Gå til innhold

trenger desperat treningsmotivasjon!

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg har hele livet hatt det de i min familie kaller "valpefett" noe som er en stor løgn. jeg er overvektig, er 88 kg og 164 cm høy. jeg har da en bmi på 32.7, noe som tilsvarer alvorlig fedme (selv om jeg ikke føler meg diger)

fettet sitter hovedsakelig på lår og jeg har ikke bilring, men et digert traktordekk rundt magen. magen henger utenpå buksene så jeg føler aldri at jeg kan gå i fine stramme topper osv.....

jeg har ENDELIG meldt meg inn på treningsstudio, men motivasjonen er ikke helt der. det begynte sånn som det pleier, jeg er gira i noen dager å så dabber det av.

jeg har ikke vært der en eneste gang denne uken!! (okei det kan jeg skylde på meg selv for, jobbing og noen møter krever både tid og energi)

Jeg tror det beste for meg hadde vært å hatt en streng plan for hva jeg skal spise og når jeg skal trene (type hva skal jeg ha hvert måltid som ukesplan)

jeg føler meg så håpløs!! jeg eier ikke viljestyrke og ser på alle de som ser så bra ut!! :trist:

jeg trenger noe som kan dra meg ut av døra. jeg prøver å tenke på alt det positive. jeg har til og med brukt min søsters bryllup i august som motivasjon! tenkte å belønne meg med en kjempefin kjole til den dagen, men da vil jeg ned i vekt først!

noen råd? motivasjon? et eller annet??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er den eneste som kan gi deg motivasjon. Men det finnes mange gode tips for å motivere seg selv.

Jeg liker utfordringene jeg har fått på senteret, som "tren 20 dager på 2 måneder" og lignende. Jeg blir veldig gira på å klare alle disse øktene for kanskje å vinne et håndkle. Kan du lage en slik utfordring for deg selv? Eller trenger du et spark bak? Kan du lage f.eks en dagbok her på KG hvor du legger inn treningsøktene dine slik at vi alle kan se hvor ofte du trener? Slik at du MÅ?

Et annet tips er å sette opp en timeplan. En gang i uka så setter jeg opp en timeplan for trening. Da har jeg kanskje satt meg opp på en time styrke, en time spinning og en time dans i løpet av uka. Og da holder jeg de timene. Og så blir det heller bonus de dagene jeg legger til mer trening.

Anonymous poster hash: da16f...c20
Gjest HappyWaffle
Skrevet

dagbok her inne var ingen dum ide :)

hva slags kosthold vil du anbefale? jeg er helt lost når det kommer til kosthold. jeg spiser liksom bare det jeg får lyst på. lite grønnsaker generelt fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med de! jeg har aldri blitt inkludert på kjøkkenet da jeg var yngre så kanskje det har noe med det å gjøre :(

Skrevet

Bli med på 30 day shred :) Det er en veldig koselig tråd her på forumet med en gjeng supertøffe shreddere og det er kjempestas om du blir med oss :)http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=824971 Kanskje kan det være lettere å holde motivasjonen oppe om du har noen å skravle med og dele erfaringer med underveis som synes det er kult med oppdateringer fra deg? :)

Du finner programmet gratis på youtube, det kan gjøres hjemme i din egen stue, det eneste du trenger er to håndvekter på 1kg hver (til å begynne med kan du evt bruke flasker med sand i, eller bare gjøre øvelsene uten vekt) og kanskje en treningsmatte om du har hardt gulv. (Jeg bruker håndduker som matte, det funker også)

Kosthold er jeg ikke ekspert på, men hvis du snakker med fastlegen kan du få en fornuftig kostholdsplan som tar hensyn til det du trenger av vitaminer og mineraler. Er ofte greit å ta noen blodprøver og sjekke først når du skal gjøre forandringer :)

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

*snip*

Kosthold er jeg ikke ekspert på, men hvis du snakker med fastlegen kan du få en fornuftig kostholdsplan som tar hensyn til det du trenger av vitaminer og mineraler. Er ofte greit å ta noen blodprøver og sjekke først når du skal gjøre forandringer :)

Takk, ja 30 day shred hørtes ikke dumt ut :) tenkte på vektklubben, men det er så dyyyrt!!

ja kanskje jeg skal ta meg en tur til legen å snakke med han om det, sikker greit så jeg ikke ender opp med vitaminmangler.

litt kleint å trene her, bor i kollektiv med felles stue, kjøkken og bad. og rommet mitt er for lite å bevege seg på. så må evt prøve å få til noe på treningsstudioet :)

AnonymBruker
Skrevet

dagbok her inne var ingen dum ide :)

hva slags kosthold vil du anbefale? jeg er helt lost når det kommer til kosthold. jeg spiser liksom bare det jeg får lyst på. lite grønnsaker generelt fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med de! jeg har aldri blitt inkludert på kjøkkenet da jeg var yngre så kanskje det har noe med det å gjøre :(

Jeg har hatt stor suksess med moderat karbo og lavkaloriish kosthold. Jeg spiser mye grønnsaker. Det gjorde jeg ikke før fordi jeg var som deg. Ante ikke hva jeg skulle gjøre med de. Men nå kjøper jeg grønnsaker i mange forskjellige varianter og prøver ut forskjellige måter å tilberede de på. Learning by doing rett og slett. Og fokuset er på at minst halve tallerkene skal bestå av grønt. Jeg liker å woke grønnsaker. Forskjellig kål med sukkererter, gulerøtter, bambusskudd mm. Bruker gjerne en pose frosne wok-grønnsaker som base. Og så prøver jeg å lage mine egne asia-inspirerte wok-sauser. Ingefær er et must.

Kaker er helt ut. Kaker er virkelig fy-fy. Før spiste jeg kake hver dag. Nå unner jeg meg litt kake et par ganger i måneden.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Start i det små. De fleste gaper over for mye med en gang og skal legge om kosthold og trene 6 dager i uka og så skal de bli superspreke.

Både psyke og kropp trenger å venne seg til store endringer.

Start med å finne inspirasjon til sunne matvaner: http://www.kriweb.no/arkiv/

Kostholdet er nøkkelen til vektreduksjon av mindre fettprosent.

Nøkkelen til en fit og sterk kropp er trening,

Start å trene 2-3 ganger i uka med treningsform du trives med. Ta det rolig og ikke stress. Fremgang, progresjon og styrke er noe som kommer. Så selv om du føler at alt er tungt og slitsomt i starten så vit at det blir lettere og lettere for hver uke når kroppen blir vant med det.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg har hatt stor suksess med moderat karbo og lavkaloriish kosthold. Jeg spiser mye grønnsaker. Det gjorde jeg ikke før fordi jeg var som deg. Ante ikke hva jeg skulle gjøre med de. Men nå kjøper jeg grønnsaker i mange forskjellige varianter og prøver ut forskjellige måter å tilberede de på. Learning by doing rett og slett. Og fokuset er på at minst halve tallerkene skal bestå av grønt. Jeg liker å woke grønnsaker. Forskjellig kål med sukkererter, gulerøtter, bambusskudd mm. Bruker gjerne en pose frosne wok-grønnsaker som base. Og så prøver jeg å lage mine egne asia-inspirerte wok-sauser. Ingefær er et must.

Kaker er helt ut. Kaker er virkelig fy-fy. Før spiste jeg kake hver dag. Nå unner jeg meg litt kake et par ganger i måneden.

jeg er avhengig av cola, noe som antageligvis er det verste jeg kan få i meg.

jeg syns wok er kjempegodt, men kan jo ikke ha det hver dag :)

kake spiser jeg relativt sjeldent uansett, å har jeg lyst på noe søtt så kjøper jeg meg kanskje en liten kinder sjokolade eller noe. ikke stoooore melkesjokolader :P

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Start i det små. De fleste gaper over for mye med en gang og skal legge om kosthold og trene 6 dager i uka og så skal de bli superspreke.

Både psyke og kropp trenger å venne seg til store endringer.

Start med å finne inspirasjon til sunne matvaner: http://www.kriweb.no/arkiv/

Kostholdet er nøkkelen til vektreduksjon av mindre fettprosent.

Nøkkelen til en fit og sterk kropp er trening,

Start å trene 2-3 ganger i uka med treningsform du trives med. Ta det rolig og ikke stress. Fremgang, progresjon og styrke er noe som kommer. Så selv om du føler at alt er tungt og slitsomt i starten så vit at det blir lettere og lettere for hver uke når kroppen blir vant med det.

jeg trente 3 ganger forige uke, men denne uken har jeg ikke hatt tid, å når jeg kunne hatt tid er det såppas sent så jeg vil bare legge meg (står opp i 5 tiden så er ofte utslitt etter jobb)

jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve å lage meg en sunn middag nå og da, og kanskje ikke presse meg så hardt på trening. jeg føler at det lille jeg gjør ikke er nok. er ca 15 min på romaskin og strekker ut mye etterpå. romaskin er tungt altså :P

Gjest Runforit
Skrevet

jeg trente 3 ganger forige uke, men denne uken har jeg ikke hatt tid, å når jeg kunne hatt tid er det såppas sent så jeg vil bare legge meg (står opp i 5 tiden så er ofte utslitt etter jobb)

jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve å lage meg en sunn middag nå og da, og kanskje ikke presse meg så hardt på trening. jeg føler at det lille jeg gjør ikke er nok. er ca 15 min på romaskin og strekker ut mye etterpå. romaskin er tungt altså :P

Romaksin er steintungt. 15 min hard roing er ca. det samme som å jogge i 15 min som ca. er 2 km for en utrent person. Så det en god start. Etterhvert blir det 20 min, 30 min and so on. Så det lille du starter med blir mer etterhvert. Å starte for hardt og for mye er bare demotiverende da du fort brenner ut fordi kroppen din fysisk ikke er klar for det. Babysteps er nøkkelen for langvarig livsstilsendring.

Kostholdet et 70% av totalen for en vellykket vektnedgang. Det er en grunn til ordtaket "Abs are made in the kitchen" Spiser du ikke rett så vil ikke treningen få deg noen vei.

Moderat underskudd med god og næringsrik mat vil ikke bare gjøre at cm krymper, men vil også gjøre at når du først har nådd målet ditt så vil du klare å holde på vekta fordi du faktisk spiser god og nok mat som du kan leve med i lengen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er avhengig av cola, noe som antageligvis er det verste jeg kan få i meg.

jeg syns wok er kjempegodt, men kan jo ikke ha det hver dag :)

kake spiser jeg relativt sjeldent uansett, å har jeg lyst på noe søtt så kjøper jeg meg kanskje en liten kinder sjokolade eller noe. ikke stoooore melkesjokolader :P

Cola må du kutte helt ut rett og slett. Men la være å drikke dette et par uker, og suget etter cola er borte. Jeg har selv vært avhengig av cola. Nå kan jeg ikke huske sist jeg drakk det. Må ha vært en fyllesyk dag i fjor sommer eller noe sånt. Vann er det eneste du bør drikke. Juice er det for mye kalorier i. Melk drikker jeg ikke, så har aldri sjekka kalorinivået der.

Jeg spiser wok mer eller mindre hver dag :P haha. Men jeg har lært meg å variere veldig på smakene her, så de blir aldri like disse wok'ene mine.

Litt sjokolade MÅ man ha :fnise:

Et godt tips er å telle kalorier. Det er utrolig lærerikt. Etter å ha gjort dette i et par måneder, så la jeg automatisk om hele kostholdet. Og det har vært helt gull for min del. Jeg har vært syk i mange år med depresjoner og ekstreme muskelsmerter. Nå er jeg helt frisk og helt arbeidsfør igjen. Mye ved hjelp av kostholdsendring. Så kosthold har enormt mye å si for helsa. Skremmende mye å si faktisk.

Du kan laste ned en kaloriteller-app til telefonen. De er enkle å bruke. Jeg brukte LifeSum men vet mange er fornøyde med MyFitnessPal.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

takk for så utrolig gode svar! føler meg litt lettere til sinns nå :)

skal holde meg til 15 min på romaskin (ca 1000 m) til jeg føler at jeg har mer å gi :)

å ikke minst spise sunnere!! forsøke wok i morgen tenker jeg :D det meste av grønnsaker kan vel wokkes?

AnonymBruker
Skrevet

Et tips til. Kan du dra rett fra jobb på trening, så gjør det. Å reise hjemmom er farlig fordi sofamonsteret er fæl på å sluke mennesker rått og brutalt når de kommer hjem fra jobb.

Jeg tar med treningsbaggen på jobb og spiser litt en liten stund før jeg drar fra jobb. Så er det å trene en times tid, før jeg fornøyd kan ta kvelden hjemme med et litt mindre skummelt sofamonster.

• Liker 4
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Et tips til. Kan du dra rett fra jobb på trening, så gjør det. Å reise hjemmom er farlig fordi sofamonsteret er fæl på å sluke mennesker rått og brutalt når de kommer hjem fra jobb.

Jeg tar med treningsbaggen på jobb og spiser litt en liten stund før jeg drar fra jobb. Så er det å trene en times tid, før jeg fornøyd kan ta kvelden hjemme med et litt mindre skummelt sofamonster.

Huff ja den sofaen altså. Lurer på om jeg skal skaffe meg en liten bag hvor jeg kan ha sko osv i. Går jo forbi studioet på tur hjem, å spise kan jeg gjøre idet jeg går på t-banen. Da har jeg 20 min før jeg er der jeg bor.

Skrevet

Tilbyr treningssenteret en time med PT, ville jeg benyttet meg av det. Ellers hadde jeg kjøpt en PT-time. Grunnen er at du da får et opplegg tilpasset deg og dine mål, samt en opplæring i apperatene.

Det å ha med treningsklær på jobb er et veldig godt tips. Jeg vet selv hvor vanskelig det er å komme seg på trening om kvelden, etter middag og med rumpa godt plantet i sofaen.

De dagene du ikke trener - gå av t-banen de et eller to stopp før du egentlig skal!

Og ellers er jeg enig i Runforit, kosthold er viktigere enn trening. Husk å spise nok, ikke spis minst mulig. Kroppen din trenger en del mat bare på å komme seg gjennom dagen, selv om du sitter i ro. Og colaen bør du venne deg av med :)

Skrevet

Huff ja den sofaen altså. Lurer på om jeg skal skaffe meg en liten bag hvor jeg kan ha sko osv i. Går jo forbi studioet på tur hjem, å spise kan jeg gjøre idet jeg går på t-banen. Da har jeg 20 min før jeg er der jeg bor.

Det tror jeg er kjempelurt, tenk så digg å ramle ned i sofaen god og sliten og nydusja istedet for å sitte der halvstressa og tenke at man burde komme seg avgårde for å trene :) Stå på, du er tøff! :)

Skrevet

Finn deg et mantra. For meg er det at "Hvis det ikke blir gjort i dag må jeg gjøre det i morgen også".

PM meg om du trenger en nett-"treningspartner". Jeg er laaangt over den kneika du står ovenfor selv, men det tok tid, og jeg forstår virkelig hva du mener!

Skrevet

Finn treningsformer du liker og start med 2-3 dager i uken. Selv synes jeg roing er dørgandes kjedelig, men jeg må ro noe for å trene opp ryggen, og ror 2000 m to ganger i uken. Det krever uhyre god musikk på ørene ;)

Saltimer er veldig nyttig, siden man blir presset litt. Og er det pent vær ute er det viktig å huske at en god og lang tur også er trening :)

Du kan i teorien spise wok hver dag jo ;) bare variere med kjøttet. Men før eller siden går du da lei. Sett opp en matplan for hele uken, og handle én dag-da blir man ikke fristet til å fylle på med f.eks cola ;) jeg har selv hatt stort hell med en light-versjon av lavkarbo. Kuttet raske karbohydrater, spiser mye grønt. Sjekk ut fedon f.eks. Nøkkelen er stabilt blodsukker, slik at man ikke får de der kickene som gjør at man bare MÅ ha en bøtte is.

Samtidig er det viktig å unne seg litt av og til, man skal jo nyte livet også :)

Og viktigst av alt; vær stolt av deg selv og det skrittet du har tatt for å begynne et nytt og bedre liv!

Skrevet

Og forsøk å husk den gode følelsen du har etter en treningsøkt, og hent frem det minnet på de tunge dagene.

Å booke saltimer er heller ikke dumt :)

Skrevet

Hei. Hvis du har mulighet vil jeg anbefale deg å kjøpe noen PT timer. Da vil du få et treningsopplegg, og du vil også lære riktig teknikker. Selv trener jeg styrke med PT en gang pr måned nå. Jeg har blitt ganske selvgående, så jeg klarer meg godt uten PT oftere. Jeg har også en avtale med min PT om å veie meg hos ham en gang pr uke. Det tar kun 5 minutter, og jeg slipper å batale for det. Han spør meg da om hvordan det går med mat og trening. Han er rett og slett en vaktbikkje :vekt: Dette hjelper i hvertfall meg med å holde det gående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...