Gå til innhold

Starte på enda en bachelor eller videreutdanning/master?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bachelor i sosialt arbeid og opplever at arbeidsmarkedet ikke er særlig åpent for tida. Jeg har dermed ikke mye arbeidserfaring og havner derfor ikke øverst på lista hos de få arbeidsgiverne som lyser ut stillinger.

Jeg vurderer nå å starte på noe helt nytt.

Jeg innser at sosionomyrket ikke er helt hva jeg forestilt meg, og hadde ingen aning om at det skulle bli så vanskelig å få seg jobb.

En av utdanningen jeg har tittet litt på er bioingeniør. Jeg har riktignok kun biologi fra vgs, men er villig til å ta kjemi/fysikk/matte som privatist for å komme inn. Må i såfall sjekke nærmere hva som kreves.

Er det noen der ute som har begynt på en helt ny utdanning?

Bør jeg heller velge videreutdanning eller master innenfor faget jeg har bachelor i?



Anonymous poster hash: 9afd7...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det er trangt om stillingene for bioingeniører også :/ Men kan jo være det forandrer seg innen du er ferdig med studiet :) uansett bør du velge det magefølelsen din sier! Sosionom-utdanningen kjenner jeg ikke så godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom og går nå master i sosialt arbeid. Begynte på det siden jeg ble gravid og ville studere mens jeg var i permisjon. Vil om jeg klarer normert tid være ferdig når minsten er 14-15 mnd.

Opplever ikke markedet som så vanskelig, men det kommer kanskje an på hvor man ser?jeg fikk flere jobbtilbud på østlandet men valgte som sagt å studere videre istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykte litt fort der, det jeg og skulle skrive er at du må jo se hva du synes er interessant også, i tillegg til jobbmuligheter så klart. Jeg kunne aldri studert bioingeniør, fordi det ikke interesserer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er trangt om stillingene for bioingeniører også :/ Men kan jo være det forandrer seg innen du er ferdig med studiet :) uansett bør du velge det magefølelsen din sier! Sosionom-utdanningen kjenner jeg ikke så godt til.

http://www.tu.no/karriere/2014/02/06/disse-ingeniorene-er-det-mest-behov-for-akkurat-na

http://www.nito.no/Bioingenioren/Kommentarer-og-debatt/Bioingeniorer-en-etterspurt-yrkesgruppe--hvordan-skaffer-vi-flere/

Anonymous poster hash: d5523...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg hverken bioingenør eller sosionom, og kan ikke uttale meg om deres arbeidsmarkeder. men på generelt grunnlag vil jeg jo anbefale å ta en master. Det er så utrolig mange som tar master for tiden, at det er fort å bli forbigått med "bare en bachelor" er det ikke andre mastere du kvalifiserer til enn master i SOS. arbeid? Kanskje har du flere muligheter en du er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm jo det er jo ulike mastere man kan ta med min bakgrunn, men vanskelige å finne ut hva man skal spesialisere seg til når man har så lite arbeidserfaring. Vil jo gjerne velge noe jeg faktisk vil få bruk for og som er etterspurt.

Takk for linkene, veldig fint å lese at fremtidsutsiktene for bioingeniører ser bra ut i forhold til det å få seg jobb etter endt utdanning.

hjärterdam: Hvilke stilinger ble du tilbudt etter endt utdanning? Her jeg bor er det mange ferdig utdannede sosionomer per år og lite stillinger. Har inntrykk av at det går mye på bekjentskaper i denne byen.

Enig i at man bør følge magefølelsen, men det er litt vanskelig å kjenne etter for tiden synes jeg, Jeg er i slutten av 20-årene, etablert og ønsker å finne noe som jeg kan trives med, som gir meg gode jobbmuligheter og en lønn som er grei.



Anonymous poster hash: 9afd7...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm jo det er jo ulike mastere man kan ta med min bakgrunn, men vanskelige å finne ut hva man skal spesialisere seg til når man har så lite arbeidserfaring. Vil jo gjerne velge noe jeg faktisk vil få bruk for og som er etterspurt.

Takk for linkene, veldig fint å lese at fremtidsutsiktene for bioingeniører ser bra ut i forhold til det å få seg jobb etter endt utdanning.

hjärterdam: Hvilke stilinger ble du tilbudt etter endt utdanning? Her jeg bor er det mange ferdig utdannede sosionomer per år og lite stillinger. Har inntrykk av at det går mye på bekjentskaper i denne byen.

Enig i at man bør følge magefølelsen, men det er litt vanskelig å kjenne etter for tiden synes jeg, Jeg er i slutten av 20-årene, etablert og ønsker å finne noe som jeg kan trives med, som gir meg gode jobbmuligheter og en lønn som er grei.

Anonymous poster hash: 9afd7...34c

Jeg fikk tilbud om flere miljøterapeutstilinger kommunalt, altså i boliger (jobbet som miljøterapeut under hele studiet), fikk også tilbud som sosionom på et sykehus, en stilling i barnevernet samt to stillinger på ulike nav-kontor før jeg fikk rota meg til å innse at jeg skulle studere mer :P

Jeg bodde på den tiden slik til at jeg kunne jobbe i Oslo samt flere steder i Akershus, så området var relativt stort og med flere bydeler/kommuner slik at det nødvendigvis trengs en del folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for et utvalg! Her ble det utlyst en stilling som sosionom på sykehuset i fjor vår, men arbeidsgiver trengte noen med mye erfaring og det var ønskelig med videreutdanning mener jeg det sto. Skjønner at det å bo i en relativt liten by i nord ikke nødvendigvis gjør det noe enklere.

Sukk



Anonymous poster hash: 9afd7...34c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...