AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Noen som har tips til blomster/hekker o.l som ikke trenger så mye stell? Har lyst å lage det litt fint i hagen, og siden jeg ikke har grønne fingrer enda, så vil jeg luke i bedd hele sommeren Anonymous poster hash: a104e...056
skrue Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Enkle blomster fra frø er f.eks blomkarse og ringblomst. Det passer å plante blomkarse inne om noen dager for utplanting etter fare for frost i mai. Ringblomster plantes som frø ute. Det kan man selvfølgelig gjøre med blomkarsen også.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Noen som har tips til blomster/hekker o.l som ikke trenger så mye stell? Har lyst å lage det litt fint i hagen, og siden jeg ikke har grønne fingrer enda, så vil jeg luke i bedd hele sommeren Anonymous poster hash: a104e...056 Blomsterløk som du graver ned om høsten er veldig enkelt. Da blir det pent neste vår. Jeg har snøklokker, russeblåstjerne og krokus. De kommer trofast tilbake hver vår. Har også en staude som heter stjerneskjerm, som blomstrer om sommeren. Den overlever alt. Eksempler på store busker som er lette å få til er Syrin (lilla fargede bomster er penest) og søtmispel Alvdal. Begge er fine hvis du trenger å skjerme hagen litt mot vei eller nabo. Syrin blomstrer bare et par uker på forsommeren, men har pene blader som sitter på lenge utover høsten. Søtmispel har også kort blomstring på våren, men får spiselige bær om sommeren og har pene høstfarger. Ripsbusker er også enkle. Jeg har rød hollandsk og hvit hollandsk. Det lønner seg å kjøpe god jord som du kan plante i, ikke kjøp den billigste jorden. Kjøp også en sekk med kugjødselkompost og bland inn litt i jorden. Spør om råd på hagesenteret eller gartneriet. De kan sikkert hjelpe deg. Og ikke gjør alt med en gang. Bli godt kjent med hagen din før du gjør forandringer. Og tenk deg om en gang eller ti før du hugger ned et gammelt tre. Det tar bare sekunder å felle det, men det tar flere tiår å få et tilsvarende tre i hagen. Jeg er veldig glad i gamle trær og busker. Anonymous poster hash: 64a69...fad
Sugerøret Skrevet 9. april 2014 #4 Skrevet 9. april 2014 Stauder er også enkle.De kommer igjen og igjen uten for mye styr
Xavana Skrevet 10. april 2014 #5 Skrevet 10. april 2014 Enkle busker og hekker: Liguster Potentilla (hvit el rosa, liker ikke gule....) Klokkeblomst Syrinhortensia Andre: Bredbladliljer Rhododendhron Markdekkere som hageblåpute mm. Div. syrinsorter Løkplanter (noen liljer kan overvintre ute, ikke georginer og calla)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå