Honey Dew Skrevet 6. april 2014 #21 Skrevet 6. april 2014 Bare 5 minutter? :O Nå ble jeg lettet:) Det står at hele testen tar til sammen 4 timer, måtte du gjøre noe annet enn å ha det røret i magen? På meg brukte de mye lengre tid, men jeg hadde fått en likeglad-injeksjon så jeg husket ikke så mye av selve undersøkelsen. Bare det at jeg var i kjempegodt humør og hadde lyst til å bryte ut i sang da jeg var ferdig. Pga denne injeksjonen, fikk jeg en seng å ligge på da de var ferdige. Det var for at denne medisinen skulle komme ut av kroppen før jeg reiste hjem. Når jeg gruer meg til et eller annet som jeg skal hos lege/tannlege, tenker jeg følgende: "Jeg skal leve et langt liv og å ha det ubehageligt en liten stund, tåler jeg". En annen ting som jeg sier til meg selv er: "Det har vært folk før meg som har vært igjennom det samme, uten problem, så dette klarer jeg også". Dette har hjulpet meg mye og jeg er helt sikker på at gastroskopien ikke er noe å grue seg for. Lykke til.
Suss81 Skrevet 6. april 2014 #22 Skrevet 6. april 2014 Det var ikke noe godt og jeg bokstavelig talt kastet opp magesyre hele tiden under undersøkelsen,MEN det er ikke vondt, bare skikkelig ekkelt. For meg tok undersøkelsen 3-4 min.Bare husk å ha håret i hestehale og ha på genser med vid hals om du mistenker om du kaster opp, da lukter man i det minste ikke oppkast etterpå
eliano Skrevet 6. april 2014 #23 Skrevet 6. april 2014 På meg brukte de mye lengre tid, men jeg hadde fått en likeglad-injeksjon så jeg husket ikke så mye av selve undersøkelsen. Bare det at jeg var i kjempegodt humør og hadde lyst til å bryte ut i sang da jeg var ferdig. Pga denne injeksjonen, fikk jeg en seng å ligge på da de var ferdige. Det var for at denne medisinen skulle komme ut av kroppen før jeg reiste hjem. Når jeg gruer meg til et eller annet som jeg skal hos lege/tannlege, tenker jeg følgende: "Jeg skal leve et langt liv og å ha det ubehageligt en liten stund, tåler jeg". En annen ting som jeg sier til meg selv er: "Det har vært folk før meg som har vært igjennom det samme, uten problem, så dette klarer jeg også". Dette har hjulpet meg mye og jeg er helt sikker på at gastroskopien ikke er noe å grue seg for. Lykke til. Tusen takk Det var gode råd du hadde der.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #24 Skrevet 6. april 2014 Det var ikke noe godt og jeg bokstavelig talt kastet opp magesyre hele tiden under undersøkelsen,MEN det er ikke vondt, bare skikkelig ekkelt. For meg tok undersøkelsen 3-4 min.Bare husk å ha håret i hestehale og ha på genser med vid hals om du mistenker om du kaster opp, da lukter man i det minste ikke oppkast etterpå Hehe, det kan jo være lurt ja. Ja, ser for meg at det er skikkelig ekkelt. :/ Satser på at den tar 3 - 4 min Anonymous poster hash: 3b326...aa7
mamma78 Skrevet 6. april 2014 #25 Skrevet 6. april 2014 Uff! Jeg vil ikke måtte gjøre det begge veier. Fant de ikke problemet da de sjekket med gastroskopi? Anonymous poster hash: 3b326...aa7 siden det helst er magesekken de får sjekket ved gastro, så mente han at å sjekke andre veien og var lurt.Iom at jeg hadde noen verdier fra tarmene så var litt forhøyet.Slapp av det går bra:)Lykke til!!Husk å slapp av og pust med magen.
Pusemamma Skrevet 7. april 2014 #26 Skrevet 7. april 2014 De tar ikke og sjekker endetarmen uten du får beskjed i god tid om dette. Det er pga at hele tarmen må tømmes før den undersøkelsen kan gjøres. så slapp av du slipper unna den i første omgang.
Nautika Skrevet 7. april 2014 #27 Skrevet 7. april 2014 Jeg tok gastroskopi for noen måneder siden, og fryktet det verste før jeg tok undersøkelsen. Heldigvis møtte jeg på en sykepleier som hadde god tid (sikkert 10-15 min) til å forklare i detalj hvordan undersøkelsen ble gjennomført. I tillegg fikk jeg god kjemi med legen som kom innom rett før undersøkelsen. Det tror jeg betydde mye! For min del brukte de rundt 4 minutter på undersøkelsen. De minuttene var ikke så veldig behagelige, men jeg merket at når jeg fokuserte på å puste dypt og rolig forsvant litt av den følelsen "hjelp-jeg-har-en-slange-i-halsen-og-jeg-må-brekke-meg" Jeg hadde faktisk god hjelp av den greia man får i munnen for å ikke bite i slangen. Jeg pustet gjennom den, og tenkte at jeg snorklet eller noe sånt. Prøv å ikke få panikk, da blir det så mye verre! Etter undersøkelsen kunne jeg glatt tatt en ny undersøkelse hvis det hadde vært behov for det! Det er 5 minutter av livet, men de 5 minuttene tenker man ikke på dersom undersøkelsen fører til bedring i helsa Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #28 Skrevet 7. april 2014 Tror de bruker samme røret ved gastroskopi som ved koloskopi. Håper bare de vasker røret mellom hver gang.. Anonymous poster hash: 0970b...179 1
viren Skrevet 7. april 2014 #29 Skrevet 7. april 2014 Jeg gruet meg fryktelig, men det var overhodet ikke så ille som jeg fryktet. Jeg fikk spray bak i halsen for å bedøve lukkemuskelen, legen la slangen inn i munnen min, og ba meg svelge når jeg var klar. Da jeg gjorde det gled slangen ned, og resten av tiden (max 5 min?) forsøkte jeg å tenke på helt andre ting. Jeg holdt på å bli litt stresset ved tanken på at det var en slange i magen min, men jeg merket ikke noe spesielt til det. Etterpå følte jeg meg litt dum som hadde brukt så mye tid på å grue meg, men jeg likte rådet til Honey Dew: alt tatt i betraktning er tiden det står på så kort, at det nesten er for ingenting å regne. Det går sikkert helt fint, pust rolig og tenk på noe du gleder deg til
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #30 Skrevet 7. april 2014 De tar ikke og sjekker endetarmen uten du får beskjed i god tid om dette. Det er pga at hele tarmen må tømmes før den undersøkelsen kan gjøres. så slapp av du slipper unna den i første omgang. BRA! Hehe Anonymous poster hash: 3b326...aa7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #31 Skrevet 7. april 2014 Jeg tok gastroskopi for noen måneder siden, og fryktet det verste før jeg tok undersøkelsen. Heldigvis møtte jeg på en sykepleier som hadde god tid (sikkert 10-15 min) til å forklare i detalj hvordan undersøkelsen ble gjennomført. I tillegg fikk jeg god kjemi med legen som kom innom rett før undersøkelsen. Det tror jeg betydde mye! For min del brukte de rundt 4 minutter på undersøkelsen. De minuttene var ikke så veldig behagelige, men jeg merket at når jeg fokuserte på å puste dypt og rolig forsvant litt av den følelsen "hjelp-jeg-har-en-slange-i-halsen-og-jeg-må-brekke-meg" Jeg hadde faktisk god hjelp av den greia man får i munnen for å ikke bite i slangen. Jeg pustet gjennom den, og tenkte at jeg snorklet eller noe sånt. Prøv å ikke få panikk, da blir det så mye verre! Etter undersøkelsen kunne jeg glatt tatt en ny undersøkelse hvis det hadde vært behov for det! Det er 5 minutter av livet, men de 5 minuttene tenker man ikke på dersom undersøkelsen fører til bedring i helsa Lykke til! Det var gode tips Ja, håper det bare tar 5 minutter og ikke mer! Anonymous poster hash: 3b326...aa7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #32 Skrevet 7. april 2014 Tror de bruker samme røret ved gastroskopi som ved koloskopi. Håper bare de vasker røret mellom hver gang.. Anonymous poster hash: 0970b...179 Det håper jeg ikke er sant! Anonymous poster hash: 3b326...aa7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #33 Skrevet 7. april 2014 Jeg gruet meg fryktelig, men det var overhodet ikke så ille som jeg fryktet. Jeg fikk spray bak i halsen for å bedøve lukkemuskelen, legen la slangen inn i munnen min, og ba meg svelge når jeg var klar. Da jeg gjorde det gled slangen ned, og resten av tiden (max 5 min?) forsøkte jeg å tenke på helt andre ting. Jeg holdt på å bli litt stresset ved tanken på at det var en slange i magen min, men jeg merket ikke noe spesielt til det. Etterpå følte jeg meg litt dum som hadde brukt så mye tid på å grue meg, men jeg likte rådet til Honey Dew: alt tatt i betraktning er tiden det står på så kort, at det nesten er for ingenting å regne. Det går sikkert helt fint, pust rolig og tenk på noe du gleder deg til Ja, jeg og gruer meg helt utrolig masse. Samtidig som jeg har eksamen uken etter, så stresser over den og :S Så har veldig mye å grue meg til. Kjenner man at slangen er i magen?? Anonymous poster hash: 3b326...aa7
Nautika Skrevet 8. april 2014 #34 Skrevet 8. april 2014 Det håper jeg ikke er sant! Anonymous poster hash: 3b326...aa7 De vaskes mellom hver gang. Var et vaskerom sammen med undersøkelsesrommet der hvor jeg var, før jeg ventet på min undersøkelse kommer det plutselig en sykepleier ut av dette rommet med slanger som drypper av vann
viren Skrevet 8. april 2014 #35 Skrevet 8. april 2014 Ja, jeg og gruer meg helt utrolig masse. Samtidig som jeg har eksamen uken etter, så stresser over den og :S Så har veldig mye å grue meg til. Kjenner man at slangen er i magen?? Anonymous poster hash: 3b326...aa7 Njaei, det er ikke sånn at du kjenner at en slange romsterer rundt i magen. Men jeg lurer på om det er som noen over sier, at de pumper luft inn - for man merker at magen er anneledes. Jeg tror nok det går helt fint, og at du etterpå tenker "var virkelig dette det jeg har brukt så lang tid på å grue meg til"
Pusemamma Skrevet 10. april 2014 #36 Skrevet 10. april 2014 Tror de bruker samme røret ved gastroskopi som ved koloskopi. Håper bare de vasker røret mellom hver gang.. Anonymous poster hash: 0970b...179 Det er ikke samme utstyr de bruker så slapp av.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #37 Skrevet 21. juni 2014 Hei alle sammen! innså nå at jeg ikke hadde skrevet om hvordan det gikk. Det gikk faktisk overraskende bra jeg fikk en spray i munnen, som ikke smakte særlig godt. Hehe Legen og sykepleieren var utrolig hyggelig, og fikk meg til å slappe av. Jeg rakk ikke å bli særlig nervøs da jeg var inne hos legen, og undersøkelsen tok bare 3 minutter eller noe. Så jeg innså at jeg hadde brukt altfor mye tid på å grue meg. Så til dere som skal ta gastroskopi så er det ikke så ille som man tror Anonymous poster hash: 3b326...aa7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #38 Skrevet 21. juni 2014 Jeg skal nå på tirsdag, og gruer meg i hel. Er redd jeg skal ligge å brekke meg hele tiden. Kan jeg ta beroligende medisin 1 time før? Med litt vann? Og den sprayen du får, den kan vell ikke være så bra å få i kroppen? Anonymous poster hash: 8d0dd...d4f
DysterPytten Skrevet 21. juni 2014 #39 Skrevet 21. juni 2014 Det er ikke samme utstyr de bruker så slapp av. Da jeg tok en koloskopi sa hun sykepleieren at det var samme slangen som de brukte til gastroskopi:p
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #40 Skrevet 21. juni 2014 Jeg skal nå på tirsdag, og gruer meg i hel. Er redd jeg skal ligge å brekke meg hele tiden. Kan jeg ta beroligende medisin 1 time før? Med litt vann? Og den sprayen du får, den kan vell ikke være så bra å få i kroppen? Anonymous poster hash: 8d0dd...d4f Jeg og var redd for at jeg skulle brekke meg hele tiden, men gjorde ikke det. Du skal jo faste fra klokken 24.00 kvelden før, så tror ikke det er lurt å ta noe medisin og drikke en time før. I brevet jeg fikk stod det at legen kan gi deg breoligende medisin hvis legen føler at du trenger det Den sprayen du får er ikke farlig, den varer bare en liten stund, og så kan du ikke spise på en time etter at du har tatt gastroskopi. Anonymous poster hash: 3b326...aa7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå