Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #1 Skrevet 5. juni 2004 Flere enn meg som synes det er vanskelig når intervjueren spør hvilke forventninger man har til lønn? Hva svarer man da? Vil jo ikke virke kravstor og dermed være uaktuell for jobben, og heller ikke "selge meg selv" for billig heller... Er nyutdannet Bachelor i øk/adm. Noen som har noen anelse om hva jeg kan forvente?
Gjest care Skrevet 5. juni 2004 #2 Skrevet 5. juni 2004 Da jeg var nyutdannet og ikke viste hva jeg skulle si, så ba jeg dem si hva lønn som fulgte med stilling slik at jeg kunne vurdere den selv. Når man er nyutdannet så kan det hende at man søker på ulike stillinger som krever ulik lønn og da er det dumt å legge seg på en fast linje. Så får du vurdere hva som er passende lønn for deg, men da jeg var nyutdannet så var kompetanse viktigere enn lønn-lykke til da
Gjest Chica Skrevet 5. juni 2004 #3 Skrevet 5. juni 2004 Kommer nok an på hvilken jobb du søker på det. Når jeg var ferdigutdannet innen øk/adm søkte jeg på alt fra sekretærjobber til en del høyere stillinger. Ville forventet høyere lønn i en høyere stilling.
Gjest Nyutdannet 29 Skrevet 5. juni 2004 #4 Skrevet 5. juni 2004 Jeg er selv nyutdannet innen administrasjon og økonomi. Da jeg ble spurt i privat sektor svarte jeg "rundt 300.000,-" og da jeg søkte i staten måtte jeg si 270.000,- bare fordi staten betaler alltid mindre...
Gjest Chica Skrevet 5. juni 2004 #5 Skrevet 5. juni 2004 270000 i staten er avhengig av at du får en førstekonsulentstilling. Jeg ble ikke kalt inn til intervju på slike stillnger en gang jeg når jeg var nyutdannet. De fleste har krav om at man skal ha noen år med arbeidserfaring først...
Veronal Skrevet 5. juni 2004 #6 Skrevet 5. juni 2004 Det er egentlig ganske uprofesjonelt å stille slike spørmål på intervju, så det aller beste er å svare "jeg er sikker til av vi vil komme til en enighet". Når det er sagt så går det jo an å ha en realistisk, personlig forventning som f.eks. er basert på lønnsstatistikk fra relevante fagforeninger, og denne forventingen er aktuell ifbm. lønnsforhandling *etter* du er tilbudt en stilling.
Gjest Sabia Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 (endret) *slettet* Endret 1. mai 2006 av Nivea
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #8 Skrevet 10. februar 2006 Det er det jo absolutt ikke. Hvis man har totalt ulike forventinger til lønn, er det helt på sin plass å avklare dette i intervjurunden, ellers kaster begge parter bort tid og krefter.
Shoegal Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Jeg ble nettopp stilt dette spørsmålet på intervju ( førstekonsulent i staten), og svarte enkelt og greit at " jeg forventer å få det samme som enhver annen med min kompetanse og erfaring". Tror det var et ok svar, jeg fikk i alle fall jobben, og to lønnstrinn høyere enn jeg ble forespeilet
mito Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 (endret) Når jeg var nyutdannet, fant jeg gjennomsnittlig begynnerlønn for min utdannelse og la på 20.000-30.000, siden jeg er bedre enn gjennomsnittet Endret 10. februar 2006 av mito
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #11 Skrevet 10. februar 2006 Jeg tror jeg ville svart hva jeg har i lønn i dag og lagt til at jeg ikke vet hva slags lønnsnivå det er i bedriften jeg søker jobb i.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #12 Skrevet 10. februar 2006 Man kan fint si i intervjuet hv aman forventer av lønn dersom de spør hva du forventer. Hvorfor ikke besvare et spørsmål som blir stilt? Falsk beskjedenhet er ingen dyd. Det er din plikt å sjekk hva som er gjennomsnittlønnen for den stillingen du søker, etter utdanning, stillingens art og hva ditt forbund mener om saken - før du drar på intervju.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 Jeg tror jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har jo sjekket litt rundt og forhørt meg om hva andre i lignenede stillinger/med sammeutdanning/erfaring får, og har klare tanker om hva jeg forventer. Jeg ønsker imidlertid å se hva dere tilbyr før jeg kommer med noe bestemt krav, men jeg er sikker på at vi vil komme til enighet"....eller noe i den dure. Noe som viser at man tross alt har noen meninger, uten at man låser seg fast eller virker for vanskelig....
Piglet Skrevet 13. februar 2006 #14 Skrevet 13. februar 2006 Jeg pleide å si noe i retning av at det var viktigere med en spennende, utfordrende og morsom jobb, enn at lønnen var så og så høy. Derutover sa jeg at jeg forventet at den lå i forhold til dimitent-satsene (nyutdannet). Piglet
Champagnepiken Skrevet 13. februar 2006 #15 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har jo sjekket litt rundt og forhørt meg om hva andre i lignenede stillinger/med sammeutdanning/erfaring får, og har klare tanker om hva jeg forventer. Jeg ønsker imidlertid å se hva dere tilbyr før jeg kommer med noe bestemt krav, men jeg er sikker på at vi vil komme til enighet"....eller noe i den dure. Noe som viser at man tross alt har noen meninger, uten at man låser seg fast eller virker for vanskelig.... ← Helt enig. Men så kan du bli presset til å komme med et tall, og da er det faktisk kjekt å ha sjekket litt rundt hva som er gangbart for denne type stilling i en sånn bedrift. Husk også at vi jenter har lett for å stille for lave lønnskrav!
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #16 Skrevet 19. juni 2006 Det er det jo absolutt ikke. Hvis man har totalt ulike forventinger til lønn, er det helt på sin plass å avklare dette i intervjurunden, ellers kaster begge parter bort tid og krefter. ← Enig. Man forhandler ikke om lønn etter at man er ansatt, men før. Like greit å avklare det tidlig, ingen hemmelig grunn til å vente.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 19. juni 2006 #17 Skrevet 19. juni 2006 Har ingen forståelse for hvorfor det skal være uprofesjonelt å spørre om lønnsforventninger under første intervju. Selvfølgelig gjør man det! Ville heller si det er dumt å ikke spørre..
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #18 Skrevet 21. juni 2006 Enig med flere her. Falsk beskjedenhet går bare ut over en selv... Jeg har erfart hvor feil det blir å være diplomatisk og beskjeden: i min første jobb i en kommune svarte jeg "det viktigste er jo jobben, at den virker interessant og spennende. Jeg kan ikke si et tall nå, men det er sikkert greit". Så teit! Jeg fikk 290.000,- i begynnerlønn, har 3 års ansiennitet og med hovedfag. Etter å ha akseptert, så jeg at det var umulig å få opp lønnen senere: kommunesektoren er hard: ingen ekstra lønn selv om du yter mer enn rådmann og ordfører til sammen! Så fikk jeg nok av det offentlige lønnssystemet, og søkte meg til privat virksomhet. Klok av skade sa je klart og direkte på intervjuet at jeg mener jeg i en slik jobb er verdt 500.000,- med tillegg. Jeg fikk lønnen, og stortrives i dag to år etter (og lønnen har steget med innsatsen...)
Gjest keen Skrevet 22. juni 2006 #19 Skrevet 22. juni 2006 Kommer jo helt an på hvilken type stilling det er...jeg var i et intervju ang. stilling som oppsøkende selger og der det kun er provisjon. Jeg sa jeg forventet å tjene mellom 400-450.000 i året jeg....sjefen digget svaret da det viste at jeg hadde høye ambisjoner. Fikk stillingen, og er på vei til å tjene det jeg sa jeg ville tjene
Gjest j.b Skrevet 22. juni 2006 #20 Skrevet 22. juni 2006 Hvor finner man ut hvor man ligger lønnsmessig? Hvordan kan jeg forberede meg på dette spørsmålet? Er det noen nettsider jeg kan sjekke dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå