AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Jeg lurer på hvordan dere som trener på treningssenter ser på dette? En kollega og jeg snakket om dette for en stund siden, og bestemte oss for å "logge" en typisk dag for å kartlegge hverdagsaktiviteten vår. Hun trener, jeg gjør det ikke. Da vi summerte opp ble vi begge like overrasket. Det viste seg at selv om hun trente 5 timer i uken, hadde jeg et høyere antall aktive timer i uken enn hun hadde. Vi snakket med andre kolleger om dette, og det viste seg at dette var en tendens... de fleste av de som trente opplevde at treningen (ufrivillig) ble et substitutt for hverdagsaktivitet, i stedet for et supplement. De som trente hadde lettere for å ta bilen, selv for kortere distanser, i stedet for å sykle eller gå. De som trente hadde lettere for å ta heisen, i stedet for å gå trappene. De som trente hadde lettere for å sende e-post til kolleger, i stedet for å levere beskjeden personlig. Min tanke er at mange av de som trener på treningssenter er fornøyde med sitt aktivitetsnivå, og mener at de er "flinke nok" i hverdagen. De får derfor har en lavere terskel for å bruke "energibesparende hjelpemidler", og på grunn av det får en lavere hverdagsaktivitet enn de som ikke trener på treningssenter. Men mange av de som ikke trener har dårlig samvittighet og mener de burde vært mer aktive, og på grunn av det bruker enhver anledning til å "gjøre noe fornuftig". Og merk: jeg sier ikke "alle", jeg sier "mange", fordi det er store individuelle forskjeller både blant de som trener, og de som ikke gjør det. Jeg er derfor ikke ute etter svar som "jeg trener og er aktiv i hverdagen, så dette passer ikke for meg i alle fall", jeg ønsker å se om andre har observert noe av det samme, eller om min omgangskrets (venner, bekjente og kolleger) er unik i så måte. 1
Mononoke Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Kan egentlig ikke si at jeg har observert det samme, jeg trener, går hvis jeg kan, og tar alltid trappen. Det er kun vennene mine som trener som også tar trappen sammen med meg, de som ikke trener tar alltid heisen. Kanskje det heller skal deles inn i de som liker å bevege seg, og de som ikke gjør det? Har ei venninne som er ganske lat, men hun drar seg av gårde på treningssenteret flere ganger i uken, selv om hun hater det. Hun tar alltid heis, kjører bil hvis hun kan, osv, så i min omgangskrets er vel hun det eneste som er slik du beskriver.
Fairchild Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Jeg skiller mellom "fysisk aktivitet", eller det du betegner som hverdagsaktivitet, og "trening". Fysisk aktivitet i hverdagen har som oftest lav til moderat intensitet mens trening er for meg aktivitet av moderat til svært høy intensitet. I tillegg er styrketrening noe de fleste ikke får gjort i løpet av en vanlig hverdag når de ikke drar på treningssentret. Slik jeg ser det er treningssenter definitivt et tillegg til fysisk aktivitet i hverdagen. Min observasjon er at de som er bevisst på trening gjerne benytter seg av enhver mulighet til å være i fysisk aktivitet, ikke det motsatte. 1
MarilynM Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Jeg elsker å trene, og elsker å gå. Benytter en hver sjanse til å presse inn litt ekstra aktivitet, f.eks ved å gå ved siden av rullebåndene på Gardermoen, og alltid ta trapper (selv med tung koffert) ;D Trener 3-4 ganger i uka. Min hverdag er imidlertid ikke ekstremt aktiv, mye stillesitting og på jobb er det mest å stå rett opp og ned. Men har jeg valget mellom å gå 4 km eller å kjøre, velger jeg alltid å gå med mindre jeg har skikkelig dårlig tid. Jeg er slank, og fornøyd med kroppen min, og ser på den som et resultat av hardt arbeid. Tror jeg har 1 venninne som "bytter" hverdagsaktivitet med trening, men hun er også veldig usunn (mye junk og godteri, og hun røyker). Hun er vel den jeg vet om som klager mest på kroppen sin, og det virker som at hun belønner treningsinnsatsen sin med junkfood og sjokolade. Merkelig mentalitet egentlig.. =/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå