Gå til innhold

Andel vs. Selveierleilighet vs. leie - student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå studert i 3 år og planlegger å studere i 5 år til og tenker derfor det er bedre å prøve å kjøpe seg en leilighet i stedet for å betale leie "ut av ruta" til noen andre i så mange år, når jeg på den tiden kunne finansiert en egen leilighet.

Foreldrene mine vi ikke stå som støtte/kausjonist/ hva du vil kalle det, på en selveierleilighet fordi det da er de som må ta lån i banken på over en og en halv million og de sier de har så mye i lån fra før...

Jeg fant så en andelsleilighet til 290 000kr som de sa seg villig til å hjelpe til med å få lån på, da jeg har ca 120 000kr allerede spart opp fra jobb, bursdager, konfirmasjon som jeg kan bruke som egenkapital. fellesgjelden er 1,4 millioner så totalprisen er 1 690 000kr, men jeg betaler 290 000kr så 7196kr per måned til fellesgjelden er infridd. Den hybelen jeg leier nå er 16kvm og her betaler jeg 7000kr i mnd og den skal øke til 7300kr til sommern, så det er da omtrent det samme jeg kommer til å betale i fellesgjeld per mnd som jeg betaler til husverten nå.... og når jeg selger andelsleiligheten får jeg vel noe igjen for den? all salgsprisen går vel ikke til boretslaget?

mange som har sagt at andel er bare tull og at jeg må kjøpe selveierleilighet, men det går ikke å få lån i banken til det, men det går å få lån på 170 000kr....

men det er vel bedre med den andelsleiligheten enn å fortsette å betale hver måned til en annen huseier i 5 år fremover?

Anonymous poster hash: 48bf1...d37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt en andelsleilighet med så lavt innskudd, men prøvd å finne noe midt på treet.

Du sier ikke hvor du bor, men eldre, etablerte borettslag i Oslo pleier å ha moderate fellesutgifter.

Ikke nødvendig å kjøpe selveier. Det finnes masse varianter midt mellom disse to alternativene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt en andelsleilighet med så lavt innskudd, men prøvd å finne noe midt på treet.

Du sier ikke hvor du bor, men eldre, etablerte borettslag i Oslo pleier å ha moderate fellesutgifter.

Ikke nødvendig å kjøpe selveier. Det finnes masse varianter midt mellom disse to alternativene.

Er denne jeg har sett på:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47069664&searchclickthrough=true

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes leiligheten så veldig bra ut jeg :-)

Personlig ville jeg også ha kjøpt en leilighet med lavt inskudd dersom dette var min eneste mulighet for å komme inn på boligmarkedet. Det er jo så mye penger ut av vinduet å fortsette å leie!

Har du økonomi til å få lån på 1 690 000? Ville foreldrene dine være kausjonister på denne leiligheten, eller skulle de hjelpe deg med å få betalt de 290 000?

Håper det ordner seg for deg :)

Anonymous poster hash: e79f1...9cd
  • Liker 1
Skrevet

Er denne jeg har sett på:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47069664&searchclickthrough=true

Flott leilighet. Bare få med deg at lånet er avdragsfritt pr i dag og at dette skal begynne å betales neste sommer. Dette vil øke fellesutgiftene dine med ca 5000 i måneden.

Ellers går nok ingenting av salgsummen til borettslaget som du skriver om i ditt første innlegg.

Jeg kjenner ikke til pris på leiligheter i Tromsø men denne vil koste deg kr 43000 pr kvm.

Det er helt greit og ofte fornuftig å bo i borettslag og er ofte litt rimeligere enn selveier. Viktig imidlertid å være obs på forskjeller. For de fleste vil den største forskjellen være i forhold til om en ønsker å leie ut leiligheten. Du kan lese litt om forskjellene på http://www.jm.no/boliger/a-kjope-nytt/selveier-eller-borettslag/.

Om jeg var deg ville jeg også sjekket hvordan det er med forsikringer i borettslaget. Dersom en av beboerne ikke betaler vil da kostnaden havne hos de andre i laget? Ikke utenkelig at mange ikke har fått med seg den store økningen i fellesutgifter som skjer neste år.

• Liker 3
Gjest Ciegus
Skrevet

Vær obs på at første avdrag er i 2015, dvs at de har avdragsfrihet akkurat nå. Betyr det at felleskostnadene pr måned øker neste år, når dere må begynne å betale avdrag?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå studert i 3 år og planlegger å studere i 5 år til og tenker derfor det er bedre å prøve å kjøpe seg en leilighet i stedet for å betale leie "ut av ruta" til noen andre i så mange år, når jeg på den tiden kunne finansiert en egen leilighet.

Foreldrene mine vi ikke stå som støtte/kausjonist/ hva du vil kalle det, på en selveierleilighet fordi det da er de som må ta lån i banken på over en og en halv million og de sier de har så mye i lån fra før...

Jeg fant så en andelsleilighet til 290 000kr som de sa seg villig til å hjelpe til med å få lån på, da jeg har ca 120 000kr allerede spart opp fra jobb, bursdager, konfirmasjon som jeg kan bruke som egenkapital. fellesgjelden er 1,4 millioner så totalprisen er 1 690 000kr, men jeg betaler 290 000kr så 7196kr per måned til fellesgjelden er infridd. Den hybelen jeg leier nå er 16kvm og her betaler jeg 7000kr i mnd og den skal øke til 7300kr til sommern, så det er da omtrent det samme jeg kommer til å betale i fellesgjeld per mnd som jeg betaler til husverten nå.... og når jeg selger andelsleiligheten får jeg vel noe igjen for den? all salgsprisen går vel ikke til boretslaget?

mange som har sagt at andel er bare tull og at jeg må kjøpe selveierleilighet, men det går ikke å få lån i banken til det, men det går å få lån på 170 000kr....

men det er vel bedre med den andelsleiligheten enn å fortsette å betale hver måned til en annen huseier i 5 år fremover?

Du må også huske på at når du låner penger til andelsleilighet så må du ha prisen + fellesgjelden, det blir jo da nærmere 2 millioner.

Også må du huske på når leiligheten skal begynne å betale på lånet sitt, så da blir det veldig mye dyrere fellesutgifter

Anonymous poster hash: e5d94...df6

• Liker 2
Skrevet

Fellen med slike leiligheter er at man tisser litt i buksa når det er avdragsfritt i starten. Blant annet blir en slik leilighet vanskeligere å selge uten tap når den avdragsfrie perioden er over. Helst vil man jo at det skal være omvendt... at man begynner med litt dårlig råd og får bedre økonomi etter hvert. Og så kan selge med overskudd så man har egenkapital når man skal bytte bolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg oppdaget det med avdrag... når avdraget begynner å løpe har jeg utgifter på 10 500kr ca i måneden på fellesgjeld + fellesutgifter. steike dyrt da plutselig! Har sett på en annen leilighet som er selveie, slik at jeg da kan leie den ut på airbnb i helgene når jeg er hjemme i min hjembygd og på den måten spe på inntektene jeg kan bruke til å betale ned lån.. disse leilighetene er midt i sentrum og tror derfor det vil bli populært blant turister på airbnb.

http://www.finn.no/finn/realestate/newbuildings/object?finnkode=45907755&searchclickthrough=true

AnonymBruker
Skrevet

De er faktisk billigere enn andelsleiligheten og

Anonymous poster hash: e5d94...df6
Skrevet

Det er jo så mye penger ut av vinduet å fortsette å leie!

Jeg reagerer på at så mange oppfatter det som "penger ut av vinduet" å betale leie.

Er det ikke like mye penger ut av vinduet å betale renter på et lån?

OK, det lønner seg å eie hvis prisene stiger. Men du har ingen garanti for at det vil skje i framtiden. Det siste året har nok mange opplevd at de ville ha kommet bedre ut av det ved å leie enn ved å eie.

Om det vil lønne seg å kjøpe den aktuelle leiligheten i stedet for å leie skal jeg ikke ta stilling til. Men du kan ikke stole på at du får igjen alt du har betalt inn når du selger.

De fleste har kostnader ved å bo, enten de leier eller eier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tar jeg leiligheten til 1 290 000kr som er 20kvm eier jeg leiligheten og kan leie den ut i helgene til turister + felleskostnadene er bare 227kr i måneden og strøm og kabel-TV er inkludert... leier jeg ut for 600kr natta hver helg kan jeg tjene 4800kr i måneden i leieinntekter som jeg kan bruke på avdrag på lånet! :D

• Liker 1
Skrevet

Nå er vel, såvidt jeg vet, boligmarkedet i Tromsø ganske sprengt og har mye studenter, så jeg tror ikke det er noen stor fare å kjøpe og jeg tipper det er lønnsomt også. Men som du ser andelsleiligheten en dyr affære. Det er en grunn til at prisen er så lav.

En mindre selveier er et godt alternativ, men se deg godt omkring før du kjøper. Se på alle typer boliger og ta gjerne en tur i banken for å se hva de kan tilby. Eller snakk med et familiemedlem eller en venn som har litt greie på det og som vil ditt beste. Da unngår du å tape penger i alle fall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel, såvidt jeg vet, boligmarkedet i Tromsø ganske sprengt og har mye studenter, så jeg tror ikke det er noen stor fare å kjøpe og jeg tipper det er lønnsomt også. Men som du ser andelsleiligheten en dyr affære. Det er en grunn til at prisen er så lav.

En mindre selveier er et godt alternativ, men se deg godt omkring før du kjøper. Se på alle typer boliger og ta gjerne en tur i banken for å se hva de kan tilby. Eller snakk med et familiemedlem eller en venn som har litt greie på det og som vil ditt beste. Da unngår du å tape penger i alle fall.

Ja boligmarkedet i Tromsø er mildt sagt sprengt! har en venninne som betaler 8000kr i leie for 12kvm rom i boligkompleks fordi det ikke er annet å oppdrive... det er alt for mange studenter i forhold til boligplasser og derfor ser man alltid i annonser her i tromsø, studenter som tilbyr høy leie + diverse tjenester som snømåking, bygg og tekniske ting og på høsten tilbyr mange flere kilo elgkjøtt og multebær og lignende bare for å få seg en hybel... så tror ikke jeg trenger å være redd for å få solgt leiligheten til iallefall så mye som jeg kjøpte den for!

Burde jeg søke opp de ulike meglerhusene i Tromsø for så å se på deres nettside hvilke boliger de har også kanskje? har bare brukt finn. no, men kan vel hende ikke alle som er til salgs i byen står listet der

Gjest Wei Wei
Skrevet

tar jeg leiligheten til 1 290 000kr som er 20kvm eier jeg leiligheten og kan leie den ut i helgene til turister + felleskostnadene er bare 227kr i måneden og strøm og kabel-TV er inkludert... leier jeg ut for 600kr natta hver helg kan jeg tjene 4800kr i måneden i leieinntekter som jeg kan bruke på avdrag på lånet! :D

Vet ikke hvor du har det fra, men kabel-TV, strøm er ikke inkludert. Ikke kommunale avgifter heller.

Kabel-tv er koblet til, men du får eget faktura og kan bestille tilleggstjenester. Dere deler strøm på fellesareal, men ikke det dere bruker inne i leilighetene.Kommunale avgifter skal også faktureres direkte til deg. Finner ikke noe om vann og avløp i annonsen, så du må beregne også med disse utgiftene. Pluss Internet, tv-lisens og innboforsikring.

Og du kan ikke regne med å ha leietakere hver helg hele året. Det er lite sannsynlig.

Kanskje det er litt off topic, men når du sier du studerte i 3 år og skal studere 5 år til, mener du da at du gikk på vgs og skal nå på høyskole/universitet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor plass har du nå? Er du helt sikker på at du gidder å bo på 20 små kvadratmeter i fem år til? (Ref. den lille leiligheten til 1290' i sentrum)

Styr unna leilighetene i Stakkevollvegen. De er allerede vanskelige å få solgt, og som noen skrev så er første avdrag neste år - og da kommer det til å bli enda vanskeligere å få solgt den (og dyrere å bo der). Jeg fikk faktisk tilbud om å kjøpe en slik for 30 000 kroner (ja, tretti tusen kroner) for et par år siden... eieren ville bare bli kvitt den.

Det er dyrt å bo i sentrale Tromsø, det kommer man ikke bort fra. Byen har hatt en sterk prisvekst de siste årene, bl.a. fordi den ble hardt rammet av finanskrisen hvor det i 2008-2009 var over 800 boliger til salgs - og da ble det en stopp i byggingen av nye boliger, noe som fortsatt preger boligmarkedet. I dag er det kun 175 boliger til salgs, og leiligheter som kostet 1,3 millioner da jeg kom hit for tre år siden, går nå for 1,8-2 millioner. Jeg tror ikke denne veksten kommer til å fortsette inn i evigheten, men hvem vet?

Det finnes forresten også rimelige leieobjekter i Tromsø. Selv betaler jeg under 6000 kroner/mnd for 40 kvadratmeter inkludert alt (kabel-tv, internett, strøm osv). Om du setter inn en annonse i Nordlys eller iTromsø kan du garantert få tak i en billigere hybel enn den du bor i nå.

Anonymous poster hash: c1112...6dc
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du har det fra, men kabel-TV, strøm er ikke inkludert. Ikke kommunale avgifter heller.

Kabel-tv er koblet til, men du får eget faktura og kan bestille tilleggstjenester. Dere deler strøm på fellesareal, men ikke det dere bruker inne i leilighetene.Kommunale avgifter skal også faktureres direkte til deg. Finner ikke noe om vann og avløp i annonsen, så du må beregne også med disse utgiftene. Pluss Internet, tv-lisens og innboforsikring.

Og du kan ikke regne med å ha leietakere hver helg hele året. Det er lite sannsynlig.

Kanskje det er litt off topic, men når du sier du studerte i 3 år og skal studere 5 år til, mener du da at du gikk på vgs og skal nå på høyskole/universitet?

Har allerede bachelor i psykologi. går første år av fem-årig studium i økonomi og administrasjon for å bli siviløkonom

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor plass har du nå? Er du helt sikker på at du gidder å bo på 20 små kvadratmeter i fem år til? (Ref. den lille leiligheten til 1290' i sentrum)

Styr unna leilighetene i Stakkevollvegen. De er allerede vanskelige å få solgt, og som noen skrev så er første avdrag neste år - og da kommer det til å bli enda vanskeligere å få solgt den (og dyrere å bo der). Jeg fikk faktisk tilbud om å kjøpe en slik for 30 000 kroner (ja, tretti tusen kroner) for et par år siden... eieren ville bare bli kvitt den.

Det er dyrt å bo i sentrale Tromsø, det kommer man ikke bort fra. Byen har hatt en sterk prisvekst de siste årene, bl.a. fordi den ble hardt rammet av finanskrisen hvor det i 2008-2009 var over 800 boliger til salgs - og da ble det en stopp i byggingen av nye boliger, noe som fortsatt preger boligmarkedet. I dag er det kun 175 boliger til salgs, og leiligheter som kostet 1,3 millioner da jeg kom hit for tre år siden, går nå for 1,8-2 millioner. Jeg tror ikke denne veksten kommer til å fortsette inn i evigheten, men hvem vet?

Det finnes forresten også rimelige leieobjekter i Tromsø. Selv betaler jeg under 6000 kroner/mnd for 40 kvadratmeter inkludert alt (kabel-tv, internett, strøm osv). Om du setter inn en annonse i Nordlys eller iTromsø kan du garantert få tak i en billigere hybel enn den du bor i nå.

Anonymous poster hash: c1112...6dc

bor i hansjordnesbukta på 16kvm til 7000kr/mnd. har lagt ut annonse i nordys og hadde annonse på finn i 1 år, men ingen relevante kontaktet. jeg skrev jeg var ute etter helst egen hybel, men bofellesskap også ok, hverken røyker eller drikker, og max pris 5500kr ink. strøm. de som ringte hadde hybler til 6000kr ++ uten strøm og internett inkludert.. ente opp med å ta over denne 16kvm hybelen jeg har nå etter venninnen min som flyttet ut

AnonymBruker
Skrevet

Har allerede bachelor i psykologi. går første år av fem-årig studium i økonomi og administrasjon for å bli siviløkonom

:hakeslepp: Og du har ikke fått med deg stort så langt… Skremmende!

Anonymous poster hash: c5ff0...0f8

AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp: Og du har ikke fått med deg stort så langt… Skremmende!

Anonymous poster hash: c5ff0...0f8

fått med meg hva? har fått med meg hvordan man lager en markedsplan og har utviklet en markedsplan for ei bedrift, SWOT, PESTEL, AIDA, derivasjon, integraler, grenseverdier etc, teknisk og fundamental analyse, daytrading, swingtrading, makroøkonomiske forhold i europa og verden, ++ ... skjønner ikke hva du mener jeg ikke har fått med meg?

Typisk.. akkurat som hvis noen som studerer medisin stiller et spørsmål og folk responderer "hæ har du studert medisin i en hel uke og du vet ikke hvordan du setter et båtsnitt i venstre aksille?!"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...