Gå til innhold

Må ned 30 KILO for å bli NORMAL

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veier i dag 100.9 kilo, og må ned + 30 kilo for å bli normalvektig :O

Helvette .. at man skal la det gå så langt!

Noen med tips og triks?

Noen med lik erfaring?

Trenger den hjelpen jeg kan få! :(

Anonymous poster hash: eefac...419

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Gikk ned ca 30 kg på 6-7 mnd, kun ved å legge om på kostholdet.

Begynte på lavkarbo

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag blogg!:) Og legg ut link:D

Anonymous poster hash: 2bf91...3df
  • Liker 1
Skrevet

gikk ned 10 kg på å gå stoltzen 3 ggr uken i 1 mnd, og kuttet ut chips og digg, lager suppene selv:)

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned ca 30 kg på 6-7 mnd, kun ved å legge om på kostholdet.

Begynte på lavkarbo

Kan du nevne nettsider/blogger som hjalp deg?

Hvor mye veide du før?

Hva spiste du før?

Hva savner du mest i matveien?

Hva gleder deg mest med dagens kropp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag blogg!:) Og legg ut link:D

har du samme problemt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som motiverer og hjelper deg, siden alle er ulike. Men her er mine tips, som muligens ikke hjelper deg i det hele tatt. Selv har jeg gått ned 60 kg.

- Bruk tid på å sett deg inn i kosthold og ernæring. I hvertfall grunnleggende. Lær deg posjonskontroll så snart du kan, å telle kalorier er slitsomt i lengden.

- Velg eksempelvis lavkarbo om du vil, men mitt tips er å finne et kosthold du trives med i lengden, og som du føler eierskap til.

-Bruk tid på å innføre nye vaner og rutiner. Ikke gå så hardt ut at du mister kontrollen.

- Kosthold teller mest når det gjelder vektnedgang, men ikke undervurder aktivitet heller. Det har dessuten mange andre helsegevinster, og for meg har det gjort mye psykisk og motivasjonsmessig.

- Tenk sunnhet/helse og ikke bare vektnedgang.

- Sett deg delmål. Belønn gjerne deg selv etterhvert, og vær ikke for streng med deg selv.

Du kommer til å få konkrete matforslag her, og det har sikkert noe for seg. Likevel, igjen, velg et kosthold du liker. Du må ikke spise akkurat eggewraps, hauger kokt skinke og avocado for å leve sunt og gå ned i vekt, eksempelvis. :P

Anonymous poster hash: 57aba...e56
  • Liker 8
Gjest Funky Punk
Skrevet

Kan du nevne nettsider/blogger som hjalp deg?

Hvor mye veide du før?

Hva spiste du før?

Hva savner du mest i matveien?

Hva gleder deg mest med dagens kropp?Anonymous poster hash: eefac...419

Brukte ingen spesielle nettsider eller blogger. Googlet bare lavkarbooppskrifter.

Jeg veide 115 kg på det meste

Før spiste jeg vanlig og sunn mat. Dvs brødmat, vanlige middager og litt potetgull i helgene. Det jeg savner mest er potetgull, siden jeg elsker det :) Blrtsett fra det så savner jeg ingenting. Trodde jeg kom til å gjøre det da

Det beste ved å være på den vekten jeg er i dag fremfor den vekten jeg var på i fjor, er at det ef så mye lettere å kjøpe klær. Også at jeg har mer kvinnelige former nå enn da

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

30 kg kan virke som en stor utfordring. Det er lettere å gjøre den store utfordringen mindre.

Ta en dag om gangen. Ikke tenk at du skal ned 30 kg. Tenk at du skal ned for eksempel 1 kg. Når du har klart 1 kg begynner du på neste. Begynn i det små og sett mål du vet du kan klare, da kommer mestringsfølelsen. Lager du for store mål oppnår du ikke mestringsfølelsen men nederlagsfølelse. Den hjelper deg ikke videre.

Finn din måte å gjøre det på. Glem alt "trenings og kostholdsmas". Stol på deg selv og bruk sunn fornuft.

Lykke til !

AnonymBruker
Skrevet

Når du veier såpass mye, vil de første kiloene gå av med en gang hvis du er motivert. Da vil motivasjonen øke ytterligere også, fordi du ser at det går riktig vei. Jeg anbefaler også lavkarbo til deg, fordi man ikke craver like mye etter søte/usunne ting. Det er hvert fall min og mange andres erfaring. Hold deg til magert kjøtt, fisk, mye grønnsaker, sunt fett og noe karbohydrat selvfølgelig. Og bær. :) Bruk gjerne fete sauser til kjøttet, slik at det metter mer.

Anonymous poster hash: 35d52...448
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lureste er å unngå dietter, og holde seg til en plan man kan følge resten av livet.

Heller veie 10 kilo for mye enn "idealet" enn å gå masse ned, for så å øke igjen senere. Det vanskelige er jo faktisk ikke bare å gå ned - men å holde vekten.

Lavkarbo er ikke anbefalt i lengden pga forskning som nå viser at det er økt helserisiko.

En mild variant av lavkarbo derimot, hvor man kutter ut raske karbohydrater - men tillater trege, og ikke spiser mye fett er mye mer gunstig for helsen og noe man kan leve på livet ut.

Samme med lavkalori og alle andre varianter - finn noe som er enkelt å holde seg til i hverdagen uten å måtte tilberede ting hjemme hele tiden.

Og legg inn aktivitet.

Sett deg et mål, med mange delmål - og tenk atdet skal gjøres over god tid, gjerne 1-2 år totalt.

Anonymous poster hash: 6c20b...2e5
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har gått ned ca. 12 kg på et halvt år. En mindre utfordring enn den du har, men prøver med noen tips som har hjulpet meg. Så kan du selv bedømme om noe av det passer for deg.

For meg var det helse og dårlig form som trigget nedgangen. Jeg har prøvd å slanke meg før og enten gitt opp før jeg kom i gang eller mislyktes. Denne gangen begynte det å oppstå en viss motivasjon da jeg merket jeg fikk "hjerteklapp" flere ganger i måneden. Det er dumt å dø før man er 60 bare fordi man er lat....

For ca. 1,5 år siden begynte jeg derfor så smått å trimme på treningssenter, 1 gang i uka var minimum - helst 2. Hadde da vært "støttemedlem" i flere år men hadde ikke guts til å bruke medlemsskapet. Etter noen uker med styrketrening tenkte jeg jeg fikk prøve meg på jogging på mølle. Det har jeg trent meg opp til før da jeg var yngre, så jeg visste jeg kunne. Jeg startet forsiktig med 500 meter og økte med 100 meter pr. uke...

Så fikk jeg noen tilbakeslag, tennisalbu og betennelse i en akilles satte meg noe tilbake utpå sommeren.

I oktober kom jeg hjem fra en jobbreise med mye god mat og lite bevegelse og oppdaget til min skrekk at jeg hadde vippet over i "helseskadelig BMI" Gudene må vite når, for vekta har ikke vært flittig brukt. Det ble utslagsgivende, samme kveld meldte jeg meg inn i Vektklubb.no som jeg prøvde for noen år siden og hadde en viss suksess med. Da var jeg gått over en grense jeg ikke ville tillate meg selv å gå over. Kosmetiske kilo er en ting, helsa noe annet.

Siden da har jeg talt kalorier.....

Elektronisk dagbok er genialt. Om du velger en vektklubb (det finnes flere der ute, både Grete Roede og VG sin, og jeg tror det er en i Dagbladet også) eller du velger en mobilapp så er sikkert det noe av det samme. Men se etter at den du i så fall velger har norske matvarer, ellers gir du opp etter to dager. Det blir for vanskelig å sammenlikne varer. Den bør også ha funksjon for å registrere forbrente kalorier når du mosjonerer. Det siste der har vært en forutsetning for at jeg har lyktes. Når jeg først skjønner hvor mye jeg må trimme for å forbrenne unyttige kalorier så frister det med ett ikke så mye.

Jeg liker nemlig ikke å trene ;) .

Det siste er upraktisk når man ønsker å gå ned i vekt, for trening/aktivitet hjelper som kjent. For meg ble det rett og slett snakk om å bestemme meg: "Du liker ikke å trene, du har aldri likt å trene og du kommer sannsynligvis aldri til å like det heller, så bare dropp å vent på den dagen det blir gøy. Bare gå og tren. Nå!"

Nå er treningen blitt en vane. Jeg liker det fremdeles ikke, men det er mindre fælt enn det var, for nå er jeg lettere og kroppen er kommet i bedre form og det gjør prosessen enklere. Jeg trener styrke to ganger i uka, løper en litt lengre tur på 4-5 km en kveld og en kveld tar jeg litt intervalltrening i en eller annen bakke: løpe opp, gå ned, gjenta....

Hva jeg savner? Veldig lite. Jeg var avhengig av brus og drakk gjerne en flaske om dagen. Det ble det slutt på. Jeg "får lov" å ta en hver helg, eller ved spesielle anledninger, men til hverdags gjelder vann. Den daglige brusen savner jeg ikke. Jeg har også hatt for vane å spise en Go'morgen til lunchen. Det stoppet jeg også med. Det er vanvittig mange kalorier i dem, men de savner jeg enda. Dog, yoghurt er delvis innført i kostholdet igjen, men nå i form av gresk yoghurt en sjelden gang når kaloribudsjettet tillater det.

Ellers spiser jeg vanlig mat, i omtrent samme mengder som før. Noe brød er erstattet med knekkebrød og middagsporsjoner er kanskje litt mindre enn de var, men for min del har det ikke vært noen dramatisk omlegging. Største endringen er vel at jeg spiser noe mer variert enn før. Når man "får lov" å innta en begrenset mengde mat er det blitt litt viktigere at den smaker godt. Dermed prøver jeg litt mer enn jeg gjorde før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har du samme problemt?

Ikke riktig, har en 10kg for mye jeg da, og blogg er en flott dagbok og du treffer mange i samme situasjon:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned fra 89 kg til 68 på tjaa - 10 måneder kanskje? Har egentlig ikke gjort så mye - kuttet ut brus og godteri. Har egentlig ikke endret kost - spiser det samme, men jeg har aldri vært særlig glad i mat. Godter derimot - fyflate så avhengig jeg var :P

Er vel ikke mange som ville trodd meg når jeg veide 89 at jeg ikke var glad i mat.

Den første tiden var værst. Måtte få sukkeret ut av systemet. Spiser godis i helgen fremdeles - men i stedet for smågodt spiser jeg potetgull. Dermed må jeg ikke gjennom 7 dager med sukkersug etter hver helg. Drakk en del cola zero i begynnelsen, men heldigvis gikk jeg lei. Drikker nå kun vann. Liker ikke varme drikker og når det kommer til juice og slik tenker jeg at det er bortkastet kaloribruk å drikke kalorier - bedre å spise den enn å drikke de opp på 15 sekunder.

Har heldigvis ikke bil lengre slik at jeg går hvor jeg enn skal. Det er og all trening jeg har hatt til nå.

Kjenner det blir lettere å gå på treningssenter nå som jeg veier mindre.

Anonymous poster hash: 321eb...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Gått ned 30 kg bare på å spise sunt og gå istedenfor å ta bussen.

Anonymous poster hash: d0a68...e53
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned ca 25 kg med LCHF. Det er et sunt kosthold jeg trives med og jeg kommer til å spise slik resten av livet. En fin bonus er jo at jeg holder vekta og ikke går opp igjen slik man ofte gjør med andre kosthold fordi man ikke klarer å holde dem. ;) Grete Roede *host host*, vektklubben *host host*. Med lavkarbo behandler du "sykdommen" (metabolsk syndrom) og ikke bare symptomet (vektøkning). De aller fleste overvektige er det fordi de har metabolsk syndrom. Som betyr at man tåler karbohydrater dårlig.

Jeg begynte ikke å trene skikkelig før jeg var ca normalvektig. Gikk noen turer og svømte litt da jeg var overvektig, men gjorde ingen forandringer i treningen før jeg var ca normalvektig. Nå trener jeg i tillegg noen timer styrke i uka. Kosthold tar kiloene, og trening tar grammene. Men skal man ha en fin kropp, så må det litt styrketrening til. ;) Tynnfeit er ikke fint. Da hadde jeg foretrukket overvektig og fit.

Du spør etter linker. Lavkarbo-forumet har hjulpet meg masse. Med svar på spørsmål jeg har hatt, med påfyll av informasjon og med oppskrifter. Det er nok oppskrifter der til at man kan spise noe nytt til frokost, lunsj og middag hver eneste dag i flere år.

Anonymous poster hash: 44a1a...c0e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned over 40 kg på 2 år. Og jeg har kost meg med både alkohol og søtsaker i godt lag. Min filosofi er at jeg spiser sunt hjemme og prøver å iallefall være innom gymmet 4 ganger i uken så kan jeg kose meg når jeg treffer venninner :)

Jeg er enda ikke i mål da jeg veide alt for mye når jeg begynte. Kan forsåvidt ha fått ned mer også, for her er vekta kasta og målebåndet tatt i bruk. Har iallefall gått ned fra str XL/44-46 til M/38.

Jeg trodde selv det skulle være mye vanskeligere. Altså meg trene? Jeg som helst ikke vil gå til bilen engang. Spise sunt? Pasta i massevis og sjokolade er jo så godt. Nå spiser jeg ikke søtsaker lenger bortsett fra en sjelden gang (kanskje en gang i mnd toppen og alltid sammen med noen).

Det er bare å starte et sted. Jeg startet med å kutte søtsaker og bytte ut matvarer med sunnere alternativer (kjøttdeig-karbonadedeig, pasta-fullkornspasta, rømme-mager kesam osv.) i tillegg til å trene sånn 1-2 ganger i uken (og bare timer som zumba o.l). Det var en start.. Nå er treninga mitt fristed (nå i frivektavdelingen, ingen timer) og det beste jeg kan spise er laks og søtpotetstappe. Ikke har jeg søtsug heller, og klarer fint å bare spise to sjokoladebiter (ikke fordi jeg ikke kan spise mer, men fordi jeg ikke har lyst på mer). Dette har tatt tid, men det har vært så verdt det, både fordi jeg liker kroppen min nå og fordi jeg føler meg mye bedre :)

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hekt enig med Inwe

Det er viktig å ikke slutte med alt som er godt.

Selv gikk jeg over på lavkarbo, men jeg ønsket ikke å bli til en slik person som aldri kunne spise mat hos venner eller bestille hva jeg ønsket på en restaurant.

Jeg spiser pizza med vanlig bunn, jeg spiser det jeg får servert hos andre osv,men jeg begrenser meg heller litt med inntaket.

Om jeg hadde kuttet ut alt dette, så hadde jeg garantert ikke klart å leve sunt over lengre tid

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...