Gå til innhold

Normalvekt for en 13 åring?


Tuvaw

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 13 år (født i 2001) og er 156-157 cm høy, og veier 47.4 kg. Føler meg tykk hele tiden :-( er det for mye? Har fanske kraftig beinbygning og spiser nesten ikke lengre.

Edit: har ikke sett noen til mensen, den har alltid vært regelmessig helt siden min 2. Periode, har gått ned ganske mange kg på litt over en mnd.

Endret av Tuvaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kjære deg, det er helt normal vekt! :) Mange jenter i den alderen får litt panikk over å legge på seg, men det er jo fordi dere går over fra jentekropp til damekropp.

Vi damer er laget for å legge på oss, vi skal for eksempel ha større fettprosent enn gutter. Det er uvant å få bredere hofter, men det skjer fordi bekkenet vårt skal klare å føde barn en gang.

Du må spise, ikke slutt med det. :)

Husker selv jeg synes det var vanskelig, jeg var 11 år og 163 høy og fikk dameformer og la på meg, det er ikke så lett når man ikke er klar for det i hodet.

Ifølge BMI så har du normalvekt, du kan se her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Der kan du legge inn alder og kjønn også, sånn at det tar høyde for barn. Du kan legge på deg bortimot 10 kg med den høyden før du nærmer deg grensa for overvekt. Det er god margin!!



Anonymous poster hash: 9d293...7de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en spiseforstyrrelse og da er ikke dette rette plassen og få hjelp. Gå til legen, de har den rette veiledningen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en spiseforstyrrelse og da er ikke dette rette plassen og få hjelp. Gå til legen, de har den rette veiledningen for deg.

Ja men jeg tør da ikke det, redd for at de ikke tar meg på "alvor", og at jeg må veie liksom 25 kg for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg tør da ikke det, redd for at de ikke tar meg på "alvor", og at jeg må veie liksom 25 kg for å få hjelp.

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Ta kontakt, fortell legen hvordan du har det. De kommer til å ta deg på alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sånn det fungerer. Ta kontakt, fortell legen hvordan du har det. De kommer til å ta deg på alvor.

Tør jo ikke fortelle problemet, er redd for at de kontakter foreldrene mine da.. :/ har akuratt overbevist dem om at jeg ikke slanker meg. Jeg gikk til psykolog, men sluttet etter 3 ganger ellernoe fordi hun hjalp meg ikke i det hele tatt, og hun rev opp i gamle "problemer" som ikke var noe problem i utgangspunktet. Hun sa feks at jeg laget problemene mine selv, kan hun si det??

Fant også dette på nettet: http://www.ung.no/spisef/219_Hva_kjennetegner_spiseforstyrrelser.html

Jeg har 24/25 av de symptomene, er det veldig mye? Det med lav kroppstemperatur er jeg usikker på om stemte med meg, har liksom ikke målt kroppstemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du burde lufte tankene med foreldrene dine jeg. Utrolig hvor mye forståelse de kan dra frem når de skjønner at barna sliter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at kroppen din kan stagnere i utviklingen når du har spiseforstyrrelser så ung så du ikke får pupper bla. Du kan også ødelegge kroppen din såpass mye at du aldri kan få barn og at du slutter å vokse i høyden. Jeg støtter suss81, du burde prate med foreldrene dine eller en helsesøster på skolen så de kan hjelpe deg med å bli frisk :)



Anonymous poster hash: 8ee3d...e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av! Du trenger ikke bekymre deg!

Du er tretten år. Kroppen din er i endring. Du får mer fett der du ikke har hat fett før. Du blir usikker. Du kjenner ikke igjen kroppen din, følesene dine, deg selv. Dette er normalt. Det er en del av å være i puberteten.

Spis. Du trenger mat. Du kan godt droppe fast food og godteri, men spis masse frukt og grønnsaker. Spis frokost hver eneste dag, minst ei halv skive, gjerne to. Spis matpakke på skolen hver dag. Spis middag.

Legg bort vekta og målebåndet. Se deg i speilet og se hvordan du er i ferd med å bli en fantastisk ung kvinne. Fortell deg selv at du er på vei til å bli en fantastisk ung kvinne hver dag. Finn det du liker best ved utseende ditt. Fortell deg selv at du ser bra ut.

Finn noen å snakke med. Du har mange tanker og følelser du ikke er vant til. Hvis du ikke vil snakke med legen, snakk med helsesøster. Hun har taushetsplikt, og vil ikke si noe til foreldrene dine med mindre du vil at hun skal gjøre det. Hvis du ikke klarer å snakke med helsesøster kan du ringe Røde Kors sin telefon for unge, Kors på halsen 800 333 21. De svarer fra 14 til 20. Det er helt gratis og du er helt anonym. De ser ikke hvilket nummer du ringer fra og det vises ikke på telefonregninga at du har ringt. De har også chat.

At mensen er forsinket kan skyldes mange ting. Det kan skyldes vekttapet, men det kan også skyldes stress eller at mensen ikke har stabilisert seg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Kjære trådstarter.

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle nettsiden til IKS. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Daenerys, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...