Gå til innhold

ADHD eller Bipolar type 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen har med det ene eller det andre? Eller kanskje begge?

Beklager at detter ble rotete, og litt langt.. Og evt skrivefeil..

Jeg har fått diagnosen add/adhd når jeg var 18 år. Men jeg er ikke overbevist om at jeg ikke er bipolar...

Jeg er jo litt hypokonder.. Men jeg dro til psyolog for et par år siden og fikk adha medisiner (concerta), det hadde jeg ikke brukt på flere år. Det fungerte da jeg var 18/19, men da savnet jeg "toppene" mine..

Men det fungerte ikke da, altså når jeg var ca 25.. Fikk sterkere dose, men fungerte alikevel ikke..

Jeg kunne selvfølgelig dratt til legen fått henvisning, dratt til psykolog og funnet ut av dette..

Men de gangene jeg har vært hos psykolog synes jeg ikke at det har vært noe for meg.. De forventer liksom at jeg bare skal åpne meg og fortelle ting. MEn jeg har ikke så lett for å åpne meg for folk, hadde debare spurt (de rette spørsmålene) og gravd litt kanskje.. Vel, noen ganger åpner jeg meg for mye, til folk jeg ikke kjenner så godt.. Men aldri til psykologer. Føler fort at de dømmer meg.. Aldri vært særlig glad i autorisasjoner. Ble det rett?

Også er jeg redd for at hvis jeg hadde fått diagnosen bipolar 2, eller rett og slett snakket med en psykolog om at jeg har det vanskelig at jeg kunne blitt fratatt barna mine.. Det er en stor frykt.

Har selv erfart at folk i barnevernet og spesiellt PPT ikke er særlig flinke i jobben sin (da jeg var barn).

Vet ikke helt hva jeg ville oppnå med dette innlegget egentlig, det ble bare rot..



Anonymous poster hash: c4dbc...73c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninab

Jeg vil vel anbefale deg å gå å få en utrdening for Bipolar evt? Det er jo en kjentsak at ADHD'ere med ubehandlede symptomer lett blir bipolare..


Jeg har vært gift med en mann med ADHD, og som har klare bipolare trekk noe også hans utreder påpekte.. om det har noe å si vet jeg ikke, men det har jo forklart all manien og periodene han har vært helt på tur i forholdet vårt.

Om det gjør det mer levelig vet jeg ikke.

Men du er jo ikke nødvendigvis uskikket som forelder med bipolar - kanskje spesielt ikke om du har en stødig partner ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel anbefale deg å gå å få en utrdening for Bipolar evt? Det er jo en kjentsak at ADHD'ere med ubehandlede symptomer lett blir bipolare..

Er det? Visste ikke jeg..?

Jeg har vært gift med en mann med ADHD, og som har klare bipolare trekk noe også hans utreder påpekte.. om det har noe å si vet jeg ikke, men det har jo forklart all manien og periodene han har vært helt på tur i forholdet vårt.

Helt på tur?

Om det gjør det mer levelig vet jeg ikke.

Men du er jo ikke nødvendigvis uskikket som forelder med bipolar - kanskje spesielt ikke om du har en stødig partner ;)

Ikke Nødvendivis.. Huff..

Lykke til!

Takk

Anonymous poster hash: c4dbc...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninab

Ja det er faktisk mange med ADHD som utvikler bipolar :) les litt om det ;) Og da oftest de som har gått ubehandlet til voksen alder.

Helt på tur vil si i de periodene han ikke har fungert i familielivet.. når han har hatt sine planer om selvrealisering, andre damer, jobbet 24 timer i døgnet, vært manisk rett og slett.. Da har familien vært helt avhengig av at jeg har vært klar til å ta alt.. og etterpå har det da kommet en periode hvor han har vært helt nede.. helt klassisk, rett ut fra diagnosemanualen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er faktisk mange med ADHD som utvikler bipolar :) les litt om det ;) Og da oftest de som har gått ubehandlet til voksen alder.

Helt på tur vil si i de periodene han ikke har fungert i familielivet.. når han har hatt sine planer om selvrealisering, andre damer, jobbet 24 timer i døgnet, vært manisk rett og slett.. Da har familien vært helt avhengig av at jeg har vært klar til å ta alt.. og etterpå har det da kommet en periode hvor han har vært helt nede.. helt klassisk, rett ut fra diagnosemanualen.

Jeg er ikke TS, men har du lenker til akkurat dette?

Anonymous poster hash: 3500e...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD og er bipolar! Fikk riktignok behandling og medisiner da jeg var liten, men sånn ble det.

Disse sperrene ovenfor psykologer er det nok bare du som kan gjøre noe med, enten må du jobbe med det eller prøve å finne en alternativ samtalemetode. Skjønner at det ikke alltid er så enkelt å åpne seg opp, men med litt viljestyrke klarer de aller fleste å stupe ut i det, og da er det ikke så farlig lengre. Lykke til!



Anonymous poster hash: 2f459...578
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninab

Jeg er ikke TS, men har du lenker til akkurat dette?

Anonymous poster hash: 3500e...2f3

Du kan egentlig bare google ADHD og bipolar - så finner du MENGDER om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mange opplever å få diagnosen ADHD også, når de egentlig skulle hat diagnosen bipolar. fordi symmptomene er veldig like. og bipolar blir svært (om aldri), gitt til barn og unge under 18 år. og derfor får de fote diagnosen ADHD.

Dette er noe jeg har hørt. og ikke erfart. men har selv muligens diagnosen bipolar.



Anonymous poster hash: 223b7...1c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...