Gå til innhold

Kan psykisk bli fysisk?


bayelle

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer som er veldig dårlig, ingen vet hva som feiler han, og han har kjempet mot legen sin i flere år fordi legen sier hver gang at han har angst og depresjoner og at det ikke feiler kroppen hans noenting.

Men han forteller om vondt-er i kroppen (forskjellige steder hele tiden), og kan ikke huske sist han IKKE hadde vondt noe sted, (antageligvis barneskolen)

og han er veldig plaget av dette, det hindrer han i å jobbe og trene og generelt gjøre normale ting, derfor har han også sittet mye på rumpa, og folk ser på han som om han er lat, noe han er fullt klar over og veldig plaget av.

Men når han har vondt og jeg tilbyr meg å hente smertestillende, så vil han aldri ha det, og det syns jeg er litt vanskelig å forstå, når han tilsynelatende har så fryktelig vondt.

Utmattethet, dårlig humør og mangel på energi er også symptomer han har

Noen som kjenner seg igjen i dette eller har hørt om det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hypokondri - det er en alvorlig tilstand som nærmest er umulig å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Hypokondri - det er en alvorlig tilstand som nærmest er umulig å bli kvitt.

Men en hypokonder kan også bli syk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å få brennende muskel- og leddsmerter når man sliter psykisk.

Jeg slet med depresjoner og angst i flere år. De første tegnene var store smerter i kroppen. Det ble vurdert både gikt og fibromyalgi på meg.

Men flere år med psykolog, terapi og trening, er jeg helt smertefri. Pluss store doser D-vitaminer.

Jeg er nå 100 % frisk og rask og trener flere ganger i uka. Er helt overlykkelig over å våkne hver eneste morgen uten en kropp som skriker i smerte. Nå spretter jeg opp hver dag og gleder meg til å jobbe hele dagen. Så det er fult mulig å bli frisk. Men det er en tøff kamp.

Vil anbefale han å trene yoga først og fremst. Det er en fin start.



Anonymous poster hash: 570cb...c75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles depresjon, og kan heldigvis kureres.

Smertene er reelle, og kan oppleves som typiske "influensa-vonter" i kroppen bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan det. Jeg har vært mye stresset/moderat deprimert(aldri fått noe hjelp, kommer meg som regel opp på beina igjen på egenhånd), og har fått mange fysiske symptomer. Vært mye stresset og anspent i kroppen, som har gitt meg mye smerter i rygg/nakke/kjeve, samt hodepine. Dette er absolutt ikke innbilt. I tillegg har menstruasjonen til tider vært rar(og gynekologen sier alt er normalt), antakeligvis pga. for mye stresshormoner. Jeg har også fått utslett og kløe i hender om jeg har blitt veldig sint for noe(hvilket jeg ikke har latt gå utover noen, selvfølgelig).



Anonymous poster hash: af96c...ae6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...