Gå til innhold

Laproskopi. erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Hei! Jeg skal ha en laproskopi neste måned (ikke fått operasjonsdato enda, men blir ganske snart) og jeg lurer på dere som har gjort det hvilke erfaringer dere har? Jeg er selv veldig spent og nervøs også siden jeg ikke har operert før, men vet jo det at det er en mulighet for at de ikke kan finne noe siden de ikke kan fjerne livmoren min (er bare på den måten de kan se alt) men er jo spent på resultatet likevel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Jeg har ikke vært igjennom det, men skal kanskje nå i løpet av våren! Gruer meg litt jeg også:( Derfor vil jeg veldig gjern følge med litt her.. :P

Skrevet

Jeg skal selv ha det 22. Mai så denne tråden vil jeg følge litt med på.

Gjest avocadoen
Skrevet

Greit å vite at det er flere i samme båt i alle fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt laproskopi. Hadde lest masse om luftsmerter fra helvete i skuldrene så jeg gruet meg masse.

Jeg hadde veldig lite vondt, ikke i skuldrene i det hele tatt. Kun litt i operasjonssårene. Tok ikke paracet engang. For meg var det ikke skummelt, men faktisk en positiv opplevelse.

Selve operasjonen tok en halv time. Jeg våknet på post.op og ble etterhvert trillet ned på avd. Lå der i noen timer før jeg ble hentet og dro hjem.

Enkelt og greit for min del ihvertfall.

Anonymous poster hash: a25fc...0d7
AnonymBruker
Skrevet

det er kikkhulsundersøkelse om jeg ikke tar helt feil her?

jeg hadde det da jeg fjernet blindtarmen. det å få narkose er ikke skummelt i det hele tatt. man tenker faktisk ikke over at man sovner, å våkner "5 min senere" føles det ut som.

det som var verst med dette er gassen som de må ha inn i magen for å blåse den opp. når den skal ut får du så smarter i nakken at man skulle tro at man har gått rundt med 100 kilo i flere dager. det går over som regel etter noen dager (sa legen), med meg tok det vel ca 3 dager før jeg var smertefri.

arrene er lite synlige og jeg hadde ikke smerter noe annet sted enn der blindtarmen satt :P

det var min erfaring :P

Anonymous poster hash: a788b...bc3
Gjest avocadoen
Skrevet

Lurer samtidig litt på dette med samtykkeerklæringen da, for det står "antall graviditeter" og "antall pariteter". Det første vet jeg hva betyr, men teller det som 1 graviditet om jeg hadde en abort ca i uke 4? Det siste vet jeg ikle hva er for noe, og blir ikke klok av å Google det heller.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har hatt laproskopi. Hadde lest masse om luftsmerter fra helvete i skuldrene så jeg gruet meg masse. Jeg hadde veldig lite vondt, ikke i skuldrene i det hele tatt. Kun litt i operasjonssårene. Tok ikke paracet engang. For meg var det ikke skummelt, men faktisk en positiv opplevelse. Selve operasjonen tok en halv time. Jeg våknet på post.op og ble etterhvert trillet ned på avd. Lå der i noen timer før jeg ble hentet og dro hjem. Enkelt og greit for min del ihvertfall. Anonymous poster hash: a25fc...0d7

det er kikkhulsundersøkelse om jeg ikke tar helt feil her?jeg hadde det da jeg fjernet blindtarmen. det å få narkose er ikke skummelt i det hele tatt. man tenker faktisk ikke over at man sovner, å våkner "5 min senere" føles det ut som. det som var verst med dette er gassen som de må ha inn i magen for å blåse den opp. når den skal ut får du så smarter i nakken at man skulle tro at man har gått rundt med 100 kilo i flere dager. det går over som regel etter noen dager (sa legen), med meg tok det vel ca 3 dager før jeg var smertefri. arrene er lite synlige og jeg hadde ikke smerter noe annet sted enn der blindtarmen satt :P det var min erfaring :PAnonymous poster hash: a788b...bc3

Takk skal dere ha for at dere deler erfaring! Er vel forskjellig fra person til person ja :)
Skrevet

Vet ikke hva pariteter betyr, men har også hatt lap.

Jeg forventet ikke å få vondt i det hele tatt, der tok jeg feil gitt. Jeg fikk utrolig vondt, var vondt å komme seg opp av senga, vondt å sitte, reise seg, sette seg ned osv. Klarte ikke bruke vanlig bukse på ca. 6mndr. Buksen lå akkurat på to av "hullene" de laget.

Så ha litt paracet eller panodil liggende!

Og et lite tips til, hvis du får en slags bommullsdott eller stort plaster over navlen, ikke finn på å dra den av.... det gjorde jeg etter at jeg kom hjem fra sykehuset og jeg besvimte nesten alene og naken på badet med låst dør..

Gjest avocadoen
Skrevet

Vet ikke hva pariteter betyr, men har også hatt lap.

Jeg forventet ikke å få vondt i det hele tatt, der tok jeg feil gitt. Jeg fikk utrolig vondt, var vondt å komme seg opp av senga, vondt å sitte, reise seg, sette seg ned osv. Klarte ikke bruke vanlig bukse på ca. 6mndr. Buksen lå akkurat på to av "hullene" de laget.

Så ha litt paracet eller panodil liggende!

Og et lite tips til, hvis du får en slags bommullsdott eller stort plaster over navlen, ikke finn på å dra den av.... det gjorde jeg etter at jeg kom hjem fra sykehuset og jeg besvimte nesten alene og naken på badet med låst dør..

Bra jeg også har highwaist da så går det bra det med bukser og! :P Jeg har nok allerede bestemt meg for at jeg skal komme meg opp på beina i løpet av et par dager uansett, men nå skal de heller ikke gjøre noe annet enn å se inni min mage, så om du har operert inni (f.eks brent bort endometriosevev) så vil jeg tro at det kanskje er derfor det gjorde så vondt da? Nå er jeg jo uansett så vant til smerter i magen fra før, så tror nok det går fint jeg :) Jeg bruker tramadol og cataflam til vanlig i tillegg til Paracet, så smertestillende står det i alle fall ikke på :)
Skrevet

Bra jeg også har highwaist da så går det bra det med bukser og! :P Jeg har nok allerede bestemt meg for at jeg skal komme meg opp på beina i løpet av et par dager uansett, men nå skal de heller ikke gjøre noe annet enn å se inni min mage, så om du har operert inni (f.eks brent bort endometriosevev) så vil jeg tro at det kanskje er derfor det gjorde så vondt da? Nå er jeg jo uansett så vant til smerter i magen fra før, så tror nok det går fint jeg :) Jeg bruker tramadol og cataflam til vanlig i tillegg til Paracet, så smertestillende står det i alle fall ikke på :)

Stemmer det, jeg fikk brent bort endovev.

Lykke til, narkosen var bare digg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to laparoskopier og det har gått greit. Alle er ulike og kommer seg forskjellig. De sier at man ofte bruker lenger tid på å komme seg dersom man har endometriose og det er mye som ble gjort under operasjonen.

Narkosen er ingen problem og arrene etterpå er heller ikke så store. Smertene etter operasjonen har jeg opplevd som veldig sterke første gang, men andre gang var det bedre fordi de hadde fjernet egglederne mine som var veldig ødelagt og forstørret. Det er bare å be om mer smertestillende hvis det gjør veldig vondt eller be om varmeputer (sistnevnte fungerer ofte best syns jeg)

Praksisen er forskjellig fra sted til sted, første stedet jeg ble operert var de veldig flinke til å informere og passe på at jeg hadde det så bra som jeg kunne. Ble lagt inn på sykehuset fordi jeg ikke kom meg som jeg skulle.

Andre gang, på et annet sykehus, var oppfølgingen dårlig. Jeg fikk ikke noe informasjon om inngrepet eller hva de hadde funnet og jeg svimte av på toalettet fordi de ikke fulgte med i det hele tatt og ikke kom innom hvis man ringte i snoren. De var for opptatt til å komme innom.

De ringte ca en uke etter første operasjon for å fortelle at jeg hadde endometriose og ca 2 uker etter andre operasjon for å fortelle at de ikke hadde funnet noen sykdomstegn på egglederne (de ble testet for kreft bl.a. Satt meg aldri veldig inn i det.)

Første gangen brukte jeg lang tid på å komme meg og hadde mye problemer med smerter i ettertid, dette sa de senere var pga at endometriosen var kommet tilbake og var verre enn første gang, men også fordi egglederne vokste og ble verre som en følge av at de hadde brent bort og fjernet cyster. Andre gangen kom jeg meg ganske fort. Tok vel 2-3 uker så var jeg nesten helt fin igjen. Men jeg hadde også en som var på samme rom som dro nesten med en gang, hun følte seg veldig fin og hadde ikke smerter. Vi er med andre ord veldig forskjellig.

Anonymous poster hash: 4da93...5c8
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde laparoskopi på torsdag og jeg sliter fremdeles med blødninger fra underlivet. Nesten blodvann som renner med ujevne mellomrom, når jeg er på do å tisser så blir vannet nesten blodrødt. Jeg fikk mensen på fredag, men vanligvis blør jeg kun 1 og 2 dag, så går jeg over til brun utflod så det her er ikke normalt for meg. Er det her normalt?

Anonymous poster hash: 6507a...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...