Gå til innhold

Fulle fortau og blinde mennesker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg må bare få utrykke litt fortvilelse.

Min samboer er blind, han kan se litt lys/mørke og enkelte grove former, men han er avhengig av hvit stokk eller følge når han går i ukjente områder. Han trives best fra høst til vår, men sommeren er et slit i byen.

Mye av skyldren er på butikker som drar halvparten av sortementet ut på fortauet, så folk må ut på gaten/i kjørebanen for å ikke krasje i stativer og kurver. Litt av problemet er klesstativene, er det mye jakker og topper, så er det ikke alltid staven hans "merker" dette før han går rett inn i tøyet. Litt av problemet er tusentalls reklameplakatater, alle resturantene som nå dekker fortauene med bort og stoler til røykere + alle menneskene som står mellom butikkvarer, reklameplakater og ikke ser den hvite stokken som noen grunn til å vike plass.

Som resultat så er samboeren min veldig einstøing på sommeren, utrygg og reiser kun ut i gater eller butikker med venner eller familie. Jeg synes det er trist at han bruker så mye tid inne og hjemme hele tiden. :(

MÅ butikker og kafeer spise opp fortau med varer og møbler? Burde det ikke være en viss ferdselsrett?

Anonymous poster hash: 3d35b...028
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Sjekk med kommunen. Trodde det var et visst krav hvor mye av fortauet som skal få være igjen. Kan godt være det er en slags meldetjeneste hvis de overstiget det kravet.

Skrevet

Det skal være et krav om at skilt og stativer og sånn ikke skal stå for langt ut på fortauet ja. Husker da jeg selv hadde sommerjobb i en klesbutikk i ei gågate, fikk tilsnakk da jeg satte et stativ litt for langt ut på fortauet :P

Men ja, hør med kommunen :)

Skrevet

Nå er jeg i en annen bransje, men kravet vi må følge når vi setter ut hindringer er at det skal være minst 170 cm fri fortausbredde forbi berørt område.

Skrevet

Har han ikke krav til å få en assistent eller noe til sånne situasjoner?

AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke krav til å få en assistent eller noe til sånne situasjoner?

Er ille om han skal være nødt til å ty til assistent bare fordi butikkene velger å drite i loven

Anonymous poster hash: 7a3e4...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Uff, så leit. Jeg synes fortauene kan være veldig smale på grunn av butikkers varer, og det blir jo verre der mange ferdes samtidig. Og jeg har synet! Jeg synes virkelig butikkene burde ha strengere krav mot å bruke fortauet til varene sine.

Anonymous poster hash: a2513...48e
AnonymBruker
Skrevet

har merket det selv at klesstativer osv er laaangt ut på fortauet. syns de kunne hatt det inne istedet.... tar ikke akkurat mye hensyn til de som har vansker for å komme seg frem. om det er snakk om rullestol eller de blinde. det skal ikke være lett å være norsk og ha et handicap her i norge.

Anonymous poster hash: 98455...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...