Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venninne havnet i dag i en diskusjon om folkeskikk ovenfor folk i serviceyrker.

Vi var hos meg og la planer for påsken og i den forbindelse ringte min venninne til SAS kundeservice for å booke om en flybillett. Kort fortalt så fikk hun ikke hjelp til det hun skulle fikse fordi hun hadde bestilt en billigbillett uten avbestillingsforsikring. Uten at jeg hørte hele samtalen (fikk jo kun høre hva min venninne sa og ikke personen hun snakket med) så reagerte jeg veldig raskt på tonen. Hun var veldig frekk og kom med nedlatende kommentarer som blant annet gikk på at vedkommende hun pratet med var svensk, ikke hadde peiling etc. Til slutt så ropte hun et eller annet om dårlig service og la på.

Jeg har tidligere observert at min venninne kan ha svært kort lunte når det oppstår problemer hvis hun er i butikken eller på resturant. Blir feil pris slått inn i kassen så sier hun ikke i fra på en høflig måte, men glefser og er sint med en gang, og blir det feil med bestillingen så er det likedan.

Jeg spurte henne om hva som var problemet med personen hun snakket med på telefonen, og da mumlet hun ett eller annet om dårlig system og at det burde være mulig å få ordnet ditt eller datt siden hun hadde brukt XX kroner på billetten. Kort sagt: hun var sinna på reglene - personen som hun skjelte ut hadde derimot prøvd å være så høflig som mulig men fikk likevel et raserianfall tilbake.

Selv har jeg jobbet i serviceyrket og prøver så godt det lar seg gjøre å være høflig hvis jeg skal ta opp noe som er et problem for meg som kunde. Jeg er opptatt av å få god service, men jeg synes det er minst like viktig at voksne mennesker klarer å oppføre seg som nettopp det, selv om man skulle være uheldig å få mindre service enn det man burde forvente.

Av egen erfaring så vet jeg at det er sjeldent at problemet ligger hos den man prater med. Det er ikke alltid jenten i kassen som har ansvar for at fruktavdelingen er riktig priset, svensken som jobber hos sas er ikke den som lager avbestillingspolicyen og servitøren er ikke ansvarlig for at resturanten er underbemannet noe som skaper stress hos de ansatte. Likevel har jeg flere ganger vært vitne til - enten på jobb eller som kunde - at voksne og ellers oppegående mennesker hisser seg opp for småting og oppfører seg ufordragelig foran servicearbeidere.

Det er ikke dermed sagt at jeg finner meg i hva som helst, men jeg tror ikke nødvendigvis at man må klikke i vinkel for å gjøre seg forstått ovenfor den man prater med. Og ikke minst så tror jeg at det er mye lettere for folk å hjelpe meg dersom jeg viser litt fleksibilitet og godt humør.

Så mitt spørsmål til dere er som følger: Hvor bevisste er dere på måten dere opptrer for mennesker i serviceyrker? Kjenner dere mange som mener at man kan behandle andre mennesker langt dårligere enn den standarden man ellers har for høflighet bare fordi de er på jobb?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alltid veldig høflig, har jobbet i mange serviceyrker selv, så vet hvordan det kan være. Og som du sier, som oftest er det ikke de som står der sin feil om det er noe galt, og det hjelper ikke å kjefte heller. Og så får jeg alltid veldig bra behandling tilbake, ihvertfall steder hvor jeg er fast kunde, for de vet at jeg er en av de stabile og hyggelige :)

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Kommer an på hvor behjelpelige og høflige de er.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor sier du ikke i fra til venninna de at hun må skaffe seg folkeskikk? Jeg sier ifra om jeg kjenner oppfører seg dårlig mot serviceansatte.

Selv oppfører jeg meg hyggelig selv om jeg ikke får igjennom noe jeg vil. Jeg synes noen ganger det er veldig urettferdig, men sånn er livet.

Folk glemmer at det ofte er dem selv som ikke har lest reglene ordentlig.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høflig, med noen veldig få opplevde unntak av type ung jente med tyggis i telefonen/eller med likesinnet kollega som prater om festen sist helg og ignorerer kundene, jeg skulle bare betale varen i begge mine tilfeller. Da bare betalte jeg, uten et vennlig hei eller smil eller noe, og gikk. Frekk ligger ikke i min natur å være.

Anonymous poster hash: 65329...a60
Skrevet

Jeg er hyggelig mot de uansett... spesielt de som er potte sur. For alt jeg vet kan de være sånn fordi dagen har vært ræva og mange sure kunder. Kjenner godt til det, sånne dager hjelper det på med alle de blide å hyggelige kundene man får :-)

Skrevet

Hvorfor sier du ikke i fra til venninna de at hun må skaffe seg folkeskikk? Jeg sier ifra om jeg kjenner oppfører seg dårlig mot serviceansatte.

Selv oppfører jeg meg hyggelig selv om jeg ikke får igjennom noe jeg vil. Jeg synes noen ganger det er veldig urettferdig, men sånn er livet.

Folk glemmer at det ofte er dem selv som ikke har lest reglene ordentlig.

Jeg prøvde, men hennes argument var at "måten du behandler folk på ikke teller i like stor grad dersom de er på jobb og at hvis de ikke liker det så kan de bare slutte". I tillegg mente hun at vedkommende hadde hatt en frekk tone mot henne (noe som er vanskelig for meg å krangle på når jeg ikke hørte hva som ble sagt i den andre enden).

Men bottom line er uansett at vi er veldig uenige. Jeg mener at det ikke er noe poeng i å hisse seg opp og skjelle ut noen bare fordi man mener at man blir behandlet dårlig. Jeg synes det er mye mer konstruktivt å være så høflig som mulig tilbake, og heller klage mer formelt hvis man ikke når frem på noe man mener at man har krav på.

Gjest Jørild
Skrevet

Jeg pleier å la mannen ringe for jeg blir oppgitt og spydig ganske kjapt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker, hvordan ville jeg likt å bli behandlet hvis jeg var i det yrket, så prøver jeg å gå utifra det :)

Anonymous poster hash: 56fb8...7ea
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er stort sett veldig hyggelig, men hvis jeg blir møtt med en ufin tone eller blir anklaget for noe som ikke er rettmessig kan jeg bli ganske bestemt i tonen. Men jeg er ikke frekk, ufin eller usaklig.

Skrevet (endret)

Høflig, men bestemt. Jeg jobber selv i et serviceyrke, jeg er kundebehandler via telefon og epost, så jeg vet hvordan jeg ikke skal oppføre meg.

Men jeg forventer god service, akkurat som jeg forventer det av meg selv. Det betyr at jeg forventer å bli møtt med respekt, og at den jeg snakker med tar meg på alvor. Jeg er flink til å klage og ta opp det jeg er misfornøyd med, dog på en rolig og høflig måte. Man kommer tross alt lenger med honning enn salt. Bare for å ha sagt det: får jeg god service er jeg også påpasselig med å kommentere det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jobber selv i butikk, og er obs på hvordan jeg oppfører meg og hva som er rimelig å forvente. Samtidig har jeg ingen problemer med å gi beskjed om det er noe jeg synes er upassende/urettferdig, men da selvfølgelig i en fattet tone.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser om venninnen din, er det som å lese om meg selv. Jeg pleide å være som henne. Jeg tenkte at det ikke spilte noen rolle hvordan jeg snakket til folk når de var på jobb, og at min misnøye ville finne veien opp gjennom systemet, og at det dermed var på sin plass at jeg sa fra når jeg hadde grunn til å være sur.

Jeg var godt oppi 20-årene før jeg fikk meg jobb i kassa på butikken. Da falt det en del brikker på plass i hodet mitt, og jeg skammer meg nå forferdelig over hvordan jeg kunne oppføre meg mot folk i serviceyrker tidligere.

Anonymous poster hash: 0c29d...7fe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet med service i ulike former i 10 år, og det har lært meg 3 ting; folk er grisete, egoistiske og frekke. Folk som ikke klarer å oppføre seg i møte med servicearbeidere tenker jeg har veldig triste liv, og jeg priser meg lykkelig for at jeg aldri noen sinne skal på "galsiden" av en kasse igjen. Så jeg er en veldig medgjørelig kunde:) Men det er jo grenser selvsagt, noen mennesker er rett og slett ikke skikket til servicebransjen.

Anonymous poster hash: e2ea0...2d0
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er for det meste rolig og høflig (tror jeg selv i allfall), men dersom kundebehandleren begynner å bli ufin så svarer jeg med samme mynt.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i kundeservice og er alltid hyggelig når jeg ringer eller møter andre i samme yrkesgruppe. Det er utrolig mange spydige og ufine kunder med dårlig oppførsel og jeg skal ikke være en av dem! Ellers må jeg si at jeg har lært meg forskjell på jobb og privat, og folk kan i grunnen kalle meg det ene og det andre- jeg representerer konsernet jeg jobber i og jobber etter det regelverk som er satt.

Anonymous poster hash: 2706e...106

Skrevet

Er alltid blid og hyggelig og holder en vennlig tone så lenge jeg får det tilbake. Har jobbet innen service i seks år selv, og har all erfaring med respektløse, frekke, utakknemlige, sure kunder med en ekkel nedlatende holdning. Men som kunde må jeg si at det er veldig mange som jobber i serviceyrker som aldri skulle hatt de jobbene. Når man ikke kan møte kundene sine med et smil og være den som innleder med et hei, men heller virker kald eller uinteressert som om de er en robot, kjenner jeg at det bobler litt innvendig. Uansett hvor lei man er etter en lang dag på jobb, skal ikke dette gå ut over andre!

Skrevet

Jeg er også høflig selvfølgelig, men bestemt om jeg ikke får hjelp til det jeg vil. F.eks flybilletter kan jo være et styr, for det er sjelden mulig å avbestille/endre de, men da sier jeg bare saklig at jeg synes det er dårlig av flyselskapet (altså ingenting om kundebehandleren) og spør gjerne ekstra om det virkelig ikke går an å fikse det, bare for å få en bekreftelse. Selvsagt kommer slike ting an på hvilken service jeg får, en gang var jeg ganske sur da jeg ringte til en databedrift fordi servicen de hadde gitt meg tidligere var veldig dårlig, men jeg holder meg til å være høflig inntil evt kundebehandler er noe annet mot meg ;)

Jeg har også jobbet i butikk selv, så jeg vet hvordan det er med sure kunder. Når noen i kassa er påfallende sure mot meg, har jeg en tendens til å overkompensere litt ved å si "hei!" tydelig og smile til de for at de skal ta hintet :P Får også lyst til å sette meg bak kassa og vise dem hvordan det skal gjøres, haha :fnise: Greit nok at man kan ha en dårlig dag, men det koster ikke mye å si hei til kundene uansett, og det er tross alt jobben deres. Om man ikke sier hei til hver eneste kunde, så skal man i alle fall ikke være sur mot de :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde, men hennes argument var at "måten du behandler folk på ikke teller i like stor grad dersom de er på jobb og at hvis de ikke liker det så kan de bare slutte". I tillegg mente hun at vedkommende hadde hatt en frekk tone mot henne (noe som er vanskelig for meg å krangle på når jeg ikke hørte hva som ble sagt i den andre enden).

Men bottom line er uansett at vi er veldig uenige. Jeg mener at det ikke er noe poeng i å hisse seg opp og skjelle ut noen bare fordi man mener at man blir behandlet dårlig. Jeg synes det er mye mer konstruktivt å være så høflig som mulig tilbake, og heller klage mer formelt hvis man ikke når frem på noe man mener at man har krav på.

Der tar hun så feil. Merker ekstremt godt at jeg både blir surere og yter dårlig service dersom kundene er ufordragelige og frekke. Det motsatte er tilfellet dersom kundene er hyggelige og greie.

Jeg er glad jeg ikke skal jobbe i serviceyrket særlig lenger. :fnise:

Man treffer så utrolig mange rare og spesielle folk.

Anonymous poster hash: 48132...f6c

Skrevet

Jeg tror alle hadde hatt godt av å være innom et serviceyrke i sitt liv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...