sønn med kronisk sykdom og er UTROLIG glad for at vi bor i Norge, hvor han har fått all den pleie han har hatt behov for, helt siden fødselen. :) Og det uten at vi har behøvd å tenke på regninger og forsikringer i forbindelse med dette.

Ser du, det er ikke nødvendigvis noen udiskutabel sannhet at helsevesenet er tragisk (som du sier), det er din oppfatning. Det er leit at dere ikke har fått den hjelpen dere trenger, men husk at folk har forskjellige opplevelser.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Litt Om her, men jeg trodde også at vi hadde ett godt helsevesen her i landet som faktisk fungerte. Dette til min datter faktisk trengte hjelp. Nå har jeg helt mistet troen på det norske helsevesen. Det er helt tragisk hvor dårlig det er i forhold til hva man betaler og forventer.

Det er helt sikkert bedre enn i mange land, men hva hjelper det?

Anonymous poster hash: 9ca61...53f

Jeg har også motsatt erfaring av deg, selv om jeg ikke mener man skal dømme utifra enkelttilfeller, men utifra statistikk/opplysninger på aggregert nivå. Og selv om helsevesenet i Norge ikke er perfekt, er det veldig bra, spesielt med tanke på at det er for alle, og i hovedsak er gratis. I USA f.eks har man et kjempebra privat helsevesen - flott for dem med penger til å betale helseforsikringer i dyre dommer, men kjipt for dem som ikke har råd og må sette seg i gjeld hvis de blir syke... Det er greit å få opp øynene litt for forhold utenfor den bobla vi lever i her...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT (moderator kan kanskje splitte tråden?), men anbefaler dere å se den serien som gikk på TvNorge for litt siden "På liv og død", kan se den på nett mot et lite gebyr. "Nattpatruljen" viser også mye av det skattepengene våre går til, og jeg betaler dem med glede.

Fikk mye mer respekt for det norske helsevesenet, og "med tanke på hvor mye vi betaler" (hæh, vi betaler jo smuler i forhold til mange andre land) så får vi helsikes mye hjelp.

Det finnes dårlige og gode historier, dessverre er Norge blitt et klageland slik at vi ofte bare hører om de dårlige historiene.

Endret av Allegro
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har motsatt erfaring, jeg har en prematur sønn med kronisk sykdom og er UTROLIG glad for at vi bor i Norge, hvor han har fått all den pleie han har hatt behov for, helt siden fødselen. :) Og det uten at vi har behøvd å tenke på regninger og forsikringer i forbindelse med dette.

Ser du, det er ikke nødvendigvis noen udiskutabel sannhet at helsevesenet er tragisk (som du sier), det er din oppfatning. Det er leit at dere ikke har fått den hjelpen dere trenger, men husk at folk har forskjellige opplevelser.

Bra det fungerer for dere :)

Men jeg står uansett på mitt, at helsevesenet i Norge ikke er spesielt bra. Vi ble også godt behandlet i starten, fra fødselen, fordi problemene våre var kjente ting, som man hadde rutiner på.

Nå, er det helt ubegripelig at man i Norge skal måtte ha livet på vent i 3-6 måneder når du vet at det er noe feil med barnet ditt. Alt man får til svar, om man faktisk klarer å få noen til å prate, er at de ikke har tid. Får vente på innkalling som kommer om 1 måned. Får vente og se om vi kan sette opp en time. Ingen samarbeider og alle skyller på hverandre.

Når man har opplevd hvordan helsevesen skal fungere, så er det ganske tragisk hvordan man til tider blir behandlet her i Norge. Som sagt, så hadde jeg veldig stor tro og tillit til norsk helsevesen før jeg virkelig trengte det.

For å si det sånn, så har jeg null problemer med å forstå at folk klager på helsevesenet i Norge.

Anonymous poster hash: 9ca61...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forøvrig problemene bekreftet av flere jeg har vært i kontakt med i helsevesenet også.

Du vet det ikke er bra når de som skal hjelpe deg føler seg maktesløse og ikke kan hjelpe deg fordi systemet ikke fungerer.



Anonymous poster hash: 9ca61...53f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Vi har et bra helsevesen om man sammenligner med andre land. Det betyr ikke at det er perfekt.

Kjenner ei som oppdaget en kul i brystet, fikk påvist kreft, men likevel så tok det 3-4 mnd før de satte igang behandling.

Mens andre får behandling nærmest neste dag.

Så ja, for noen er det urettferdig, for andre fungerer det perfekt. Men likevel så har vi et godt tilbud, som også er billig (om man ser i enkelte andre land kan ruinere familier dersom en blir skikkelig syk)

Har selv dårlige erfaringer med det norske helsevesen. Som 2 års ventetid for å komme inn til en revmatolog, eller 3 ukers ventetid for å ta en abort når jeg allerede var 9-10 uker på vei. Eller når jeg brakk ankelen på 4 steder og måtte vente i 2 dager for undersøkelse, noe som endte med at jeg måtte vente over en uke på operasjon (hadde jeg kommet inn i løpet av få timer så kunne de operert fortere), men likevel så ser jeg alle de positive tingene med det norske helsevesenet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de fleste (inkludert meg selv) som jobber i helsevesenet selv kan skrive under på at det norske helsevesenet kunne og burde vært veldig mye bedre. Som bruker/pårørende av helsetjenestene er det ikke alltid man får det fulle bildet av hvordan ting faktisk er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de fleste (inkludert meg selv) som jobber i helsevesenet selv kan skrive under på at det norske helsevesenet kunne og burde vært veldig mye bedre. Som bruker/pårørende av helsetjenestene er det ikke alltid man får det fulle bildet av hvordan ting faktisk er.

Tar jeg veldig feil hvis jeg sier at problemet egentlig ligger i at det er for lite mennesker i helsevesenet, sånn at de vi har blir strukket ut i det lengste helt til det ikke går lenger? For kunnskapen er det i utgangspunktet ikke noe i veien med, det er vel heller det at de ikke nødvendigvis har kapasiteten til å hjelpe alle med en gang, og så er det ofte veldig lett å ramle i mellom sprekkene. Har en tendens til å ramle i mellom sprekkene selv jeg fordi jeg er ikke flink nok til å si i fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg veldig feil hvis jeg sier at problemet egentlig ligger i at det er for lite mennesker i helsevesenet, sånn at de vi har blir strukket ut i det lengste helt til det ikke går lenger? For kunnskapen er det i utgangspunktet ikke noe i veien med, det er vel heller det at de ikke nødvendigvis har kapasiteten til å hjelpe alle med en gang, og så er det ofte veldig lett å ramle i mellom sprekkene. Har en tendens til å ramle i mellom sprekkene selv jeg fordi jeg er ikke flink nok til å si i fra.

Tar så absolutt ikke feil. Her er det snakk om mye lovbrudd ift. arbeidstider, hviletider, overtider osv. på grunn av underbemanning. Det er ikke sjelden jeg jobber dobbelvakter annenhverdag. Vanligvis går jeg på klokken 15.00 å drar hjem igjen 09.00 dagen etterpå. Eller går på jobb 22.00 å drar hjem klokken 15.00 dagen etterpå. Dette er veldig feil, men slettes ikke uvanlig flere steder i helsevesenet desverre. Hva skal man gjøre hvis man ikke har nok folk? Man kan jo ikke akkuratt si til pasientene sine at "nei, vettu. du får klare deg sjøl idag for jeg har jobba i hele natt". Å da sier det seg selv at det desverre går utover kvaliteten på arbeidet. Kvantitet forann kvalitet ;) Beklager for avsporing! Følte jeg bare måtte få skyte inn. Spesielt siden enten er det noen som alltid rosemaler helsevesenet fordi de har fått god behandling et par ganger men ikke sett hvordan det virkelig er eller de som er helt omvendt, men klager på oss ansatte som faktisk gjør vårt beste å jobber døgnet rundt for å prøve å hjelpe. Er ikke få gangene jeg har fått "Kan ikke du bare pakke bagen din å flytte inn på jobben a? Jeg ser deg jo aldri uansett" av samboeren min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar så absolutt ikke feil. Her er det snakk om mye lovbrudd ift. arbeidstider, hviletider, overtider osv. på grunn av underbemanning. Det er ikke sjelden jeg jobber dobbelvakter annenhverdag. Vanligvis går jeg på klokken 15.00 å drar hjem igjen 09.00 dagen etterpå. Eller går på jobb 22.00 å drar hjem klokken 15.00 dagen etterpå. Dette er veldig feil, men slettes ikke uvanlig flere steder i helsevesenet desverre. Hva skal man gjøre hvis man ikke har nok folk? Man kan jo ikke akkuratt si til pasientene sine at "nei, vettu. du får klare deg sjøl idag for jeg har jobba i hele natt". Å da sier det seg selv at det desverre går utover kvaliteten på arbeidet. Kvantitet forann kvalitet ;) Beklager for avsporing! Følte jeg bare måtte få skyte inn. Spesielt siden enten er det noen som alltid rosemaler helsevesenet fordi de har fått god behandling et par ganger men ikke sett hvordan det virkelig er eller de som er helt omvendt, men klager på oss ansatte som faktisk gjør vårt beste å jobber døgnet rundt for å prøve å hjelpe. Er ikke få gangene jeg har fått "Kan ikke du bare pakke bagen din å flytte inn på jobben a? Jeg ser deg jo aldri uansett" av samboeren min.

Nettop, det er det jeg mener. De ansatte i helsevesnet gjør stort sett en veldig god jobb, men vis meg det mennesket som greier å gjøre jobben sin 100% etter å ha jobbet non-stop i ei uke og mer. Og sånn som jeg har skjønt det så har dere som regel ikke fri når dere har fri heller, spesielt ikke leger og de i høyere stillinger, da det forventes at de skal kunne nås på telefon om det er nødvendig. Ser for meg at det å ha en sånn jobb i mange tilfeller må være et rent helvette. Ikke bare er du så tynnslitt som du kan bli, du går konstant rundt syke og slitne mennesker, du vil så gjerne hjelpe alle men du kan ikke, og i tillegg er det folk som skylder på deg personlig for at systemet ikke fungerer :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop, det er det jeg mener. De ansatte i helsevesnet gjør stort sett en veldig god jobb, men vis meg det mennesket som greier å gjøre jobben sin 100% etter å ha jobbet non-stop i ei uke og mer. Og sånn som jeg har skjønt det så har dere som regel ikke fri når dere har fri heller, spesielt ikke leger og de i høyere stillinger, da det forventes at de skal kunne nås på telefon om det er nødvendig. Ser for meg at det å ha en sånn jobb i mange tilfeller må være et rent helvette. Ikke bare er du så tynnslitt som du kan bli, du går konstant rundt syke og slitne mennesker, du vil så gjerne hjelpe alle men du kan ikke, og i tillegg er det folk som skylder på deg personlig for at systemet ikke fungerer :(

Endelig en som forstår det! Haha. Kunne gitt deg en stor klem akkuratt nå. Jeg er bare helsefagarbeider og ; Fri? Hva er det? Tilogmed jeg med den lille tittelen min blir ringt ned av både sjef, personal og pårørende på fridagene mine. Skulle så gjerne vært superkvinne og jeg prøver også mitt beste på å være det, for jeg vil gjerne hjelpe til og jeg vil ikke skuffe noen.

Edit: SORRY, skal slutte å spore av nå :)

Endret av Saraby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT (moderator kan kanskje splitte tråden?), men anbefaler dere å se den serien som gikk på TvNorge for litt siden "På liv og død", kan se den på nett mot et lite gebyr. "Nattpatruljen" viser også mye av det skattepengene våre går til, og jeg betaler dem med glede.

Fikk mye mer respekt for det norske helsevesenet, og "med tanke på hvor mye vi betaler" (hæh, vi betaler jo smuler i forhold til mange andre land) så får vi helsikes mye hjelp.

Det finnes dårlige og gode historier, dessverre er Norge blitt et klageland slik at vi ofte bare hører om de dårlige historiene.

Vi betaler mye gjennom skatten, en sum man f eks i USA betaler gjennom forsikring (uten at jeg synes det er et bedre alternativ. Poenget er at det er ikke gratis, og at kvaliteten kunne vært bedre. Det var vel flere land (også i Europa) som lå over oss i en kvalitetsundersøkelse nylig? Husker bare vagt om det fra nyhetene.

Anonymous poster hash: 8856b...302

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar så absolutt ikke feil. Her er det snakk om mye lovbrudd ift. arbeidstider, hviletider, overtider osv. på grunn av underbemanning. Det er ikke sjelden jeg jobber dobbelvakter annenhverdag. Vanligvis går jeg på klokken 15.00 å drar hjem igjen 09.00 dagen etterpå. Eller går på jobb 22.00 å drar hjem klokken 15.00 dagen etterpå. Dette er veldig feil, men slettes ikke uvanlig flere steder i helsevesenet desverre. Hva skal man gjøre hvis man ikke har nok folk? Man kan jo ikke akkuratt si til pasientene sine at "nei, vettu. du får klare deg sjøl idag for jeg har jobba i hele natt". Å da sier det seg selv at det desverre går utover kvaliteten på arbeidet. Kvantitet forann kvalitet ;) Beklager for avsporing! Følte jeg bare måtte få skyte inn. Spesielt siden enten er det noen som alltid rosemaler helsevesenet fordi de har fått god behandling et par ganger men ikke sett hvordan det virkelig er eller de som er helt omvendt, men klager på oss ansatte som faktisk gjør vårt beste å jobber døgnet rundt for å prøve å hjelpe. Er ikke få gangene jeg har fått "Kan ikke du bare pakke bagen din å flytte inn på jobben a? Jeg ser deg jo aldri uansett" av samboeren min.

Pass på så du ikke møter veggen og selv blir pasient. Det er viktig å kunne hente seg inn igjen mellom vaktene, og det er også et forsvarlighetsspørsmål (i fht pasientene) om man fungerer så godt som man burde når man går doble vakter.

Anonymous poster hash: 8856b...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er dårlig. Mangel på kompetanse, surr, dårlig opplæring og ikke minst for liten plass!!

Nå snakker jeg om Ahus som er et av de største.

Anonymous poster hash: ccfa0...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke så bra som det burde være. Det er for få til å dekke behovet. Helsepersonellet blir presset til det ytterste, de stresser på jobben og må ofte jobbe overtid selv om de har familie som venter hjemme. Pasientene får lide for dette, men det får jammen meg de som jobber i helsevesnet også. Når det er sagt, så er det for min del sånn at idet arbeidsplassen min prøver å få meg til å jobbe dobbeltvakter annen hver dag, da slutter jeg og finner meg jobb et annet sted, for å si det sånn. Vi har arbeidsmiljøloven for en grunn. Da får heller arbeidsplassen leie inn dyre vikarer, for jeg ofrer ikke helse og tid med familien for å jobbe nesten døgnet rundt.

Som pasient har jeg for det meste gode erfaringer, men er noen dårlige også dessverre. Det er mye som burde forbedres, men dessverre så har landet vårt merkelige prioriteringer. For eksempel prioriteres et stort kulturhus med bibliotek og masse slikt i min kommune, i stedet for å faktisk gjøre noe med det som må forbedres i helsesektoren. Dette kulturkvartalet er et eneste stort pengesluk, men neida, kulturen er så utrolig viktig den. Nytt rådhus skal de også ha, men å bygge et nytt sykehus? Neeei, de skal heller pusse opp det vraket av et sykehus vi allerede har. ;)

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...