Gå til innhold

Går det an å regne ut dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom jeg skal ta opp igjen fag og har 4,7 i snitt. Og jeg må ha 5. Jeg satser på å gå opp en karakter i de fagene jeg skal ta opp. Jeg har 26 karakterer. Hvor mange fag må jeg ta opp da?

Går det an å regne ut?



Anonymous poster hash: c10ac...63d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange?

Fant ut at jeg har regnet feil. Jeg har 3.9 og må ha 5. Hva blir det da? Hvordan regner man?



Anonymous poster hash: c10ac...63d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange?

Fant ut at jeg har regnet feil. Jeg har 3.9 og må ha 5. Hva blir det da? Hvordan regner man?

Ca 152.74 Fag

Anonymous poster hash: 55fe3...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange?

Fant ut at jeg har regnet feil. Jeg har 3.9 og må ha 5. Hva blir det da? Hvordan regner man?

Anonymous poster hash: c10ac...63d

Hvis du har 3,9 og bare går opp en karakter jevnt over, så blir det jo ikke nok uansett. Hvis du derimot tar opp de dårligste fagene og forbedrer dem kraftig, så trenger du færre fag.

Anonymous poster hash: 1b9d3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 3,9 i snitt og skal opp til 5 må du gå opp (minst) to karakter i noen fag.

Hvis du går opp 2 karakterer i alle fagene du tar opp, og har 26 fag totalt, så må du ta opp 15 fag for å komme over 5 i snitt.



Anonymous poster hash: 612f9...05c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også regne med realfagspoeng og eventuelle alderspoeng.

En enkel måte å regne ut hvor mange fag du trenger, samme metode flere andre sikkert har brukt, er:

Snittet du har:

X = Antall poeng

X/26=3,9. X=26*3,9 = 101,4

Antall poeng du trenger:

X/26=5. X = 26*5 = 130

Så du har 101,4 poeng, og du trenger 130. Det vil si at du mangler 28,6 poeng. Det betyr at du må forbedre 29 karakterer for å få 5 i snitt, ettersom hver karakter gir ett poeng. Forbedrer du en 2er til en 5er går du opp 3 karakterer(poeng). Eventuelle realfags/fordypningspoeng du har reduserer antallet poeng du må forbedre.

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 3,9 i snitt og skal opp til 5 må du gå opp (minst) to karakter i noen fag.

Hvis du går opp 2 karakterer i alle fagene du tar opp, og har 26 fag totalt, så må du ta opp 15 fag for å komme over 5 i snitt.

Anonymous poster hash: 612f9...05c

Du må også regne med realfagspoeng og eventuelle alderspoeng.

En enkel måte å regne ut hvor mange fag du trenger, samme metode flere andre sikkert har brukt, er:

Snittet du har:

X = Antall poeng

X/26=3,9. X=26*3,9 = 101,4

Antall poeng du trenger:

X/26=5. X = 26*5 = 130

Så du har 101,4 poeng, og du trenger 130. Det vil si at du mangler 28,6 poeng. Det betyr at du må forbedre 29 karakterer for å få 5 i snitt, ettersom hver karakter gir ett poeng. Forbedrer du en 2er til en 5er går du opp 3 karakterer(poeng). Eventuelle realfags/fordypningspoeng du har reduserer antallet poeng du må forbedre.

Takk for svar. Jeg har 3 treere, men bare 2 av de får jeg gjort noe med. Har også et par femmere. Resten er bare firere. Huff for et møkkaår det blir.

Anonymous poster hash: c10ac...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har 3 treere, men bare 2 av de får jeg gjort noe med. Har også et par femmere. Resten er bare firere. Huff for et møkkaår det blir.

Anonymous poster hash: c10ac...63d

Med 3 treere, 2 femmere og resten firere så har du 103 poeng. Og mangler da 27 poeng for å få 5 i snitt. Som jeg alt har skrevet vil alderspoeng og realfag/fordypningspoeng redusere poengene du mangler. Ser ut som det blir et tøft år ja. Når det gjelder alderspoeng vil du få 2 poeng fra og med det året du fyller 20, maks 8 poeng. Du kan også få 2 tilleggspoeng for enten folkehøyskole/militæret/annet høyere studie( 1 poeng for 30 studiepoeng og 2 for 60+).

Endret av Ferdigstudent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du må ta opp matte…



Anonymous poster hash: 53564...e56
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3 treere, 2 femmere og resten firere så har du 103 poeng. Og mangler da 27 poeng for å få 5 i snitt. Som jeg alt har skrevet vil alderspoeng og realfag/fordypningspoeng redusere poengene du mangler. Ser ut som det blir et tøft år ja. Når det gjelder alderspoeng vil du få 2 poeng fra og med det året du fyller 20, maks 8 poeng. Du kan også få 2 tilleggspoeng for enten folkehøyskole/militæret/annet høyere studie( 1 poeng for 30 studiepoeng og 2 for 60+).

Takk for svar

Jeg har 10 poeng utenom + et halvt eller et helt poeng for biologi. Jeg tror jeg har 49 i snitt med de poengene. Må helst 59-60 -umulig å vite hvor mye studiesnittet vil stige..

Anonymous poster hash: c10ac...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper du må ta opp matte…

Anonymous poster hash: 53564...e56

Haha ja :D Men jeg har faktisk en firer da, tro det eller ei ;)

Anonymous poster hash: c10ac...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...