Gå til innhold

Like tvillinger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noe jeg har lurt på en god stund er hvorfor tvillinger (spesielt eneggede) på død og liv skal kles og bli behandlet helt likt. Jeg møter veldig ofte tvillingpar langt opp i skolealder, som både kles likt og har like hårsveiser. Jeg vet at mange sier at de er redde for å gjøre forskjell på barna sine, men hva er egentlig så galt med det? De er to forskjellige individer, uansett for like de ser ut, og SKAL bli gjort forskjell på.

Selv er jeg mamma til to små tvillinger. Nå er mine gutt/jente, så det har aldri vært et tema å kle dem likt. Jeg har alikevel vært fast bestemt fra starten av at de skal bli behandlet rettferdig, men langt ifra likt. Jeg prøver å sette av så mye tid som mulig til å gi dem oppmerksomhet hver for seg. Jeg hadde også gjort det på samme måte hvis jeg hadde hatt eneggede tvillinger.

Jeg ser også at noen foreldre gir helt like bursdagsgaver til barna sine, og jeg tenker, hva gjør det egentlig om den ene tvillingen får Barbie på ridetur og den andre få Barbie på stranda?

Jeg er absolutt ikke ute etter å rakke ned på noen, men jeg lurer på hva grunnen deres er til å behandle tvillingene 100% likt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Linneeeea
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er enegget tvilling, og mamma har alltid oppfordret besteforeldre etc til å kjøpe ulike klær. Vi har hatt forskjellig hårsveis og gått i ulik klasse gjennom hele grunnskolen. Nå er vi begge to selvstendige og studerer i hver vår by, og har hver vår identiteter. Vi har et veldig nært forhold! Det tror jeg er veldig viktig når det gjelder tvillinger, for ellers kan de bli så avhengige av hverandre at de alltid må være sammen:)

Endret av Linneeeea
Skrevet

Tror det ofte er de med eneggede tvillinger som gjør det, men synes ikke jeg ser det så ofte? Våre gutter er ulike av utseende og jeg har ingen helt like klær, synes det ser litt rart ut.

Skrevet

Eneste tvillingmoren jeg kjenner kler iallefall jentene sine i helt forskjellige klær. Hadde også et par tvillingjenter i parallellklassen min da jeg var barn, og de hadde også helt forskjellig stil (ene veldig rosa/dollete og med langt hår, andre med kort hår og mer sporty klær). Tror ikke at det er så fryktelig vanlig å kle tvillinger likt, det bare er så utrolig tydelig når noen gjør det.

Skrevet

Jeg har toeggede tvillingjenter og det varierer hvorvidt de er like/ulikt kledd. Ofte skyldes det at de har fått like klær i gaver, at det har vært vanskelig å finne ulike klær av lik type (kan jeg får samme klær i forskjellige farger, så får de helst det) og sist, men ikke minst, de VIL faktisk ha på seg relativt like klær! Får den ene kjole, skal begge ha. Som regel ender det i raseri og gråt om jeg tvinger igjenom at de skal være forskjellig kledd og helt ærlig, for meg betyr det ingenting hva de har på seg, men jeg gidder ikke presse igjenom at de skal være ulike av prinsipp...

Det samme gjelder faktisk gaver. Ja, de får faktisk ofte likt fordi de ØNSKER seg de samme tingene. Ønsker begge seg det samme, så får de faktisk det. Det nytter ikke om en får Barbi til hest og den andre Barbie på stranda når BEGGE ønsket seg Barbie til hest.

Likt vs ulikt, rettferdig vs urettferdig, det kommer an på situasjonen og barnas personlighet. Jeg har ingen problemer med å behandle de forskjellig ut fra personlighet og være rettferdig ut fra situasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det oftere gjelder babyer enn større barn. Babyer har som regel bare bodyer og strømpebukser uansett, så da blir det vel automatisk mye likt, bruker klærne om hverandre osv. Sjelden jeg ser noen som alltid bruker "grønt på en, blått på den andre". Kjenner flere tvillingpar i barnehagealder og større, og der har de både forskjellige klesstiler og hårsveiser.

Anonymous poster hash: 9de7a...34d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er tvilling (toegga) og det har irritert med kjempe mye opp gjennom årene at folk har ofte gitt oss like gaver. Ellers har vi sjeldent blitt kledd opp og blitt behandla likt av foreldrene våres :) !

Når det kommer til gaver tror jeg rett og slett det er fordi folk er late... og kanskje de er redde for at den ene syntes den andre sin gave var finere.

Skal sies at hvis jeg hadde hatt tvillinger hadde jeg syntes det var søtt om de hadde blitt kledd likt, kanskje derfor foreldre gjør det.

Haha, litt artig, for nå i voksen alder liker jeg og søstra mi å kle oss likt. Ofte vi planlegger samme antrekk, for da er vi jo "tvillinger" :fnise: . Teit, I know :rolleyes:

Skrevet

Jeg er tvillig, hvor vi måtte ta test hvor vi var to eller eneggede. Mamma var vel slik at vi skulle ha de samme klærne men forskjellige farger slik at de voksene kunne se forskjell på oss i barnehage, når vi kom til barneskolen så ble det mer at vi fikk ha på oss forskjellige klær. Vi begge fikk to forskjellige stiler og er blitt såpass ulike (vi ligner og folk ser vi er tvillinger, men nok til at de helt fint kan se forskjell). Så nå sitter vi her i dag, en i Norge og en i USA, begge med blondt hår, en med typisk bærum sossestil og en med "bohem couldn't care hva jeg har på meg så lenge det er fint og fungerer"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tette jenter, og det de ønsker mest i verden er å få alt LIKT. Ellers er det urettferdig. Den eldste vil ha det den yngste får, og omvendt, om det er klær, babyleker eller sykler. Så at man gir tvillinger like gaver skjønner jeg godt, det ville jeg gjort hvis ikke annet var "avtalt". Kle seg likt er også stas.

Anonymous poster hash: c1407...67c
  • Liker 1
Skrevet

haha, jeg husker at mamma og pappa en gang gav meg og min tvillingsøster en gave hver med klær oppi, og jeg husker jeg ble så dødlig misunnelig på en pakke med truser som min søster fikk, for de var myyye finere enn de jeg fikk, med stjerner på og greier :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har toeggede tvillinger. Når de var babyer så fikk de ofte like klær eller bare med forskjellige farger. Rett og slett fordi utvalget ikke er det beste. Jeg klarte liksom ikke å kle en i olabukse og en i joggebukse, de måtte være litt like. Vanskelig å forklare.

Men nå som de er store og kan bestemme selv så blir noe likt andre ting helt forskjellig. Men jeg prøver å ihvertfall kjøpe forskjellig farger. De er helt ulike på utseende så ingen tar feil og de blir aldri kalt for "tvillingene". Folk tror meg nesten ikke når jeg sier de er tvillinger.

Anonymous poster hash: 47a25...188
  • Liker 1
Skrevet

Det er fint å høre andres synspunkter :)

På barneskolen der sønnen min skal starte er det tre sett med tvillinger, alle eneggede gutter, som kles og ellers ser prikk like ut. Jeg kan forstå at de ønsker seg de samme tingene, men jeg forstår ikke at de synes det er så gøy å alltid bli sammenlignet med hverandre når de er så gamle. Bare grubler litt...

Skrevet

Jeg er enegget tvilling og vi fikk en sjelden gang like klær i gave. Foreldrene klarte fint å skille uansett antrekk, andre hadde ofte problemer. Vi var av typen "uadskillig" og det var ikke snakk om at vi går i forskjellige klasser, det ble prøvd men vi protesterte mye mot det og etter 6 måneder ga de opp.

Jeg ser at det blir lagt mye mer vekt på at tvillinger er 2 forskjellige personer og det er fint men jeg tror ikke at klær eller hårsveis utgjør så mye egentlig.

Skrevet

Jeg har toeggede tvillinger. Når de var babyer så fikk de ofte like klær eller bare med forskjellige farger. Rett og slett fordi utvalget ikke er det beste. Jeg klarte liksom ikke å kle en i olabukse og en i joggebukse, de måtte være litt like. Vanskelig å forklare. Men nå som de er store og kan bestemme selv så blir noe likt andre ting helt forskjellig. Men jeg prøver å ihvertfall kjøpe forskjellig farger. De er helt ulike på utseende så ingen tar feil og de blir aldri kalt for "tvillingene". Folk tror meg nesten ikke når jeg sier de er tvillinger. Anonymous poster hash: 47a25...188

Tror jeg viser til dette svaret. Dårlig utvalg der vi bor førte til en del like klær når guttene var små.

• 1 år senere...
Skrevet

Noe jeg har lurt på en god stund er hvorfor tvillinger (spesielt eneggede) på død og liv skal kles og bli behandlet helt likt. Jeg møter veldig ofte tvillingpar langt opp i skolealder, som både kles likt og har like hårsveiser. Jeg vet at mange sier at de er redde for å gjøre forskjell på barna sine, men hva er egentlig så galt med det? De er to forskjellige individer, uansett for like de ser ut, og SKAL bli gjort forskjell på.

Selv er jeg mamma til to små tvillinger. Nå er mine gutt/jente, så det har aldri vært et tema å kle dem likt. Jeg har alikevel vært fast bestemt fra starten av at de skal bli behandlet rettferdig, men langt ifra likt. Jeg prøver å sette av så mye tid som mulig til å gi dem oppmerksomhet hver for seg. Jeg hadde også gjort det på samme måte hvis jeg hadde hatt eneggede tvillinger.

Jeg ser også at noen foreldre gir helt like bursdagsgaver til barna sine, og jeg tenker, hva gjør det egentlig om den ene tvillingen får Barbie på ridetur og den andre få Barbie på stranda?

Jeg er absolutt ikke ute etter å rakke ned på noen, men jeg lurer på hva grunnen deres er til å behandle tvillingene 100% likt.

Jeg har to tette jenter, og får den ene Barbie på stranda og den andre Barbie til hest  er begge misfornøyde, og det er krangling til evig tid. Skal det være forskjell, må den ene få Barbie og den andre My little Pony, og så kan det gå bra og de deler. Får de likt går det bra. De liker å være kledd likt, men heldigvis går det mest på at begge må ha bukse, eller begge kjole, eller lik t-skjorte på samme dag. Penklær kjøper jeg likt, ellers er jo den ene kjolen finere enn den andre, uansett. Dette er selvfølgelig noe vi jobber med, og det har slett ikke vært intensjonen, tvert i mot mente jeg (og mener fortsatt) at rettferdig betyr ikke likt, det er bare det at praksis er annerledes enn virkelighet.

Har kjennskap til eneggede tvillinger som kler seg kliss identisk, med samme ganglag, frisyre og samme veska og paraplyen båret på samme måten. De er i tredveårene!

• Liker 1
Skrevet

Meg over: Teorien er annerledes enn i virkeligheent, skulle det selvsagt være.

Skrevet

Mange eneggede tvillinger har nokså lik smak, og er to plagg litt ulike vil kanskje begge ha samme favoritt. Dette blir jobbing i underholdningsprogrammer, der ser man ofte at begge favoriserer samme plagg eller gjenstand, selv om de ikke kan se hva den andre velger. Eneggede tvillinger som skilles ved adopsjon ved fødsel og ikke kjenner til hverandre, kan også ende opp med samme yrke, samme fritidsinteresser osv.

Anonymous poster hash: 47213...a2b

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt tvillinger ville jeg først valgt to forskjellige navn ,ikke at begge begynte på a feks,

Kledd de ulikt, ulik hårsveis .samme som jeg ville gjort med de andre barna. de blir ofte nok satt sammen av samfunnet som tvillingene så da synes jeg det er viktig at de får kjenne på individualitet.

Anonymous poster hash: 821d4...252
Skrevet

Nå må du ikke glemme at små barn er _veldig_ opptatt av rettferdighet og for barn er rettferdighet likhet. Tenk hvis du f.eks. skulle prøvd å dele ut kake i barnhagen etter reell rettferdighet (hvem som orker mest, hvem som er mest glad i kake osv) - det ville blitt store protester. Så ofte er det nok for å bevare freden i huset.

Skrevet

Nå må du ikke glemme at små barn er _veldig_ opptatt av rettferdighet og for barn er rettferdighet likhet. Tenk hvis du f.eks. skulle prøvd å dele ut kake i barnhagen etter reell rettferdighet (hvem som orker mest, hvem som er mest glad i kake osv) - det ville blitt store protester. Så ofte er det nok for å bevare freden i huset.

Tenker jeg også, ts' tvillinger er nok veldig små. Tenk når de er fem, og den ene virkelig har fortjent en liten premie pga et legebesøk eller noe. Da kan det være rettferdig for oss at bare han får is for eksempel, men det er jo kun gjennomførbart hvis den andre får dagen etter eller får noe annet eller tas helt bort fra situasjonen, det vil oppleves blodig urettferdig og broren vil ønske seg legebesøk han også (=likt).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...