Gå til innhold

Noen sykepleiere her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, BEKLAGER ekkelt tema, men jeg skal til en undersøkelse i morgen. Der nede. Derfor skulle jeg selv tømme tarmen i kveld ved å sette et klyx. 120 ml.

Dytta det så langt inn jeg kom og holdt tilbake i 5 min. Når jeg da gikk på do kom alt ut igjen.. og jeg måtte nesten ikke på do.. Fortsatt ikke vært der etter da, og det er nå gått en halvtime..

Hva gjorde jeg feil? :(



Anonymous poster hash: 44fd4...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har gjort alt riktig og det er det der som skal skje vennen ;)



Anonymous poster hash: e77ef...1f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve å holde på klystervæska i ca. 15 min før du går på toalettet.

Endret av Victoria--
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Prøv og ligg på siden en 20 min. etter at du har sprutet inn klysteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg leser alt for mange rare tråder. Nå vet jeg man skal ligge, gjerne på siden, en 15-20 minutter etter å ha tatt klyster. Helt meningsløs informasjon. Hva man ikke finner ut av når man henger på KG!



Anonymous poster hash: 6f329...d36
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg på magen når du spruter inn væsken, snu deg så over på venstre side. (Og for de virkelig avanserte: Helt til slutt snu over på ryggen og press rumpa i været. Da renner det rett vei innover i tykktarmen). Hold deg så lenge som mulig.

Hilsen Sykepleier

Anonymous poster hash: 9f943...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Prøv og ligg på siden en 20 min. etter at du har sprutet inn klysteret.

Venstre side i så fall. Da renner det nedover i tykktarmen.

Anonymous poster hash: 9f943...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg leser alt for mange rare tråder. Nå vet jeg man skal ligge, gjerne på siden, en 15-20 minutter etter å ha tatt klyster. Helt meningsløs informasjon. Hva man ikke finner ut av når man henger på KG!

Anonymous poster hash: 6f329...d36

Meningsløs? :P Kanskje du trenger å ta klyster en dag? Aldri si aldri. :)

Anonymous poster hash: 69535...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Sjeldent man trenger å gjøre det så himla avansert, kjør inn klyster og hold deg til du holder på å eksplodere. Da pleier det å ha virket lenge nok til å gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyre side man skal ligge på, ikke venstre!!

Hilsen spl på Gastro avd.

Men tykktarmen går jo på venstresiden. Så hvis man ligger på venstresiden så renner jo væsken nedover tykktarmen.

Eller har jeg ikke forstått logikken? Har ikke vært borti klyster før, bare tenker logisk nå.

Anonymous poster hash: c9a4e...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyre side man skal ligge på, ikke venstre!!

Hilsen spl på Gastro avd.

Det er jo venstre side man skal ligge på? Det er det vi har lært, og det som blant annet står her:

http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_19222/index.html

Dette er ritkignok i forhold til barn, men anatomien er jo den samme. ;)

Samme med denne:

https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Legemidler/Sider/Pentasa007830/Bruksmate.aspx

Skulle linket til PPS (praktiske prosedyrer for sykepleiere), men man må ha passord for å komme inn på den. Der står det samme. At man først skal ligge på venstre side og deretter flytte seg over til høyre.

Når det er sagt så trenger man ikke det når det er helt vanlig micro klyx. Det blir selvsagt lettere å ligge på venstre side, men det er ikke noe must. Rådet til Jørild funker helt fint da. ;)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tykktarmen går jo på venstresiden. Så hvis man ligger på venstresiden så renner jo væsken nedover tykktarmen. Eller har jeg ikke forstått logikken? Har ikke vært borti klyster før, bare tenker logisk nå. Anonymous poster hash: c9a4e...e65

Det er det jeg lærte på sykepleierstudiet også. For at væsken skal renne nedover (som den gjerne hjør pga tyngdekraften), så må man legge seg på vestre side.

Se bilde, så ser man hvorfor venstre side er rett:

http://o.oolco.com/artikkel/tykktarm-kreft-behandling-pdq

Anonymous poster hash: 9f943...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er høyre side man skal ligge på, ikke venstre!!

Hilsen spl på Gastro avd.

Feil, se bilde i link i innlegget over denne. Da lærte du noe nytt i dag. Overrasker meg at en på gastro ikke vet dette.

Anonymous poster hash: 9f943...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...