Gå til innhold

Kvinnelige oppfinnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man vet godt at det er kjønnsforskjeller, men spørsmålet er først og fremst hvordan disse manifesterer seg i praksis.

Hva består disse forskjellene i?

Mener du anatomisk, fysiologisk eller kjemisk nå?

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjernen er ufattelig kompleks og av alt som er å vite, vet man fint lite. Det blir da tullete å forvente at jeg skal forklare noe slikt. Det er uansett klare forskjeller mellom kjønnene når det gjelder hjernen, som størrelsen på delene, størrelsen på hjernen i sin helhet, osv. I tillegg til at menn har over 6 ganger mer grå substans relatert til intelligens enn kvinner (mens kvinner har 10 ganger mer hvit substans relatert til intelligens). Men jeg spør igjen, hvilke kulturelle faktorer er det som er forskjellige mellom menn og kvinner i den vestlige verden, som på noen måte skal kunne resultere i et såpass omfattende sprik? På alle områder som man vet har mye betydning for IQ (eksponering for sykdom, underernæring, rusmiddelbruk i ung alder) o.l er det rimelig likestilt, og på mange områder i disfavør menn.

Jeg ser du har tilføyd noe her.

Grå og hvit substans er ikke knyttet til intelligens, og jeg lurer fælt på kilden din her. Du bidrar ikke til å forklare noen ting med dette.

Jeg tror ikke du forstår hva grå og hvit hjernesubstans er.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er verdens mest anerkjente mål på intelligens. Man har i studier observert tusenvis av brødre og søstre som har vokst opp i familier hvor begge har vært stimulert til å gjøre det bra faglig sett og hvor foreldrene har hatt høye forventninger. Resultatene er fortsatt entydige: langt flere gutter enn jenter ender opp med svært høy IQ, og langt flere gutter enn jenter ender opp med en IQ under snittet. Det er ingen kulturelle faktorer som er forskjellige mellom jenter og gutter, som på noen måte skal kunne resultere i et såpass enormt sprik når det gjelder kjønnsfordelingen hos folk med høy IQ. Man har rimelig god oversikt over hvilke faktorer som påvirker IQ-nivået hos individer. Samme tendensen ser man til tross for at jenter i større grad enn menn forventes og oppfordres til å ta høyere utdanning, gjør det bedre på skolen og er i flertall i høyere utdanning. Alle detaljene med tanke på anatomi i forhold til dette vet man lite om, men det er utvilsomt her årsaken ligger. Kvinner har i vesten alle muligheter til å utmerke seg, men den kvinnelige Mozart, kvinnelige Bill Gates osv dukker ikke opp.

Det spekuleres i at Mozart hadde Asperger og Bill Gates har asperger. Vår foreløpige viten er at det er mellom 3-10 ganger så mange gutter som jenter med aspergers syndrom,

Nøkkelordet du ute etter synes altså å være Aspergers syndrom ;)

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med oppvaskmaskinen er jo ihvertfall bare tull. Det var mannen hennes som fant den opp, men likevel har kreditert den hans kone. En romantisk gest menn har gjort for sine kvinner gjennom århundre. Jeg finner det latterlig at noen kan tro at kvinner i heletatt har fått for lite innovativ anerkjennelse, når man tenker på hvor mye menn gjør kun for å komme i buksa på kvinner. Om noe så er vel kvinner blitt kreditert mer enn de egentlig har utrettet. Å tenke "jeg skulle hatt en maskin som kunne tatt oppvasken" er ikke det samme som å finne den opp, selv om mannen hennes gjorde noe ut av fantasien hennes og samtidig krediterte henne den.

Her tror jeg nesten du må hoste opp en link, siden jeg ikke finner annet enn at Josephine Cochran var den som oppfant oppvaskmaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til en eneste forsker som hevder at det finnes en anatomisk/strukturell/nevrokjemisk/genetisk/funksjonell forklaring på dine påståtte forskjeller?

Susan Greenfield

http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Greenfield,_Baroness_Greenfield

Jeg ser du har tilføyd noe her.
Grå og hvit substans er ikke knyttet til intelligens, og jeg lurer fælt på kilden din her. Du bidrar ikke til å forklare noen ting med dette. Jeg tror ikke du forstår hva grå og hvit hjernesubstans er.

Bullshit. Jeg tror ikke du har et snev av peiling av hva du snakker om. Du avslører bare deg selv når du kommer med latterlige påstander som det der.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fungerer ikke å liste opp nettsider, når man har sånne folk som ab som skriver:

Man vet det står dårlig til med kvinnelige oppfinnere når man må ha en egen nettside for å bedre selvtilliten.

Anonymous poster hash: 26893...d48

Anonymous poster hash: 82d3c...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke fatte og begripe hva som er galt med menn(esker) som hele tiden må konkurrere om hvilken kjønn som er best? Trykke ned det andre kjønnet for å heve seg selv?



Anonymous poster hash: c7eb1...cb0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Greenfield

http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Greenfield,_Baroness_Greenfield

Bullshit. Jeg tror ikke du har et snev av peiling av hva du snakker om. Du avslører bare deg selv når du kommer med latterlige påstander som det der.

Hvor står det at Dr. Greenfield støtter dine påstander?

Grå og hvit substans er like lite knyttet til intelligens som til alt annet.

Grå substans er ikke annet en hjernevev med primært neuronale somae, mens hvit substans primært er myelinerte axoner og gliae. Hele hjernen er bygget opp av denne strukturen (med unntak for hjernehinnene og det ependymale epiteliet i ventriklene).

Hva du mener med "grå/hvit substans knyttet til intelligens" er veldig uklart. Hvilke hjerneområder snakker du om, og hva består forskjellene i?

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spekuleres i at Mozart hadde Asperger og Bill Gates har asperger. Vår foreløpige viten er at det er mellom 3-10 ganger så mange gutter som jenter med aspergers syndrom,

Nøkkelordet du ute etter synes altså å være Aspergers syndrom ;)

hahaha

Du har ikke mye å komme med i diskusjonen lenger hvis du skal legge deg på dette nivået. Fjerndiagnostisering faktisk. Hva skal vi si om de rosabloggerne som representerer ditt kjønn da?

Anonymous poster hash: 26893...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer gang på gang med feilaktige påstander og forventer av en eller annen grunn at jeg skal forklare alt som har med hjernen å gjøre, til tross for at jeg har begrunnet påstanden min om at hjernene til menn og kvinner er forskjellige. Du kan da for f ikke forvente at jeg skal kunne svare på noe de mest prominente hjerneforskerne vet relativt lite om. Man vet godt at det er klare forskjeller når det gjelder menn og kvinners hjerner, og når man ikke har noen grunn til å forklare skjevfordelingen med kulturelle faktorer, sitter man igjen med biologiske faktorer. Alle kulturelle faktorer man vet har betydning på intelligens, rammer jenter og gutter i tilnærmet like stor grad i vesten. Man vet at det er en sammenheng mellom intelligens og grå substans, og som sagt, menn har over 6 ganger mer av den type grå substans som hjelper på intelligens, sammenlignet med kvinner. Mens kvinner som gruppe har den fordel at de har mer av den type hvit substans som hjelper på intelligens. Du påstår at kulturelle faktorer er årsaken til skjevfordelingen når det gjelder svært høy IQ, men du prater deg bare bort gang på gang. Bevisbyrden ligger på deg, du påstår at kulturelle faktorer er årsaken til skjevfordelinger, bevis det.

Glem det med Susan Greenfield forresten, husket feil. Du har uansett bl.a Richard Lynn, i tillegg til tidligere Harvard-president Lawrence Summers (som fikk sparken på grunn av sitt syn på saken).

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer gang på gang med feilaktige påstander og forventer av en eller annen grunn at jeg skal forklare alt som har med hjernen å gjøre, til tross for at jeg har begrunnet påstanden min om at hjernene til menn og kvinner er forskjellige. Du kan da for f ikke forvente at jeg skal kunne svare på noe de mest prominente hjerneforskerne vet relativt lite om. Man vet godt at det er klare forskjeller når det gjelder menn og kvinners hjerner, og når man ikke har noen grunn til å forklare skjevfordelingen med kulturelle faktorer, sitter man igjen med biologiske faktorer. Alle kulturelle faktorer man vet har betydning på intelligens, rammer jenter og gutter i tilnærmet like stor grad i vesten. Man vet at det er en sammenheng mellom intelligens og grå substans, og som sagt, menn har over 6 ganger mer av den type grå substans som hjelper på intelligens, sammenlignet med kvinner. Mens kvinner som gruppe har den fordel at de har mer av den type hvit substans som hjelper på intelligens. Du påstår at kulturelle faktorer er årsaken til skjevfordelingen når det gjelder svært høy IQ, men du prater deg bare bort gang på gang. Bevisbyrden ligger på deg, du påstår at kulturelle faktorer er årsaken til skjevfordelinger, bevis det.

Jeg har ikke sagt noe som helst om kulturelle forskjeller.

Jeg ber deg bare fortelle nøyaktig hva du mener er forskjellen mellom kvinne- og mannshjerner som bekrefter at menn er mer intelligente. Det klarer du ikke.

Hverken grå elle hvit substans er mere knyttet til intelligens enn andre hjernefunksjoner. Du kunne jo ha begynt med å si noe om hvilke strukturer i hjernen du mener å påvise disse forskjellene i.

Du er vel klar over at hjerne- og nerveceller har visse subcellulære differensieringer i forhold til hvilken funksjon de utøver? Å skille mellom hvit og grå er fullstendig meningsløst i denne sammenhengen. Hvilke anatomiske strukturer, og hvilke nuclei er det som utviser disse forskjellene? Hva er funksjonen til disse områdene?

Hvis du skal bruke biologien som argument, må du også kunne underbygge dette med konkrete, bevist betydningsfulle forskjeller. Det kan du tydeligvis ikke, og din påstand om at vi vet lite om dette er ikke riktig i det hele tatt.

Jeg foreslår at du legger vekk denne argumentasjonen, og prøver å se at verden ikke er så sort/hvitt som du prøver å få den til å være. Du kan i hvert fall slutte å være hobbynevrolog.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benekter du at det er biologiske forskjeller som er årsaken til skjevfordelingen, så er eneste gjenstående alternativ kulturelle faktorer.

- Man vet at det er langt flere mannlige enn kvinnelige genier.

- Man vet at det er betydelige forskjeller mellom menn og kvinners hjerner.

- Man vet at de faktorene som har betydelig innvirkning på intelligens, rammer jenter og gutter i vesten i nesten like stor grad.

Da kan man med rimelig stor sannsynlighet si at det er biologiske forskjeller som er årsaken, selv om man som sagt har relativt liten kunnskap om hvordan disse forskjellene manifesterer seg i praksis.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benekter du at det er biologiske forskjeller som er årsaken til skjevfordelingen, så er eneste gjenstående alternativ kulturelle faktorer.

- Man vet at det er langt flere mannlige enn kvinnelige genier.

- Man vet at det er betydelige forskjeller mellom menn og kvinners hjerner.

- Man vet at de faktorene som har betydelig innvirkning på intelligens, rammer jenter og gutter i vesten i nesten like stor grad.

Da kan man med rimelig stor sannsynlighet si at det er biologiske forskjeller som er årsaken, selv om man som sagt har relativt liten kunnskap om hvordan disse forskjellene manifesterer seg i praksis.

Jeg benekter ingen ting - men jeg påstår ikke noe som ikke kan bevises.

D er vel klar over at hjernen danner synaptiske koblinger etter ytre stimuli? Dette er ikke kjønnsspesifikt, og man kan følgelig ikke trekke kjønnskonklusjoner på den måten du gjør. Da må man i så fall gå inn og se på den embryologiske utviklingen av hjernen, før slike faktorer kommer inn.

Man "vet" ikke at det er flere mannlige en kvinnelige genier. Det er en påstand.

Hvilke faktorer mener du har innvirkning på intelligens? Er du tilbake på f. eks. ernæringsstatus og infeksjonsmedisin nå? Snakker du om stimulering i barne- og ungdomsår? Du er i ferd med å bevege deg ut i en hengemyr.

Jeg spør igjen - hvilke forskjeller mellom manne- og kvinnehjerner er det som er BETYDELIGE? Her kan du ikke svare at vi ikke vet, for da kunne du ikke ha påstått dette.

Det er nok mere sannsynlig at kjønnsforskjeller er et intrikat samspill mellom biologiske og stimulatoriske faktorer. Og DETTE vet vi for lite om. Det er nok større variasjoner mellom individer enn mellom kjønn.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så morro å observere lekmenn uttale seg om forskning innenfor kompliserte emner de ikke har kontroll på. For ikke å snakke om alle de kjønnsfascistiske utledingene de koker sammen på grunnlag av det her inne på KG.

Anonymous poster hash: 11746...741

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hahaha Du har ikke mye å komme med i diskusjonen lenger hvis du skal legge deg på dette nivået. Fjerndiagnostisering faktisk. Hva skal vi si om de rosabloggerne som representerer ditt kjønn da? Anonymous poster hash: 26893...d48

Du er tydeligvis ikke helt oppdatert: http://www.aspergerssyndromeparent.com/famous-people-with-aspergers.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se litt nærmere på hjernen?

La oss ta to påstander, og sammenligne med hjernen til en kjent intelligent person: Albert Einstein.

1. Kvinnehjernen er mindre enn mannehjernen.

Dette er ikke noe diskusjonstema, men har det noen betydning for intelligens?

En gjennomsnittlig mannehjerne veier 1360 gram, mens en kvinnehjerne gjennomsnittlig veier 1250.

Einsteins hjerne veide 1230 gram.

Dette hindret i hvert fall ikke Einstein fra å være intelligent....

2. Kvinnehjerner har mere hvit enn grå substans. (Dette er en tvilsom påstand).

I undersøkelsen av Einsteins hjerne (Diamond, 1985), fant man at han hadde en uvanlig stor mengde gliae i hvit substans, altså i retning av det man hevder her i tråden er en kjønnsforskjell. Samtidig fant man at hans frontale cortex (som styrer høyere kognitive funksjoner, og er grå substans) var tynnere enn normalt. Samtidig var neuronene tettere organisert, noe som er påvist som typisk for kvinnehjerner (Dr. Sandra Wittelson, McMaster University, Oregon).

Ingen ting av dette styrker Meh's påstander om den eneste anatomiske forskjellen han (hevder at han) har klart å påpeke mellom kjønnene.

Videre er det interessant å merke seg følgende:

I forhold til normal hjerneanatomi gjorde man en del interessante funn. Han manglet lateral sulcus, og hadde derfor en synastomose mellom parietal og temporal cortex, noe som kan integrere en del høyere logisk og matematisk tenkning (like fullt slet Einstein hele sitt liv med matematikk). Dette funnet viste et mangelfullt utviklet Broca's område, som forklarer hans sene språkdebut. Hans temporal cortex var til gjengjeld 15% tykkere enn normalt. I tillegg viser undersøkelsen til Men et al. (2013) at Einstein hadde en overutviklet Corpus Callosum - altså at hjernehalvdelene hans kommuniserte mere effektivt med hverandre en normalt.

Til slutt vil jeg gjerne føye til noe som Dr. Marian Diamond fortalte under en forelesning for noen år siden. En kollega av henne (hjerneforsker jeg dessverre ikke husker navnet på) hevdet å ha funnet en sammenheng mellom høyt intelligente mennesker og Wernickes område (som styrer tolkning og forståelse av språk). Hos disse var Wernicke plassert nærmere auditorisk temporalcortex enn hos normale mennesker.

Jeg velger på bakgrunn av ovennevnte å antyde at genialitet kanskje heller har å gjøre med unormalt utviklede hjerner heller enn kjønn. Spørsmålet er hva som fører til denne unormale utviklingen. Noe av det kan være medfødt, andre ting er avhengige av ernæring og stimuli. Og selvsagt må man ikke bare være genial, men også slippe til med sin genialitet.

Jeg klarer i hvert fall ikke å trekke noen konklusjoner angående kjønn, biologi og intelligens.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på hva meh kan koke ihop som respons på den siste her. Takk, AB, for at du tar deg tid :)

Anonymous poster hash: 9b9c5...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på hva meh kan koke ihop som respons på den siste her. Takk, AB, for at du tar deg tid :)Anonymous poster hash: 9b9c5...a61

Bare hyggelig!

Om noen kan påvise en biologisk forankring for at det ene kjønnet er overlegent, skal jeg akseptere det, men jeg har ikke sett noe hittil som skulle indikere en slik forskjell, hverken fra nevrologer, forskere, psykologer, psykiatere eller umodne kg-brukere.

Som tidligere sagt - forskjellene er nok større mellom individer enn mellom kjønn, og har neppe en årsak som er eksklusivt biologisk eller sosiokulturell.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...