Gå til innhold

UL av hjertet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært på det og/eller vet hvordan det foregår? Er det bare som en vanlig ultralyd, ingen sprøyter eller noe sånt? Er det fort gjort?

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, null smerte, fort gjort. Tror det tok ca. 10 min.

Anonymous poster hash: 8c7a4...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) da skal jeg nok tåle det. Vet dere hvor mye det koster, på sykehus? (Henvisning fra hjertespesialist..)

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å ta ultralyd av hjertet på. Du kan enten ta "transthoracal" ultralyd, da gjøres det som beskrevet over, med en ultralydprobe over brysthulen. Du får da oversikt over mesteparten av hjertet, og for de aller fleste er dette en fullgod undersøkelse.

Hvis undersøkelsen utvides, kan det gjøres en "transøsofagal" ultralyd, altså ultralyd gjort gjennom øsofagus/gjennom spiserøret. Denne undersøkelsen ligner på en gastroskopi, du svelger proben og den legges like bak hjertet og du får da bedre oversikt over hjertet. Da må du faste, og du får vanligvis bedøvelse lokalt i svelget, og evt. litt ekstra intravenøst.

Det koster rundt 350 kr, som vanlig poliklinisk konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ok :) da skal jeg nok tåle det. Vet dere hvor mye det koster, på sykehus? (Henvisning fra hjertespesialist..)

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Vanlig ekko, er en enkel, helt smertefri undersøkelse. Om du er innkalt til ultraly av hjertet, er det nok bare det.

Om du skal noe mer, vil det følge med informasjon om underøkelsen, event faste i tillegg til innkallingen.

Om du skal ha kontrastekko, eller dobutaminekko trenger de å sette en venflon. Dette er også temmlig smertefrie undersøkelser, men kan føles noe ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.

Blir det snakk om veneflon, bedøvelse og spiserøret, sier jeg bare neitakk. Det nekter jeg ;) har sprøytefobi, kjenner jeg får hjertebank og nesten panikk bare av å tenke på det.

Men får se hva som står i skrivet! :) håper det er en vanlig ultralyd, på utsiden.

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ok.

Blir det snakk om veneflon, bedøvelse og spiserøret, sier jeg bare neitakk. Det nekter jeg ;) har sprøytefobi, kjenner jeg får hjertebank og nesten panikk bare av å tenke på det.

Men får se hva som står i skrivet! :) håper det er en vanlig ultralyd, på utsiden.

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Hvorfor skal du ta UL da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ta UL da?

Sekretæren til hjertespesialisten sa det var pga jeg har hatt dvt og lungeemboli, og har også hatt endel doble hjerteslag. De fant ikke noe faretruende på 24-timers EKG, så jeg ble litt overrasket da de ringte opp og sa at for sikkerhetsskyld, vil de henvise meg til en ultralyd av hjertet, pga dvt og lungeemboliene.

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok utgangspunktet bare en vanlig transthoracal ekko. Men regner med at de tar blodprøver også, for å utrede hvorfor du har tendens til å danne blodpropper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok utgangspunktet bare en vanlig transthoracal ekko. Men regner med at de tar blodprøver også, for å utrede hvorfor du har tendens til å danne blodpropper?

De vet årsakene, så det slipper jeg heldigvis :) hvis de prøver seg med sprøyta, løper jeg. Seriøst ;)

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man tildekket, eller ligger man der med puppene i været?(Lite pinlig liksom)

Anonymous poster hash: 8c7a4...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Blir man tildekket, eller ligger man der med puppene i været?(Lite pinlig liksom)

Anonymous poster hash: 8c7a4...139

Du må være helt bar på brystet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir man tildekket, eller ligger man der med puppene i været?(Lite pinlig liksom)Anonymous poster hash: 8c7a4...139

Ja, ekstremt pinlig ass. Akkurat som at man føder selvsagt med truse på!

Anonymous poster hash: 7a47e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...