AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Jeg er jobbsøker og har kommet over en interessant stilling med krav om plettfri vandel: "Det kreves plettfri vandel og en gjør oppmerksom på at vi kan be om utvidet politiattest." Etter litt rask googling ser jeg imidlertid at det ut er noe uenighet om definisjonen av "plettfri vandel", da noen mener at straffeanmerkninger fjernes etter noen år, og andre sier at de blir stående til evig tid. Politiets egen informasjon gjorde meg ikke så veldig mye klokere, all den tid det ser ut til at politiattester kan være utvidet og avgrenset på samme tid: Utvidet politiattest I en utvidet politiattest skal også verserende straffesaker tas med. Dette vil si at det skal tas med siktelse, tiltale og ilagte forelegg og dommer som ikke er rettskraftige. Anmeldelse skal ikke tas med. En politiattest er ofte utvidet i kombinasjon med at den er avgrenset og uttømmende, det vil si at bestemte typer lovbrudd tas med, uavhengig av hvor lang tid det er siden reaksjonen ble ilagt, og også om saken ikke er endelig avgjort av politiet eller domstolene. For tolv år siden fikk jeg forelegg på 1000 kroner for bruk av narkotika – kan jeg da bare la være å søke på denne stillingen? Eller er det verdt å prøve? (Vær så snill, ingen frekkheter, dette er kjipt nok som det er.) Anonymous poster hash: 85a59...c33
Solstrålemamma Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Jeg vil tro det er en foreldet sak. Synes du kan ringe politiet om du er usikker Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Jeg forstår dette slik: Uttømmende : tidsubegrenset, dvs. for all tid tilbake Avgrenset: Spesifikke lovbrudd tas med, det er ikke alle lovbrudd som er relevante for alle arbeidsforhold. Utvidet: Tar med mer enn bare rene dommer, som f. ek. siktelser, bøter e.l. Så kan man jo lage kombinasjoner av disse Anonymous poster hash: 95964...fb0
-Jiinxs- Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Jeg hadde nå bare søkt uansett. Bedre å søke og få nei, enn å ikke søke og muligens fått jobben. Synes jeg.
Gjest Tingelinling Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Det kommer an på hvilken type jobb det er og hvilket lovbrudd du har utført. Med ditt lovbrudd vil det være vanskelig å få jobb der du skal jobbe med for eksempel medisiner. Det greieste er, dersom du kommer til intervju, å fortelle om lovbruddet dersom du blir spurt. Mest sannsynlig vet de om det allerede dersom de har tilgang på utvidet attest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå