Gjest Riskjeks Skrevet 30. mars 2014 #21 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Så barnehagen kan ta inn barn på "trynefaktor", hvis de liker/ikke liker foreldrene, så kan det spille en rolle? Barnehagen her er kommunal, men det er nok en leder der. Tror jeg i så fall kjenner henne.Anonymous poster hash: 143a0...abc Ja, det kan de. Kommunale også. Barnehagen tar inn de barna de selv vil, innenfor reglene, selvsagt. Det kan absolutt være mye "trynefaktor" på gang... Endret 30. mars 2014 av Riskjeks
Sylvari Skrevet 30. mars 2014 #22 Skrevet 30. mars 2014 Min søster er leder i en barnehage i min kommune, og hun sier det er vanlig praksis her vi bor at folk med "viktige" stillinger prioriteres. Så om du jobber som ekstrahjelp eller deltid i en matbutikk, så blir ditt barn nedprioritert om en lege søker barnehageplass for sitt barn. Urettferdig er det nok kanskje, men det er mer nyttig for kommunen at man får legene ut i jobb enn en ekstrahjelp på kiwi.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #23 Skrevet 30. mars 2014 Jeg har en nær bekjent som er styrer i en kommunal barnehage, når vi skulle søke om plass så sa hun at vi skulle søke i hennes barnehage, så fikk vi garantert plass. Det er styreren som bestemmer hvem som skal få plass og ikke. I vår kommune så møtes alle barnehagestyrerene og fordeler plasser, de ønsker jo en balansert barnegruppe, så det er litt mixing. Anonymous poster hash: 5b248...9d9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #24 Skrevet 30. mars 2014 Vi fikk ekspressplass i barnehagen til lillebror, etter å ha hatt to eldre søsken i samme barnehage. Vi søkte plass på samme måte som alle andre, sto i kø som alle andre, men da det var en plass tilgjengelig kunne de velge å gi den til oss. Dette kan jo kalles trynefaktor, eller så kan det sees på som ganske naturlig: vi kjenner barnehagen, de kjenner oss, de ønsket å få inn lillebror og vi ønsket plass hos dem. At barnehagen har mulighet til å velge mellom ellers likestilte barn (de må jo ta hensyn til alder, balansert barnegruppe osv) er en ganske etablert praksis tror jeg, i alle fall her vi bor. Når jeg tenker etter står jeg jo som 4. vara til kommunestyret, men det var neppe grunnen her Anonymous poster hash: df378...ed5
Gjest bustyvel Skrevet 30. mars 2014 #25 Skrevet 30. mars 2014 Har vært politisk engasjert selv, og selvsagt betyr navn og rykte noe når ett eller annet skal tildeles. Selvfølgelig kan det ligge hundre saklige grunner bak at han fikk plass til sitt barn fort, men det hjelper på å være "litt opp i systemet", har fått erfare det selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå