Gå til innhold

Bare jeg som er lei av treningshysteriet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har det jo blitt stor fokus på trening og velvære. Man ser ordet "fitspo" i medier overalt. For meg føles dette mer som en trend, enn at folk trener for å bli sunne. Ja, det er nok mange som trener for å føle seg bedre, men når spesielt jenter tar helt av, og legger alltid ut treningsbilder osv så virker det nesten som at det er viktigere for dem at de kun skal se bra ut og ikke være sunne. Ja, jeg ser den og, at folk vil se bra ut. Men hallo, har ikke dette tatt litt vel av? Kjenner jeg er møkklei "she squats" sider på facebook o.l. Kjenner jeg også blir mektig irritert om gutter liker slike sider, da mister jeg litt motet. Ting har bare blitt så innmari kroppsfiksert at det er nesten slitsomt å leve, og det er ikke alle som klarer å overse det å leve livet sitt. Noen påvirkes av dette og kan bli veldig syke av det, og det er trist.

Anonymous poster hash: a2dc2...8bf
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lei av at man nesten må bo på treningssenteret for at det man skal være verd noe.

Jeg er lei av "Fitspo, thispiration, strong is the new skinny" og lignende, alt som skal være inspirerende.

Jeg er lei av kostholdshysteriet, og kroppshysteriet.

Jeg er lei av at det ikke finnes noen gylden middelvei, det er alt eller ingenting.

Kropp er alt som teller, helsen er det ikke så farlig med.

Så ja trådstarter. Jeg er enig med deg! Jeg er også lei hysteriet.

Anonymous poster hash: d6d20...86e
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylder på slankeoperasjoner. Før krevde det styrke for å holde seg slank og sexy, nå kan du opereres til dette. Du kan ikke opereres til å være veltrent. (enda), så det er det som er vanskelig og krever tid og penger for å oppnå, så det er det nye sexy.

Selv om jeg er overbevist om at det ikke er menn som har satt i gang dette, men dere kvinner selv, så takk for ingenting. Trente damer er fint, men ikke finere enn "vanlige".

Anonymous poster hash: 12ff7...c13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylder på slankeoperasjoner. Før krevde det styrke for å holde seg slank og sexy, nå kan du opereres til dette. Du kan ikke opereres til å være veltrent. (enda), så det er det som er vanskelig og krever tid og penger for å oppnå, så det er det nye sexy.

Selv om jeg er overbevist om at det ikke er menn som har satt i gang dette, men dere kvinner selv, så takk for ingenting. Trente damer er fint, men ikke finere enn "vanlige".

Jeg vet ikke hvem som har satt dette i gang, men menn bidrar i høyeste grad til å opprettholde hysteriet, så det er ikke noen vits i å gjøre dette til en kjønnskamp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg er helt enig i at det har blitt i overkant mye fra enkelte, kan jeg ikke annet enn å like at det er fokus på å holde seg sterk og sunn. Hva annet skal man gjøre? Synke ned i sofaen med potetgullposen? Flesteparten bruker fitspo o.l. til inspirasjon og holder seg til den gyldne middelvei, mens det alltid vil være enkelte som tar helt av og hopper helhjertet på den nyeste trenden.

Anonymous poster hash: feda8...db0
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvem som har satt dette i gang, men menn bidrar i høyeste grad til å opprettholde hysteriet, så det er ikke noen vits i å gjøre dette til en kjønnskamp.

Ikke menn jeg identifisere meg med. Guttunger med for mye testosteron og for lite sirkulasjon i topplokket kanskje..

Skrevet

Det komiske er at de fleste som følger trenden og er på treningssenter 1-2 time pr dag omtrent, ikke gjør noe særlig annet enn å sitte på facebook eller foran tvn resten av tiden...

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Er mer lei av den regjerende "fitness"-trenden. Likte det egentlig bedre før nå guttene bare trente armer og jentene gikk på tredemølla, og jeg fikk ta knebøy borte i kroken alene.

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet

Ikke menn jeg identifisere meg med. Guttunger med for mye testosteron og for lite sirkulasjon i topplokket kanskje..

Enten man liker det eller ikke er det mange menn (ikke tenåringer) som opprettholder dette på sosialt media og ellers. Man kan avskrive dem som tåpelige, men de er like fremtredende som jentene er.

Anonymous poster hash: e589b...ecd

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Det er absolutt bra å se at det er mer fokus på trening, mer aktivtet og sunn hjemmelaget mat. Vi sliter mer og mer med overvekt og inaktive barn så det er godt å se at det blir mer fokus på hvor viktig trening og sunn mat er.

Men som med alt annet så er det noen som tar det til det ekstreme. Anoreksi har blitt byttet inn med ortoreksi. Og det er jo vel så usunt i lengden.

Som med alt annet så vil vel dette også roe seg litt ned når den største bølgen har landet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det komiske er at de fleste som følger trenden og er på treningssenter 1-2 time pr dag omtrent, ikke gjør noe særlig annet enn å sitte på facebook eller foran tvn resten av tiden...

Dette så jeg tendenser til for 3 år siden, men det var ikke gjenkjennelig her inne.

Nå viser det seg at det jeg så da er rett for veldig mange.

En studie som så på resultatet av at en gruppe stillesittende mennesker begynte å mosjonere en time per dag, fant at disse, til tross for den tilførte treningsøkten, ikke gikk ned i vekt. Årsaken var at de kompenserte for den forbigående økningen i energiforbruket ved å sove og slappe av mer gjennom resten av dagen.

• Liker 4
Gjest LadyGlaGla
Skrevet

Er det et hysteri?

Jeg har bare ei på Facebook som legger ut når hun trener, jeg gjør det ikke, for jeg får ikke akkurat heiarop for at jeg trener så det forteller jeg ikke til noen, folk blir bare sure og irriterte.

Jeg leser ikke tabloidaviser eller ukeblader, eller ser TV, så jeg er vel i stor grad forskånet for media og dette treningshysteriet.

Du kan jo skjule slikt fra FB om du lar deg plage TS?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare folk holder seg til treningsstudioet, og ikke finner ut at det er mye sunnere å være ute i naturen, så jeg får skogen for meg selv! Hoho egoistisk, ja, deilig, helt klart!

Anonymous poster hash: 9c14f...a9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Bryr meg om kostholdet mitt og helsen min, men jeg syns likevel det har gått for langt. Trener 6-7 dager i uka, noe som er greit, og er restriktiv med hva jeg spiser, men jeg er lei, veldig lei. Maten jeg spiser er kjedelig, og litt mager kesam med nøtter og frukt kan ikke sammenlignes med et ordentlig kosemåltid. Jeg er tynn,men jeg er likevel besatt av å spise sunt, kun én dag i uka jeg får lov til å spise godteri. Jeg tror jeg må "cut myself some slack", livet handler ikke bare om å spise alt som er supersunt og sky usunnere matvarer som pesten. Det må da finnes en gylden middelvei.

Så fra nå av skal jeg kose meg med litt usunn mat i hverdagen, ha en is i fryseren som jeg kan spise litt når jeg har lyst, og kose meg meg god mat (og snop) i helga (fredag og lørdag). En skal tross alt LEVE livet også, og det gjør absolutt ingenting at du spiser litt usunt i blant.

Anonymous poster hash: 317fa...d44
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg er helt enig i at det har blitt i overkant mye fra enkelte, kan jeg ikke annet enn å like at det er fokus på å holde seg sterk og sunn. Hva annet skal man gjøre? Synke ned i sofaen med potetgullposen? Flesteparten bruker fitspo o.l. til inspirasjon og holder seg til den gyldne middelvei, mens det alltid vil være enkelte som tar helt av og hopper helhjertet på den nyeste trenden.

Anonymous poster hash: feda8...db0

Ok, så det er altså ikke mulig å velge den gyldne middelveien? Hvis du ikke er besatt av trening og kosthold, så må du sette deg hver dag i sofaen med en potetgullpose? Det er viktig å ta vare på kroppen, det er da ingen som sier at det ikke er viktig, men det er mange som tar det for langt - inkludert meg selv!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vet da vel ikke hva alle gjør på fritiden sin. Jeg trener ute, jogger 1 time på dagen og går cirka 1- 1 1\2 time på kvelden. I tillegg til dette tar jeg aldri buss, men går til\fra skole og jobb. Skal jeg handle, går jeg til og fra butikken og tar konsekvent trapper - bor i femte etasje.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet da vel ikke hva alle gjør på fritiden sin. Jeg trener ute, jogger 1 time på dagen og går cirka 1- 1 1\2 time på kvelden. I tillegg til dette tar jeg aldri buss, men går til\fra skole og jobb. Skal jeg handle, går jeg til og fra butikken og tar konsekvent trapper - bor i femte etasje.

Det er da vel ingen som har sagt noe om deg i denne tråden.

Det er en tendens som diskuteres, og da er det lite interessant hva du eller jeg gjør i hverdagen.

Mange tar kosthold og trening alt for langt, er du en av de som har et naturlig forhold til kosthold, kropp og trening tilhører du ikke gruppen som diskuteres her.

En annen tendens som diskuteres er at godt trente er inaktive, og om du ikke kjenner deg igjen i dette, så er ikke du heller ikke denne gruppen.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe treningshysteri blant min omgangskrets i alle fall. Den eneste plassen jeg merker noe til hysteriet er via media, spesielt på nettet. Å ha fokus på trening og et sunt kosthold er det ikke noe galt i, men når det tar alt fokuset er det kanskje ikke det beste.

Skrevet

Ja, jeg er drittlei. Det har kanskje noe med at jeg nærmer meg de store 30, men jeg har innsett at man blir ikke lykkelig bare man får den "perfekte" kroppen. Og det gjør vondt når jeg ser så mange mennesker som tror de må endre på noe fysisk med seg selv før de kan se på seg selv som vellykket og bra nok.

Å være ekstremt overvektig/undervektig er selvfølgelig ikke bra, og alle har nok godt av et fornuftig kosthold og nok aktivitet i hverdagen. Men det er et stort sprang fra dét til det ekstreme kropps- mat- og treningsfokuset vi ser i dag.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...