Gå til innhold

Ekstreme menssmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med ekstreme menssmerter, og har prøvd et par tablettslag som overhodet ikke virker. Det eneste som hjelper er når jeg hopper over mensen ved hjelp av p-piller. Jeg kaster opp, har kramper konstant, vondt i hodet og korsryggen, samt veeeeeldig diaré.

Er det noen her som har noen tips? Eventuelt hva slags medisiner kan hjelpe?



Anonymous poster hash: 68100...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det kanskje være endometriose?



Anonymous poster hash: 68100...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du prøvd?

Har du vært hos lege/gynekolog?



Anonymous poster hash: e20d6...086
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du prøvd?

Har du vært hos lege/gynekolog?

Anonymous poster hash: e20d6...086

Har prøvd disse legemidlene: Diclofenac ratiopharm, Paracet, Ibux, Voltaren, Nobligan og Praralgfin Forte.

Har vært hos legen og spurt om jeg kan få noe for smertene, og da har jeg fått foreskrevet resept på noen av legemidlene nevnt ovenfor.. Ikke vært hos gyn ennå, men bør dra meg i veien. Men jeg er så redd :P Hehe

Anonymous poster hash: 68100...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endometriose, og smertene du beskriver høres veldig likt ut.

For at jeg skal overleve og ikke besvime av smerte så må jeg ta to stk tramadol sammen med en stk 1 grams paracet.

Det er en ganske høy dose, og man blir mildt sagt ruset, og du kan ikke håpe på å funke resten av dagen. Men smertene daler til det moderate, så her er det helt greit å ligge utslått isteden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endometriose, og smertene du beskriver høres veldig likt ut.

For at jeg skal overleve og ikke besvime av smerte så må jeg ta to stk tramadol sammen med en stk 1 grams paracet.

Det er en ganske høy dose, og man blir mildt sagt ruset, og du kan ikke håpe på å funke resten av dagen. Men smertene daler til det moderate, så her er det helt greit å ligge utslått isteden for.

Fikk du påvist det hos legen, eller måtte du til gyn for å bli nærmere undersøkt? Er redd for at jeg kan ha det samme... Kan det føre til barnløshet? :(

Anonymous poster hash: 68100...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør få en henvisning til en gynekolog for en utredning, for du skal ikke behøve å ha det sånn. P-piller eller annen hormonprevensjon er ofte det som tilbys sammen med smertestillende.

Du har jo prøvd de medisinene som er vanligst å gi. Men så er det ofte kombinasjonen mellom medisinene og store nok doser som kan ha god effekt. Dette må du snakke med legen din om.



Anonymous poster hash: e20d6...086
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pluty

En skikkelig gynekologisk undersøkelse og utredning med ultralyd osv. er nok på sin plass. Når p-piller og Ibux ikke hjelper kan det være endometriose, som det nevnes over her. Vet noen som har det behandles med p-sprøyte eller hormonspiral og har fått det bedre. Kom deg til legen du og få det undersøkt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du påvist det hos legen, eller måtte du til gyn for å bli nærmere undersøkt? Er redd for at jeg kan ha det samme... Kan det føre til barnløshet? :(

Anonymous poster hash: 68100...839

Du må til gynekolog ja. Men en diagnose er ikke helt sikker før man har tatt kikhulskirurgi. De diagnotiserer det likevel uten opperasjon fordi sykdomsbildet og sympotomer ofte er nok (som hos deg).

Det kan føre til barnløshet, dessverre:/ Om man har det på feil plasser, og om cyster forhindrer eggeløsning. Om man vil ha barn så blir man da tilbudt en kikhulsopperasjon for å sjekke hvor mye endometriose man har, og også for å prøve å brenne bort endel. Dette hjelper også for smertene.

Jeg fikk vite at jeg hadde endometriose når jeg var 14 år. Gynekologen slang også på at "egglederne var potte tett". Så sa han at jeg ikke kunne regne med å få barn noen gang.

Traff forloveden min når jeg var 15 år, og vi hadde jo selvfølgelig sex. Uten prevensjon, for det var jo ikke vits. Brukte mini piller, men ikke på den måten man må for at de skal funke. Hadde et annet opplegg fra legen, tok kanskje 10 stk i mnd.

Uansett, slutter med det også når jeg var 16 år, for de funket ikke. Så har jeg vært ubeskyttet sammen med forloveden min siden da. Nå er jeg 21 år, og rett før forrige jul sto jeg med en positiv test, og har idag en 8 mnd gammel datter.

Så alt håp er ikke ute kun fordi man har endometriose :) Vet om mange som får barn uten problemer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk diagnosen endometriose da jeg var 3. mnd på vei med datteren min. Ble oppdaget på tidlig ultralyd da jeg hadde en 14cm stor sjokoladecyste på den ene eggstokken.

Har siden ejg avr ca 20år hatt smerter lik de du beskriver. Skikkelig magekramper, kvalme, svimmelhet og oppkast. Har ikke klart å stå på beina engang. Ingenting hjalp mot smertene.

Før jeg ble gravid fikk jeg påvist cøliaki og sluttet derfor å spise gluten. Da forvant faktisk menssmertene også!! I ettertid har jeg hørt at hvetemel og gluten er betennelsesfremkallende. Og endometriose er jo nettopp dette: betennelse!

Har også lest at 80 % av de med endometriose blir verre av hvetemel.

Nå vet jo ikke du om du har endometriose, det kan du bare få påvist ved kikkhullsoperasjon.

Må nesten ta med at at jeg, etter 4 år med prøving, også ble gravid noen mnd etter at jeg sluttet med gluten, så jeg tror nok det har en sammenheng der også. Det tror ikke legen da... :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...