Gå til innhold

Lang reisevei - et hinder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et studiet jeg vil inn på - spesialpedagogikk. Jeg tror jeg har nok poeng for å komme inn på Oslo (46.4), men det viser seg også at Høyskolen i Telemark (Notodden) tilbyr det samme og snittet er bare på 37.9, og jeg har 4.8 i snitt (ink. årets alderspoeng).

Jeg bor i Oslo og Notodden med buss er ca. 1 time og 45 min. unna. Syntes ikke at det er så ille med den reise distansen, men er dette noe som dere ville gjort? Jeg har jobb i Oslo og vil ikke si opp den, i hvertfall ikke før jeg f.eks fikk meg en jobb på Notodden. Kommer til å jobbe ca. 1-3 ganger i uken her i Oslo og bo hjemme.

La oss si at jeg IKKE kommer inn i Oslo, burde jeg vente og jobbe ett år til for å tjene to ekstra poeng og evt. søke meg inn på et annet sted i landet ELLER studere noe i Oslo for ett år, ELLER begynne rett på det studiet i Notodden? Jeg har allerede tatt to fri år og jeg gleder meg så mye til å begynne på den utdanningen jeg ønsker.

Har vært litt fortvilt over at jeg kanskje ikke vil komme inn på Oslo, men nå føler jeg at det er håp for meg :)

Når det gjelder Lånekassen ligger jeg 30 stp bak og vil derfor greie å studere i minst ett år uten støtte så jeg tar igjen det.



Anonymous poster hash: 62870...992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor ofte du må på forelesning. Og din erfaring med å reise langt.

Jeg har bodd ca 1 time unna universitetet en periode og jeg kom meg IKKE til forelesning. Var dritlei den lange strekningen og ble fullstendig demotivert.



Anonymous poster hash: b6724...7a1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor ofte du må på forelesning. Og din erfaring med å reise langt.

Jeg har bodd ca 1 time unna universitetet en periode og jeg kom meg IKKE til forelesning. Var dritlei den lange strekningen og ble fullstendig demotivert.

Anonymous poster hash: b6724...7a1

I år hadde de forelesninger tre ganger i uken. Ikke så ille. Skjønner at lang reisevei kan demotivere andre, men jeg er bare takknemlig for å kunne studere det jeg elsker så det bryr meg lite om jeg må reise langt. Og til vanlig reiser jeg mye med kollektiv så jeg er nokså vant til det.

Anonymous poster hash: 62870...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ganger i uken, så er hadde jeg glatt gjort det. Og gjort det til en vare å alltid lese pensum på toget/bussen, så sant det er plass til å fiske bøkene ut av veska. Ikke som skippertak, men for å bruke de nesten 4 timene ekstra på studiet og ikke på halvsoving og musikk på øret. Da hadde det føltes litt mer ut som effektiv tidsbruk for meg.



Anonymous poster hash: 15bf2...caa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig viktig for deg å komme i gang så er det jo også mulig for deg å søke studentbolig på Notodden, og bo der mandag-onsdag, altså undervisningsdagene, og være hjemme fra onsdag-søndag, hvis du får lagt jobbingen din til de dagene. Studentboligene der oppe er ikke så alt for dyre, så det kan være en mulighet.



Anonymous poster hash: b1bf7...947
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ganger i uken, så er hadde jeg glatt gjort det. Og gjort det til en vare å alltid lese pensum på toget/bussen, så sant det er plass til å fiske bøkene ut av veska. Ikke som skippertak, men for å bruke de nesten 4 timene ekstra på studiet og ikke på halvsoving og musikk på øret. Da hadde det føltes litt mer ut som effektiv tidsbruk for meg.

Anonymous poster hash: 15bf2...caa

Ikke sant, det er ikke så ille om det er noe man må gjøre bare tre ganger i uken. Jeg vil antageligvis bare pendle det første året/det første semesteret da jeg må få unnagjort 30 stp så jeg kan få ta opp lån og stipend :)

Hvis det er veldig viktig for deg å komme i gang så er det jo også mulig for deg å søke studentbolig på Notodden, og bo der mandag-onsdag, altså undervisningsdagene, og være hjemme fra onsdag-søndag, hvis du får lagt jobbingen din til de dagene. Studentboligene der oppe er ikke så alt for dyre, så det kan være en mulighet.

Anonymous poster hash: b1bf7...947

Å pendle er dessverre ikke mulig fordi månedsbilleten min fra Oslo til Notodden er på nesten 3000 kr, og om jeg jobber 1-2 ganger i uken tjener jeg 4000/6000 kr og da vil jeg ikke ha nok til mat og min reisebillett for Oslo. Ja, så blir litt vrient å pendle. Må kanskje satse på å få jobb på Notodden. Tenkte å ta kontakt med noen barnehager for å se om det er behov for vikarer :)

Anonymous poster hash: 62870...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke giddet en slik reisevei. Det spiller jo imidlertid ingen rolle for din del - det viktige er hvor sterkt du ønsker det og om du gidder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Tre dager er ganske mye, hvis det skal foregå over flere år... Jeg gjør det en gang i uka og er møkklei etter 5 år. Tre dager i uka hadde ikke fungert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre dager er ganske mye, hvis det skal foregå over flere år... Jeg gjør det en gang i uka og er møkklei etter 5 år. Tre dager i uka hadde ikke fungert for meg.

Vel jeg kan jo vente ett år til og reise et annet sted i landet, men vi får se.

Anonymous poster hash: 62870...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på om det vil fungere for DEG, men jeg har lang reisevei selv. Studerer på en høyskole som ligger litt over 1 time med bil, og ca 1,5 timer med buss (men bussen går bare 2 ganger til dagen så her blir det bil). Har 100% obligatoriske forelesninger så jeg kjører frem og tilbake (litt over 2 timer) HVER dag hele uka. Har pendlergruppe så jeg kjører bare hver tredje uke selv, og sitter på de to ukene i mellom. For min del så fungerer dette ypperlig! Jeg har blitt avhengig av denne timen frem og tilbake hvor jeg kan sitte å tenke på alt og ingenting, diskutere oppgaver med gruppa, snakke om ting som opptar oss osv. Jeg var inne på tanken om å flytte, men ettersom skolen ligger på et sted som jeg absolutt ikke vil bo (snakker da "der ingen kunne tru at nokon ville bu"-plass, nesten iallefall) så slo jeg dette fra meg. Har to år igjen av studiet nå, og jeg kjenner jeg gruer meg litt til å slutte med pendlingen allerede (selv om jeg gleder meg til å kunne sykle eller gå til en fremtidig jobb og ha mer tid hjemme!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei! Jeg studerer selv spesialpedagogikk ved høgskolen i telemark, avdeling Notodden og skal til høsten starte 2. året i bachleoren.

Av erfaring hadde vi to forelesninger i uka! Uansett, har du kommet inn på Notodden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg hadde ikke giddet en slik reisevei. Det spiller jo imidlertid ingen rolle for din del - det viktige er hvor sterkt du ønsker det og om du gidder.

Enig i denne. Jeg har to timers reisevei til universitetet, og jeg må sove over i nærheten hvis jeg skal komme meg på forelesning. Hvis ikke blir det aldri noe av, samme hvilke planer jeg har. Så for min del hadde tre dager i uken vært for mye. Men..som Glitnir sier har jo ikke mitt svar noen betydning for hvor viljesterk du er. Jeg føler at jeg brenner for mitt studie, men jeg er fortsatt altfor lite glad i å måtte stå opp grytidlig for å komme meg avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...