Gå til innhold

Hvordan endte DU opp med yrket ditt?


embla1807

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 22 år gammel jente som vil begynne å studere til høsten. Problemet er at jeg ikke vet helt hva jeg virkelig vil! Årene etter videregående har jeg jobbet og reist, så føler meg klar for skolebenken, men samtidig ikke, i og med at jeg ikke brenner for noe spesielt.. Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å høre om hvordan DU endte opp med yrket du har i dag? Var det noe du ville fra du var liten, eller er det noe som er i samme båt som meg som ikke hadde peiling, og endte tilfeldig opp med noe dere liker? Del gjerne din historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde meg på karriereveiledning her for ikke lengesiden. Anbefales sterkt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Er nå 22 og første året på ingeniør. Hadde ikke peiling på hva jeg skulle bli. Ingeniører tjener jo bra :-p så bare valgt det. Men jeg liker realfag. Var en star trek nerd som liten :-p

Jeg interesserer meg mest for biologi, og skulle velge noe i den retningen. Men er for glad i dyr til å orke å eksperimentere på dem (så det i en reklame for bioteknologi. Stakkars mus) så da ble det ingeniør.

Det er ganske tungt og tørt, men overraskende interessant, og ikke minst nyttig.

Anonymous poster hash: 7c394...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke hva jeg ville bli, var helt frustrert. En dag var jeg førstemann på stedet i en bilulykke og måtte skikkelig ta ansvar. Når jeg hadde hjupet til det jeg kunne og sjokket hadde senket seg fant jeg ut at det var det her som gav meg mening i livet, det å hjelpe syke og skadde mennesker. Så nå er jeg snart utdannet sykepleier og angrer ikke ett sekund, vil gjerne jobbe i de mer dramatiske avdelingene.

Ta den tiden du trenger, en dag finner du det ut :) Er hvertfall ikke vits å bare søke på noe, opparbeide masse studiegjeld for så å droppe ut for det ikke passet deg.

Lykke til :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Er nå 22 og første året på ingeniør. Hadde ikke peiling på hva jeg skulle bli. Ingeniører tjener jo bra :-p så bare valgt det. Men jeg liker realfag. Var en star trek nerd som liten :-p

Jeg interesserer meg mest for biologi, og skulle velge noe i den retningen. Men er for glad i dyr til å orke å eksperimentere på dem (så det i en reklame for bioteknologi. Stakkars mus) så da ble det ingeniør.

Det er ganske tungt og tørt, men overraskende interessant, og ikke minst nyttig.

Anonymous poster hash: 7c394...57d

Jeg var også usikker på hva jeg skulle bli. Tok en bachelor i media og IKT men fant ut at det var jeg drit lei av når jeg var ferdig med tredjeåret.

Ut ifra interesser ogpersonlighet endte jeg også opp på ingeniør og gleder meg til dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde meg på karriereveiledning her for ikke lengesiden. Anbefales sterkt! :)

Det hørtes smart ut! Får sjekke ut dette :) Endret av embla1807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke hva jeg ville bli, var helt frustrert. En dag var jeg førstemann på stedet i en bilulykke og måtte skikkelig ta ansvar. Når jeg hadde hjupet til det jeg kunne og sjokket hadde senket seg fant jeg ut at det var det her som gav meg mening i livet, det å hjelpe syke og skadde mennesker. Så nå er jeg snart utdannet sykepleier og angrer ikke ett sekund, vil gjerne jobbe i de mer dramatiske avdelingene.

Ta den tiden du trenger, en dag finner du det ut :) Er hvertfall ikke vits å bare søke på noe, opparbeide masse studiegjeld for så å droppe ut for det ikke passet deg.

Lykke til :)

interessant hvordan sånne hendelser kan forandre på ting! Enig i at det blir for dumt å bare hoppe på et studie man kanskje ikke liker.. Får evt. ta kontakt med en rådgiver :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig erfaring med "kariæreveiledere" han var en sånn gammel mann som kastet et blikk på deg og hvis du var jente kunne du banne på at han anbefalte enten lærer eller sykepleier :fnise: Men det er helt sikkert stor forskjell på kvaliteten på disse... Du kan jo også prøve å ta disse testene på nettet og se om du syntes det stemmer...

Jeg tok en veldig generell samfunnsfaglig ba fordi jeg ikke visste hva jeg ville bli. Men egentlig så vsste jeg jo hele tiden at jeg ville hjelpe barn med spesielle behov. Jeg har selv dysleksi og fikk masse god hjelp fra PPT gjennom skolegangen, så jeg sendte dem en mail og spurte hvilken utdannelse jeg måtte ta for å få jobb hos dem. Nå er jeg hvert øyeblikk ferdigutdannet med ma i spesial pedagogikk :danse:



Anonymous poster hash: 0ddfc...c25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå sykepleie :) Det begynte vel med at ei venninne av meg begynte å jobbe som assistent på sykehjem ved siden av skolen (vi gikk vgs), og jeg var ganske usikker på hva jeg ville bli, men begynte å tenke på å jobbe innen helse (ikke sykehjem). Så fikk jeg sommerjobb, og jobbet et år i hjemmesykepleie etter vgs. Gjennom denne erfaringen ble jeg sikker på at det var dette jeg ville bli.

Når jeg var utplassert i sykehjem 1. året på sykepleie derimot, ble jeg litt usikker, men har bare funnet ut at sykehjem ikke er helt plassen for meg, men jeg liker veldig godt yrket ellers som f.eks hjemmesykepleie :)



Anonymous poster hash: 9d184...bf3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jeg ville jobbe med mennesker, men ikke mer enn det. Valget endte derfor på vernepleier da det gir meg masse valgmuligheter videre; skole, psykiatri, geriatri, barnehage, pu osv osv. Stortrives med valget :)



Anonymous poster hash: 9f8ae...d25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jeg ville jobbe med mennesker, men ikke mer enn det. Valget endte derfor på vernepleier da det gir meg masse valgmuligheter videre; skole, psykiatri, geriatri, barnehage, pu osv osv. Stortrives med valget :)

Anonymous poster hash: 9f8ae...d25

Det er så sant alltså! vernepleie gir omså masse valgmuligheter for etterutdanning og det er jo aldri feil :) Dette var et yrke jeg snuste litt på også, en gang i tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ante ikke hva jeg skulle bli, men valgte utdanning etter de fagene jeg likte best. Og så hadde jeg ett klart mål: Jeg skulle tjene nok til å forsørge meg selv og eventuelle barn på egen hånd.

Endte opp som siviløkonom, og har jobbet som leder i mange år i totalt forskjellige bransjer. Ikke noe jeg ville tenkt på eller drømt om, men veien blir til mens man går, og jeg trives godt og har mange valgmuligheter, muligheter til ytterligere spesialiseringer osv.

Sett opp en liste over hva som er viktigst for deg fremover i tid, og tenk gjerne at verden forandrer seg når du får barn (om du ønsker det da). Det er fordeler og ulemper med alle yrker.

F.eks.

- Hvor viktig er lønn for deg?

- Hvor viktig er forutsigbar arbeidstid? 8-16 jobb, lange dager, nattarbeid, fri arbeidstid?

- Hvor viktig er fleksibilitet? Vil du flytte på deg? Jobbe i utlandet? Få jobb hvor som helst, eller være bundet til større bedrifter (ofte lik store byer)

- Hva er du best på faglig fra tidligere?

- Hva er du best på utenom det faglige? Spesielle hobbyer? Sosial/innadvendt?

Lag deg en liste, og sett opp ulike utdanningsalternativer mot listen. Og ikke glem å sjekke hva du kan jobbe som etter hver utdannelse. Noen utdannelser er lite fleksible (profesjonsutdannelser), og medfører betydelig arbeid om man vil endre kurs siden, andre er mer som poteten, og låser deg ingensteds hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet siviløkonom og jobbet som det i nærmere 15 år, har mistrivdes hele tiden og omskolerte meg og kjører nå trailer og elsker hver kilometer!!! Eneste jeg kunne ønske meg var bedre sanitærfohold for oss damer rundt omkring...

Anonymous poster hash: 56910...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja åssen jeg klarte ende opp med det jeg jobbet med var et jeg gikk 3 år bil mekanisk på en videregående skole som ga meg et ugyldig vitnemål så 1 år foto på folkehøyskole så en rundtur med NAV på et par jobber som varte en måned om gangen,

så 2 år som butikkmedarbeider til sjefen (sjef nr 3 etter 2 år der) klikket på meg uten grunn og sa at jeg skulle gå og ikke behøvde å komme tilbake, så tilbake til NAV og med jobber som ikke varte mer enn en måned, så klarte jeg å skaffe en jobb som var for bra til å virke "ekte", men nei da jeg fikk ikke lønn på første måned, så fikk vi turer til kiel med jobbing på uten lønn der, men så kom det til første uken etter nyttår så fikk jeg vite at bedriften ble kastet ut.

Så jeg fant ut at jeg skulle få nav til å sponse skole, så fikk jeg 2 årig videregående som privatist (som jeg går 1 året nå) pluss jeg fant en jobb gjennom facebook som er på en fiskehandler som jeg også jobber på nå.

Så man kan si denne Alpakkaen har opplevd mye alle rede XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter nesten å ha fullført en bachelor i historie (ville bli lærer) tenkte jeg en dag at det er jo egentlig ikke dette jeg vil. Hadde vurdert å bli advokatsekretær noen år tidligere og fant ut at det var dėt jeg egentlig ville. Så søkte på skole noen dager senere, og gikk ett år på skole. Nå jobber jeg som sekretær, men ikke advokatsekretær. Stortrives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen kundeservice. Svarer kunde på epost og telefon. Har noe ekstraansvar der jeg følger opp en type kundegruppe.

Endte ganske tilfeldig opp i denne jobben. Trives veldig godt. Jeg var drittlei studier i fjor vår, og ville ha en fulltidsjobb. Søkte på en stilling innen teknisk support, og jeg fikk den. De var svært fornøyd med arbeidet mitt og jeg ble headhuntet inn på en annen avdeling, nemlig kundeservice, rett og slett fordi de trengte noen med teknisk kompetanse.

Det var egentlig lærer jeg skulle bli, og jeg er snart ferdig med min master i engelsk, men vi får se. Jeg har jo noe å falle tilbake på. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte drømmen, bokstavelig talt. Egentlig ville jeg bli psykolog, men det føltes ikke helt riktig etter at jeg begynte på studiet. Forsøkte meg på sykepleie også og mens jeg gikk der hadde jeg en sterk drøm hvor jeg var lege og alle sykepleiere rundt meg i drømmen lurte på om jeg hadde blitt tullerusk fordi jeg hadde glemt at det var lege jeg var og ikke sykepleier slik jeg trodde. Etter dette følte jeg et sterkt kall mot legeyrket og gikk for det. Angrer ikke den dag i dag og kunne ikke tenkt meg noe annet :)

Anonymous poster hash: 22acc...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...