Gå til innhold

Hva skal til for å ringe ambulanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger har jeg og noen i familien vært såpass dårlige at vi har vurdert å ringe ambulanse. Da mener jeg såpass dårlige at det eneste som har gått an er å ligge helt stille for å ikke forverre smertene. Vi har aldri tatt kontakt med ambulansen i og med at vi har tenkt at det nok er flere som trenger det mer enn oss og at vi ikke vil "okkupere" ambulansen tilfelle andre trenger det mer. Så det har fått meg til å tenke litt på hvor grenser går til å ringe ambulansen. Har dere ringt ambulanse før? Og hvor går deres grense?

Anonymous poster hash: cca3d...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved bevisstløshet, store blødninger eller annet som kan være farlig. Ting som har oppstått brått, stort sett.

Husk at du også som regel kan ringe legevakttelefon hvis det er "litt for lite farlig" til å ringe 113, så kan de eventuelt gi deg beskjed om å ringe 113 i stedet.



Anonymous poster hash: 26e41...a57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på hva som skal til for å ringe 113? Man ringer jo egentlig ikke ambulanse, men slår et nødnummer fordi man trenger akutt hjelp. De som svarer når du ringer 113 hjelper deg deretter med å vurdere om det er behov for ambulanse eller ikke.

Jeg har ringt 113 to ganger. Da var jeg livredd for at familiemedlemmer skulle dø rett foran meg. Den ene gangen var det en baby og AMK sentralen sendte umiddelbart ambulanse. Alt gikk bra. Den andre gangen fikk jeg uvurderlig hjelp på telefon og deretter reiste vi på legevakten selv. Fikk beskjed om å ringe igjen slik at ambulanse kunne møte oss dersom tilstanden ble forverret på vei til legevakten.



Anonymous poster hash: ce1ec...98b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Man ringer ikke ambulanse, men AMK. De bestemmer om du er syk nok for ambulanse, eller burde kjøres/ta en taxi til legevakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringt en gang i mitt liv, men det var veldig tydelig at personen hadde blodpropp, noe det viste seg å være. Ifølge legen ble han reddet av sykebilen bare minutter før han kunne død. Var snakk om 10 minutter eller noe sånt.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt AMK én gang, våknet opp uten syn og hadde egentlig ikke annet valg. Jeg kunne jo ikke ta bussen når jeg ikke så noe?



Anonymous poster hash: c8b80...ce6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sendte meg i ambulanse pga av brystsmerter , det var ingenting og legen sa jeg var en hypokonder etterpå . Les: dette var ikke mitt valg personlig;). Dårlig gjort, mennesker kan være FÆLE

Anonymous poster hash: d223a...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sendte meg i ambulanse pga av brystsmerter , det var ingenting og legen sa jeg var en hypokonder etterpå . Les: dette var ikke mitt valg personlig;). Dårlig gjort, mennesker kan være FÆLE

Anonymous poster hash: d223a...b84

Det er på en måte pga dette jeg ikke har ringt tidligere i frykt av at det er for lite alvorlig.

Og ja det er selvfølgelig 113/AMK jeg mener.

Anonymous poster hash: cca3d...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt AMK (dvs en annen ringte) da en baby i nabolaget sluttet å puste og var blå og moren var hysterisk og ikke klarte å gjøre noe selv. De sendte ambulanse som tok seg av babyen på stedet. Trengte ikke ta den med seg.



Anonymous poster hash: fca52...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ringt, men min far ringte 113 en gang når vi var på hytta, sisste båten hadde gått og jeg hadde ekstreme magesmerter og gikk inn og ut av bevisthet...

Da sente de en ambulansebåt:)



Anonymous poster hash: 6d9e4...689
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...