Gå til innhold

Klage på muntlig privatisteksamen


Nina96

Anbefalte innlegg

Tidligere idag hadde jeg muntlig eksamen som privatist i Antikkens kultur. Jeg hadde øvd godt, og håpet på et godt resultat. Da jeg fikk oppgaven la jeg med en gang merke til at oppgavene jeg fikk ikke sto i læreplanen/kompetansemålene. Det sto heller ingenting om disse temaene i læreboken. Det sto veldig spesifikk at jeg skulle snakke om Perikles (en kjent politiker i antikkens Hellas) og hvordan kunst og arkitektur var i hans regjeringstid.

Det står ingenting om Perikles i læreboken. Og det er heller ingen indikasjon i kompetansemålene på at man skal kunne noe om kjente politikere i antikken. Jeg skjønner at en lærer vil stille spørsmål om dette temaet siden det er et veldig relevant tema i antikken, men siden jeg har lest og øvd etter kompetansemålene (siden det er dette man tross alt skal bli testet i!) syntes jeg det var frustrerende at dette var en del av oppgaven. Heldigvis hadde jeg hørt om Perikles før, og svarte etter beste evne (dog det var ikke bra nok). Jeg fikk i tillegg spørsmål om jeg kunne identifisere bakrunn og betydning for noen låneord fra gresk og latin. Dette var en del av kompetansemålene :

  • identifisere ord og ordelementer fra gresk og latin i moderne språk

Dette kompetansemålet forsto jeg meg ikke helt på, i språk jeg er familier med (som engelsk, norsk og spansk) er det hundrevis (kanskje tusener eller mer?) av låneord fra gresk og latin. Var det meningen at jeg skulle identifisere dem alle? Var det meningen at jeg skulle kunne vite betydningen av alle da jeg verken kan gresk eller latin flytende? Ordene var blant annet; amatør, logikk, kybernetikk, filosofi og mer. Jeg hadde forventet at JEG SELV skulle presentere noen låneord fra gresk og latin og deres betydning.

Jeg snakket mye og lenge om alt annet og prøvde desperat å vise at selv om jeg ikke kunne besvare de aktuelle oppgavene, kunne jeg mye mer om antikken. Jeg prøvde også å opplyse sensor og eksaminator om at oppgavene ikke var en del av pensum, og derfor veldig vanskelige for meg å besvare, men det eneste jeg fikk tilbake var at sensor visste utmerket godt hva kompetansemålene var og hadde vært lærer lenge. Mange av tilleggsspørsmålene jeg fikk var også på kanten når det kom til kompetansemålene. Da jeg gikk ut av rommet for å vente på karakter, tenkte jeg at jeg hadde forsvart meg godt og snakket mye om andre ting som jeg håpet ville vise min forståelse for faget. Likevel fikk jeg 2 i karakter, noe jeg selvfølgelig var veldig skuffet over.

Jeg og mamma (som hadde ventet spent i gangen) kom i samtale med sensor og eksaminator etter eksamen. Jeg sa at jeg også skulle gå opp i Latin 1 og 2, noe sensor mente veldig mye om. Jeg lærer latin på egenhånd og bruker Hans H. Ørberg sin Lingva Latina som læremiddel. Etter kun 3 måneder med latin kan jeg allerede lese og forstå veldig mye. Det jeg reagerte på var at sensor sa veldig direkte at "Du kan ikke lære latin på egenhånd" og "Katta (oslo katedralskole) har kveldskurs for de som vil lære latin ordentlig" (sensor var lærer ved katta). Jeg fikk følelsen og nesten direkte beskjed om at siden jeg ikke gikk på katta og var hennes elev ville jeg aldri får god opplæring i faget og dermed aldri god karakter:(...

Hun presisterte om og om igjen at jeg lærer mye bedre på kurs med hjelp av profesjonelle. Da jeg høflig forklarte henne at jeg lærer mye bedre på egenhånd, og at det var min sak hvordan jeg valgte å lære et språk, begynte hun å mase om hvordan jeg ikke var god nok til å klare det på egenhånd.

Jeg beklager at dette innlegget ble så langt, men det jeg lurer på er rett og slett om jeg kan klage på både disse oppgavene og oppførselen til denne sensoren. Jeg har hørt det er vanskelig å klage på muntlig, men jeg taper veldig mye på dette da jeg går opp som privatist i alle fag og har veldig begrenset tid til å ta opp fag hvis jeg skal fullføre videregående sammen med vennene mine. Hvem lager oppgavene til muntlig eksamen? Er det sensor og eksaminator eller får de det tildelt av noen andre? privatistkontoret? utdanningsetaten?..??

Det jeg er mest redd for er at siden det kun er katta som underviser latin (og jeg tror ikke det er veeldig mange latinlærere selv på katta) er at jeg kommer til å få denne samme læreren i de tre latin eksamenene. Og at minuttet jeg går inn døra kommer hun til å kjenne meg igjen... Hvis jeg var verdt en 2'er i antikken (Som jeg egentlig kunne veldig mye om) kan jeg ikke forestille meg hva slags karakter jeg kommer til å få i Latin:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan klage på formelle feil. Hvis du mener at oppgaven var utenfor kompetansemålene, så kan du begrunne med det. Får du medhold, blir det ny eksamen.

Når det gjelder oppførselen til sensor, synes jeg ikke det er noe å klage på slik du beskriver det her. Det er ikke noe galt i å mene at man lærer latin best ved å få undervisning i faget. Men jeg kan skjønne at det kan oppfattes annerledes når du er i situasjonen.

Anonymous poster hash: ce0a4...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...