Gå til innhold

Spiral i ung alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går for tiden på cerazette, etter å ha prøvd en del p-piller merker. Er helt okei fornøyd med tanke på at jeg ikke har mensen på det, ingen småblødninger osv. Problemet er at jeg har mistet sexlysten helt etter at jeg begynte på det. Blir ikke kåt lenger. Føler det ikke er noe poeng i å bruke p-piller som man mister sexlysten på, når man bruker det for å kunne ha sex. I tillegg så sliter de på psyken min. Nå er jeg lei av p-piller og det hormontullet og vurderer å sette inn en spiral. Jeg er 18 år, aldri født (har lest at det er mest anbefalt for de som har født?)

Er det noen som har noen erfaringer med spiral? Var det vondt å sette inn? Var det vondt i ettertid? Hvilken type spiral funket best for deg? Er det noen spesielle typer spiraler som er anbefalt de som ikke har født?

Jeg vet at man må til lege eller gynokolog for å sette den inn. Koster det mye penger? Og hva koster spiralen i seg selv?



Anonymous poster hash: 6250e...91d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal snart begynne på spiral. Jaydess skal visst være et godt alternativ for kvinner som ikke har født, så legen skrev ut resept på den til meg. Spiralen kostet rundt 1200 kr+-. Husker ikke nøyaktig. Og så kommer prisen legetimene i tillegg da.

De andre spørsmålene får jeg ikke svart på, da jeg ikke har satt inn spiralen enda.



Anonymous poster hash: 70383...8c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass dyrt ja. Er student, så økonomien er ikke helt på topp. Men det er jo helt klart en investering!

Er det urimelig å spørre om kjæresten bidrar litt med penger?



Anonymous poster hash: 6250e...91d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også få satt inn minispiral snart. Koster 1300,- hos meg, så kommer legetimen i tillegg. Den varer i 3 år, så jeg tjener på det med tanke på p-piller og tamponger (håper jeg mister mensen helt). Har aldri født, og legen anbefalte den til meg.

Er spent på hvordan det blir, er redd for om partneren kommer til å kjenne den under samleie, og jeg er redd for hvordan mensen kommer til å være.

Men jeg tror det er verdt ett forsøk! :-)

Fikk anbefalt å ta to paracett før legetimen når den skal settes inn. Noen kan få litt vondt mens andre går det helt greit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral er mye rimeligere og fås i liten størrelse for de som ikke har født. Jeg har hatt min i mange år og er svært fornøyd.

Anonymous poster hash: 494a6...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

En bekjent av meg fikk faktisk bruke spiral før hun ble gravid, så det finnes noen tilfeller der man kan bruke det før man har født ett barn.

Jeg synes du kan spørre kjæresten din med god samvittighet om dere kan spleise på spiralen. Dette er jo noe dere begge er med på.

Forresten så kan hormonspiral påvirke både sexlyst og hormonelle svingninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kobberspiral er noe å tenke på, med tanke på at det er billigere og for damer som ikke har født også? Den er vel hormon fri også, og det er jo positivt.



Anonymous poster hash: 6250e...91d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg fikk faktisk bruke spiral før hun ble gravid, så det finnes noen tilfeller der man kan bruke det før man har født ett barn.

Jeg synes du kan spørre kjæresten din med god samvittighet om dere kan spleise på spiralen. Dette er jo noe dere begge er med på.

Forresten så kan hormonspiral påvirke både sexlyst og hormonelle svingninger også.

Vi har vært i et forhold lenge, og han får jo utbytte av at det er jeg som beskytter meg også, er ikke veldig mye han trenger å gjøre. Jeg som må gå igjennom p-pille hormoner og surr. :( Vi har prøvd kondomer også, men det er virkelig ikke noe for oss.

Anonymous poster hash: 6250e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Vi har vært i et forhold lenge, og han får jo utbytte av at det er jeg som beskytter meg også, er ikke veldig mye han trenger å gjøre. Jeg som må gå igjennom p-pille hormoner og surr. :( Vi har prøvd kondomer også, men det er virkelig ikke noe for oss.

Anonymous poster hash: 6250e...91d

Dere må bare sette dere ned sammen for å vurdere de ulike typene prevensjonene som finnes. Veie opp og ned fordeler og ulemper, kostnader, hvor sikre de ulike typene prevensjonsmidler er i forhold til hvor nøye det er at dere ikke får barn nå, eventuelle bivirkninger osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bare sette dere ned sammen for å vurdere de ulike typene prevensjonene som finnes. Veie opp og ned fordeler og ulemper, kostnader, hvor sikre de ulike typene prevensjonsmidler er i forhold til hvor nøye det er at dere ikke får barn nå, eventuelle bivirkninger osv. :)

Det er spiral vi vurderer sterkt nå, synes det høres ut som et bra prevensjonsmiddel. Kobberspiralen ligger i "tet" da den er billig, men skal gå til legen og undersøke det enda nærmere :biggrin:

Anonymous poster hash: 6250e...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg fikk faktisk bruke spiral før hun ble gravid, så det finnes noen tilfeller der man kan bruke det før man har født ett barn.

Jeg synes du kan spørre kjæresten din med god samvittighet om dere kan spleise på spiralen. Dette er jo noe dere begge er med på.

Forresten så kan hormonspiral påvirke både sexlyst og hormonelle svingninger også.

Det er da helt vanlig å gi spiral til alle voksne kvinner uavhengig om de har fått barn eller ikke.

Anonymous poster hash: 70383...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er da helt vanlig å gi spiral til alle voksne kvinner uavhengig om de har fått barn eller ikke.

Anonymous poster hash: 70383...8c3

Mulig. Jeg trodde ikke det var det, men jeg har ingen statistikk eller noe over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...